Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
De "rasifierade" är den mer sympatiska kontrahenten i mina ögon. De beter sig moraliskt förkastligt och intellektuellt undermåligt, men ändå mänskligt i sitt sökande efter gemenskap och tillhörighet på sin svenska värdbefolknings bekostnad.
Många av dem har hamnat i rotlöshet utan egen förskyllan har sedan fostrats in i en rätt vidrig offerroll av svenskar som lider av någon sorts übermensch-myt om sin egen godhet. Det är alltså inte orimligt att tänka sig att det åtminstone i vissa fall handlar om genuint stukade individer, söndercurlade av storsvenskarnas kravlöshet.
De grupper som känner att förorten är deras, har ju åtminstone de känslomässiga verktygen att förstå när en svensk rakt och ärligt uttrycker samma åsikt. Herrerasen godhetssvenskar som känner att de nått nästa steg i evolutionen är mer distanserade, omänskliga i sin inbillade upplysning och fördomsfrihet.
På samma sätt föredrar jag vänsterns vansläktade underifrånperspektiv framför "liberalernas" elitistiska, falska nyttoanspråk.
Förortsaktivisten Nabila Abdul Fattah tar upp just rotlösheten i sin senaste krönika i ETC och behovet av att skapa en ny, egen identitet. Kanske kommer ordet kreol bli ett lika välanvänt som rasifierad framöver.
http://www.etc.se/ledare/vi-ar-inte-...e-kackerlackor
Citat:
Man resonerade om att vi är kreoler. Att det är det som egentligen enar oss... Vi är inte svenskar för att vi inte har samma förutsättningar att lyckas i livet.
Den framodlade offerroll du nämnde. I texten definieras till och med den egna identiteten utifrån berövade möjligheter - att aldrig kunna lyckas som en svensk. Utifrån detta krävs rätten att själva definiera verkligheten (sin och andras) UTAN att bli emotsagda. Att erhålla respekt. I det ligger en uppenbar paradox.
Är det respekt att inte bli bemött som en person utan som en företrädare. Som offer. Vem vill bli bemött så? Vem vill bli bemött av människor med undfallenhet, med ord som "det är givetvis DIN tolkning som gäller" med det underliggande - inte för att du kan argumentera för din sak utan för att du är kvinna/rasifierad/homosexuell (i olika kombinationer).
ÄR inte detta i grunden förnedrande.
Nabila Abdul Fattah fortsätter.
Citat:
En 17-årig kille ifrån Malmö ställer sig upp på scenen och säger ”Kreol för oss är inte en etnicitet, det är en identitet”. Kreol är en mix, det är dubbla medborgarskap, det är att hälsa på tio språk, det är subjektet, det är att inte känna sig hemma i Sverige men heller inte i ens föräldrars hemland. Det är hybriden, mixen.
Jag ser (till skillnad från Nabila) inget hopp i detta. Jag ser en tragedi. Ett samhälle med rotlösa personer. Människor som inte känner att de hör hemma någonstans. En generation som kräver upprättelse för oförätter det nya landet knappast kan ställas till svars för.
Så när Ametist Azordegan twittrar som svar:
Citat:
Känner att sådana som @SaraBessas @Nabila_AFR och @mohammedaliAYLA förändrar Sverige bit för bit
Så kanske hon har rätt, men OM dessa personer är representativa - knappast till det bättre.