2014-03-20, 15:53
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En snabb fråga bara. "Rasifiering" har vi ju diskuterat nyligen.
Min fråga är, finns det någon liknande slagkraftig term som kan tänkas användas mot män som säger sig vara feminister?

Sittkissare?
Citera
2014-03-20, 16:13
Medlem
Ett litet djurs avatar
Apropå feminism så har jag svårt att få ihop resonemanget att feminism även implicerar mångkulturellförespråkare, ty viss kultur är extremt patriarkal. Feminist = antirasist är även sant, men den köper jag rakt av om man med rasist fokuserar på ras och inte kultur, som ju är det nya hippa att göra.

Vill passa på att tacka er som gjort det uppenbart att samhällesdebatten som förs (någon sida bakåt i tråden) görs av de obildade, en akademiker skyr nog den offentligheten eftersom forskning troligtvis pekar på en något helt annat än vad det offentliga eftersträvar och då är risken att bli offentligt hudflängd nära på 1:1.

Egentligen är det inget jag borde vara förvånad över; då jag själv är verksam inom ett annat gebit ser jag nästan dagligen flagranta misstag av journalister. Det är tråkigt att det är så egentligen, förr i tiden bågnade denna titel för en viss kvalité, nu blir världen begriplig om man sätter rätt epitet på personen som talar. Det tydligaste exemplet är givetvis allas vår journalist/historiker Arnstad (välj lämplig titel beroende på hur seriöst du vill ta karln).
Citera
2014-03-20, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Och här har man övervägt att skaffa SvD som morgontidning.

Funderade också på det idag, tur att man hittade in i tråden.
Finns det någon morgontidning som inte är totalt vänstervriden?
Citera
2014-03-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
ABF ska hålla ett antirasistiskt forum som har en programpunkt som är "separatistisk och endast avsedd för rasifierade antirasister och feminister".

Min första tanke är: Hur går gallringen till rent praktiskt? Om endast "rasifierade" får delta måste ju någon stå vid dörren och avvisa folk som inte bedöms vara tillräckligt "rasifierade" efter en snabb okulärbesiktning. Det finns t.ex. blonda invandrare från Balkan. Kommer någon att knacka dem på axeln och leda ut dem från rummet med ett "tyvärr, om du hade haft lite mörkare hår eller åtminstone bruna ögon"? Är etniska svenskar med mörkt hår och bruna ögon välkomna i så fall?
Nu har Aftonbladets krönikör Rebecca Uvell (gift med Timbro-Markus) lämnat in en anmälan om det rasseparatistiska ABF-arrangemanget till Diskrimineringsombudsmannen. Den bindgalna södertörnforskaren och vithetskritikern Ylva Habel anklagar via Twitter Uvell för att utöva "vit makt" och vilja utplåna "alla oss bruna".

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva Habel
The power of Timbro, skrevs det för någon dag sedan. Nu planerar de att lägga krokben för Rummets panel, dvs anmäler den för DO

@RebeccaWUvell stolt över ditt sabotage-försök?

Men NATURLIGTVIS! Galopp till Diskrimineringsombudsmannen. Bergis får hon 'rätt' och Rummet arresteras

@RebeccaWUvell Är det du som känner dig diskriminerad? Rikta då din anmälan åt ett håll där den gör genuin nytta. Inga kvinnor får vara medlemmar av den. DET är vad diskriminering är. Och du missförstod mig totalt; jag menar att din pseudo-anmälan är sabotage

Min uppmaning till dig är att inte slösa våra gemensamma skattemedel på en sådan futil övning i vit makt. Varför int skriva en passionerad pamflett om hur kränkt du är. Det existerar ingen 'omvänd rasism'

Unga dam, läs på vad ordet 'diskriminering' faktiskt innebär. Återkom sedan. Och slösa som sagt inte våra gemensamma skattemedel på studentikosa rasse-pranks. Väx upp, reflektera.

Och det existerar ingen rasistisk diskriminering av vita. Så... Adjö

Ja, det är ju så komiskt med rasism. Den förstår ju inte ni. Och den drabbar ju ingen? Lycka till med sabotaget.

Uvell är har bestämt sig för sabotage. Att hon sätter folks liv på spel rör henne inte i ryggen, uppenbarligen.

Och ett tips till er. Att vägra bli tvingad till Schavotten av politiska dilettanter, är inte hat det är mod.

Jag är ingen människa, så var fick jag luft ifrån? Äg på ni, tills tills ni har utplånat alla oss bruna. Don't be bashful. You know you want to.

Så, nu är jag färdig. Snickra vidare på nazismen.

ja, du förstår, hotande utplåning gör mig en smula upprörd. Mitt och många andras liv står på spel.

Då känns det inte alls så bra att ignoranta personer hånskrattar. Garvar du lika gott åt Förintelsen?

Att sabotera för marginaliserade grupper i samhället, och sedan skratta åt vad en ställer till med är blodtörst.
https://twitter.com/YlvaHabel

Har inte vithetskritikerna målat in sig i ett hörn nu? Finns det någon väg tillbaka efter detta?
Senast redigerad av Nebeltag 2014-03-20 kl. 17:26.
Citera
2014-03-20, 17:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Har inte vithetskritikerna målat in sig i ett hörn nu? Finns det någon väg tillbaka efter detta?
Detta var ju så stolligt att man bara kan garva åt det.
Jag har tidigare argumenterat för att det bara finns ca. 15.000 hardcore PK-fanatiker.
Men dom som tycker att detta känns vettigt mäts nog i hundratal.
Splittringen fortsätter med stormsteg.
"Weiter, weiter ins Verderben".
Citera
2014-03-20, 17:44
Medlem
Citat:
Nu har Aftonbladets krönikör Rebecca Uvell (gift med Timbro-Markus) lämnat in en anmälan om det rasseparatistiska ABF-arrangemanget till Diskrimineringsombudsmannen. Den bindgalna södertörnforskaren och vithetskritikern Ylva Habel anklagar via Twitter Uvell för att utöva "vit makt" och vilja utplåna "alla oss bruna".

Hon var ju inte särskilt brun, däremot rätt ful, men det hör väl till.

Hade det funnits någon form av "vit makt" i sammanhanget, så hade vithetsrasisterna inte vågat öppna näbben från första början. Att det inte skulle förekomma rasism och diskriminering mot vita svenskar är rena dumheterna, förstås.
Citera
2014-03-20, 17:44
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:

Hur kan man komma undan med att uttrycka sig så infantilt? Vem kan ta den här människan på allvar som inte kan försvara sin ståndpunkt och agerande utan att börja vifta med rasist/nazist-kortet och annat svammel.
Citera
2014-03-20, 18:05
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:

Ylva Habel är alltså akademiker? Svårt att tro när man läser hennes twitter. För övrigt är hennes presentation på twitter en övning i fina och omständiga ord:
Citat:
Media studies scholar intent on combining postcolonial thinking with media history. Lives in an interesting cultural climate of Nordic exceptionalism
Stockholm
Citera
2014-03-20, 18:08
Medlem
Citat:

Mon dieu. Trodde jag hade koll på de värsta galenpannorna, men denna var ny och i hästväg. Det framgår att hon tituleras "forskare"? Det var det värsta jag har sett, alla kategorier, bland dessa troll som skränar om vithet. Rullade ner några sidor i hennes twitterlogg och hennes påståenden är bortom all anständighet. Om Schaerström blev utesluten på grund av sina twittertirader, hur kan denna Habel få behålla sin tjänst?

...

DN har tagit in inte mindre än 8 repliker på artikeln om rasism mot etniska svenskar, och nu kom den nionde och vettigaste:

http://www.dn.se/debatt/en-kulturell...it-trampad-pa/
Citera
2014-03-20, 18:33
Medlem
Citat:
Mon dieu. Trodde jag hade koll på de värsta galenpannorna, men denna var ny och i hästväg. Det framgår att hon tituleras "forskare"?
Jepp. Fil. dr och lektor i medie- och kommunikationsvetenskap, anställd vid Institutionen för kultur och lärande vid Södertörns högskola. Rena kulturskymningen. Fil. Arn härjar väl också vid samma institution nu för tiden ...

Habels Södertörn-hemsida med publikationer i urval:

http://webappo.web.sh.se/p3/ext/cont...ofil_sv_806014
Citera
2014-03-20, 18:39
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Jepp. Fil. dr och lektor i medie- och kommunikationsvetenskap, anställd vid Institutionen för kultur och lärande vid Södertörns högskola.
Tänk att Södertörn ofta dyker upp i sådana här sammanhang, det slår aldrig fel liksom. Hon bor väl på Södermalm, förstås
Citera
2014-03-20, 18:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Mon dieu. Trodde jag hade koll på de värsta galenpannorna, men denna var ny och i hästväg.
Jag känner igen hennes bild, tror hon har varit uppe tidigare i dessa sammanhang, om någon har tid att söka finns det nog mer stollerier att finna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in