2012-01-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
sarcasm, how does it work?

På sådant vis som roar din tråkiga humor uppenbarligen.

Jag är glad i dessa fall att Japan får ta den första smällen och uppleva systemuppdateringarna som lyfter konsolen till sin rätta plats.
Citera
2012-01-06, 19:17
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
På sådant vis som roar din tråkiga humor uppenbarligen.

Jag är glad i dessa fall att Japan får ta den första smällen och uppleva systemuppdateringarna som lyfter konsolen till sin rätta plats.
Seriös notering, jag är klart oroad över hur PS Vita (eller, som den döpts om till bland vissa, PS Morte) kommer att prestera. Nintendo har ju sina erkända stortitlar som kommer sälja, men oklart om de kommer sälja i lika stor omfattning.

Ja, jag tar in smartphones i detta, inte pga de konkurerar med spel utan med presumtibla konsumenters tid.

Det ser mörkt ut tycker jag, jag tror inte PSV kommer att slå utan att försäljning kommer att vara till en besvikelse initialt.

Sedan är ju teorin att PSV skall hänga med i 5+ år gissar jag - hur kommer mobilerna se ut då? Vilken teknologi kommer inte att finnas där då? Dvs grafiken kommer inte att vara något speciellt då. (3DS kommer ju alltid att ha sin 3D - på gott och ont.)

Jag skulle gärna vilja läsa hur ni tror att PSV kommer att slå, alltså på vilka grunder? För vad jag läst talar det mesta mot denna lilla makapär.
Citera
2012-01-06, 19:46
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Ja, jag tar in smartphones i detta, inte pga de konkurerar med spel utan med presumtibla konsumenters tid.

Vita påverkas mindre av detta än 3DS, Vita är mer för personer som vill ha en stationär konsoll on the go/på muggen typ som PSP & Game Gear. Vilket jag inte tror är något många är ute efter, men $.99-spelen på telefonerna konkurrerar med det lika mycket/lite som böcker, filmer eller vilket annat tidsfördriv som helst gör.
Citera
2012-01-07, 05:16
Medlem
Jag vill minnas att långt bak i denna tråd var det någon som frågade, tror ni smartphones spel kommer gå att köra på Vita? Nå vad tror ni om det? Vore det smart om blev så?

Personligen tror jag tyvärr inte det kommer på Vita, men det kan säkert hända att Vita snor mobilspels idéerna till sina "minis" spel på psn, eller om det kommer något "minis touch".

Min flickvän blir nog såld om wordfeud kommer på Vita då hon ej har någon egen smartphone ännu utan snattar min och kör på.
Citera
2012-01-07, 20:20
Medlem
Zeshtars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Jag vill minnas att långt bak i denna tråd var det någon som frågade, tror ni smartphones spel kommer gå att köra på Vita? Nå vad tror ni om det? Vore det smart om blev så?

http://www.eurogamer.se/articles/2011-09-15-android-spel-pa-playstation-vita
Känns som det lagts på is dock med tanke på tystnaden kring det?
Citera
2012-01-08, 01:15
Medlem
repeaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeshtar
http://www.eurogamer.se/articles/2011-09-15-android-spel-pa-playstation-vita
Känns som det lagts på is dock med tanke på tystnaden kring det?
Det är inte så att Androidspel kommer gå att köra rakt av på Vita, vad som sagts är att Sony skulle fixa ett kit för enkel portning av Androidtitlar till Vita, som skulle göras tillgänglig för utvecklare. Det lär väl också leda till att det här med Android på Vita blir mest snack och lite verkstad, tyvärr.
Citera
2012-01-13, 17:18
Medlem
A.Riddles avatar
Tjenare, jag har en enkel fråga.

Vart är det bäst att köpa/förhandsboka PS Vita?

Har kollat på te.x Game, Gamestop, Webbhallen etc. Men jag vill har mer tips om te.x förhandsboknings erbjudanden, pris och dylikt. Jag kan tänka mig att köpa utanför Sverige om det är en pålitlig butik.

Tack!
Citera
2012-01-14, 01:01
Medlem
Zeshtars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Riddle
Tjenare, jag har en enkel fråga.

Vart är det bäst att köpa/förhandsboka PS Vita?

Vad jag sett än så länge så erbjuder de flesta "Pre bonus package" (Hörlurar, 50kr rabatt på utvalda PSN spel etc). Vet att det finns speciella erbjudanden, men dessa är kanske inte relevanta för svenskar så jag kör den i spoiler.
Själva priset på Vitan tror jag du knappast kommer hitta billigare än MSRP, det vore väl dock om du köpte från en affär med dollar valuta, fast frakten därifrån gör den troligen lika dyr iallafall.

Själv körde jag på Gamestop, bytte in gamla PSP:n med spel och Vitan är i princip gratis för mig.
Citera
2012-01-19, 16:10
Medlem
A.Riddles avatar
Fick idag ett mejl (från PSVita inside) där jag såg detta: http://img687.imageshack.us/img687/4393/ppsvitatele2.png

Verkar som Tele2 kmr ha hand om 3g i Sverige. Någon som har några fler uppgifter om detta??

Mvh
Citera
2012-01-20, 23:30
Medlem
funderar på att köpa en PSV. Dock undrar jag hur mycket den kommer att kosta? När kommer den till sverige? Vad finns det för bra spel/vad kommer det att komma för spel?

Tack på förhand
Citera
2012-01-20, 23:32
Medlem
A.Riddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmonstunga
funderar på att köpa en PSV. Dock undrar jag hur mycket den kommer att kosta? När kommer den till sverige? Vad finns det för bra spel/vad kommer det att komma för spel?

Tack på förhand

Tja här kan du hitta en del: http://www.game.se/acatalog/Playstation_Vita.html
Citera
2012-01-21, 13:03
Medlem
TKD_1337s avatar
SCE ser ut att vara belåtna och glada över att en halv miljon Vita såldes (retail sales) i Japan och Asien under tre veckor ("PlayStation®Vita Retail Sales Achieve Half Million Units in Japan and Asia in Three Weeks").

Citat:
Tokyo, January 10, 2012 – Sony Computer Entertainment Inc. (SCE) today announced that holiday season*1 retail sales of the PlayStation®Vita (PS Vita) portable entertainment system, the PlayStation®3 (PS3®) computer entertainment system, the PSP® (PlayStation®Portable) handheld entertainment system and the PlayStation®2 computer entertainment system exceeded 6.5 million units worldwide*2.

PS Vita sold half million units*2 to consumers since its launch on December 17, 2011 in Japan and December 23, 2011 in Asia*3. Deep and immersive gaming is at the core of PlayStation’s DNA, and PS Vita is the latest embodiment of this vision. PS Vita offers a revolutionary combination of rich gaming and social connectivity within a real world context, and by having 3G network connectivity, PS Vita provides infinite possibilities for users to connect with friends and other PS Vita users. PS Vita launched concurrently with 24 software titles from both 3rd party developers and publishers and SCE Worldwide Studios, including “RIDGE RACER” from NAMCO BANDAI Games Inc., “LORD of APOCALYPSE” from SQUARE ENIX CO., LTD., “DYNASTY WARRIORS NEXT” from Tecmo Koei Games Co., Ltd., “Everybody’s Golf 6,” “Little Deviants,” and “Uncharted: Golden Abyss” from SCE enabling users to enjoy a wide array of gameplay experiences. In addition, more than 70 PS Vita software titles are now in development for the Japanese market to ensure PS Vita users always have an amazing selection of games to choose from.

--- *1 From November 21, 2011 to January 5, 2012 for Japan and Asia, from November 21 to December 31, 2011 for North America, and from November 18 to December 31, 2011 for Europe / PAL territories.
*2 Number of retail sales to customers is estimated by SCEI.
*3 Hong Kong and Taiwan.

http://www.scei.co.jp/corporate/release/120110_e.html

UBM TechInsights och Eurogamer har sammanställt hårdvarukostnaderna:

Citat:
So, one month ahead of the machine's global launch, we've enlisted the help of technical intelligence experts UBM TechInsights and taken a screwdriver to Sony's new portable in an attempt to divine two things - whether you're getting good value for money, and whether Sony has left itself any room for an emergency price drop should the Western launch belly-flop.

UBM's VP of business intelligence, Jeffrey Brown, tells us that the total bill of materials for the 3G-enabled version of the system comes in at an estimated $159.10 - that's around £102.90. That figure breaks down as follows:
  • Display and touchscreens: $50
  • Battery: $3.60
  • Cameras: $3.50
  • Wi-Fi/BT/GPS: $3.50
  • NAND: $6.00
  • SDRAM: $9.25
  • Processor: $16.00
  • BB+XCR: $16.25
  • Non-electronic: $11.00
  • Other: $30.00
  • Supporting materials: $10.00

--- (UPDATE: Our retail source has since come back to us with Sony's official trade price - the standard model costs vendors £179.05, while the 3G model is £217.97. We've amended the figures below to reflect that.)

That means that Sony is earning around £115 on every 3G Vita sold in the UK, give or take currency conversion factors.

Of course, that's by no means pure profit. Very substantial labour, R&D, marketing and distribution costs all need to be taken into account too. Without a sneak peak at Sony's books, it's virtually impossible to ascertain exactly what proportion of the take-home is profit. However, it's worth noting that Nintendo earned about £108 on every 3DS sold at its launch price. And as we've learned since, it managed to find ample elbow room for a price cut on that margin.

http://www.eurogamer.net/articles/2012-01-20-is-the-playstation-vita-worth-230
http://www.ubmtechinsights.com/teardowns/sony-playstation-vita-teardown/?pi_campaign_id=13825

Underbara nyheter! SONY tjänar alltså 115 pund på varje 3G-Vita som säljs i Storbritannien. Det är bra och ökar möjligheten för en prissänkning om försäljningen inte går som SONY tänkt sig.

Läs artikeln i Eurogamer (ovan) där analytiker, inklusive Michael Pachter (eller "Michael Predicter" som Eurogamer kallar honom), analyserar bl.a. Vita och den bärbara konsolmarknaden. Här är en annan artikel:

Citat:
"[PlayStation] Vita will struggle," reckoned Lovell. "The key question will not be whether it sells some initial units, but how it does for software tie-ins, and whether its appeal stretches beyond core Sony fans."

Presaged Pachter: "Sony's PS Vita appears aimed at the hardcore gamer, and will likely have limited success because of a relatively small addressable market.

"The 3DS has broader appeal (both casual and hardcore), but the price-points for casual games are not particularly compelling when measured against $9.99, $4.99, $0.99 and free smartphone games. And the quality of games like Infinity Blade and Dead Space makes the smartphone competitive among even the hardcore.

"I see modest sales for 3DS, good enough to be profitable for Nintendo, but not good enough to offset the inevitable decline in DS hardware and software sales."

Recited Harding-Rolls: "Continued momentum of the 3DS in the first half of 2012 will help decide its future at least with regards to third-party support. If momentum stalls, I fear third-parties will continue to look elsewhere for investment opportunities.

"I expect Vita to get away relatively strongly at launch because of its strong content line-up but, like the 3DS, may suffer due to pricing after the initial rush has subsided. I expect Sony to be reluctant to make any significant pricing move, outside of value bundles, until at least 2013."

"It's true that the sandbox for dedicated portable gaming devices has shrunk as mobile and tablet technology increases its market penetration," Divnich divulged.

"But I believe the market for dedicated portable gaming devices is still large enough to support two competitors - 3DS and Vita. And it is certainly large enough to support healthy profits from the third-party publishers that support them."

http://www.eurogamer.net/articles/2012-01-19-trends-of-2012-what-the-analysts-say
Senast redigerad av TKD_1337 2012-01-21 kl. 13:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in