Citat:
Ursprungligen postat av z0rix
Hallå!
Jag är en kille som är 26 år som har läst rätt så mkt om VLCD kuren. Jag tänkte börja testa denna på torsdag, men behöver tips. Eller tips, hjälp helt enkelt.
Jag är 173 cm och väger cirka 94 (ska köpa våg imorgon). Jag hade tänkt att köra en kur, men jag vet inte till hundra hur länge jag ska/borde hålla på. Mitt ideal mål är 78 kg (det var det jag vägde när jag var elitidrottare. dock 6 år sedan).
Hur går jag bäst tillväga och hur länge borde jag köra på ett ungefär, beroende på hur kroppen svarar på dieten?
Tanken är att bara köra 6 påsar om dagen en viss tid och sedan gå över till lättare måltider för att bibehålla vikten. Är detta vettigt?
Jag tänkte att träna också, men har läst att lättare styrketräning är ok, men inget annat. (förutom promenader osv). Stämmer detta?
Jätte tacksam till en nervös men taggad z0rix!
Om man räknar med att 1 kg fett motsvarar ~7700, och du ligger på ett kaloriunderskott på cirka ~2000-~2500 om dagen, beroende på hur rörlig du är så är det ganska enkelt att räkna ut din viktnedgång. Det ger i alla fall en fingervisning, men kroppen är ju ingen matematisk maskin heller. Men i runda slängar hade jag räknat med -1,5kg--2kg/vecka.
Första veckan kommer du förmodligen se mycket större resultat dock när du tömmer kroppen.
Träning är okej, faktiskt till och med rekommenderat. Det blir ju dock svårt att bygga muskler när du går på strikt diet, men du kan ju träna för bibehålla och öka viktminskningen. Hade rekommenderat lättare styrketräning och promenader. Träning är inte förbjudet men man är ju helt klart svagare och tröttare när man går på kur. Speciellt i början.
Glöm inte bort att dricka massvis med vatten!
Lycka till!