Har sen morden i Paris kollat många svenska tidningars ledarsidor. Varje dag. Man slutade dock ganska snart att skriva om parismorden. Mord som riktigt snart börjat kännas gamla här hemma i Sverige. Visst är det märkligt hur de mest hemska nidingsdåd snabbt blir gårdagens nyheter och därmed enligt svensk medielogik helt ointressanta? Visst är det ett intressant fenomen?
Nåja, även om jämförelsen mellan många olika tidningar inte egentligen gett nåt att skriva om, är det roligt att ha läst ett antal tidningar som jag viste fanns, men inte mer. En sådan är Norrskensflamman, numera bara Flamman. Tänkte jag skulle skriva lite om vad jag där läst och hur det kan ställas i relation till mediekrikget om månkulturen. Det hela är lite komiskt. Och avsett bara som en liten lättsam betraktelse, satt i relation till mycket annat som skrivigts i denna utmärkta tråd.
Det är nämligen så att Flamman inte bara skriver om matbristen i Venezuela som påstås bero på illasinnade kapitalisters olagliga hamstrande, och dessutom inte finns eftersom matministeriet i landet kan bevisa att köttkonsumtionen det senaste året stigit från 11 till 26 kilogram. Per person får man förmoda. Så är det minsann. Nej Flammans redaktion skriver också om hårdpop. Bland annat har man skrivigt om nång popgrupp som tagit sig namnet Manowar, vilket allombekant är det samma som örlogsfartyg, Enligt Flamman är dessa Manowar Sverigedemokrater. För de är krigshetsare och manschauvinister. Manowar är helt enkelt onda. Visserligen är de amerikaner och vet inget om SD, men SD:are är de. Flamman blir dock svaret skyldiga, när en arg kvinnlig läsare, som förutom att vara uttalad antirasist, vad nu det är för nåt, också tycker om militärisk hårdpop. Den kvinnliga spisaren av militärisk hårdpop, är jättearg. Flamman faller genast till föga och berömmer kvinnan för att stå upp för hårdpopen.
Det hela är lite gulligt att läsa. Nästan mysigt. Mediekriget om mångkulturen förs på så många plan. Mellan olika tidningar. Internt inom olika tidningar. Mellan olika tidningars läsare och mellan tidningarna och deras läsare. Man blandar till och med in Manowar, krigsmusikanterna, och använder dessa som slagträn i mediekriget. Inte för att jag tror Flamman når en större läsekrets, men lite kul att läsa är det faktiskt, om stackars Manowar som av kommunisterna på Flamman oombedda och helt oförskyllt, ges en roll i det svenska mediekriget om mångkulturen. I det svenska mediekriget enrolleras helt oskyldiga musikanter. Visserligen gav Flamman efter för kritiken, men ändå, ingen går säker för kombattanterna i detta svneska krig. Inte ens amerikanska musiker.
Finns att läsa här:
http://www.flamman.se/manowar-ar-inte-sd-musik, för den som är nyfiken.