2011-01-10, 09:55
Medlem
Mau5heads avatar
Har en fråga angående ketos.

Vad krävs för att hamna utanför ketosen om man nu säger så, dvs att den försvinner?
Jag la ner pulvrandet igår efter 8 dagar och har gått ner 5,5 kg.

Tänkte att jag skulle börja med en lchf-diet, med ett intag av mindre än 20g kolhydrater per dag.
Igår vart det 2 mellankokta ägg till frukost, 4 kyckling(drumsticks)klubbor till lunch och stekt vitkål med köttfärssås till middag, sist men inte minst, lite (läs; ganska mkt) glass på kvällen.

Jag tog min ketostix och tänkte kolla för skojsskull och till min förvåning vart den helt mörk lila, alltså är jag fortfarande i ketos. Hur går det ihop?
Citera
2011-01-10, 10:59
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mau5head
Har en fråga angående ketos.

Vad krävs för att hamna utanför ketosen om man nu säger så, dvs att den försvinner?
Jag la ner pulvrandet igår efter 8 dagar och har gått ner 5,5 kg.

Tänkte att jag skulle börja med en lchf-diet, med ett intag av mindre än 20g kolhydrater per dag.
Igår vart det 2 mellankokta ägg till frukost, 4 kyckling(drumsticks)klubbor till lunch och stekt vitkål med köttfärssås till middag, sist men inte minst, lite (läs; ganska mkt) glass på kvällen.

Jag tog min ketostix och tänkte kolla för skojsskull och till min förvåning vart den helt mörk lila, alltså är jag fortfarande i ketos. Hur går det ihop?

jag har själv funderat på det där med ketos, då jag inte upplever att stickan har visat något på mig, men jag fortfarande känner det som att jag är där. Jag fick ett svar från en annan användare i en annan tråd:

Citat:
Ketostix säger egentligen inte så mycket intressant, de visar INTE huruvida du befinner dig i ketos eller inte utan bara om ketonproduktionen är "felinställd" och producerar för mycket ketoner. Det är då de läcker ut via bl.a. urin.

Äter man mindre än ca 100g kolhydrater om dagen börjar kroppen tillverka en viss mängd ketoner eftersom kolhydrat-glukosen inte riktigt räcker till. Ju mindre kolhydrater man äter, desto fler ketoner måste produceras, och desto starkare ketos. Vilket alltså INTE nödvändigtvis ger starkare utslag på stickan!

När man slår över från sockerdrift till fettdrift kan keton"fabriken" vara lite ovan i början och inte veta hur mycket ketoner som behövs. Det är då det kan bli överskott. Det kan också hända om man varierar dagsintaget av kolhydrater mycket så att kroppen inte riktigt hänger med. Men det är inte alla som får acetonandedräkt och mätbara ketoner i urinen, för en del blir omställningen rätt på en gång.

Eftersom stickorna är rätt dyra så kan man använda ett både billigare och meningsfullare sätt att ta reda på om man är i ketos: kolla vad du äter och räkna hur många gram kolhydrat du får i dig. Färre än 100 = ketos. Färre än 20 = stark ketos.

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/R...b-4ab78f3dd979 inlägg #3

Alltså, din kropp producerar fortfarande ketoner, men eftersom du inte använder dem (går istället på energin du stoppat in genom munnen) så går de ut i urinen istället. Någonstans måste de ju ta vägen..=)
Citera
2011-01-10, 12:02
Medlem
KingKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenafan
Idag är det 6 dagar för mig med VLCD. Funderar seriöst på att avbryta skiten. Blir less på VLCD. Så fort jag började med VLCD har jag så svårt att sova. Det är så jobbigt. Hur går det för er när ni ska lägga er?

Sova är det minsta problemet för mig. Somnat 22 och 23 i helgen, och jag är en riktig nattmänniska som kan vara uppe tills då normalt folk brukar gå upp och hellre sova bort hela dagen. Men ta en kvällspromenad på 1h så du får röra på dig och gör av med energi och förhoppningsvis blir trött?
Citera
2011-01-10, 14:58
Medlem
Jospans avatar
Nu var det ett jävla tag sedan jag uppdaterade. Det blev att uppehåll för min del över jul och nyårsveckorna och det resulterade i att jag gick upp +2.5kg när jag åt julmat i vanlig ordning. Jag kom ur ketos och söndagen efter nyårshelgen började jag på ruta 1 igen och nu har det gått en vecka. Har gått förvånansvärt snabbt att komma ikapp där man slutade även även därtill.

Kön: Man
Ålder: 20-25
Längd: 175 cm
Start midjemått: 118 cm
Metod: Nutrilett pulvershakes blandad kur till och från med varma koppen och tonfisk.

Startdatum Onsdag, 24 November 2010
Startvikt: 105.8 kg

Vecka 1 (Onsdag 1 Dec) 100,4 kg -5,4 kg
Vecka 2 (Onsdag 8 Dec) 97,9 kg -2,5 kg
Vecka 3 (Onsdag 15 Dec) 96,0 kg -1,9 kg
Vecka 4 (Onsdag 22 Dec) ---------- ----------
Vecka 5 (Onsdag 29 Dec) ---------- ----------
Vecka 6 (Söndag 2 Jan) 98,5 kg +2,5 kg
Vecka 7 (Måndag 10 Jan) 93,5 kg -5,0 kg

Total viktminskning: -12,3kg
Citera
2011-01-10, 15:32
Medlem
Kön: Man
Åler: 19 år
Längd: ~176 cm
Startvikt: 120,6 kg
Startmått runt magen: 131 cm
Delmål: 100 kg
Målvikt: 80 kg

Vecka 1: 115,4 kg (- 5,2 kg) mage 127 cm (- 4cm)
Vecka 2: 113,4 kg (- 2 kg) mage 124,5 (-2,5 cm)
Vecka 3: 110,5 kg (-2,9 kg) mage 123,5 (-1,5 cm)
Vecka 4: 109,6 kg (-0,9 kg) mage 122 (-1,5 cm)
Vecka 5: 106,7 kg (-2,9 kg) mage 121 (-1 cm)
Vecka 6: 104,1 kg (-2,6 kg) mage 120,5 (-0,5 cm)
Vecka 7: 102,3 kg (- 1,8 kg)
Vecka 8: 100,7 kg (- 1,6 kg) mage 115,5 (-5 cm)
Vecka 9: 97,6 kg (-3,1 kg) mage 114 (-1,5 cm)
Vecka 10: 94,7 kg (-2,9 kg) mage 112 (-2 cm)
Vecka 11: 93,7 kg (-1 kg) mage 111 (-1 cm)
Vecka 12: 91,3 kg (-2,4 kg) mage 109 (-2 cm)
Kombinerad kur
Vecka 13: 90,9 kg (-0,4 kg) mage 108 (-1 cm)
Vecka 14: 89,5 kg (-1,4 kg)
Vecka 17: 87,3 kg (-2,2 kg) mage 104 (-4cm)
Totalt: - 33,3 kg och 27 cm
Citera
2011-01-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKhan
Sova är det minsta problemet för mig. Somnat 22 och 23 i helgen, och jag är en riktig nattmänniska som kan vara uppe tills då normalt folk brukar gå upp och hellre sova bort hela dagen. Men ta en kvällspromenad på 1h så du får röra på dig och gör av med energi och förhoppningsvis blir trött?

Ja. Okej då får jag ta en kvällspromenad och hoppas att det funkar. Var lite sur imorse när man har inte sovit och var så sugen på smörgås med kyckling. Men nu är det lugnt. Har sovit bra men jobbigt är att jag vaknade nyss.
Citera
2011-01-10, 16:29
Medlem
AbuserUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuserUser
Köpte ett packe ketosix igår ! Blev nämligen lite fundersam om jag verkligen var i ketos! Och jajamän .. ligger på moderat ( vafan, ja e ju miljöpartist ) Imorgon väntar vågen efter första veckan, spännande

Jag!
Man 3o år
Längd 178cm
Starvikt 92kg
Målvikt 75-77kg

Diet: Naturdiet shakes (choklad och päron) ren kur!

Har ett väldigt aktiv jobb och sen går en rask promenad på ca 6 km hem från jobbet + en antal situps o armhävningar hemma! Har redan gått ner ett hål i skärpet! Verkar lovande!

btw .. en del folk i den här tråden peppar en som fan .. ni vet vilka ni är

Update!

Startdag
110103
92kg

110110
86,2kg

Resultat v1,
- 5,8 kg !
Citera
2011-01-10, 16:40
Medlem
Amsterdaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kackelspektakel
Fantastiskt bra gjort! Och vilket resultat.

Jag gick själv ner från 90 till 75 kg med hjälp av vanlig kostomläggning och träning, sen 10 kg till med Cambridge. Jag är 164 cm men jag ser fortfarande väldigt överviktig ut med 65 kg. Det är inte rättvist helt enkelt!

Jag försöker långsiktigt komma ner till 55-57 kg. Sist jag körde rent nådde jag 58 kg tror jag, men det sket sig ju rätt omgående...

Tackaar!
Ja, gud, mina lår ser ju smala ut där, men ändå är jag inte nöjd. Så målvikten är ju 58 kg.

I alla fall; update:

Viktnedgång:

Startvikt: 92.5 kg
Startbmi: 34

Vecka 1: 89.6 (-2.9)
Vecka 2: 87.5 (-2.1)
Vecka 3: 84.3 (-3.2)
Vecka 4: 83.4 (-0.9)
Vecka 5: 82.8 (-0,6)
Vecka 6: 80,8 (-2,0)
Vecka 7: 79.6 (-1.2)
Vecka 8: 79.3 (-0.3)
Vecka 9: 78.1 (-1.2)
Vecka 10: 76.2 (-1.9)
Vecka 11: 75.3 (-0.9)
Vecka 12: 75.3 (-0.0)
Vecka 13: 73.9 (-1.4)
Vecka 14: 73.1 (-0.8)
Vecka 15: 71.4 (-1.7)
Vecka 16: 70.9 (-0.5)
Vecka 17: 69.8 (-1.1)
Vecka 18: 69.8 (-0.0)
Vecka 19: 69.1 (-0.7)
Vecka 20: 67.5 (-1.6)
Vecka 21: 67.5 (-0.0)

Vecka 22: 65.9 (-1.6)

Nuvarande vikt
: 65.9
Nuvarande bmi: 24.1

Total viktnedgång: 26.6 kg
Citera
2011-01-10, 18:24
Medlem
MadameKatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Kebaben och resten av maten idag har nog sabbat din ketos om inte annat. Däremot kan det säkert ha gjort underverk för din livskvalitet, och det tycker jag att man också ska ta med i beräkningen.
Om det du räknade upp där är det enda du har ätit så ligger du troligen fortfarande på ett kaloriunderskott och kommer således att egentligen tappa vikt, men vågen kommer nog att visa på ett plus. Det beror på att kroppen återigen lagrar vatten och glykogen från din mat, vilket kan väga mellan 1 och 4 kilo beroende på kön, ålder, kroppsform och vikt. Bli därför inte allt för rädd, besviken eller upprörd när du väger dig, de kilona kommer att försvinna igen, precis som de gjorde första veckan.
Brödet och bullen är dock det sämsta, med tanke på kolhydraterna det innehåller. Det är det som kommer att lagra upp mycket vätska och därmed vikt, och som kommer att störa din ketos.
Ketosen i sig är inte så viktig, men den kan hjälpa dig att inte vara så hungrig och sötsugen - risken finns att du nu kommer att få gå genom de första dagarnas jobbighet igen, men antagligen inte lika länge.

Kör på bara så ska du se att det kommer att gå finfint!
Har fortsatt idag efter att jag igår kväll åt upp ett äng kakor som sonen kom med efetr att ha varit på födelsedagskalas, de var jävligt goda!

Men nu är det nog och fortsatt "som vanligt" idag igen. Testade idag att dricka chokladdrycken varm i förhoppning att den skulle smaka "varm choklad", men det kan jag säga att det gjorde den inte, blev snarare mer kräkframkallande med alla klumpar som bildades...
Citera
2011-01-10, 18:27
Medlem
MadameKatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Och nu blev det lite "fusk" - eller rättare sagt - jag valde att äta något eftersom jag kommer att få sitta uppe hela natten och skriva uppsats. Rotade runt i frysen och ratade både glass och min fantastiska köttfärssås till förmån för runt 200 gram räkor (när jag har skalat dem alltså)..
Jag tycker att du var jätteduktig som ratade "det goda" som fanns i frysen för det lite mer nyttiga! Har själv inget som helst gott hemma för säkerhets skull...
Citera
2011-01-10, 19:09
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadameKatt
Har fortsatt idag efter att jag igår kväll åt upp ett äng kakor som sonen kom med efetr att ha varit på födelsedagskalas, de var jävligt goda!

Men nu är det nog och fortsatt "som vanligt" idag igen. Testade idag att dricka chokladdrycken varm i förhoppning att den skulle smaka "varm choklad", men det kan jag säga att det gjorde den inte, blev snarare mer kräkframkallande med alla klumpar som bildades...

Citat:
Ursprungligen postat av MadameKatt
Jag tycker att du var jätteduktig som ratade "det goda" som fanns i frysen för det lite mer nyttiga! Har själv inget som helst gott hemma för säkerhets skull...

Kakor är väl kanske inte optimalt på kuren direkt, men vi kommer ju alla att ta snedsteg. Poängen är att lära sig av dem - hur ska du hantera samma sak nästa gång?

Man ska inte värma dryckerna - kallt vatten eller kallare vatten är det som gäller. Har inte själv testat det varmt, men kan tänka mig att det inte var en hit. =)

Nej, jag borde inte heller ha något onyttigt hemma - jag har faktiskt rensat ut allting ur kylen - utom en låda finchoklad som jag fick i tidig julklapp, men frysen fick vara. Finglass slänger man INTE vet du..=) Får väl omplacera den till någon pålitlig grannes frys om det skulle krisa längre fram, men jag känner mig relativt back on track idag. Har varit sugen och hungrig idag, men har hållt mig till mina shakes, och nu är det gymmet som gäller - efter en snabb dusch!
Citera
2011-01-10, 23:30
Medlem
mrvecks avatar
Startvikt: 115,5 kg
Midjemått: 124,5 cm
Lår: 69 cm

Vecka 1:

Vikt 109,6 kg = -5,9 kg
Midja: 115cm = -9,5 cm
Lår: 54 cm = -15cm

Vilken jävla start!