2014-10-12, 12:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Genom att inta ett extrem position i asyl- och arbetskraftsinvandringsfrågor och försvara den med bullshit om att alla andra positioner är ondska och förtryck, förlorar sjuklövern till SD, ett parti som vill minska invandringen med 90%.

Genom att inta en extrem position i vinstfrågan i välfärden och försvara den med bullshit om att alla andra positioner är ondska och förtryck, blir det V som får tolkningsföreträde och de hotar med att ta bort allt vad vinster heter.
Därför finns det god anledning att tro att V & SD kommer att fördubbla sitt stöd inom något år.
Citera
2014-10-12, 13:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
När det gäller personligheter av den typen talar vi troligen om förvärvad idioti- om det tillståndet är reversibelt är oklart. Självvald dumbing down av anpassnings- och karriärskäl är nog något som hör till tidigare journalistkullar. De visste men valde att tiga. De senare kullarna har aldrig vetat, aldrig tigit utan bara tyckt. Det är inte riktiga åsikter som prövats mot någon verklighet. Det är en normativ PK-katekes som lärts in och internaliserats. Tack Foucault.

Det är nog en riktig analys. De, som inte vet något, utan bara tycker är dessutom *omedvetna* om, att det inte vet något... vilket väl är rätt självklart, om man tänker efter - men man kan ändå bli förbluffad när man möter det IRL. Jag blir inte förvånad över, att vederbörande inte vet... men jag kan bli förvånad över att någon själv blir såå förvånad över att han/hon inte vet, när han/hon upptäcker något... om du förstår hur jag menar. Den uppriktiga förvåningen - "det hade jag ingen aaaaaning om" - kan (ibland) förvåna.

Citat:
En åsiktsförändring kommer inte att baseras på rent ekonomiska incitament även om det nog också har betydelse. Det kommer förmodligen att handla mer om grupp- eller socialpsykologi. När den etablerade kulten inte har några svar- eller felaktiga svar på angelägna frågor kollapsar den. Anhängarna börjar vända sig bort. Kultledarna kommer aldrig att sluta- de kan till och med radikaliseras men allt färre är intresserade av budskapet.

Mmm... men åsiktsförändringen bland anhängarna dröjer ju, om det är förenat med ekonomiska umbäranden (eller ruin) att vända sig bort.

Citat:
Det kanske är dags att läsa om den klassiska studien When Prophecy Fails:
A Social and Psychological Study of a Modern Group That Predicted the Destruction of the World
.

Intressant bok. Det är ju viss skillnad på en profetsia om jordens undergång och profetsian nu-ska-vi-skapa-himmelriket-på-jorden-i-Sverige mha en unik invandringspolitik.

Citat:
The cataclysm has been called off: "The little group, sitting all night long, had spread so much light that God had saved the world from destruction."

Här fanns möjligheten att tillskriva den egna gruppen ansvaret för att profetsian fallerade.

Svenska invandringskultledare eller fanatiska anhängare kommer inte att vilja tillskriva sig själva ansvaret för att deras profetsia fallerar. De kommer att ursinnigt klandra de andra... den icke-troende delen av befolkningen och kättarna.

http://unvis.it/www.svd.se/opinion/b...en_4722955.svd

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=909
Citera
2014-10-12, 15:18
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är nog en riktig analys. De, som inte vet något, utan bara tycker är dessutom *omedvetna* om, att det inte vet något... vilket väl är rätt självklart, om man tänker efter - men man kan ändå bli förbluffad när man möter det IRL. Jag blir inte förvånad över, att vederbörande inte vet... men jag kan bli förvånad över att någon själv blir såå förvånad över att han/hon inte vet, när han/hon upptäcker något... om du förstår hur jag menar. Den uppriktiga förvåningen - "det hade jag ingen aaaaaning om" - kan (ibland) förvåna.

Mmm... men åsiktsförändringen bland anhängarna dröjer ju, om det är förenat med ekonomiska umbäranden (eller ruin) att vända sig bort.

Intressant bok. Det är ju viss skillnad på en profetsia om jordens undergång och profetsian nu-ska-vi-skapa-himmelriket-på-jorden-i-Sverige mha en unik invandringspolitik.

Här fanns möjligheten att tillskriva den egna gruppen ansvaret för att profetsian fallerade.

Svenska invandringskultledare eller fanatiska anhängare kommer inte att vilja tillskriva sig själva ansvaret för att deras profetsia fallerar. De kommer att ursinnigt klandra de andra... den icke-troende delen av befolkningen och kättarna.

Profetia som profetia tänker jag. Mångkulturell frälsning med dynamiska effekter, mångmiljardvinster, enorma exportvinster från Irak och Somalia, ökad BNP per capita, en blomstrande återbefolkad landsbygd och någonstans i det här paradiset så ligger Gudrun Schyman, Lars Vilks och SMS-Bilal fredligt bredvid varandra på vackra ängar och idisslar med något frälst i blicken.

En skillnad mellan sekten i boken och PK-sekten är ju att den mångkulturella frälsningen inte är tidssatt. Det blir med andra ord lite mer som i Sovjetunionen. Förverkligandet av paradiset skjuts på en obestämd framtid medan vardagen år efter år blir lite gråare, lite sunkigare, lite fattigare medan det andliga förfallet fortskrider.

I When Prophecy Fails: A Social and Psychological Study of a Modern Group That Predicted the Destruction of the World identifierades fem faktorer som behövdes för att en person skulle stärkas i tron efter att ha fått sin profetia vederlagd. De finns sammanfattade i Wikiartikeln jag länkde till. Fritt översatt till svenska:

Trosföreställningen måste hysas med djup övertygelse och den måste vara kopplad till handling, det vill säga vad den troende gör eller hur denne uppför sig.

Personen med trosföreställningen måste ha förbundit sig till den, det vill säga på grund av trosföreställningen ha vidtagit någon vikig åtgärd som är svår att omintetgöra. I allmänhet gäller att ju mer betydelsefulla sådana handlingar är ju svårare är de att omintetgöra och ju större är individens känsla av förpliktelse mot trosföreställningen.

Trosföreställningen måste vara tillräckligt specifik och kopplad till den verkliga världen för att händelserna entydigt ska kunna vederlägga den.

Ovedersägliga bevis som omkullkastar trosföreställningen måste inträffa och erkännas av individen.

Den troende måste ha socialt stöd. Det är osannolikt att en ensam troende kan stå emot specifika bevis som vederlägger uppfattningen. Tillhör personen en grupp av övertygade anhängare som kan stödja varandra så kan trosföreställningen bevaras och de troende kan försöka predika för och övertala icke-medlemmar att trosföreställningen är riktig.

Hur många PK-hjon omfattas av samtliga kriterier? Är krumbukter på Twitter att jämställa med konkreta handlingar som är svåra att omintetgöra? Ett genomgående tema för beteendemönstren i den här gruppen är ju frånvaron av tydliga, svår- eller oåterkalleliga och personliga handlingar som bejakar mångkultur och massinvandring- t.ex. i val av bostadsort, umgänge etc. Det skulle kunna tyda på att den hårda kärnan är relativt liten?
Senast redigerad av NSO 2014-10-12 kl. 15:44.
Citera
2014-10-12, 16:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Hur många PK-hjon omfattas av samtliga kriterier?
Någonstans mellan 10 & 20-tusen personer i Sverige. Fler är det inte.
Citera
2014-10-12, 16:58
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Det har dock hänt att religiösa ledare har förklarat att alla misslyckanden och löften som inte infrias beror på att församlingen inte har trott tillräckligt eller inte har levt tillräckligt gudsfruktigt. Följden är ofta ökad repression, misstänksamhet mot andra, övervakning av att alla följer den rätta tron och än värre övergrepp mot de som utpekas som kättare eller syndare.

Citat:

Jag trodde att åtminstone en del fanatiker skulle inse det löjeväckande i Johanna Langhorsts framförande av att hon "tvingades" att flytta på grund av att sonen rånades flera gånger, men alla andra flyttar och nämner att det finns problem därför att de är rasister. Men man ska aldrig underskatta de fanatiskt troendes förmåga att inte ta in information och notera logiska kullerbyttor.

Har Langhorst mer utförligt (jag har inte läst hennes bok) förklarat varför det att andra flyttar och påtalar konkreta problem beror på att de är rasister och inte på grund av att även de "tvingades" till det och att deras påtalande av problemen inte skiljer sig från hennes förklaring om att sonen blev rånad?
Citera
2014-10-12, 17:34
Medlem
Europes avatar
Citat:
När det gäller personligheter av den typen talar vi troligen om förvärvad idioti- om det tillståndet är reversibelt är oklart. Självvald dumbing down av anpassnings- och karriärskäl är nog något som hör till tidigare journalistkullar. De visste men valde att tiga. De senare kullarna har aldrig vetat, aldrig tigit utan bara tyckt. Det är inte riktiga åsikter som prövats mot någon verklighet. Det är en normativ PK-katekes som lärts in och internaliserats. Tack Foucault.

En åsiktsförändring kommer inte att baseras på rent ekonomiska incitament även om det nog också har betydelse. Det kommer förmodligen att handla mer om grupp- eller socialpsykologi. När den etablerade kulten inte har några svar- eller felaktiga svar på angelägna frågor kollapsar den. Anhängarna börjar vända sig bort. Kultledarna kommer aldrig att sluta- de kan till och med radikaliseras men allt färre är intresserade av budskapet.

Det kanske är dags att läsa om den klassiska studien When Prophecy Fails:
A Social and Psychological Study of a Modern Group That Predicted the Destruction of the World
.

Jag jämförde kulten/sekten/församlingen med att leva i Sverige i ett långt inlägg i någon annan tråd som jag inte längre minns. Det viktiga är dock att minnas att det är inte endast PK-eliten och makthavarna som lever i sekten, vi alla är medlemmar i sekten så länge vi befinner oss i Sverige, då sekten styr hela landet. Så länge sektens predikande är nationell och det inte heller hörs många tvivlande röster offentligt, så länge man kan hamna i trubbel var som helst i Sverige för att ha ifrågasatt ledningen eller trosdogmer, så länge är vi alla sektmedlemmar som varje dag får förhålla oss till både ledningen, dess mellanhänder och resten av församlingen, så är vi ofrånkomligt en del av sekten, helt oavsett vad vi verkligen tror eller väljer att göra. Även en sektmedlem som bestraffas för sina tvivel eller motstånd mot ledarskapet, samt får därför uppleva socialt avståndstagande från många andra sektmedlemmar, är och förblir en sektmedlem så länge personen ändå fortsätter att befinna sig under sektens ledarskap och makt.

Om man hyser tvivel eller är kritisk till ledarna, så kan man antingen ta det säkra framför det osäkra och inte låtsas om det inför de andra församlingsmedlemmarna, man kan i det dolda (eller anonymt på internet) ifrågasätta och diskutera det "förbjudna" med andra tvivlare, eller så kan man öppet ställa sig upp mot ledarskapet. Det sistnämnda kan både leda till regelrätta bestraffningar, samt även till att andra stöter bort en socialt, inklusive de som i grunden hyser samma tankar, men är rädda att själva råka illa ut. Regimen/enpartistaten/Sjuklövern är sektens ledarskap, PK-eliten i ljugmedia, på myndigheter m.m. är de människor som står närmast sektledarna, som är torgförarna av ledningens okaser och är mellanhanden mellan ledning och resten av församlingen, som de vid behov och vid tecken på tvivel försöker övertala om det riktiga i ledningens slutsatser och beslut (och vid behov kanske även tar till mer eller mindre direkta hot, ifrågasätter eventuellt tvivlande församlingsmedlemmars moral, godhet o.s.v.). De har så klart mer än bara tron att förlora, inte minst både ekonomiskt och socialt, om de själva skulle börja ifrågasätta något (till och med att göra det för sig själv privat skulle kanske få en på farliga villovägar, vem vet?). I vilken mån de nu visar upp blint förtroende till ledningen beroende på att de har sin speciella ställning, eller i vilken mån de har fått sin ställning på grund av att de hyser blint förtroende och är lojala mot ledarskapet, är något som man kan spekulera om, men oftast lär man inte få svar på det.
Senast redigerad av Europe 2014-10-12 kl. 17:44.
Citera
2014-10-12, 17:36
Medlem
Sillberts avatar
Här är ett guldkorn som jag tror missats i denna tråd. Helle Klein & Co öppnar Gud hus i Fisksätra. Intressant är att första halvan av texten mest handlar och hur mot högerextremism och främlingsfientlighet man är. Gud verkar inte vara särskilt viktig, för han nämns knappt alls.

En annan kul detalj är att i ingressen nämns "antisemitism", men inga judar är inblandade i Guds hus. Var det judarna som vägrade eller muslimerna som la in sitt veto? Broderskapsrörelsen offrade de homosexuella för att få med muslimerna på tåget. Har Guds hus offrat judarna? Man skriver: "Om det hade funnits en judisk församling i Fisksätra är det vår övertygelse att samarbetet hade inkluderat också den." men jag är skeptisk......

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...as_3995337.svd
Citera
2014-10-12, 18:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Här är ett guldkorn som jag tror missats i denna tråd. Helle Klein & Co öppnar Gud hus i Fisksätra. Intressant är att första halvan av texten mest handlar och hur mot högerextremism och främlingsfientlighet man är. Gud verkar inte vara särskilt viktig, för han nämns knappt alls.

En annan kul detalj är att i ingressen nämns "antisemitism", men inga judar är inblandade i Guds hus. Var det judarna som vägrade eller muslimerna som la in sitt veto? Broderskapsrörelsen offrade de homosexuella för att få med muslimerna på tåget. Har Guds hus offrat judarna? Man skriver: "Om det hade funnits en judisk församling i Fisksätra är det vår övertygelse att samarbetet hade inkluderat också den." men jag är skeptisk......

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...as_3995337.svd

Helle Klein är inte kristet religiös. Däremot är hon med säkerhet marxistiskt religiös och svenskhatande. Att det skulle finnas något genuint kristet i detta "Guds hus" det kan jag inte tänka mig. För den som funderar, så kan det vara värt att minnas hur det gått för de kristna i Mellanöstern det senaste åren. Där byggs det inga ekumeniska hus.
Citera
2014-10-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Resultatet blev att SD mer än fördubblade sig 2014 och nu råder panik i PK-lägret. Det har gått så långt att man är beredd att till och med läsa vad de skriver som kan något om saken. Sedan förstår man förstås inte, utan börjar dilla om "rasism" och "strukturer" i alla fall.

Klippt och klistrat. Tror tyvärr bara att de är de skamlösa mellanhänderna som känner någon egentlig panik. De måste ju verkligen fundera över om de har satsat på fel häst. De som sätter policy och som verkligen har möjlighet att påverka försöker förmodligen bara vinna tid, så att projektet kan slutföras innan protesterna blir för livliga. Oavsett skulle även en blodig revolution i Sverige i värsta fall leda till att ett antal bönder på det globala schackbrädet förloras. Tror inte att någon med riktig makt skulle sova speciellt dåligt över det.

Börjar tro att du hade rätt för några år sedan. "Siste man försåtsminerar på vägen ut..."
Citera
2014-10-12, 18:52
Medlem
Citat:
Helle Klein är inte kristet religiös. Däremot är hon med säkerhet marxistiskt religiös och svenskhatande. Att det skulle finnas något genuint kristet i detta "Guds hus" det kan jag inte tänka mig. För den som funderar, så kan det vara värt att minnas hur det gått för de kristna i Mellanöstern det senaste åren. Där byggs det inga ekumeniska hus.

Helle Kleins enda syfte med att bli präst var väl att infiltrera Svenska kyrkan och göra den än mer marxistisk och politiskt korrekt? Jag tror knappast Gud ser med blida ögon på Helle Klein.
Citera
2014-10-12, 19:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artavazd
Klippt och klistrat. Tror tyvärr bara att de är de skamlösa mellanhänderna som känner någon egentlig panik. De måste ju verkligen fundera över om de har satsat på fel häst. De som sätter policy och som verkligen har möjlighet att påverka försöker förmodligen bara vinna tid, så att projektet kan slutföras innan protesterna blir för livliga. Oavsett skulle även en blodig revolution i Sverige i värsta fall leda till att ett antal bönder på det globala schackbrädet förloras. Tror inte att någon med riktig makt skulle sova speciellt dåligt över det.

Börjar tro att du hade rätt för några år sedan. "Siste man försåtsminerar på vägen ut..."

Det ligger något i det. I den högsta PK-ledningen är man givetvis fast i tron. Det är i opinionsbildarskiktet som man nu är i chock. Man har trott på den högsta ledningen, och lojalt trumpetat ut budskapet. Förgäves. Vissa kvarblir, kanske stärks, i tron, medan andra börjar tvivla. Några få avfaller i hemlighet.

Risken finns fortfarande att vi behöver försåtsminera oss ut...
Citera
2014-10-12, 19:42
Medlem
Citat:
Det ligger något i det. I den högsta PK-ledningen är man givetvis fast i tron. Det är i opinionsbildarskiktet som man nu är i chock. Man har trott på den högsta ledningen, och lojalt trumpetat ut budskapet. Förgäves. Vissa kvarblir, kanske stärks, i tron, medan andra börjar tvivla. Några få avfaller i hemlighet.

Risken finns fortfarande att vi behöver försåtsminera oss ut...

Jag tror inte att den "högsta PK-ledningen" någonsin har trott. Tror att det tyvärr bara handlat om cyniskt predikande i syfte att uppnå strategiska mål. Det hade inte påverkat blodtrycket lika negativt om det varit genuint goda idioter som famlade runt. Då hade det dessutom varit möjligt att faktaargumentera med dem. Så har det ju inte varit på länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in