Citat:
Ursprungligen postat av
SimonStyliten
En sak jag också önskar rent allmänt är att politiker av alla valörer vägrar svara på frågor om enskilda fall. Jag vet inte hur många SD har fått nu, för det är det enda sättet att angripa dem. Bara att säga: "DU hänvisar till ett enskilt fall. Det säger övrerhuvudtaget inget om situationen i stort och saknar därför relevans i politisk debatt. Jag är här för att diskutera poliktik, inte handlägga asylärenden."
Nej, varje hänvisning till ett enskilt fall skall givetvis bemötas med "Du pratar om ett enskilt fall, men även du måste ju förstå att ett enskilt fall bland de 110 000 vi tog emot förra året saknar värde som exempel". Sedan är det bara att IGNORERA det enskilda fallet och gå vidare i sin egen retorik.
Vad har man gjort? Man har förklarat att man inte ens tänker FÖRHÅLLA SIG TILL sin motståndares verklighetsbild, samtidigt som man får ut siffran (som svenskarna i stort sett är omedvetna om).
Endast två taktiker är verksamma mot PK; att döma ut deras världsbild som absurd och religiös och passera utan åtgärd (detta kan lämpligen kombineras med retoriken "ni har försökt med detta och misslyckats, för detta är ni ansvariga, NU GÅR VI VIDARE") samt att omfamna förslagen, bejaka delar av dem och sätta personlig spin på dem (det senare har SD varit ganska, men inte tillräckligt, bra på).
Det verkar saknas ett strategiskt, retoriskt skickligt referens-gäng hos SD. Vissa enstaka företrädare imponerar; Jomshof och Kasselstrand är väldigt duktiga och mentalt viga, Åkesson helt okej. Men många verkar behöva hjälp att motarbeta flosklerna, och det är helt klart upp till partiet att skapa en retorisk kunskapskälla att ösa ur. Politiker i gemen i Sverige är så jävla dumma och obildade så det inte ens borde vara svårt, och journalisterna ska vi inte tala om; jag skulle vilja se intervjuare hamna i motsituationer med frågor av typen "vad har journalister för ansvar för samhällsutvecklingen mot ett allt mer segregerat samhälle". Vad ska de svara? "Jo vi försöker motverka er så gott det går"?