2014-10-05, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Chefen för Fryshuset i Stockholm:

Har diskuterats tidigare här. Det är helt naturligt att blanda ut en folkgrupp som ensamt regerat en landyta i 10 000 år. Klart det blir friktioner i början men efter ett tag när alla vant sig vid det oundvikliga så återgår allt till det normala.

”Dalai Lama som symbol är en naturlig produkt av den friktion som uppstår när ett samhälle går från att vara homogent till heterogent. Det är inte konstigt att folk blir rädda för något de inte känner till. I ett historiskt perspektiv kommer vi att betrakta Dalai Lama som en parentes under en period då Tibet blev mångkulturellt. När det blir en självklarhet kommer hans mandat att minska.”

eller

"Estnisk nationalism var en naturlig produkt av den friktion som uppstår när ett samhälle går från att vara homogent till heterogent. Det är inte konstigt att folk blev rädda för något de inte kände till. I ett historiskt perspektiv kommer vi att betrakta den estniska nationalismen som en parentes under en period då Estland var en del av ett mångkulturellt Sovjetunionen. När det blir en självklarhet kommer deras mandat att minska.”

Meanwhile i VÄRLDENS ÄLDSTA mångkultur/smältdegel: IS genomför etnisk rensning mot svaga minoriteter och hålls bara tillbaka av den kurdiska nationen. Inte den "öppna kurdiska entiteten" eller "medborgarkurder" eller "kulturkurder" - bara helgjutna, fullgångna kurder som delar både släktband, traditioner och geografisk hemvist.

Och hela Afrika påstås vara en sådan röra eftersom KOLONIALMAKTERNA DROG GODTYCKLIGA GRÄNSER där olika grupper omöjligen kan samsas.

Och krig mellan etniskt mycket närbesläktade och historisk sammanbundna ryssar och ukrainare pågår. Slaviska broderfolk som levt tillsammans under demokrati, kommunism och monarki under många sekler och delat flera gemensamma överidentiteter.

Detta är samma sorts tårögda, korkade, naiva historielöshet som en fåne som Staffan Heimerson ägnat sig åt när han med profetisk säkerhet förutspått fördomsfullhetens utplåning i en framtid där etniciteterna naturlagsmässigt nivellerats.

Historien är lång. Etniciteter kan förändras och gå under - men människans splittring i undergrupper består alltid. Gruppens inkluderande och exkluderande funktioner är eviga, dess konkurrensfördelar lika giltiga för oss idag som för krigande primater.

Och här ska vi inte göra som Crispy och avfärda svenskarna (möjligen SD) som en slags hopplösa mähän som är dömda till en evig reträtt mot evigheten och marginaliseringen. Den tillit som nu ligger oss i fatet har visat sig funktionell i en besvärlig, karg del av världen.

Problemet tycks snarare vara att en lyckosamt fredlig historisk parentes sedan Napoleonkrigen skapat en slags skyddad verkstad och själva vår ovanliga homogenitet utgjort en kuvös där gruppens självmedvetande och egenintresse satts ur funktion.

Men - historien är lång och svenskarna duktiga och dugliga. Inom snart sagt all mänsklig ävlan och tävlan har svensken överpresterat, lärt och tillägnat sig intryck utifrån och gjort dem till sina.

Skulle inte vi lära oss att navigera som grupp i ett mångkulturellt sammanhang, när väl vålnaden av det homogena folkhemmets universella svenskhet lösts upp i intet av det mångetniska samhällets realiteter och friktion?

Skulle vita, heterosexuella män till slut inte inse att de måste organisera sig för att inte manövreras ut i politiken, när andra grupper så tydligt samverkar mot dem?

Då är Richard Swartz mer medveten i en kolumn i DN, som visserligen gör den felaktiga analysen att nationalismen är en negativ kraft i Europa - något att sorgset beklaga.

Citat:
I min ungdom var nationalismen död. Den ansågs omodern och primitiv, en romantisk avfallsprodukt ur en förgången tid. I mild form var den tillåten när danskarna skulle spöas i fotboll. Men detta – att vara svensk – var ett tillfälligheternas spratt eller slump, följaktligen något som bara fick den inskränktes bröst att svälla. Att vara svensk medborgare däremot var något ansvars- och ibland till och med ärofullt.

Men han konstaterar ändå att nationalismen sedan dess vunnit överallt i Östeuropa och nu hotar EU, även om dikotomin knätofs/Shakespeare känns mer än lovligt sökt:

Citat:
Historien är inte slut och nationalismen inte död. EU hotas i dag av ett sönderfall med nationalismens dagordning: gemenskap ersätter samhälle, knätofsen Shakespeare.

Historien är inte slut. Demografiska trender tenderar att inte kunna extrapoleras till fullbordan. Lika lite som det visade sig att européen skulle tränga undan alla andra folk (vilken det spekulerades i när den europeiska befolkningens andel ständigt ökade på 1800-talet), så måste med nödvändighet ett afrikanskt befolkningsöverskott på flera miljarder innebära ett afrikanskt Europa.

Faktum är att den realistiska möjligheten att hundratals och tusentals miljoner människor kommer vilja korsa Medelhavet kan innebära att nästan ingen inom kort kommer tillåtas göra det. Svaret på om ett europeiskt Europa ska finnas kvar kan bli kategoriskt jakande - just eftersom alternativet är så verkligt och närliggande, både geografiskt och tidsmässigt.
Senast redigerad av oyto 2014-10-05 kl. 03:48.
Citera
2014-10-05, 07:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Merit Wager i SvD:

Hur många vuxna bland ensamkommande barn?

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/3981601.svd

Det intressanta med denna artikel är inte att den presenterar särskilt mycket nya fakta. Det mesta är känt sedan tidigare, möjligen tillkommer ytterligare belägg för det vi redan visste. Det intressanta är att den alls publiceras, och att den publicerar i SvD.

Även om det inte förekommer något öppet mediekrig mellan olika ståndpunkter, så kan vi ändå se en viss förskjutning. Både SvD och DN håller på att samtidigt genomföra på stället marsch och ett mindre fotombyte. Man viker så klart inte ännu i huvudfrågan - så gott som fri invandring - men man börjar villkora "så gott som". Såväl volymer, som målgrupper kommer att synas litet noggrannare. Asylskälen granskas mer. Kanske till och med någon till slut säger att flyktingkonventionens kriterier skall börja tillämpas efter sin bokstav och så vidare. Inget krig just, men fotombyte.

Nu återstår att se om detta får några konsekvenser i Expressen och Aftonbladet, där man brukar vara snabba med att slå ner på minsta avvikelse. Eller kommer vi att se först en acceptans och sedan ett visst medhåll för "fotombytet"?
Citera
2014-10-05, 09:55
Medlem
Bastubans avatar
Det verkar som någon missat att definitionen av mångkultur, d.v.s. många till antalet, helt vitt spretande kulturer är precis vad Europa varit länge, på både gott och ont. Men det är/var också så långt ifrån islamsk monokultur signerad MENA det går att komma.
Vill man tro på vänstern beskrivs väl Europa med titeln "Avgrunden" - hatets högborg, hålet den själlöse vite mannen kröp upp ur. Med bottenlös girigbuk och totalitär korporativism satte Han världen i brand och den ädle vildens blot offrades på Industrins altare under ett pentagram.
Och nu ska skulden minsann betalas till sista bloddroppe av de kvarvarande som inte redan aborterats med hjälp av subventioner. Förmodligen en abort utförd av en profitör som hyr ut sig själv till sin arbetsgivare, utanför ordinarie arbetstid genom sin egen firma, fakturorna av schablonformat saknar nog inte utrymme för extra saltande. Med samma tillgångar öronmärkta för "Humanitära Stormaktsbygge-fonden" bidrar värdfolket till sin egen skenavrättning, med "frihet" och "lika värde" som ledord lurar statsmakterna få...

Antiken, Det Tusenåriga Riket, holländarnas (då det begav sig) merkantila överhöghet och den engelska kolonialmaktens massiva inverkan är högvattenmärken i världshistorien. Utöver det har samtliga regioner i Europa (oavsett skiftande nationsgränser) varit unika, (redan innan självaste Profeten) både språkligt och etniskt, med en suveränitet som (givetvis) bygger på tillhörighet och gemenskap inom gruppen, med än fler lokala grupperingar inom gruppen, ibland med väsensskilda dialekter och andra attribut.

Nu SKA kultur från tredje världen förvandla Sverige till framtidens föregångsnation, en riktig stormakt, i självgodhet... där den som skriker högst från Södermalms barrikader vinner en karta alprazolam och ett par retweets.
Likt en ostoppbar flodvåg är det nu en naturlig process som hela tiden var självklar utan att någon hajade till och upptäckte de goda nyheterna, allt enligt vad? Ett enda argument, om det så bara gäller spännande mat skulle uppskattas så man kan skaka på huvudet och orera vilt vid fikabordet om hur galna en del människor är.

För övrigt, HBTQ-rörelsen verkar lida av kronisk Syntax Error, de kanske gömmer sig i bastuklubbarna och hoppas att invandringen "blåser förbi" och sveper med imamerna samt deras åhörare och andra tvivelaktiga sidor av det berikande chokladmyntet från syd-syd-öst.
När Måns Zelmerlöw hos Plura, med en pava rödtjut innanför västen lite apropå nämner att homosex är en avvikelse skanderas det i finrummen och homofob är ett sakargument någon alltid har laddad och avfyrar från höften så fort någon yttrat sig i annat än positiva ordalag om livsstilen (om andra än enstaka faghags sitter och rasar vet jag inget om men 87% brydde sig garanterat inte).

IS-rekryterare verkar finnas lite överallt nu för tiden och i min vardag har jag inte noterat att någon, förutom syrianer ens reagerar mer än "Jahopp..."

Jag är fan påverkad och svamlar mer än lovligt.

Till saken, mindes att jag läste i tidningen häromveckan om svenskens favoritmaträtt och noterade att TT klämde in en opinionsbildande slutkläm men det kändes aningen krystat och jag observerade med intresse hur ögonbryn restes när andra läste.
Det kanske inte har så mycket med pågående krig att göra men jag fann det lustigt, jag vet inte vem som konverterar till 87%-klubben av tilltaget men alltså.
"Nu när vi ändå pratar om svensk husmanskost kan vi konstatera att det inte går för sig utan rekordinvandring!"

Citat:
– Den nya husmanskosten är en blandning av tradition och integration. Mångfalden som finns i Sverige har gjort att vi har blivit enormt berikade i vår matkultur, och vi har mycket att tacka invandringen för.

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sv...n-gillar-bast/
Citera
2014-10-05, 10:12
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Chefen för Fryshuset i Stockholm:

Har diskuterats tidigare här. Det är helt naturligt att blanda ut en folkgrupp som ensamt regerat en landyta i 10 000 år. Klart det blir friktioner i början men efter ett tag när alla vant sig vid det oundvikliga så återgår allt till det normala.

Känner till de flesta samhällen i Europa sedan islossningen och det har aldrig varit så att ett folkombyte ägt rum genom att ett lågpresterande folk, som behöver stöd och hjälp med i stort sett allt, flyttar till ett område och tar över. Någon uppblandning har av samma skäl heller aldrig ägt rum. Dels för att det hjälpbehövande skräms inför det omöjliga att bli lika presterande och dels för att de som hjälper ska sänka sina ambitioner och ge upp sin självständighet. Att somaliska fäder inte vill att deras barn ska bli försvenskade handlar inte bara om kultur, utan mer om att fäderna halkar efter. Långt efter.

Som sagt, har aldrig varit orolig för ett framtida folkombyte eller uppblandning. Lika lite som att jag oroas över att romerna ska ta över. 7-klövern och mediaetablissemanget avspeglar ingen makt, bara folkets allt mer oberoende av såväl ledare som information från media. Någonstans kommer dock den förbannade bidragskranen inte att räcka till allt. Det är den som är källan till det politiskt korrekta och när kranen börjar bli alldeles för liten måste etablissemanget förankra sina åsikter och värdegrunder i andra materiella realiteter. Ungefär där ser jag slutet på mångkulturprojektet.
Citera
2014-10-05, 10:19
Moderator
Siegfrids avatar
Peter Weiderud, ordförande för det smygislamistiska Socialdemokrater för Tro och Solidaritet, kräver de traditionella helgdagarnas avskaffande i Dagens Nyheter.
Motiveringen är att det blir jobbigt för muslimer och judar att fira sina respektive högtidsdagar när de infaller på andra dagar än veckändan.
Att låta muslimer och judar vara lediga på söndagar och lördagar är tydligen " en anpassning till okunnighet, fördomar och att vilja skydda en kultur som genom tusen år av invandring redan är förändrad och hela tiden förändras. "

Weiderud nämner åtskillnaden mellan stat och religion i Europa men undgår den naturliga tolkningen att staten inte ska lägga sig in medborgarnas religionsutövning.
Iställen målar han upp en bild av att det i USA tvärtom är så att staten är just till för att skydda religionen, en rätt så häpnadsväckande tolkning av förhållandet mellan religion och stat där.

Genom att hänvisa till ett land långt borta så lyckas han med konstycket att argumentera för att staten ska in och peta i medborgarnas tro och religion, och omintetgöra den skillnad mellan stat och religion som vi haft i Västerlandet sedan bra länge.

Johan Westerholm argumenterar emot med att det leder till särbehandling och sönderkvotering, och att socialdemokraterna riskerar att bli en religiös kamporganisation istället för en politisk.

http://ledarsidorna.se/2014/10/vand-tidvattnet/

http://www.dn.se/debatt/det-ar-dags-...ogtidsfirande/
Citera
2014-10-05, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuban
Det verkar som någon missat att definitionen av mångkultur, d.v.s. många till antalet, helt vitt spretande kulturer är precis vad Europa varit länge, på både gott och ont. Men det är/var också så långt ifrån islamsk monokultur signerad MENA det går att komma.
Vill man tro på vänstern beskrivs väl Europa med titeln "Avgrunden" - hatets högborg, hålet den själlöse vite mannen kröp upp ur. Med bottenlös girigbuk och totalitär korporativism satte Han världen i brand och den ädle vildens blot offrades på Industrins altare under ett pentagram.
Och nu ska skulden minsann betalas till sista bloddroppe av de kvarvarande som inte redan aborterats med hjälp av subventioner. Förmodligen en abort utförd av en profitör som hyr ut sig själv till sin arbetsgivare, utanför ordinarie arbetstid genom sin egen firma, fakturorna av schablonformat saknar nog inte utrymme för extra saltande. Med samma tillgångar öronmärkta för "Humanitära Stormaktsbygge-fonden" bidrar värdfolket till sin egen skenavrättning, med "frihet" och "lika värde" som ledord lurar statsmakterna få...

Antiken, Det Tusenåriga Riket, holländarnas (då det begav sig) merkantila överhöghet och den engelska kolonialmaktens massiva inverkan är högvattenmärken i världshistorien. Utöver det har samtliga regioner i Europa (oavsett skiftande nationsgränser) varit unika, (redan innan självaste Profeten) både språkligt och etniskt, med en suveränitet som (givetvis) bygger på tillhörighet och gemenskap inom gruppen, med än fler lokala grupperingar inom gruppen, ibland med väsensskilda dialekter och andra attribut.

Nu SKA kultur från tredje världen förvandla Sverige till framtidens föregångsnation, en riktig stormakt, i självgodhet... där den som skriker högst från Södermalms barrikader vinner en karta alprazolam och ett par retweets.
Likt en ostoppbar flodvåg är det nu en naturlig process som hela tiden var självklar utan att någon hajade till och upptäckte de goda nyheterna, allt enligt vad? Ett enda argument, om det så bara gäller spännande mat skulle uppskattas så man kan skaka på huvudet och orera vilt vid fikabordet om hur galna en del människor är.

För övrigt, HBTQ-rörelsen verkar lida av kronisk Syntax Error, de kanske gömmer sig i bastuklubbarna och hoppas att invandringen "blåser förbi" och sveper med imamerna samt deras åhörare och andra tvivelaktiga sidor av det berikande chokladmyntet från syd-syd-öst.
När Måns Zelmerlöw hos Plura, med en pava rödtjut innanför västen lite apropå nämner att homosex är en avvikelse skanderas det i finrummen och homofob är ett sakargument någon alltid har laddad och avfyrar från höften så fort någon yttrat sig i annat än positiva ordalag om livsstilen (om andra än enstaka faghags sitter och rasar vet jag inget om men 87% brydde sig garanterat inte).

IS-rekryterare verkar finnas lite överallt nu för tiden och i min vardag har jag inte noterat att någon, förutom syrianer ens reagerar mer än "Jahopp..."

Jag är fan påverkad och svamlar mer än lovligt.

Till saken, mindes att jag läste i tidningen häromveckan om svenskens favoritmaträtt och noterade att TT klämde in en opinionsbildande slutkläm men det kändes aningen krystat och jag observerade med intresse hur ögonbryn restes när andra läste.
Det kanske inte har så mycket med pågående krig att göra men jag fann det lustigt, jag vet inte vem som konverterar till 87%-klubben av tilltaget men alltså.
"Nu när vi ändå pratar om svensk husmanskost kan vi konstatera att det inte går för sig utan rekordinvandring!"

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sv...n-gillar-bast/

Det var nog nåt av det roligaste jag läst på länge. Är jag sugen på kebab behöver jag inte 10 000- tals invandrare. Allt jag behöver är en kokbok.
Citera
2014-10-05, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hekima
Det var nog nåt av det roligaste jag läst på länge. Är jag sugen på kebab behöver jag inte 10 000- tals invandrare. Allt jag behöver är en kokbok.

Dessutom äter vi sushi utan att ha importerat 100.000 analfabeter från Japan.
Citera
2014-10-05, 11:37
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombox

För att inte tala om det ihållande tacointresset utan att det springer runt massa mexare överallt...

...eller vill våra kära PK-vurmare hävda att vi pga detta nu är skyldiga Mexico att öppna våra hjärtan för 10 000 missförtstådda narcotraficantes årligen därifrån ?
Citera
2014-10-05, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det intressanta med denna artikel är inte att den presenterar särskilt mycket nya fakta. Det mesta är känt sedan tidigare, möjligen tillkommer ytterligare belägg för det vi redan visste. Det intressanta är att den alls publiceras, och att den publicerar i SvD.

Även om det inte förekommer något öppet mediekrig mellan olika ståndpunkter, så kan vi ändå se en viss förskjutning. Både SvD och DN håller på att samtidigt genomföra på stället marsch och ett mindre fotombyte. Man viker så klart inte ännu i huvudfrågan - så gott som fri invandring - men man börjar villkora "så gott som". Såväl volymer, som målgrupper kommer att synas litet noggrannare. Asylskälen granskas mer. Kanske till och med någon till slut säger att flyktingkonventionens kriterier skall börja tillämpas efter sin bokstav och så vidare. Inget krig just, men fotombyte.

Nu återstår att se om detta får några konsekvenser i Expressen och Aftonbladet, där man brukar vara snabba med att slå ner på minsta avvikelse. Eller kommer vi att se först en acceptans och sedan ett visst medhåll för "fotombytet"?
Det är bra att Wager får komma till tals med jämna mellanrum, ett genombrott i mediakriget så gott som något. Dessutom skapar det underhållningsvärde eftersom tyckarvänstern alltid vrider sig som maskar när deras världsbild utmanas så skoningslöst. Deras utgångspunkt är att minsta misstänkliggörande av invandrare är moraliskt och etiskt förkastligt. Reflexmässigt misstänkliggörande av Wager och SvD är däremot fullt legitimt eftersom allas lika värde inte gäller dem. Högern och invandringskritiker är skyldiga tills motsatsen bevisats (och inte sällan efteråt). Utlänningar är alltid oskyldiga (med undantag för amerikaner, västeuropéer och israeler), om motsatsen mot all förmodan skulle bevisas är skulden inte deras utan kolonialismens, strukturernas och kapitalisternas.

Var ska vänstern ta vägen om det kommer fler och fler avslöjanden som sent omsider bevisar att rykten om skäggbarn, asylfusk, maffiakontrollerat tiggeri, förgiftade "apatiska" (katatoniska) barn osv faktiskt varit sanna hela tiden? Vad ska de göra när det visar sig att Wager, SD och Avpixlat förtjänar profetstatus och att Danmark och Norge hela tiden varit två nyktra syskon till en rattfull storebror? Kommer vänstertyckeriet att fortifiera sin bubbla och blint mata ut fiktiva motbilder tills tangentborden är utslitna?
Citera
2014-10-05, 12:23
Medlem
Fullsteams avatar
Bra artikel i Dagens samhälle från Thomas Gür:

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...antasier-11141

Citat:
Regeringen Löfvens problem är sålunda inte att den inte har tillsatt en eller två ministrar inom dessa politikområden. Dess problem, och därmed också Sveriges problem, är att svensk migrations- och integrationspolitik nu dikteras av ett parti som fått mindre än sju procent av rösterna och vars migrationspolitik bygger på rena fantasier – men det har lyckats med att ta kommandot över såväl moderaterna som socialdemokraterna.

Svansen viftar på hundarna.

Min fetning. Gillar även kängan "rena fantasier"!
Citera
2014-10-05, 12:26
Medlem
Thomas Gür: Svensk migrationspolitik bygger på MP:s fantasier
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...antasier-11141

Citat:
Fredrik Reinfeldts strävan att isolera Sverigedemokraterna fick Moderaterna att överge den egna migrationspolitiken. Löfvens strävan att få med Miljöpartiet i sitt regeringsunderlag fick honom att överge den socialdemokratiska. Detta trots att M och S har legat närmare varandra i frågor som dessa genom åren.

Regeringen Löfvens problem är sålunda inte att den inte har tillsatt en eller två ministrar inom dessa politikområden. Dess problem, och därmed också Sveriges problem, är att svensk migrations- och integrationspolitik nu dikteras av ett parti som fått mindre än sju procent av rösterna och vars migrationspolitik bygger på rena fantasier – men det har lyckats med att ta kommandot över såväl moderaterna som socialdemokraterna.

Svansen viftar på hundarna.
Sant. Båda blockens triangulering mot MP genom åren har gett dem ett enormt inflytande över migrationspolitiken. Har det inte varit triangulering så har det varit amnestiutpressningen 2005 eller ramöverenskommelsen 2010. Och MP föddes ur FP, det andra partiet som bär merparten av skulden till svensk migrationspolitik. En fluga på väggen hos Folkpartiets ungdomsförbund i början av 70-talet hade kunnat beskåda fröet till all framtida ondska i Sverige:

Citat:
FPU leddes 1969-1971 av Per Gahrton men folkpartiledaren Gunnar Helén förklarade att partiet skulle bryta med FPU om Gahrton omvaldes 1971. Vid FPU:s kongress 1971 förlorade Gahrton ordförandeposten mot Lars Leijonborg. Westerberg hade 1970 blivit ordförande i FPU:s arbetsutskott men avböjde att själv ställa upp i valet till ordförande. Efter kongressen lämnade han förbundsstyrelsen.

Edit: tvåa.
Citera
2014-10-05, 12:59
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombox

Jag har ännu inte sett nån restaurang som serverar kulinariska somaliska rätter. Jag och en bekant åkte till stan och avnjöt en god middag till en billig penning bara för att konstatera att dessa somalier står i köket och diskar. Troligen subventionerad arbetskraft från arbetsförmedlingen och då insåg jag anledningen till att restaurangbranschen expanderar.

För att komma i åtnjutande av all subventionerad, inkvoterad arbetskraft måste man ha pengar att spendera för att via sin konsumtion komma åt de subventioner som vi alla betalar för att sysselsätta denna subventionerade (svarta) arbetskraft som inte kan producera ett penningvärde motsvarande sin egen lön.

Det är tydligen som spendersam "urban elit" vi ska profitera på den subventionerade arbetskraft vi själva subventionerat via skattemedel.

De som inte har råd att förlusta sig på krog får betala men kan inte själva avnjuta det som serveras på borden utan är i dubbel bemärkelse förlorare, då de till stor del hade dessa jobb innan när de var fullbetalda och inte som subventionerade jobb från arbetsförmedlingen eller andra "papperslösa".

Egentligen är detta vidrig och påminner mig om den koloniala inställningen till tredje världen som vi lärt oss förakta påstods profitera på då i deras egna länder med skillnaden att detta nu äger rum i våra hemländer. Vänsterns argument har vänt 180 grader och förnekade då kolonialism & imperialism och ville att alla nationella folk skulle kunna bli herre över sina egna öden och ha självständiga stater.

De skyllde även på de krig som senare uppstod på kolonialmakterna nyckfulla gränsdragningar som inte tog hänsyn till de olika etniska grupperingarna utan beskyllde kolonialmakterna för att medvetet diverfiera folket för att lättare kunna spela ut olika grupper mot varandra. Då trodde de minsann inte vänstern på mångkultur.

En nyliberalistisk i hybrid med marxism drömmeri har förverkligats i Västeuropa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in