2014-02-08, 19:38
Medlem
Den tredje statsmakten använder organiserade vänsterterrorister för att kartlägga medborgarnas åsikter.

Den första statsmakten använder en flerfaldigt dömd psykopat och rasist till att skriva en utredning som ska ligga till grund för inskränkta rättigheter för landets ursprungsbefolkning.
Citat:
När Fria Tider ringer upp Erik Ullenhags pressekreterare Lena Hallerby säger hon att regeringen känner till Hübinettes brottslighet och bakgrund i AFA.
http://www.friatider.se/jag-ar-misst...pert-pa-rasism

Tystnaden inför det som pågår i Sverige är öronbedövande.
Citera
2014-02-08, 21:08
Medlem
Cyranos avatar
Karin Pettersson som en nutida Gorgias? Kul idé, men knappast sannolik. Ni för en överintellektualiserad elfenbenstornsdebatt där ni grymt överskattar era motståndare, och därför hela tiden söker konspiratoriska förklaringar till deras agerande. Ni underskattar den förmåga och längtan även egentligen begåvade personer kan ha till bekvämt självbedrägeri som får dem att "må bra", hur mycket det än strider mot den logik som de egentligen har intellektuell förmåga att förstå. När KP säger att det strider mot hennes människosyn att diskutera i ekonomiska termer betyder det inte bara att hon vill styra den mediala debatten, utan också sin egna "demoner", hon förbjuder sig själv att tänka sådana tankar. Det är inte något ovanligt fenomen, det är det vanliga förhållningssättet hos människor fångade i religiösa och politiska sekter.

Gorgias (dvs. den riktiga, inte den som Platon lät Sokrates pulvrisera i en av sina dialoger, troligen gick det betydligt sämre för Sokrates i verkligheten, om de överhuvudtaget möttes) är f.ö. en mycket intressant figur. Han tänkte således alla postmodernisternas tankar (fast mycket bättre) redan långt före det premoderna (dvs. 400-talet f.vt).
Citera
2014-02-08, 22:30
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Karin Pettersson som en nutida Gorgias? Kul idé, men knappast sannolik. Ni för en överintellektualiserad elfenbenstornsdebatt där ni grymt överskattar era motståndare, och därför hela tiden söker konspiratoriska förklaringar till deras agerande. Ni underskattar den förmåga och längtan även egentligen begåvade personer kan ha till bekvämt självbedrägeri som får dem att "må bra", hur mycket det än strider mot den logik som de egentligen har intellektuell förmåga att förstå. När KP säger att det strider mot hennes människosyn att diskutera i ekonomiska termer betyder det inte bara att hon vill styra den mediala debatten, utan också sin egna "demoner", hon förbjuder sig själv att tänka sådana tankar. Det är inte något ovanligt fenomen, det är det vanliga förhållningssättet hos människor fångade i religiösa och politiska sekter.

Gorgias (dvs. den riktiga, inte den som Platon lät Sokrates pulvrisera i en av sina dialoger, troligen gick det betydligt sämre för Sokrates i verkligheten, om de överhuvudtaget möttes) är f.ö. en mycket intressant figur. Han tänkte således alla postmodernisternas tankar (fast mycket bättre) redan långt före det premoderna (dvs. 400-talet f.vt).

Never ascribe to malice ...
Citera
2014-02-08, 22:36
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Never ascribe to malice ...

Heinlein är en guldgruva..
Citera
2014-02-08, 23:03
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Orrenius har skrivit en försåtlig text som egentligen bara är en enda stor Godwins lag-invokation där han jämställer 'Fort Europa' med nazismen. I hans huvud är tydligen MENA-länder koncentrationsläger som vi tvingar MENAs befolkning att stanna i genom att inte ha fri invandring till Europa.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nik...-skapar-vi-nu/

Ett mer sannolikt slut på berättelsen hade varit detta:

– Förstod ni inte att svängdörrar för MENA:s trasproletariat skulle fräta sönder det samhälle ni byggt upp under hundratals år, farfar?

– Jo, vissa av oss i alla fall. Men vi böjde oss för en gapig minoritet som sa att vi var de onda och inhumana, så vi satt tysta och lät det hända.

Genom att försvara det som sker med Sverige nu är det Orrenius som representerar den banala ondskan, konsensusmedlöparna som kommer att dömas hårt i historieböckerna.

Ja, Jesus, vilket pekoral från Orrenius.
Citera
2014-02-08, 23:18
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ja, Jesus, vilket pekoral från Orrenius.

Sanslöst.. ..det oerhört osannolika i att ett sådant samtal skulle kunna ha förts mellan ett barn och hans farmor verkar dock inte ha påverkat twittrarna, typiskt citat "så starkt du skriver.."

Endast universum och människors dumhet är oändliga, och jag är inte säker på universum..
Citera
2014-02-09, 00:54
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Ni underskattar den förmåga och längtan även egentligen begåvade personer kan ha till bekvämt självbedrägeri som får dem att "må bra", hur mycket det än strider mot den logik som de egentligen har intellektuell förmåga att förstå. När KP säger att det strider mot hennes människosyn att diskutera i ekonomiska termer betyder det inte bara att hon vill styra den mediala debatten, utan också sin egna "demoner", hon förbjuder sig själv att tänka sådana tankar. Det är inte något ovanligt fenomen, det är det vanliga förhållningssättet hos människor fångade i religiösa och politiska sekter.

Jag är fullt medveten om det svenska politiska etablissemangets sektmentalitet, torftighet och bekvämlighet. Min bedömning av Karin Pettersson är, som sagt, att hon inte verkar ha någon (logisk) förmåga att förstå att hennes position knappast är intellektuellt möjlig att försvara. KP har en talang för politicking - inte för analys eller överblick. Jag instämmer vidare i, att KP ger intrycket att ha "det vanliga förhållningssättet hos människor fångade i religiösa och politiska sekter". Jag har iofs aldrig observerat henne IRL (endast i TV) ... och intrycket har inte varit gynnsamt.
Citera
2014-02-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag är fullt medveten om det svenska politiska etablissemangets sektmentalitet, torftighet och bekvämlighet. Min bedömning av Karin Pettersson är, som sagt, att hon inte verkar ha någon (logisk) förmåga att förstå att hennes position knappast är intellektuellt möjlig att försvara. KP har en talang för politicking - inte för analys eller överblick. Jag instämmer vidare i, att KP ger intrycket att ha "det vanliga förhållningssättet hos människor fångade i religiösa och politiska sekter". Jag har iofs aldrig observerat henne IRL (endast i TV) ... och intrycket har inte varit gynnsamt.
Instämmer. Hur KP:s texter kommer till och hur länge det tar kan vi bara spekulera kring, men hennes framträdanden i radio och TV är desto mer avslöjande. När hon är utlämnad till sin arma hjärna i realtid kommer det inte mycket vettigt. Hon låter ganska grund där uppe, är tankspridd och spretig och har uppenbara problem med att formulera sig snyggt och kärnfullt på det sätt man kan förvänta sig av den handfull samhällsdebattörer som finns på den absoluta toppen inom media. Hon famlar efter de svåra orden och landar på öhhhh ummmm ehhhh asså. Logiken i resonemangen haltar, analysen är torftig, hon ser inte helheter och orsakssamband, hon snöar in på detaljer och pratar så länge om dem att hon måste avbrytas av tidsskäl. Att vi drar paralleller till Gorgias och Sokrates känns som en milstolpe på vägen mot total idiokrati. Debatten var några pinnhål över Ronny & Ragge, men inte många.
Citera
2014-02-09, 12:36
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Instämmer. Hur KP:s texter kommer till och hur länge det tar kan vi bara spekulera kring, men hennes framträdanden i radio och TV är desto mer avslöjande. När hon är utlämnad till sin arma hjärna i realtid kommer det inte mycket vettigt. Hon låter ganska grund där uppe, är tankspridd och spretig och har uppenbara problem med att formulera sig snyggt och kärnfullt på det sätt man kan förvänta sig av den handfull samhällsdebattörer som finns på den absoluta toppen inom media. Hon famlar efter de svåra orden och landar på öhhhh ummmm ehhhh asså. Logiken i resonemangen haltar, analysen är torftig, hon ser inte helheter och orsakssamband, hon snöar in på detaljer och pratar så länge om dem att hon måste avbrytas av tidsskäl. Att vi drar paralleller till Gorgias och Sokrates känns som en milstolpe på vägen mot total idiokrati. Debatten var några pinnhål över Ronny & Ragge, men inte många.

Jag tror inte att Karin Pettersson, eller andra personer i liknande positioner, lider av några större problem med bristande intellekt. Tvärtom.

Men det som gör att den smala åsiktkorridoren ofelbart leder till idiokrati är att Pettersson och andra i hennes position aldrig någonsin möter något som helst motstånd eller ifrågasättande. Att möta motstånd och i debatt bli ifrågasatt är nödvändigt för att man med sitt intellekt ska kunna fördjupa sin förståelse och analys.

Om man som den svenska journalistkåren bestämmer sig för att en uppsättning relevanta frågeställningar, och dess förespråkare, är utanför det som man definierar som "socialt acceptabelt" att vidröra så tappar man samtidigt också alla förutsättning till djupare bildning inom dessa frågeställningar. Och då dessa frågeställningar verkligen är ständigt aktuella och relevanta för vår tid så framstår därvid också våra så kallade journalister som mindre begåvade.

Det är av detta skäl dissidenter ofta framstår som relativt skärpta. De har hela tiden tvingats att arbeta aktivt med analys och förståelse.
Citera
2014-02-09, 13:04
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag tror inte att Karin Pettersson, eller andra personer i liknande positioner, lider av några större problem med bristande intellekt. Tvärtom.

Men det som gör att den smala åsiktkorridoren ofelbart leder till idiokrati är att Pettersson och andra i hennes position aldrig någonsin möter något som helst motstånd eller ifrågasättande. Att möta motstånd och i debatt bli ifrågasatt är nödvändigt för att man med sitt intellekt ska kunna fördjupa sin förståelse och analys.

Om man som den svenska journalistkåren bestämmer sig för att en uppsättning relevanta frågeställningar, och dess förespråkare, är utanför det som man definierar som "socialt acceptabelt" att vidröra så tappar man samtidigt också alla förutsättning till djupare bildning inom dessa frågeställningar. Och då dessa frågeställningar verkligen är ständigt aktuella och relevanta för vår tid så framstår därvid också våra så kallade journalister som mindre begåvade.

Det är av detta skäl dissidenter ofta framstår som relativt skärpta. De har hela tiden tvingats att arbeta aktivt med analys och förståelse.

Du har givetvis helt rätt i, att dissidenter "hela tiden tvingats att arbeta aktivt med analys och förståelse". Man blir inte dissident utan att själv ha gjort detta spadjobb.

Och självfallet leder det svenska etablissemangets group think till, att de (flesta av dem) förtorftigas och stelnar. Men, jag tror inte att Karin Pettersons (eller t.ex. Lisa Bjurwalds, Cecilia Wikströms m.fl) framtoning enbart är en följd av, att de inte möter några motdebattörer som sablar ned dem.

Det Crispy sammanfattar, att logiken i resonemangen haltar bl.a då de inte ser helheter och orsakssamband utan snöar in på detaljer, det är ofta(st) inte uteslutande (eller ens främst) en fråga om bristnade träning.
Citera
2014-02-09, 14:29
Medlem
Tja, jag vidhåller att KP är en intellektuell och retorisk medelmåtta. Katrine Kielos, som vikarierade för KP som chef för ledarredaktionen, är skärpt och jämspelt med Rayman. De var en bra matchning för "Korseld" som de ledde tillsammans. Kielos är analytisk och skriver intressant och tänkvärt, oavsett om man håller med eller inte. Henne respekterar jag. Om KP har skrivit en intressant text i sitt liv måste jag ha missat den, för det enda jag ser är förutsägbara PK-pamfletter som saknar varje spår av egen tankeverksamhet. Det här är hennes strategi mot SD: "För oss som värnar ett öppet och tolerant samhälle är det dessutom vår förbannade skyldighet att markera mot ett rasistiskt parti. Det är rätt att protestera mot Sverigedemokraterna. Högljutt och ihållande." Lysande strategi om man vill att SD ska fortsätta växa. Idioti om man önskar motsatsen.
Citera
2014-02-09, 14:57
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
http://www.friatider.se/jag-ar-misst...pert-pa-rasism

Tystnaden inför det som pågår i Sverige är öronbedövande.

Är den verkligen det? Vad jag kan se så är den galne kinesens bakgrund uppklistrad på ett antal websajter, samt genomtröskad i FB-trådar som denna, som nu har över 2 miljoner (yep) visningar. Tystnaden i gammel-media är öronbedövande, men gammel-media blir allt mer irrelevant för varje månad som går.

Den nya spelplanen är färdig att tas i bruk fullt ut. Den ligger på internet, saknar central styrning och är tämligen ocensurerad. Finns ingen anledning att hänga kvar i det gamla fuskbygget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in