Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Sett ur ett alleuropeiskt pespektiv kan Sverige som avantgarde spela en mycket värdefull roll inom några år. Den godhetsknarkande Moder Sveas förvirrade, ledsna ögon och härjade ansikte i ett mugshot kan användas för att scare straight i andra länders debatter.
Det gör Sverige redan. I samband med t.ex. Husby-kravallerna, så läste jag i många europeiska tidningar om hur detta togs som intäkt för att de problem som man har sett i andra länder med stor invandring från Afrika och Mellanöstern inte går att lösa med ekonomiska medel, som en del påstår. Man påpekade att arbetslösheten i Husby låg på det nationella snittet, samt att Sverige är ett av de mest generösaste välfärdsländerna, men likväl drabbas landet av exakt samma problem. Självaste statsministern i Finland gick ut och pekade på Husby-kravallerna som en varning om hur det kan gå om man för en oansvarig invandringspolitik.
Hur mycket svenska politruker än kör med sin propaganda, som otroligt nog går hem hos majoriteten av det hjärntvättade och okunniga svenska folket, så lyckas de knappast övertala någon utanför landets gränser om att dagligen brinnande stadsdelar, ständiga upplopp, rekordnivåer av våldtäkter och skolbränder, rånepidemier m.m. skulle vara något eftertraktat och värt att införa för egen del. Sedan återkommer en del lögner (och eventuellt även samma problematiska förhållande till yttrandefrihet och demokrati) i de europeiska länder där man har samma problem orsakade av en liknande politik (dock förd under betydligt längre tid, istället för att man har skapat problemen på samma rekordtid som Sverige, samt i en del av dem har politikerna öppet tagit avstånd från sin tidigare politik och till viss del även PK-förtrycket), som t.ex. i Norge, Danmark, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike och inte minst Belgien.
Edit: Sedan avskräcker ju även de problem som finns i en del städer i de ovannämnda länderna. Jag uppskattar att resa till europeiska städer, speciellt de med en lång och betydande historia. Jag märker själv hur jag har börjat prioritera bort vissa uppenbara resmål för att jag vet att svarta, araber, kurder m.fl. utgör en stor andel av befolkningen, åtminstone om dessa städer samtidigt är kända för att lida av hög brottslighet eller problem med islamister (vilket de föga förvånande ofta gör). Kanske mest märkbart blir det i fråga om flera franska städer. Västeuropa har börjat kännas generellt mindre attraktivt jämfört med Central- och delar av Östeuropa. Och då har jag ändå en högre tolerans som turist än jag skulle ha ifråga om var jag kan tänka mig bo. Jag gick t.ex. gärna på en fest i en favela i Rio de Janeiro som turist, men föga förvånande är det knappast ett ställe jag skulle vilja bo på (jag skulle inte vilja bo i Rio överhuvudtaget). Det var dock intressant som turist att få uppleva ett ställe som mycket väl kan i hög grad likna några av Sverige större städer i framtiden.