2011-01-11, 00:37
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrveck
Startvikt: 115,5 kg
Midjemått: 124,5 cm
Lår: 69 cm

Vecka 1:

Vikt 109,6 kg = -5,9 kg
Midja: 115cm = -9,5 cm
Lår: 54 cm = -15cm

Vilken jävla start!

Ja, vilken jävla start! Härligt att se, måste kännas ännu härligare! Grattis, och håll nu i så ska du se att det kommer att gå bra nästa vecka också!
Citera
2011-01-11, 12:44
Medlem
MadameKatts avatar
Känner mig idag för första gången riktigt hungrig och har redan druckit två påsar, inte bra... Har druckit tre glas vatten också, men det känns som att man inte kan bälga hur mycket vatten som helst... Det kanske bara är att stå ut med hungern?
Citera
2011-01-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadameKatt
Känner mig idag för första gången riktigt hungrig och har redan druckit två påsar, inte bra... Har druckit tre glas vatten också, men det känns som att man inte kan bälga hur mycket vatten som helst... Det kanske bara är att stå ut med hungern?
Är förmodligen inne i samma fas som du
Är på dag 6, och jäklar vilken hunger man har cirka 2 timmar efter en påse. Jag försöker få hjärnan på andra tankar så jag spelar ett spel eller kollar på film

Vilken dag är du på?
Citera
2011-01-11, 13:06
Medlem
MadameKatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zett
Är förmodligen inne i samma fas som du
Är på dag 6, och jäklar vilken hunger man har cirka 2 timmar efter en påse. Jag försöker få hjärnan på andra tankar så jag spelar ett spel eller kollar på film

Vilken dag är du på?
Är på dag 12 idag och har inte varit så här hungrig någon dag. Tar mig nu ett glas cola light och hoppas att kolsyran ska mätta lite...
Citera
2011-01-11, 13:15
Medlem
KingKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadameKatt

3 glas vatten är väl inte speciellt mycket? Du ska ju få i 3 liter vatten per dag utöver dina shakes. Så drick mer vatten bara, det håller dessutom hungern i shack.
Citera
2011-01-11, 15:22
Medlem
z0rixs avatar
Hallå!

Jag är en kille som är 26 år som har läst rätt så mkt om VLCD kuren. Jag tänkte börja testa denna på torsdag, men behöver tips. Eller tips, hjälp helt enkelt.
Jag är 173 cm och väger cirka 94 (ska köpa våg imorgon). Jag hade tänkt att köra en kur, men jag vet inte till hundra hur länge jag ska/borde hålla på. Mitt ideal mål är 78 kg (det var det jag vägde när jag var elitidrottare. dock 6 år sedan).
Hur går jag bäst tillväga och hur länge borde jag köra på ett ungefär, beroende på hur kroppen svarar på dieten?
Tanken är att bara köra 6 påsar om dagen en viss tid och sedan gå över till lättare måltider för att bibehålla vikten. Är detta vettigt?
Jag tänkte att träna också, men har läst att lättare styrketräning är ok, men inget annat. (förutom promenader osv). Stämmer detta?

Jätte tacksam till en nervös men taggad z0rix!
Citera
2011-01-11, 16:09
Medlem
Värst vad många har svårt att hålla sig ifrån uppenbara felsteg som bananer, kakor och kebab. Bit ihop! Inte för att jag vill sprida negativa vibbar, men VLCD går ut på att få kroppen att komma i ett ketos-läge och genom att förvalta den med att inte äta något som stör ut den. Gör man det så sabbar man balansen och det välmående (jämfört med det icke-välmående man känner i början av en kur) man uppnår, och mår då givetvis sämre.

Känner man att måste äta något, för så känner jag, så får man planera in det i dieten. Jag dricker tre färdiga Naturdietsshakes (180 kcal x 3) och 100 gram rökt påläggsskinka (110 kcal) om dagen och rubbar inte ketosen enligt stickorna.
Citera
2011-01-11, 16:10
Medlem
KingKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0rix
Hallå!

Jag är en kille som är 26 år som har läst rätt så mkt om VLCD kuren. Jag tänkte börja testa denna på torsdag, men behöver tips. Eller tips, hjälp helt enkelt.
Jag är 173 cm och väger cirka 94 (ska köpa våg imorgon). Jag hade tänkt att köra en kur, men jag vet inte till hundra hur länge jag ska/borde hålla på. Mitt ideal mål är 78 kg (det var det jag vägde när jag var elitidrottare. dock 6 år sedan).
Hur går jag bäst tillväga och hur länge borde jag köra på ett ungefär, beroende på hur kroppen svarar på dieten?
Tanken är att bara köra 6 påsar om dagen en viss tid och sedan gå över till lättare måltider för att bibehålla vikten. Är detta vettigt?
Jag tänkte att träna också, men har läst att lättare styrketräning är ok, men inget annat. (förutom promenader osv). Stämmer detta?

Jätte tacksam till en nervös men taggad z0rix!

Om man räknar med att 1 kg fett motsvarar ~7700, och du ligger på ett kaloriunderskott på cirka ~2000-~2500 om dagen, beroende på hur rörlig du är så är det ganska enkelt att räkna ut din viktnedgång. Det ger i alla fall en fingervisning, men kroppen är ju ingen matematisk maskin heller. Men i runda slängar hade jag räknat med -1,5kg--2kg/vecka.

Första veckan kommer du förmodligen se mycket större resultat dock när du tömmer kroppen.

Träning är okej, faktiskt till och med rekommenderat. Det blir ju dock svårt att bygga muskler när du går på strikt diet, men du kan ju träna för bibehålla och öka viktminskningen. Hade rekommenderat lättare styrketräning och promenader. Träning är inte förbjudet men man är ju helt klart svagare och tröttare när man går på kur. Speciellt i början.

Glöm inte bort att dricka massvis med vatten!

Lycka till!
Citera
2011-01-11, 16:44
Medlem
MiraDelilahs avatar
Har börjat med vlcd igår(måndag) och ska köra rent tills jag känner mig nöjd. Då jag inte har en våg så går jag endast efter måttband. Funderar dock på att köpa en våg vid nästa löning för att hålla motivationen uppe.

Start.
Mage: 102cm
Höft/rumpa: 119cm
Lår: 71,5cm
Överarm: 37cm
Bröst: 95cm
Citera
2011-01-11, 16:53
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordy
Värst vad många har svårt att hålla sig ifrån uppenbara felsteg som bananer, kakor och kebab. Bit ihop! Inte för att jag vill sprida negativa vibbar, men VLCD går ut på att få kroppen att komma i ett ketos-läge och genom att förvalta den med att inte äta något som stör ut den. Gör man det så sabbar man balansen och det välmående (jämfört med det icke-välmående man känner i början av en kur) man uppnår, och mår då givetvis sämre.

Känner man att måste äta något, för så känner jag, så får man planera in det i dieten. Jag dricker tre färdiga Naturdietsshakes (180 kcal x 3) och 100 gram rökt påläggsskinka (110 kcal) om dagen och rubbar inte ketosen enligt stickorna.

Njae, VLCD går faktiskt främst ut på att få i dig alla näringsämnen på väldigt få kalorier. Så du lyckas inte riktigt..=) Ät den rekommenderade mängden istället (vad gäller färdiga shakes är väl den samma som vid barsen, fem om dagen för en man?), och peta i dig skinkan också, den gör varken till eller från i ketosaspekten. Klart att du inte rubbar ketosen med rena proteiner.
Själv äter jag mina påsar och mellan 100 och 150 gram stekt kyckling, eller samma mängd räkor, till middag på kvällen.
Citera
2011-01-11, 17:03
Medlem
KingKhans avatar
Är det någon som vet hur nyttigt / onyttigt rostbiff är? Sådan påläggsrostbiff man köper över charkdisken. Skulle 1-2 hg påverka ketosen märkbart?

Undrar samma sak med en halv grillad kyckling man köper i charken. Hur pass nyttig är den? Snackar bara köttet givetvis, inte det feta skinnet osv.
Senast redigerad av KingKhan 2011-01-11 kl. 17:05.
Citera
2011-01-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Njae, VLCD går faktiskt främst ut på att få i dig alla näringsämnen på väldigt få kalorier. Så du lyckas inte riktigt..=) Ät den rekommenderade mängden istället (vad gäller färdiga shakes är väl den samma som vid barsen, fem om dagen för en man?), och peta i dig skinkan också, den gör varken till eller från i ketosaspekten. Klart att du inte rubbar ketosen med rena proteiner.
Själv äter jag mina påsar och mellan 100 och 150 gram stekt kyckling, eller samma mängd räkor, till middag på kvällen.

... och när du gör det hamnar din kropp i "ketosläget", så jag förstår inte var du tycker att det blir fel? Att man får i sig sina näringsämnen och håller sig till låga kalorier torde vara underförstått i en VLCD-tråd

Fem färdiga shakes ā 180 kcal är för mycket, jag håller mig till mina tre och drygar ut det med skinkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in