2011-01-21, 11:23
Medlem
z0rixs avatar
Liten snabb uppdatering då jag sitter på jobbet.

Vägde mig imorse.

invägning 14/1 93,3 kg (em med nästan en dagskur i kroppen)
invägning 21/1 88,2 kg

- 5.1 härliga kg!!
Citera
2011-01-21, 11:55
Medlem
Henkemannen83s avatar
Första dagen idag med Nutrilett intensiv choklad. Jag vet inte min invägningsvikt för jag vågar inte ställa mig på vågen.. tror jag blir ledsen av hur mkt min vikt har skenat iväg sista månaderna pga antidepresiva preparaten...

Anyway, eish me gooooooood luck ! ! ! =D

Ps. Är bajsrädd för min första vecka eftersom det verkar va den tuffaste tiden under hela dietkuren.
Citera
2011-01-21, 12:18
Medlem
z0rixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkemannen83
Första dagen idag med Nutrilett intensiv choklad. Jag vet inte min invägningsvikt för jag vågar inte ställa mig på vågen.. tror jag blir ledsen av hur mkt min vikt har skenat iväg sista månaderna pga antidepresiva preparaten...

Ps. Är bajsrädd för min första vecka eftersom det verkar va den tuffaste tiden under hela dietkuren.

Det ska du inte vara. Min första vecka var hur khool som helst. Försök att berätta för några nära vänner om vad du ska göra så kan de stötta dig. Mina polare kom över på lördagen, började köra fredag, och satt o åt och drack. Men det var ingen/inget hets om att jag skulle äta eller dricka utan de sa att jag var sjukt stark. Det stärkte mig som fan, för jag kände att om klarade jag av det, kan jag klara av allt.
Jag har kört i en vecka och det är fortfarande dö khool. Jag har t o m följt med en kompis när han skulle äta på donken och det gick alldeles galant. Jag bara satt där och gotta mig åt alla andra som åt och gick upp i vikt.

Försök att inte tänka så mycket på själva kuren, utan tänk på det mål du har satt upp så ska du se att första veckan kommer att gå jävligt snabbt.

Sen tycker jag att du ska väga dig. Både för att få en tankeställare som sporrar dig, samt att när du efter en vecka går upp på vågen igen, o ser att du har gått ner kommer du att må så mkt bättre!
Citera
2011-01-21, 13:18
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatanist
3:e gången gillt.....
Började i måndags (17/1-2011)

Kvinna
1,60 lång
88,9 kg
101,5 cm (midjan)

Har fixat att gå ner 2 ggr tidigare, men inte lyckats hålla vikten. Detta är definitivt 3:e gången gillt!!
Kämpa på alla!

Vad är det som har gjort att du inte lyckats hålla vikten tidigare, och vad ska du göra annorlunda den här gången? Försöker dra så mycket nytta jag kan av andras misstag och felsteg som förberedelse inför min egen övergång till mat sedan..

Citat:
Ursprungligen postat av carlinho
Inne på andra dagen på ren kur nu.

Man
18
180 cm
87 kg startvikt
Målvikt : 75~

Gick en kvällspromenad i tisdags, alltså dagen innan jag började på dieten på riktigt. Var ute i 50 minuter. Dessutom gick jag cirka en timmes promenad igår. Med 4 påsar + 1 bar under dagen (vet att jag skulle ha fått i mig en till men hann verkligen inte. Ska börja med 2 påsar tre gånger om dagen istället).

Tycker inte alls att pulvret är särskilt äckligt, kör med nutrilette fruit. Med det kanske kommer lite senare, hehe. Känner i alla fall att jag kommer att klara detta, sjukt skön känsla i kroppen redan nu!

1 bar innehåller ungefär samma sak som två shakes, så du var rätt på det. Men ja, annars ska du få i dig sex påsar, man tjänar inte på att fuska med det. Känner du att du inte hinner äta sex gånger om dagen är 3x2 påsar super istället.
Nejdå, var nöjd med att du har hittat något du gillar. Jag har gillat min sedan jag började, men tröttnat lite bara. Testade därför Naturdiet Smultron/vanilj som är en ny favorit. Sjukt god. Såldes på extrapris på Ica i Lund också, för er som bor i närheten.
Grymt - kämpa på bara så ska du se att det går vägen!

Citat:
Ursprungligen postat av Lensbaby
Har de senaste veckorna försökt med denna kur utan att lyckas. Förra gången var det mycket enklare (69->50). Nu 56 -> 50. Kan bero på att vi var två som peppade varandra och sa ifrån när man var nära ett "återfall".

Använd tråden här för peppning och stöd när det är jobbigt. Inte riktigt samma sak, men det hjälper det också. Mitt knep är att jag har min motivation nedskriven på ett papper, uppsatt vid datorn där jag spenderar en väldans massa tid, tillsammans med mina delmål, slutmål och belöningar. Har också före-bilder som jag tittar på när det är jobbigt, samt en motivationsklänning - den klänning jag vill kunna komma i när jag är klar med kuren - upphängd i lägenheten.

Citat:
Ursprungligen postat av schtehkelxyugat
Omega3 tabletter kan väl inte skada att ta under kuren?
2 tabletter innehåller visserligen 1000 mg fleromättat fett och lite vanligt fett. Men detta ska väl inte påverka något på kuren?

Pissade förövrigt på sån där ketospinne idag och är mellan dem två högsta!

Nej, omegatabletterna kommer inte att ställa till det för dig. 1 gram fett är 9 kcal, så res dig ur stolen och sätt dig ner igen tre gånger så har du nog bränt de extra kalorierna..=)

Citat:
Ursprungligen postat av Divinely
Jag tycker färgen har varit ett mellanting. Varken krafftigt färgad eller genomskinlig.
Såhär har det sett ut sen jag startade. Gått ned 2kg, endast vatten alltså. Hur är det ens möjligt då man går på jordens kaloriunderskott?

8/1 - Start ren kur, pulver
9/1 - Pulver
10/1 - Pulver
11/1 - Pulver + Power walk 8km
12/1 - Pulver
13/1 - Pulver
14/1 - Åt en liten portion köttfärsås
15/1 - Åt en mini pizzabit
16/1 - Pulver
17/1 - Pulver
18/1 - Pulver + Power walk 8km
19/1 - Pulver + 30min spinning
20/1 - Pulver + 45min spinning
21/1 - Idag pulver

De dagarna där du har skrivit upp köttfärssås och pizza - du har ätit ditt pulver de dagarna också va? Äter du alla dina påsar?
Urinen ska vara svagt, svagt färgad, så är den mörkare än så så försöka dricka lite till. Annars vet jag faktiskt inte varför du inte droppar i vikt, det borde du gör. Trappa ner på träningen lite och se om det hjälper - det kan göra det ibland, eftersom man inte stressar kroppen så den utsöndrar kortisol. Ta lugna promenader istället.

Citat:
Ursprungligen postat av z0rix
Liten snabb uppdatering då jag sitter på jobbet.

Vägde mig imorse.

invägning 14/1 93,3 kg (em med nästan en dagskur i kroppen)
invägning 21/1 88,2 kg

- 5.1 härliga kg!!

Tänk bara på att väga dig vid samma tid i fortsättningen, vikten fluktuerar rätt mycket under dagarna. Det bästa tillfället är på morgonen (ungefär samma tid) efter att du har gått på toaletten, men innan du ätit eller druckit något. Även då kan ju vikten vara lite olika beroende på olika mängd tarminnehåll och liknande, men den är ändå jämnast och mest rättvisande då.

Citat:

Jag rekommenderar att du pratar med läkaren som skrivit ut dina preparat - det är inte alltid lämpligt att gå på VLCD om man käkar mediciner. Får du godkänt av honom/henne så kör på så får du en massa stöttning i tråden här.
Första veckan är jobbigast ja, men den är inget att vara bajsrädd för. Se till att dricka mycket vatten - jag häller upp allt vattnet jag ska dricka på en dag och ställer i petflaskor i kylen, på det sättet kan jag enkelt se att jag dricker allt jag ska, hur mycket jag har kvar och så där. Sov ordentligt (även om det kan vara svårt att sova ungefär dag 2-4) och försök ta lugna, kortare promenader om du orkar på dagarna.. Ät också alla påsarna och fuska inte med något annat. Kommer du genom första veckan så går resten som på räls sedan.
Vad gäller väga sig/inte väga sig kan du göra lite som du vill. Jag får sjukt mycket motivation av att se vikten droppa, och mina delmål är också byggda på min vikt. Känner du att du kommer att tappa motivationen genom att väga dig så gör inte det - men se till att du har någon form av referensvärde - vikt, mått eller något annat som du kan se framstegen i - så att du hela tiden kan följa din utveckling.

Själv har jag haft en riktigt crappy vecka. Jag har jobbat långa pass på extrajobbet, vilket tyvärr ledde till att jag gjorde dåliga val - käkade nachochips och liknande. Helgen som gick var jag iväg och hade visserligen planerat att äta mat, men det blev inte så kontrollerat som jag hade hoppats, och jag föll tyvärr också för kakor och lite chips på natten när vi satt uppe och snackade skit.. Så ketosen rök, och vikten visade självklart på plus, men nu är jag tillbaka. Valde idag bort en resa med kompisgänget som med allra största sannolikhet hade fått mig att äta en massa dåliga saker och dricka alkohol. Eftersom jag kände att jag idag inte mår så bra och inte är så stark så valde jag helt enkelt bort att åka helt och hållet istället. Ska istället stanna hemma och treata mig själv med bra TVserier, goda shakes med is och kanske en bar ikväll.. Kändes jobbigt precis när de reste, men nu är jag mycket nöjd med mitt val.

Kämpa på, och peppa varandra!
Citera
2011-01-21, 13:56
Medlem
Henkemannen83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Själv har jag haft en riktigt crappy vecka. Jag har jobbat långa pass på extrajobbet, vilket tyvärr ledde till att jag gjorde dåliga val - käkade nachochips och liknande. Helgen som gick var jag iväg och hade visserligen planerat att äta mat, men det blev inte så kontrollerat som jag hade hoppats, och jag föll tyvärr också för kakor och lite chips på natten när vi satt uppe och snackade skit.. Så ketosen rök, och vikten visade självklart på plus, men nu är jag tillbaka. Valde idag bort en resa med kompisgänget som med allra största sannolikhet hade fått mig att äta en massa dåliga saker och dricka alkohol. Eftersom jag kände att jag idag inte mår så bra och inte är så stark så valde jag helt enkelt bort att åka helt och hållet istället. Ska istället stanna hemma och treata mig själv med bra TVserier, goda shakes med is och kanske en bar ikväll.. Kändes jobbigt precis när de reste, men nu är jag mycket nöjd med mitt val.

Kämpa på, och peppa varandra!

Starkt av dig att välja bort utflykten med polarna! Det är oxo en grej jag är nervös för, att dieten påverkar mig socialt.. men vi får se hur det går, kommer uppdatera här mkt jag kan =)
Citera
2011-01-21, 14:03
Medlem
[quote=Kellermeister]Vad är det som har gjort att du inte lyckats hålla vikten tidigare, och vad ska du göra annorlunda den här gången? Försöker dra så mycket nytta jag kan av andras misstag och felsteg som förberedelse inför min egen övergång till mat sedan..

Det jag framför allt måste lära mig är att tänka efter....INNAN jag äter.....hade en tråkig period på jobb och det innebär att jag äter...jag måste "bara" försöka tänka efter istället för att stoppa in allt möjligt trams i munnen...har full koll på vad jag bör och inte bör äta. Det är alltså känsloätandet som gör att jag går upp i vikt igen. När jag sedan har gått upp lite, blir det ju en ond cirkel....mår inte bra för att jag har gått upp...äter...osv.
Kommer alltid till en viss vikt då jag tar tag i mig själv.

Vet inte riktigt hur jag ska komma ifrån den där cirkeln....men jag vet att det är den som gör att det blir moment 22 för mig.
Men jag kämpar vidare!
Citera
2011-01-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister

De dagarna där du har skrivit upp köttfärssås och pizza - du har ätit ditt pulver de dagarna också va? Äter du alla dina påsar?
Urinen ska vara svagt, svagt färgad, så är den mörkare än så så försöka dricka lite till. Annars vet jag faktiskt inte varför du inte droppar i vikt, det borde du gör. Trappa ner på träningen lite och se om det hjälper - det kan göra det ibland, eftersom man inte stressar kroppen så den utsöndrar kortisol. Ta lugna promenader istället.

Tack för svar!
Nej inte de dagarna jag åt mat. Då skippade jag pulvret. Tänkte att jag ändå fått i mig för många kcal. Pizzan var för övrigt hemgjort och jag smakade bara en liten bit men ångrade mig genast. Så det var inga mängder.
Enda gången då urinen är lite mörkare är väl på morgonen.
Ok lugna promenader. Ska testa det idag.
Nja någon dag kanske jag slarvat lite det rör sig om 2dagar på dom här 2 veckor. Då har jag kanske ätit 2 påsar istället för dom 3 jag borde ta. (går på CB)
Tror du det har nån betydelse om man redan är på ett "bra" BMI?
Citera
2011-01-21, 14:52
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Starkt av dig att välja bort utflykten med polarna! Det är oxo en grej jag är nervös för, att dieten påverkar mig socialt.. men vi får se hur det går, kommer uppdatera här mkt jag kan =)

Innan har det inte påverkat mig socialt, men efter mitt första återfall kände jag att jag idag inte var tillräckligt stark för att hålla mig ifrån mer skräp på en resa som endast går ut på mat, alkohol, bastu och mer alkohol..=)
Förutom det låter jag inte det påverka mig socialt. Det handlar om motivation och vilja.

[quote=Zlatanist][quote=Kellermeister]Vad är det som har gjort att du inte lyckats hålla vikten tidigare, och vad ska du göra annorlunda den här gången? Försöker dra så mycket nytta jag kan av andras misstag och felsteg som förberedelse inför min egen övergång till mat sedan..
Citat:

Det jag framför allt måste lära mig är att tänka efter....INNAN jag äter.....hade en tråkig period på jobb och det innebär att jag äter...jag måste "bara" försöka tänka efter istället för att stoppa in allt möjligt trams i munnen...har full koll på vad jag bör och inte bör äta. Det är alltså känsloätandet som gör att jag går upp i vikt igen. När jag sedan har gått upp lite, blir det ju en ond cirkel....mår inte bra för att jag har gått upp...äter...osv.
Kommer alltid till en viss vikt då jag tar tag i mig själv.

Vet inte riktigt hur jag ska komma ifrån den där cirkeln....men jag vet att det är den som gör att det blir moment 22 för mig.
Men jag kämpar vidare!

Okej, tänkte eftersom du sa att du var säker på att detta var sista gången..=) Det är ju just att lära sig att hantera sitt tidigare dåliga matbeteende som är det viktigaste på den här dieten känner jag - dieten i sig är ju inte direkt en långsiktig lösning eller något man kan leva på i alla oändlighet..

Citat:
Ursprungligen postat av Divinely
Tack för svar!
Nej inte de dagarna jag åt mat. Då skippade jag pulvret. Tänkte att jag ändå fått i mig för många kcal. Pizzan var för övrigt hemgjort och jag smakade bara en liten bit men ångrade mig genast. Så det var inga mängder.
Enda gången då urinen är lite mörkare är väl på morgonen.
Ok lugna promenader. Ska testa det idag.
Nja någon dag kanske jag slarvat lite det rör sig om 2dagar på dom här 2 veckor. Då har jag kanske ätit 2 påsar istället för dom 3 jag borde ta. (går på CB)
Tror du det har nån betydelse om man redan är på ett "bra" BMI?

Så - på en dag åt du en minibit pizza, and that's it? Samma sak med en liiten portion köttfärssås?

Jag tror att du ska vara noga med att äta alla dina påsar. De tillsammans ger väl runt 450 kcal om jag minns rätt från CBK. Att du äter en liten portion köttfärssås lägger kanske på 150 kcal till, räkna samma på pizzan. Det ger dig alltså max 600 kcal. Ditt dagliga behov för energibalans ligger troligen runt 2000 - du ligger alltså fortfarande långt under energibalansnivån, och kommer att gå ner i vikt ändå. Däremot - äter du inte alla dina påsar får inte kroppen i sig allt den behöver (näringsämnen och så där) vilket gör att du riskerar att den går in i en svältfas - kroppen drar då ner på all förbränning och liknande, och håller hårdare i det du har. Se därför till att äta allt du SKA äta, slinker något annat ner är det inte bra, men drick fortfarande alla dina shakes, och lär av misstaget.

Att du inte har så mycket övervikt gör det självklart också långsammare att gå ner i vikt. Däremot ligger du fortfarande på ett kaloriunderskott och ska alltså gå ner i vikt ändå.

Om du är tjej kan också hormonbalansen i kroppen spela in..
Citera
2011-01-22, 10:21
Medlem
z0rixs avatar
Kellermeister Jag måste bara säga att du är en klippa på detta forum. Jag får verkligen bra och utförliga svar utav dig, så fortsätt gärna med det!

Jag tänkte även på en annan sak, hur vore det att starta en tråd med mat tips/råd till de som ska komma ur kuren? Börjar faktiskt redan nu nojja över att gå upp kilona igen för jag kan i princip ingenting om hur man gör när man ska sluta dricka..
Citera
2011-01-22, 12:56
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0rix
Kellermeister Jag måste bara säga att du är en klippa på detta forum. Jag får verkligen bra och utförliga svar utav dig, så fortsätt gärna med det!

Jag tänkte även på en annan sak, hur vore det att starta en tråd med mat tips/råd till de som ska komma ur kuren? Börjar faktiskt redan nu nojja över att gå upp kilona igen för jag kan i princip ingenting om hur man gör när man ska sluta dricka..

Tack.. Jag gör vad jag kan. Har själv fått massor av inspiration och kunskap här ifrån och tycker att det är skönt om man kan göra andra samma tjänst.

Mitt tips är att läsa runt lite i näringsforumet.. där finns väldigt mycket kunskap och erfarenhet att ta del av.

Själv har jag inga direkta tips att ge, eftersom jag själv fortfarande dricker mina shakes. Men den grundläggande regeln gäller ju här också - energibalans ger viktbalans.

Ät mer energi än du gör av med - du kommer att gå upp i vikt
Ät lika mycket energi som du gör av med - du kommer att ligga kvar på samma vikt
Ät mindre energi än du gör av med - du kommer att gå ner i vikt.

Detta är ju även samma sak som gäller under kuren - du äter väldigt mycket mindre energi än du gör av med, därför tappar du vikt. Ketosen har ingenting med viktnedgången att göra i sig. Inte heller har jag hittat någon form av forskning som egentligen visar på att du kan äta fler kalorier än du gör av med genom att äta diet X - alla dieter handlar snarare om att du ska kunna bli mätt på färre kalorier. Exempelvis mättar fett och proteiner bättre för en hel del människor, och de kommer därför att äta färre kalorier och ändå bli mätta om de utesluter kolhydrater. För andra behövs kolhydraterna för att bli mätta. Men det enda som egentligen räknas är kcal in vs. kcal ut.

Så - först av allt måste du ta reda på din basala energiförbrukning. Formeln för det kan du hitta här i forumet, kan nästan lova att Axon har skrivit om det i någon tråd. Sedan bestämmer du om du vill gå upp i vikt, ner i vikt eller ligga still. Vill du gå upp i vikt lägger du på runt 500 kcal, vill du gå ner drar du bort runt 500 kcal och vill du ligga still kör du på samma intag som förbränning. Tänk på att i din förbränning även räkna in de kalorier du gör av med på träning. Håll koll på vikten under tiden - går du upp har du antingen överskattat kalorier ut eller underskattat kalorier in. Detta kan exempelvis vara om du har sämre förbränning än den generella formeln ger. Då får du justera antingen intaget eller förbränningen (genom mer träning). Tänk på att muskler bränner fett, så ju mer muskelmassa du får, desto högre kommer din förbränning att vara.

För kalorier in - införskaffa en matvåg, en digital sådan är det bästa, och börja väga all mat. Sedan är det bara att räkna på kalorierna - all mat har ju en näringsinnehållstabell där du kan se kaloriinnehållet för 100 gram av matvaran. Du kan också ta hjälp av livsmedelsverkets hemsida och http://www.100gram.se
Efter ett tag kommer du kanske inte behöva väga maten längre, utan har lärt dig att uppskatta. Ett tips är ju att du redan nu, om du är och handlar, kollar runt på näringstabellen och kollar på vad saker och ting innehåller. Kolla kaloriinnehållet, och hur stor andel av de olika beståndsdelarna maten består av, alltså kolhydrater, protein och fett.

Kan också rekommendera någon form av program som hjälper dig att räkna och hålla koll åt dig - shapeupclub.com, viktklubb.se eller något liknande.
Citera
2011-01-22, 13:02
Medlem
Henkemannen83s avatar
Min första dietdag va igår o jag föll redan för sötsuget på kvällen.. käka 100gr godis... skänns hemskt,jag menar, första dagen?? Är på dieten idag igen och lossas som inget har hänt.
Citera
2011-01-22, 15:06
Medlem
Gidellas avatar
Citat:
Min första dietdag va igår o jag föll redan för sötsuget på kvällen.. käka 100gr godis... skänns hemskt,jag menar, första dagen?? Är på dieten idag igen och lossas som inget har hänt.
Sånt har hänt mig många gånger. Det händer många tror jag. Men det är bara att börja igen. Var ENVIS. Du kan fixa det här!

Själv så ska jag precis påbörja min kur, eller ja började idag ordentligt men har varit i planeringsstadiet för det i runt en vecka nu. Gick ner efterlängtade kilon förra året men hamnade i ett sockerberoende på psyk och har varit dålig på att äta nyttigt sen dess - jag tröstäter när jag mår dåligt eller har det tufft, men egentligen så mår jag ju bara sämre av det för då går jag upp och mår ännu värre. Men det ska fixas nu är det tänkt. Hoppas må sjukt mycket bättre till sommaren (och se bättre ut, haha).

Men det jag känner jag kommer få det tufft med är att dricka vatten. Jag är så himla dålig på att få i mig ordentligt med vätska. Men det ska nog fixas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in