2014-09-19, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Tosserier eller inte, visst 17 är det skillnad. Jag tycker det är intressant att de två västeuropeiska länder som haft kortast historia (Italien och Tyskland) är de där fascismen vinner. Detta syns om man kollar på youtubeanimationen över Europas gränser över 1000 år (lite off här och var, WWII varade en bit in på 50-talet):
http://www.youtube.com/watch?v=u1sjHGODFHg
När jag såg den här blev jag faktiskt mest frapperad inte över myllret i mitten utan den påtagliga stabilitet som präglar utvecklingen i västraste (Spanien, Portugal, Frankrike, Brittiska öarna) och nordligaste (Skandinavien) delarna. Intressant är dessutom att Nordeuropa inte varit kolonialvälden medan Västeuropa varit det.

Det är så många historiska skeenden antirasisterna tycker är desamma, men som jag tycker borde kräva separata analyser och också lösningar.
- USA: vit relativt färsk befolkning som plockat dit svarta som slavar, båda grupperna har levt länge men i parallellsamhällen (native ej medräknade). Ovanpå detta ekonomisk migration från Latinamerika.
- Afrika: svart ursprungsbefolkning som förtrycks av vita kolonisatörer.
- Tyskland på 30-talet: majoritetsbefolkning förtrycker minoriteter, som har levt i regionen lika länge.
- Europa nu: inhemsk rik befolkning tar emot stora inflöden av fattiga folkgrupper utifrån.

(Och dessutom, som Cwejman sagt, är ras som parameter för maktanalys mindre användbar än klass, eftersom man kan byta klass men inte ras.)
En annan sak som vänstern borde ha i åtanke är att nazism och fascism växte fram som en reaktion mot våldsbejakande kommunism. Länder med en stabil socialdemokrati som tog avstånd från kommunismen - Sverige är ett sådant exempel - var immuna mot detta slags rörelser. Hederliga sossar borde därför vara medvetna om vad de riskerar att framkalla när de går arm i arm med våldsvänstern under antirasismdemonstrationerna. Nej, SD är varken rasister, nazister eller fascister. Men om de demokratiska delarna av vänstern inte tydligt tar avstånd från extremvänstern (inkl. Researchgruppen och liknande AFA-avknoppningar) kan grunden läggas för en mycket obehaglig motrörelse. Löfven är säkert medveten om detta - han ville ju t.ex. inte ha med V i regeringen. S borde dock vara bättre på att hålla distansen till extremisterna inom medie- och kulturvänstern. Även inom MP finns det en hel del stollar som är allt annat än demokratiska. F! ska vi inte tala om ...
Senast redigerad av Nebeltag 2014-09-19 kl. 15:25.
Citera
2014-09-19, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Sedan vill jag peka på att ministrar (och högre chefer i näringslivet) "aldrig" har möjlighet att själv skaffa sig en välgrundad uppfattning i en fråga. Man är hela tiden hänvisad till folk som är sakkunniga. Vanligen finns en majoritet som säger en sak och så finns ett fåtal invändare.

Och i lönsamhetsfrågan säger de sakkunniga att det är lönsamt. Reinfeldt har inget val. Han kan inte gräva upp någon invändare och säga att "nä, jag tror på den här nissen istället". På vilka grunder skulle han göra det? Han har inga.

Helt klart är att Reinfeldt verkar tro på majoriteten. Han bokar av befolkningsökning som ett achievement. (Det säger dock inte att han gillar dagens sammansättning av invandringen).

Vet inte om du hamnat i någon slags förnekelse. Naturligtvis har FreddeCirkus (och hans närmsta krets) vetat hur det har sett ut hela tiden. Däremot kan du ha rätt i att mer perifera riksdagsledamöter inte har koll. Nya Moderaterna är ju toppstyrda åt Pol Pot-hållet och om du inte är inkluderad i Freddes gäng har du bara att lyda. Aldrig ifrågasätta.

Under den senaste mandatperioden har det blivit som Fredde ville. Hoppas att han ställs till svars för det i framtiden.
Citera
2014-09-19, 15:44
Medlem
Ostrobothnias avatar
Såg ett tweet från Skyttedal nyss som kunde tolkas som hon blivit avpolleterad.

Sara Skyttedal ‏@skyttedal 1 tim
Lämnar Kristdemokraternas partistyrelse för att bege mig till trakter där majoriteten röstar kristdemokrater. #DLT14

Är det lättja att koppla samman med de två i vissas ögon kontroversiella kolumnerna?
Citera
2014-09-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
[...]Sedan finns en annan aspekt - som Adam Cwejmans åsikt att det var OK att sänka svenskarnas livskvalitet lite om det gynnar andra mer, fast tvärtom.[...]

Va, har Adam Cwejman sagt detta? Han är väl liberal? Utjämning med utilitaristiska motiv låter väldigt mycket Torbjörn Tännsjö för mig. Men det är klart - Adam hävdar väl fortfarande äganderättens företräde, medan han betraktar nationer och gränser mellan dem som artificiella och onödiga, som de flesta liberaler. Den livskvalitetssänkning han talar om är väl bara förekomsten av fattiga människor på gatorna, inte att rika ska bli rånade på sina tillgångar. Frågan är bara om inte det förra ökar risken för det senare.

(Sedan finns det andra slag av livskvalitetssänkning. Som att inte få ha julgran i bostadrättsföreningen
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/11/07/042932.htm )
Senast redigerad av SimonStyliten 2014-09-19 kl. 16:04.
Citera
2014-09-19, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artavazd

oyto. Den dag jag hamnar i rätt position kommer jag definitivt att försöka hitta dig och göra dig till sanningstalarminister.

Tror precis som du att det är triple-speak (reverserad double-speak) som ger systemballongen punka. I min blygsamma politiska gärning har jag haft förbluffande framgång med Huthwaitemetoden. Tror att dina formuleringar kopplat till nyttofrågorna hade kunnat bli en riktig Dagobertmacka.

Tack, då väntar jag med spänning på ditt tillträde!

Sedan visste jag inte vad Huthwaite-metoden syftade till, men vad jag förstår är det en försäljningsteknik som förkortas SPIN? Och som tydligen är bevislingen effektiv för att öka försäljningen - genom att fokusera på kundens upplevda problem och erbjuda lösningar.

I politisk diskussion handlar det då om att närma sig varje individ och väljargrupp med ett inkännande, känslogrundat resonemang som utgår från "köparens" upplevelser av verkligheten?

Om det handlar om att nå en miljövän med invandringskritik så är det t ex helt förfelat att försöka skjuta tanken på global uppvärmning i sank (oavsett om det är sant) - istället ska man lyfta fram att migration från ekvatorn till polcirkeln är miljöskadlig och drabbar sälungar och klimatflyktingar?

Medan en marknadsliberal bäst övertygas med tal om en global, fri marknad av mervärdesskapande godhetskapitalism där Kabul har en konkurrensfördel framför Katrineholm när det gäller att lindra mänskligt lidande så kostnadseffektivt som möjligt?

Och en svensk mamma bäst nås av oro för den egna sonens möjlighet att i framtiden skaffa tjej, jobb och bostad i en verklighet där migrationspolitiken hela tiden ökar på ett överskott män/pojkar som kommer konkurrera med hennes Kalle?

Är det så du menar - politiken som ett beteendevetenskapligt, konkurrensutsatt projekt där köparens röst är målet? Och opinionsbildning är sälja in sina svar på kundens upplevda - inte nödvändigtvis verkliga - behov.
Citera
2014-09-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Såg ett tweet från Skyttedal nyss som kunde tolkas som hon blivit avpolleterad.

Sara Skyttedal ‏@skyttedal 1 tim
Lämnar Kristdemokraternas partistyrelse för att bege mig till trakter där majoriteten röstar kristdemokrater. #DLT14

Är det lättja att koppla samman med de två i vissas ögon kontroversiella kolumnerna?
Tror inte hon blivit utslängd. Hon använder "partistyrelse" som förkortning för möte med partistyrelsen. Se hennes föregående tweet "är på partistyrelse". Efter det har hon "lämnat partistyrelse". De slänger inte ut en sån tillgång.
Citera
2014-09-19, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Va, har Adam Cwejman sagt detta? Han är väl liberal? Utjämning med utilitaristiska motiv låter väldigt mycket Torbjörn Tännsjö för mig. Men det är klart - Adam hävdar väl fortfarande äganderättens företräde, medan han betraktar nationer och gränser mellan dem som artificiella och onödiga, som de flesta liberaler. Den livskvalitetssänkning han talar om är väl bara förekomsten av fattiga människor på gatorna, inte att rika ska bli rånade på sina tillgångar. Frågan är bara om inte det förra ökar risken för det senare.

(Sedan finns det andra slag av livskvalitetssänkning. Som att inte få ha julgran i bostadrättsföreningen
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/11/07/042932.htm )

Jag har inte citatet, om det var "livskvalitet", "standard" eller "välfärd" - men han sa helt frankt att det i viss mån var OK att göra det sämre för svenskarna om det i gengäld blev mer bra för invandrarna.

Har jag missförstått eller minns fel kan ju Adam själv korrigera, eftersom han ibland frekventerar tråden.

Edit: Är det förresten någon som vet hur det gick med Adams plats i riksdagen? Han stod väl högt upp på FP:s lista, även om det gick dåligt för dem.

Och Sara Skyttedal? Blev hon inkryssad?
Senast redigerad av oyto 2014-09-19 kl. 16:24.
Citera
2014-09-19, 16:42
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tror inte hon blivit utslängd. Hon använder "partistyrelse" som förkortning för möte med partistyrelsen. Se hennes föregående tweet "är på partistyrelse". Efter det har hon "lämnat partistyrelse". De slänger inte ut en sån tillgång.
Ja, tolkade det så när jag först läste det, men plötsligt tippade foliehatten ngra grader och blev fundersam
Citera
2014-09-19, 16:49
Medlem
Durgas avatar
Citat:

" De slänger inte ut en sån tillgång. "

Lite skojigt ändå när en "tillgång" är att säga sanningar oavsett om det är fråga om ett finger i luften.
Låt oss avvakta Skyttedals kurage när hon pressas till anpassning, först då vet vi om hon är fågel eller fisk.
I bagaget ligger alltid plånboken , ideologi och "övertygelse" kan alltid diskuteras men i slutändan är det alltid
plånboken som styr , precis det som i slutändan kommer att rädda oss från det vanvett som pågår.

LEVE PLÅNBOKEN !!!
Citera
2014-09-19, 16:50
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Henne bär de nog som det dyraste vatten, det har du rätt i.
Citera
2014-09-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag har inte citatet, om det var "livskvalitet", "standard" eller "välfärd" - men han sa helt frankt att det i viss mån var OK att göra det sämre för svenskarna om det i gengäld blev mer bra för invandrarna.

Har jag missförstått eller minns fel kan ju Adam själv korrigera, eftersom han ibland frekventerar tråden.

Edit: Är det förresten någon som vet hur det gick med Adams plats i riksdagen? Han stod väl högt upp på FP:s lista, även om det gick dåligt för dem.

Och Sara Skyttedal? Blev hon inkryssad?
Tyvärr. Däremot kom hennes föregångare Aron Modig in. Attefall och Maria Larsson åkte ut pga andras personkryss. Kanske inte det bästa betyget att 2 av de 3 från KD som hade ministerposterna tappade inte bara posterna utan även riksdagsplatserna.
Citera
2014-09-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den Danska sosseregeringen föreslår att man skall ge tidsbegränsade uppehållstillstånd till dom som kommer till Danmark, främst från Syrien. Kanske ett förslag vi kan förvänta oss även från deras Svenska systerparti?
Om inte så kan man väl anta att samtliga som hade tänkt åka till Danmark istället kommer hit.

Anledningen är den kraftigt ökande kostnaden i år, hela 200 miljoner mer än väntat.
I Sverige har det pratats om 12 miljarder mer om året, utan att liknande förslag har framkommit.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/polit...cle5032300.ece
Ja, TUT borde verkligen vara normen om man vill att Europa ska förbli Europa.

Det känns betryggande att det i Danmark finns en bred politisk enighet om att man inte kan fortsätta som man gjort hittills. Karen Jespersen från liberalkonservativa Venstre skriver i en kommentar i Berlingske att asylsystemet måste göras om snarast - annars kommer Danmark att förändras för alltid:

Citat:
Det er lige nu, det sker. Der bliver skrevet danmarkshistorie for øjnene af os. En flygtningestrøm er på vej mod Europa, som kan vise sig at være uden sidestykke. Antallet kan blive så stort, at vi slet ikke kan håndtere det. Dertil kommer, at der kan være en hel del radikale islamister imellem, der vil give andre meget store problemer.

Danmark står over for et grundlæggende valg: Enten opretter vi et nyt asylsystem, som begrænser tilstrømningen mærkbart. Eller også vil den forventede strøm af mennesker ændre det danske samfund grundlæggende.

... En mulighed er at give tidsbegrænset ophold uden familiesammenføringer.

... En anden mulighed er at ændre den afgørelse, Flygtningenævnet traf for et år siden. Her blev det besluttet, at ansøgere kan få asyl i Danmark alene med den begrundelse, at de kommer fra områder af Syrien, hvor der er risiko for, at de bliver ramt af væbnede kampe eller angreb mod civile.

Det betyder i realiteten, at stort set alle fra Syrien kan få asyl. Og når andre lande rammes af ødelæggende krige og borgerkrige, vil det samme gøre sig gældende for asylansøgere herfra.Vi skal tilbage til, at folk skal være personligt forfulgt for at kunne få asyl i Danmark. Det er ikke nok, at de lever i et krigshærget område. Hvis krigshandlinger er nok til asyl, vil Danmark komme til at drukne i asylansøgere fra de mange områder af verden, hvor krige og borgerkrige raser. Vi kan ikke hjælpe alle mennesker, der er i vanskeligheder. Prisen i form af et ændret Danmark kan være alt for høj.*

... En tredje mulighed for at ændre asylsystemet er at lægge nogle fastere rammer for, hvor mange asylansøgere Danmark kan tage imod. Der kan være en kvote for, hvor mange vi kan tage imod, hvis integrationen skal lykkes, så Danmark ikke ændrer sig på en måde, som de fleste danskere er imod. Det skal kombineres med en indsats i nærområderne.Vi er nødt til at tage denne debat om fundamentale ændringer i asylpolitikken. Selv om det uundgåeligt også bliver en debat om konventionerne og Menneskerettighedsdomstolen.
http://m.b.dk/?redirect=www.b.dk/kom...res-for-altid&

Jespersen tar f.ö. upp Sverige som ett avskräckande exempel.

Om flertalet europeiska länder ändrar sin asylpolitik - kan Sverige verkligen fortsätta på den inslagna vägen? Ännu fler kommer att söka sig hit då. Även den mest idealistiska godhetsnarkoman eller cyniskt kallhamrade kåkstadsliberal måste ju förstå att det inte kommer att fungera.
Senast redigerad av Nebeltag 2014-09-19 kl. 17:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in