2014-09-16, 19:07
Medlem
KokaGrodas avatar
Ny krönika av Tino Sanandaji där han gör upp med diverse partistrateger - och framförallt moderaternas doktorer - ja ni vet, Kejsarens nya kläder....
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid981.dbp.asp
Egentligen gammal skåpmat, men skadeglädjen är ju den enda sanna glädjen... Jag vältrar mig i det som det svin jag är
Citera
2014-09-16, 19:14
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Expressenjournalisten blir bortgjord efter noter. Bland hans förklaringar till varför SD är så fel: "Och man är dessutom...ööh... inte särskilt bra." (Även Kinhult från Skåne är ju hemsk med sitt floskelstaplande, hon skämmer ju ut oss - danskarna kan inte tro vi är kloka. Fast det är klart, de har gått igenom samma skärseld ett decennium tidigare, så de har nog haft sin beskärda del av PK-förtryck.)

Ledarskribent på större dagstidning, tamigfan. Utan pk-sköld är han helt försvarslös. Kanske kan jobba som svensklärare istället, eller varför inte på SFI? Lärare som är duktiga på svenska behövs till skolan, speciellt med tanke på integrationen.

Den märkliga kovändningen i SR, att plötsligt upplysa väljarna om att synen på SD som fascistisk inte delas av dess företrädare, är dels halvkväden eftersom främlingsfientlig fortfarande duger (och det håller självklart heller inte i objektiv mening), och dels är det en fortsatt särbehandling. Inte säger en reporter ifrån till Löfven i radio om han kalla M för et parti som vill öka utanförskapet. Det enda raka är ju att helt sluta etikettera. Men som sagt, underhållande är det.

Det där behöver systemkritiker i allmänhet och SD-politiker i synnerhet bli bättre på. Genom att vägra spela på kulturmarxisternas planhalva och att inte längre acceptera tomma abstraktioner och värdeord som "alla människors lika värde" så faller pk-skölden.

Jag väntar på den dag vi får se sådana byxnerdragningar i svensk media.

Kulturmarxisterna har kommit till sin makthavande position genom att sätta ramar för ord, språk och betydelser ungefär på samma sätt som i romanen 1984. Man har vävt ett normsystem - en åsiktskorridor. På samma sätt måste systemkritiker ta tillbaka makten över språket och tanken.
Citera
2014-09-16, 19:22
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Ny krönika av Tino Sanandaji där han gör upp med diverse partistrateger - och framförallt moderaternas doktorer - ja ni vet, Kejsarens nya kläder....
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid981.dbp.asp
Egentligen gammal skåpmat, men skadeglädjen är ju den enda sanna glädjen... Jag vältrar mig i det som det svin jag är

Tino är även i detta fall helt mitt i prick. I lite olika trådar så har det raljerats över alla möjliga konstiga analyser som producerats på temat SD:s framgångar de senaste dagarna. Gemensamt för alla dessa så kallade analyser är att kritik mot invandringspolitiken ses som en omöjlig orsak till partiets framgångar.
Citera
2014-09-16, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Det där behöver systemkritiker i allmänhet och SD-politiker i synnerhet bli bättre på. Genom att vägra spela på kulturmarxisternas planhalva och att inte längre acceptera tomma abstraktioner och värdeord som "alla människors lika värde" så faller pk-skölden.

Jag väntar på den dag vi får se sådana byxnerdragningar i svensk media.

Kulturmarxisterna har kommit till sin makthavande position genom att sätta ramar för ord, språk och betydelser ungefär på samma sätt som i romanen 1984. Man har vävt ett normsystem - en åsiktskorridor. På samma sätt måste systemkritiker ta tillbaka makten över språket och tanken.

Sant.

"Värdegrunden" som inte delas av SD är också enkel att desarmera. SD är för välfärd och reglerad invandring. Detsamma gäller alla sjuklöverpartier. Det är ingen principiell skillnad mellan SD och klabbet, det är bara nivåer det handlar om. Inte alls någon annorlunda människosyn.

En sak jag också önskar rent allmänt är att politiker av alla valörer vägrar svara på frågor om enskilda fall. Jag vet inte hur många SD har fått nu, för det är det enda sättet att angripa dem. Bara att säga: "DU hänvisar till ett enskilt fall. Det säger övrerhuvudtaget inget om situationen i stort och saknar därför relevans i politisk debatt. Jag är här för att diskutera poliktik, inte handlägga asylärenden." Samma med känsloargument, Söder har varit föredömlig mot Fridolin angående detta.
Citera
2014-09-16, 19:43
Medlem
Mauricio Rojas reproducerar i SvD tanken på SD som Sveriges största parti.

Denna BILD bör SD själva ta upp och odla: Just föreställningen om en ohejdbar, oundviklig framgång blir en självförverkligande projektion.

Man skulle kunna jämföra med mongolerna som förlamade sina motståndare av skräck, eller dagens IS - men med skillnaden att terrorn ligger i sparkade journalister på SVT eller indragna kanslitjänster för moderaterna, istället för huvuden på pålar.
Citera
2014-09-16, 19:46
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
En sak jag också önskar rent allmänt är att politiker av alla valörer vägrar svara på frågor om enskilda fall. Jag vet inte hur många SD har fått nu, för det är det enda sättet att angripa dem. Bara att säga: "DU hänvisar till ett enskilt fall. Det säger övrerhuvudtaget inget om situationen i stort och saknar därför relevans i politisk debatt. Jag är här för att diskutera poliktik, inte handlägga asylärenden."

Nej, varje hänvisning till ett enskilt fall skall givetvis bemötas med "Du pratar om ett enskilt fall, men även du måste ju förstå att ett enskilt fall bland de 110 000 vi tog emot förra året saknar värde som exempel". Sedan är det bara att IGNORERA det enskilda fallet och gå vidare i sin egen retorik.

Vad har man gjort? Man har förklarat att man inte ens tänker FÖRHÅLLA SIG TILL sin motståndares verklighetsbild, samtidigt som man får ut siffran (som svenskarna i stort sett är omedvetna om).

Endast två taktiker är verksamma mot PK; att döma ut deras världsbild som absurd och religiös och passera utan åtgärd (detta kan lämpligen kombineras med retoriken "ni har försökt med detta och misslyckats, för detta är ni ansvariga, NU GÅR VI VIDARE") samt att omfamna förslagen, bejaka delar av dem och sätta personlig spin på dem (det senare har SD varit ganska, men inte tillräckligt, bra på).

Det verkar saknas ett strategiskt, retoriskt skickligt referens-gäng hos SD. Vissa enstaka företrädare imponerar; Jomshof och Kasselstrand är väldigt duktiga och mentalt viga, Åkesson helt okej. Men många verkar behöva hjälp att motarbeta flosklerna, och det är helt klart upp till partiet att skapa en retorisk kunskapskälla att ösa ur. Politiker i gemen i Sverige är så jävla dumma och obildade så det inte ens borde vara svårt, och journalisterna ska vi inte tala om; jag skulle vilja se intervjuare hamna i motsituationer med frågor av typen "vad har journalister för ansvar för samhällsutvecklingen mot ett allt mer segregerat samhälle". Vad ska de svara? "Jo vi försöker motverka er så gott det går"?
Citera
Medlem
Lebreaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
När katten är borta dansar Bo Frank på bordet:

"Vi måste ha högre i tak"

http://www.svd.se/nyheter/valet2014/...ak_3923308.svd
Något av partierna i Växjö verkar vilja samarbeta med SD:
Citat:
Han säger att han har fått en invit av ett av de andra partierna om att samarbeta. Men vill inte säga vilket.
– Nej, det kommer jag aldrig att göra.
http://www.smp.se/nyheter/inblick/sd...jo(4450008).gm

Kan det kanske vara M?
Citera
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
- danskarna kan inte tro vi är kloka.

Jag fick intrycket att Krasnik inte tog de intervjuade politikernas argument helt på allvar. Som att diskutera med barn. Det hela var mest pinsamt för Sverige. Intressant att se om Sverige följer den danska utvecklingen fast ett par steg efter.
Citera
2014-09-16, 19:53
Medlem
Pandelumes avatar
Johan Croneman i DN:

Citat:
Ursprungligen postat av Croneman

Johan Croneman: Public service har lagt sig helt platt för Jimmie Åkesson

SVT och SR har behandlat SD-ledaren och hans parti, partiet med de nazistiska rötterna, som vilka som helst. Det ska kallas undfallenhet och eftergiftspolitik – inte ”opartiskhet”.

http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...immie-akesson/

Snart kanske Croneman et al befinner sig i opposition på behörigt avstånd. Precis som pk-killen i danska Deadline (DR2).
Citera
2014-09-16, 19:59
Medlem
"Borgs vän pekar ut största missen "

Citat:
Hans största miss som finansminister?
”Jag tycker att man på ett tidigare stadium skulle ha tagit debatten om integrationsfrågan hårdare. Där fanns mer att göra”, säger Hans Lindblad[Riksgäldsdirektör] och pekar på att problemen funnits där ”i decennier”.
http://www.di.se/artiklar/2014/9/16/...torsta-missen/

Undrar om det inte är en glidning. Tidigare skulle det nog inte bara har redovisats rakt upp och ned. Och knappast att det funnits ett problem i decennier.

Kanske är det så att man på di bekymrat ser framför sig en rödgrön regering, och försöker förskjuta opinionen till att det ska vara tillåtet att tala om integrationsproblem. Så att Alliansen ska kunna lägga en budget som Sd godkänner och röstar för. (Efter att S misslyckats då). Fast nu spekulerar jag en hel del på ett sampel.

Men vi får väl se om skandalmedia skändar Hans Lindblad, omnämner det, eller bara ignorerar.
Citera
2014-09-16, 20:13
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
"Borgs vän pekar ut största missen "

http://www.di.se/artiklar/2014/9/16/...torsta-missen/

Undrar om det inte är en glidning. Tidigare skulle det nog inte bara har redovisats rakt upp och ned. Och knappast att det funnits ett problem i decennier.

Kanske är det så att man på di bekymrat ser framför sig en rödgrön regering, och försöker förskjuta opinionen till att det ska vara tillåtet att tala om integrationsproblem. Så att Alliansen ska kunna lägga en budget som Sd godkänner och röstar för. (Efter att S misslyckats då). Fast nu spekulerar jag en hel del på ett sampel.

Men vi får väl se om skandalmedia skändar Hans Lindblad, omnämner det, eller bara ignorerar.

Har du kvar jobbet än Gromph?

http://www.svd.se/nyheter/valet2014/...2.svd?sidan=19

Det är faktiskt beklämmande att det skall till en förnedrande valförlust och ett sönderslaget M och en uträknad Allians för att man skall kunna börja tala om det som alla vet att alla vet är det som fäller alliansen liksom det kommer att fälla S om man inte tar migrationspolitiken på allvar och förändrar den i grunden.

Man talar om genierna Reinfeldt och Borg - på det här området, migrationspolitiken, så har man amatörmässigt underskattat kraften i frågan och väljer alltså hellre döden i form av valförlust än att ha skapat en egen uthållig migrationspolitik för alliansen.

Stackars krakar - deras eftermälen kommer för alltid att förknippas med den här valförlusten och den söndring av det svenska samhället som de efterlämnar.
Citera
2014-09-16, 20:20
Medlem
Pandelumes avatar
Danmark kör hårt mot Sverige nu. Nu går Politiken ut med en artikel där Sören Pind (v), integrationsminister i förra regeringen, säger vad han tycker:

Citat:
Ursprungligen postat av Politiken
Søren Pind: Indvandrere truer den svenske kultur
Venstremanden roser DF for at redde dansk kultur og sender svada mod svenskerne.
...
Pippi bliver censureret, og ingen vil tage Sverigedemokraterna alvorligt.

Her gør han det klart, at kulturer uddør, hvis et lands borgere kommer i mindretal. Og det er netop, hvad der venter vores svenske naboer, hvis ikke de gør som Danmark, der tog Dansk Folkeparti ind i varmen.

»Det er, hvad der venter Sverige. Et ophør, reelt, af det land, vi har kæmpet med og mod i et årtusind - Astrid Lindgrens, Bellmans og den blide skandinavismes tågeland« afslutter hans sin Facebook-opdatering med, hvor han også får sammenlignet svenskernes situation med udryddelsen af indianerne.

Svensk kultur er i opløsning
Er den svenske kultur truet i øjeblikket?

»Ja det er klart. Jeg kan konstatere, at i Danmark, der beskytter vi kunstnere mod folk, der vil slå dem ihjel. I Sverige, der fængsler de kunstnere. Og det er et meget mærkeligt tegn på en opløsning af en kultur, der f.eks. vægtede ytringsfrihed højt.

Och så PK som i Danmark bara är en röst i mängden:

Citat:
Ursprungligen postat av Politiken
Özlem Cekic kalder din udtalelse på Facebook for lige så ekstremistisk, som muslimske ekstremister går ud og siger, at deres religion er det eneste rigtige, hvad siger du til det?

»At jeg ikke gider forholde mig til hendes hysteriske udsagn«.

Svårare än så var det inte.

länk:
http://politiken.dk/indland/politik/...venske-kultur/

Politiken är väl annars mest pk och lik DN, relativt sett.
Senast redigerad av Pandelume 2014-09-16 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in