2014-08-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag litar på ditt referat, jag vågar inte ta risken att vomera genom att få hela artikeln en face.

Ja, immigranterna bör visa tacksamhet. Men många människor är missnöjda. Och graden av nöjdhet behöver verkligen inte vara kopplad till faktiska tjänster och värdens generositet, istället krav på mer generositet och positiv särbehandling. Välgörare kan dödas av sina skyddslingar.

Alienation kan vem som helst känna - även aldrig så inhemska individer - eller lite mindre högtidligt: utanförskap.

Det ligger väl i sakens natur att det ställer krav på adaptation att komma in i en helt ny kontext, med stora språkliga, utseendemässiga och andra kulturella skillnader. Det har inte med några j-a diskriminerande strukturer att göra.

Jag har varit inne på samma tankegång tidigare i tråden:

Citat:
Det de rasifierade upplever och beskriver är inget svenskt fenomen - det är främlingens universella villkor och majoritetskulturens universella reaktion på främlingens närvaro.

Finns det något samfund, någon etnisk grupp, något folk, något definierat kollektiv överhuvudtaget som inte avvaktar, ifrågasätter, kritiskt bedömer och tvekar inför det nya, obekanta inslaget?

Har någon av de rasifierade sina rötter i ett land eller en kultur som är så färgblind de kräver att svenskarna ska vara? Vi behöver inte ens prata om rasism och folkmord - vi pratar ju tydligen om blickar. Subtila kulturella preferenser och koder. Gruppidentifikation med tröskel för inträdet.

Var finns det ljusriket på jorden, den etniska grupp som är så upphöjd, vis och godmodig att vanliga tarvliga fördomar och stammens ex- och inklusion är ett övergivet primatbeteende? Somalia? Irak? Afghanistan? Är det romerna eller kurderna som nått detta nästa steg i evolutionen?

Om inte - med vilket jävla rätt begär de detta av svenskarna? Jo, det ska jag säga - med rasistens avmänskliggörande rätt att skilja undan en grupp från de egna rättigheterna till grupptrygghet, etnisk själviskhet och egenintresse. De rasifierade har själva rasifierat den vite mannen till ett hatat spöke som de inte unnar samma rätt som de andra kulörerna, men väl större och unika skyldigheter. En arab är inte skyldig att gottgöra slaveriet, det är däremot en europée.
Citera
2014-08-18, 14:27
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag litar på ditt referat, jag vågar inte ta risken att vomera genom att få hela artikeln en face.

Ja, immigranterna bör visa tacksamhet. Men många människor är missnöjda. Och graden av nöjdhet behöver verkligen inte vara kopplad till faktiska tjänster och värdens generositet, istället krav på mer generositet och positiv särbehandling. Välgörare kan dödas av sina skyddslingar.

Alienation kan vem som helst känna - även aldrig så inhemska individer - eller lite mindre högtidligt: utanförskap.

Det ligger väl i sakens natur att det ställer krav på adaptation att komma in i en helt ny kontext, med stora språkliga, utseendemässiga och andra kulturella skillnader. Det har inte med några j-a diskriminerande strukturer att göra.
Det handlar mycket om rimlighet. Vad är rimligt vid endera påstående? Och här är också problemet, då ordet tolkas utifrån var individs egna premisser.

Klassikern är givetvis, som ett par berömda Facebook-inlägg som delas flitigt, att vända på saker och ting. Men detta sker sällan eller inte alls av tex. medias journalister. Kan jag som svensk flytta till Dubai och i god tro verkligen anta jag kommer att bli behandlad som en iranier som kommer hit? Den gemene svensken är ofta "tråkig" och har en "knyta näven i fickan"-attityd men även positiva sidor. Som att "behandla andra så som du själv vill bli behandlad". Ergo; missbrukas vår gästfrihet samtidigt som vi inser att vi inte skulle få samma bemötande i motsvarande länder... Klart vi tröttnar. Vi ser inte rimligheten i det som händer...

Ett annat exempel är det vi läste för nån vecka sedan lite varstans;
Citat:
- Ni Sverigedemokrater som bor i skogen där det brinner, stanna kvar där! Vi skickar vi hjälp så småningom. Att flytta till andra kommuner är inte OK utan ni ska ha hjälp i närområdet!

Jag förstår sarkasmen och poängen med inlägget. Ganska fyndigt tom. Men rimligheten? Inte så mycket, vilket de flesta förstår.

Och så här är debatten i stort. Det är rimligt att kritisera SD för en bristande kunskap om ekonomi, men när en statminister öppet erkänner att det finns uppenbara brister, då är det en annan sak. Rimligt? Nej...
Citera
2014-08-18, 14:27
Medlem
kajakhyvlarns avatar
På tal om Reinfeldts domedagsavslöjande tror jag mycket väl Statsministern kan ha gjort ett partistrategisk val.

Han, liksom alla vi andra vet att invandringsbomben kommer att explodera i de svenska folkhemmen inom en väldigt snar framtid, tveklöst under kommande mandatperiod. Inte ens den naivaste av våra sovande Svenskar kan blunda för detta faktum längre. Reinfeldt vill helt enkelt inte sitta med kaptensbindeln runt armen när detta sker utan lämpar helt enkelt över ansvaret helt frivilligt till löven&Co med allt vad det innebär och väntar in framtida val där Sossarna får stå i skamvrån för det havererade mångkulturprojektet. Det "sovande folket" ids inte minnas att det de facto är hela det etablerade maktorganet som unisont infört Mångkultur i Sverige, och lägger sin röst 2018 på Moderaterna.. Reinfeldt styr kosan mot nya toppjobb i Europa. Moderaterna återtar makten, och slakten kan fortsätta. Win-win För både M och Reinfeldt.
Citera
2014-08-18, 14:40
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajakhyvlarn
På tal om Reinfeldts domedagsavslöjande tror jag mycket väl Statsministern kan ha gjort ett partistrategisk val.

Han, liksom alla vi andra vet att invandringsbomben kommer att explodera i de svenska folkhemmen inom en väldigt snar framtid, tveklöst under kommande mandatperiod. Inte ens den naivaste av våra sovande Svenskar kan blunda för detta faktum längre. Reinfeldt vill helt enkelt inte sitta med kaptensbindeln runt armen när detta sker utan lämpar helt enkelt över ansvaret helt frivilligt till löven&Co med allt vad det innebär och väntar in framtida val där Sossarna får stå i skamvrån för det havererade mångkulturprojektet. Det "sovande folket" ids inte minnas att det de facto är hela det etablerade maktorganet som unisont infört Mångkultur i Sverige, och lägger sin röst 2018 på Moderaterna.. Reinfeldt styr kosan mot nya toppjobb i Europa. Moderaterna återtar makten, och slakten kan fortsätta. Win-win För både M och Reinfeldt.
Kommentar till fetstil: Det är redan för sent. Det kvittar vad han gör så finns det ingen väljare eller politiker som med god insikt kan komma att skylla på kommande regering...

En god tanke, men...

Däremot är jag övertygad om att herrn söker jobb i EU.
Citera
2014-08-18, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag ids bara ögna igenom denna orgie i självmedlidande och hennes fasta övertygelse att ALLT är någon annans - LÄS de vitas - fel.

Sådana här texter argumentera i praktiken kraftfullt för att vita och bruna/svarta inte bör dela samma samhälle... ty den som anklagar och skuldbelägger är uppenbarligen totalt ointresserad av någon sammahållning.

Judith Kiros
Javisst visar den på... en fantastisk oförmåga att förstå och känna tacksamhet. Eller något åt det hållet. Om inte oförmåga så iallafall ovilja att visa tacksamhet. Vilket kan gå på ett ut. Och vem vill bjuda in gäster som har den inställningen?

Men som sagt är det ju inte nog med det. Oviljan att visa tacksamhet kan nog svensken stå ut med även om det sticker i ögonen. Värre är det med deras aggressivitet, hat, förakt... som kunde vara begriplig om den hade något verkligt fundament.

Nu är det bara ett tecken på sinnesförvirring - eller ideologi. Vilket också det kan gå på ett ut. Slutsatsen är som sagt att det hela var ett stort fel att bjuda in dem. Texter som den här verkar bara bekräftande.
Citera
2014-08-18, 15:02
Medlem
kajakhyvlarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Kommentar till fetstil: Det är redan för sent. Det kvittar vad han gör så finns det ingen väljare eller politiker som med god insikt kan komma att skylla på kommande regering...

En god tanke, men...

Däremot är jag övertygad om att herrn söker jobb i EU.

Folk lever i realtid idag, många har fan svårt att minnas vad de gjorde igår. Visst kommer Politiska motståndare skylla på M, men nye M-ordföranden kommer naturligtvis bara att peka på det gemensamma ansvaret för den drivna politiken.. Ni röstade minsann såhär.. ditten och datten.. Folket orkar inte lyssna och lägger sin röst på oppositionen.. Dessutom finns absolut risken S+M=sant eller t.o.m alla mot SD om SD mot alla odds skulle närma sig de nödvändiga 51 procenten.. Fortfarande en win för M och S eftersom att hålla SD borta från makten no matter what fortfarande är av yttersta vikt..

Givetvis är detta bara ett av många olika märkliga scenarion man skulle kunna tänka sig i framtiden..
Citera
2014-08-18, 15:06
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajakhyvlarn
Folk lever i realtid idag, många har fan svårt att minnas vad de gjorde igår. Visst kommer Politiska motståndare skylla på M, men nye M-ordföranden kommer naturligtvis bara att peka på det gemensamma ansvaret för den drivna politiken.. Ni röstade minsann såhär.. ditten och datten.. Folket orkar inte lyssna och lägger sin röst på oppositionen.. Dessutom finns absolut risken S+M=sant eller t.o.m alla mot SD om SD mot alla odds skulle närma sig de nödvändiga 51 procenten.. Fortfarande en win för M och S eftersom att hålla SD borta från makten no matter what fortfarande är av yttersta vikt..

Givetvis är detta bara ett av många olika märkliga scenarion man skulle kunna tänka sig i framtiden..
Ja du har rätt. Jag måste lära mig att min tilltro till gemene väljare läggs alldeles för högt... Du har nog rätt i det du säger, då jag efter läst din kommentar dessutom utsökt kom att tänka på hur media presenterar "fakta".
Citera
2014-08-18, 15:37
Medlem
kajakhyvlarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Ja du har rätt. Jag måste lära mig att min tilltro till gemene väljare läggs alldeles för högt... Du har nog rätt i det du säger, då jag efter läst din kommentar dessutom utsökt kom att tänka på hur media presenterar "fakta".

Det mediala kriget om mångkulturen är nog något vi får se oss om i drömmarna efter, så länge de styrande fortfarande riktar stäven mot fortsatt mångkultur kommer journalisterna bara att fortsätta blåsa i ryggdunkartrumpeten oavsett om den är blå,röd,grön eller regnbågsfärgad, och all oposition hamnar i mediaskugga.. titta bara på debatterna igår. Det enda jag föreställer mig när jag tänker på debatterna är den stora rosa elefanten som avslutade Fem myror är fler än fyra elefanter - NU E DE SLUT
Citera
2014-08-18, 16:23
Medlem
SmokeOns avatar
Tar mig friheten att skriva det tjugotusende inlägget i denna tråd och gör det genom att ställa en fråga till alla er duktiga skribenter:

Vilket mediakrig?
Citera
2014-08-18, 16:26
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Tar mig friheten att skriva det tjugotusende inlägget i denna tråd och gör det genom att ställa en fråga till alla er duktiga skribenter:

Vilket mediakrig?
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Summeringen där är väl ganska OK, även om det kanske inte tar upp allt som sker mellan den "goda" och den "onda" sidan.
Citera
2014-08-18, 17:00
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Angående Judith Kiros så är det viktigt att förstå att hon är en politisk aktivist. Hennes mål är givetvis att öka de rasifierade kropparnas makt i det svenska samhället, på bekostnad av den dumsnälle svensken. En målmedveten propaganda sprids från de rasifierade, propaganda som syftar till att radikalisera de rasifierade hjonen som vegeterar i blatteghettona. Och deras kamp går som tåget, redan nu är det många misslyckade lågintelligenta invandrare som skyller sitt elände uteslutande på den vita mannen, och även den vita kvinnan. Kiros jobbar med rasistiska tankefigurer när hon systematiskt undergräver svensken.

Hon är en av många fiender innanför stadsporten.
Citera
2014-08-18, 17:04
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Angående Judith Kiros så är det viktigt att förstå att hon är en politisk aktivist. Hennes mål är givetvis att öka de rasifierade kropparnas makt i det svenska samhället, på bekostnad av den dumsnälle svensken. En målmedveten propaganda sprids från de rasifierade, propaganda som syftar till att radikalisera de rasifierade hjonen som vegeterar i blatteghettona. Och deras kamp går som tåget, redan nu är det många misslyckade lågintelligenta invandrare som skyller sitt elände uteslutande på den vita mannen, och även den vita kvinnan. Kiros jobbar med rasistiska tankefigurer när hon systematiskt undergräver svensken.

Hon är en av många fiender innanför stadsporten.

Skulle nog påstå att Judiths arbete har större effekt på vita än på icke-vita. Denna skräck för att råka stöta sig med de rasifierade gör att det vita kulturskiktet paralyseras. Ta bara detta som exempel:

Citat:
Mångfaldseventet ”Med andra ögon” ställs in efter massiv kritik om rasism.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/mang...tik-om-rasism/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in