2011-01-22, 16:24
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkemannen83
Min första dietdag va igår o jag föll redan för sötsuget på kvällen.. käka 100gr godis... skänns hemskt,jag menar, första dagen?? Är på dieten idag igen och lossas som inget har hänt.

Mitt tips är att du INTE låtsas som om inget har hänt. Fundera på vad som hände, varför det hände och vad du ska göra för att det inte ska hända igen. Behöver du någon hjälp av folk runt omkring dig kanske, för att motstå nu i början? Be om det då. Behöver du slänga allt du har i skåp/hyllor/kyl/frys - gör då det, eller be en granne förvara det åt dig så länge. Klarar du inte av att gå i affärer - be någon annan handla hem sakerna till dig, alltså pulvret och annat du behöver för dieten. Försök dra lärdom av vad som hände istället för att sopa det under mattan.
Dock bra att du inte tar ett bakslag som ett misslyckande - många som fallit i fällan "Äsch, jag har redan misslyckats, lika bra att ge upp.." och det funkar ju aldrig..

Citat:
Ursprungligen postat av Gidella
Men det jag känner jag kommer få det tufft med är att dricka vatten. Jag är så himla dålig på att få i mig ordentligt med vätska. Men det ska nog fixas.

Jag gör så att jag häller upp allt vatten jag ska få i mig under dagen i halvlitersflaskor och ställer i kylen. På det sättet är det lätt att få överblick på vad jag HAR druckit och vad jag har kvar att dricka. För min del är det också lättare att dricka mycket ur flaska än ur glas..
Testa också med mineralvatten/kolsyrat vatten om du har lättare för det (hjälper också en del emot hungerskänslor, även om vanligt vatten också gör det till viss del) eller smaksätt eget. Det är också okej att dricka light saft, typ fun light, om det går enklare. Även te och kaffe går bra att dricka, men tänk på att ersätta allt kaffe och te med hälften så mycket vatten extra. (alltså, en liter te under dagen räknas bara som en halv liter vatten)
Citera
2011-01-22, 17:03
Medlem
Gidellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Jag gör så att jag häller upp allt vatten jag ska få i mig under dagen i halvlitersflaskor och ställer i kylen. På det sättet är det lätt att få överblick på vad jag HAR druckit och vad jag har kvar att dricka. För min del är det också lättare att dricka mycket ur flaska än ur glas..
Testa också med mineralvatten/kolsyrat vatten om du har lättare för det (hjälper också en del emot hungerskänslor, även om vanligt vatten också gör det till viss del) eller smaksätt eget. Det är också okej att dricka light saft, typ fun light, om det går enklare. Även te och kaffe går bra att dricka, men tänk på att ersätta allt kaffe och te med hälften så mycket vatten extra. (alltså, en liter te under dagen räknas bara som en halv liter vatten)
Det var en bra idé! Tackar! Ska testa det där med flaskorna. Jag dricker kaffe och te redan och får väl i mig en del vätska därifrån, men långt ifrån tillräckligt nu när jag går på VLCD. Jag "glömmer" liksom bort att dricka, så då borde flaskorna hjälpa till att påminna mig.
Citera
2011-01-22, 19:10
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidella
Det var en bra idé! Tackar! Ska testa det där med flaskorna. Jag dricker kaffe och te redan och får väl i mig en del vätska därifrån, men långt ifrån tillräckligt nu när jag går på VLCD. Jag "glömmer" liksom bort att dricka, så då borde flaskorna hjälpa till att påminna mig.

Som sagt, glöm inte att eftersom te och kaffe är vätskedrivande också räknas de bara till hälften. Du kan alltså inte ersätta alla tre literna med te/kaffe..
Citera
2011-01-22, 19:18
Medlem
Gidellas avatar
Citat:
Som sagt, glöm inte att eftersom te och kaffe är vätskedrivande också räknas de bara till hälften. Du kan alltså inte ersätta alla tre literna med te/kaffe..
Ska hålla det i åtanke. Bra att du nämnde det!
Citera
2011-01-22, 20:54
Medlem
Henkemannen83s avatar
Kellermeister , hur länge har du varit på VLCD dieten?
Citera
2011-01-22, 22:32
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Kellermeister , hur länge har du varit på VLCD dieten?

Inte särskilt länge..=) Men jag har läst på om den innan..
Hoppade på själv för första gången för ungefär tre veckor sedan..
Hurså?
Citera
2011-01-23, 10:58
Medlem
Henkemannen83s avatar
Citat:
Inte särskilt länge..=) Men jag har läst på om den innan..
Hoppade på själv för första gången för ungefär tre veckor sedan..
Hurså?

3 veckor är ganska länge juh! Kul att är med o coachar lite här på forummet =D
Citera
2011-01-23, 11:53
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
3 veckor är ganska länge juh! Kul att är med o coachar lite här på forummet =D

Tja, jag skulle säga att jag under de tre veckorna har varit med om i stort sett allt som det pratas om på det här forumet
- det eviga kissandet
- euforin över resultaten på vågen
- deppigheten och frustrationen över resultaten på vågen
- viljan att lägga av
- känslan av att kunna göra det här hur länge som helst
- suget efter mat
- fuskandet
- problemet med sociala tillställningar där man "måste" äta
- smusslandet inför vänner och bekanta
- ketosfunderingarna

Jag har gjort mina misstag, men hoppas att jag har lärt mig av dem, och delar gärna med mig av min erfarenhet så att andra slipper göra samma misstag! =)
Citera
2011-01-23, 11:58
Medlem
Henkemannen83s avatar
Jag måste övervinna mitt sockerberoende... det är största problemmet. Sedan jag började med antidepresivt för ett år sedan har jag gått upp 20 kilo, katastrof! O jag vet att sockerberoendet kommer knäcka mig under dieten =(
Citera
2011-01-23, 13:42
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Jag måste övervinna mitt sockerberoende... det är största problemmet. Sedan jag började med antidepresivt för ett år sedan har jag gått upp 20 kilo, katastrof! O jag vet att sockerberoendet kommer knäcka mig under dieten =(

Jag har varit sockerberoende i kanske 10 år, ätit väldigt mycket snabba kolhydrater, godis, druckit läsk och så vidare. Det var jobbigt för mig i fem dagar, sedan släppte det, och nu kan jag lätt gå förbi godisaffären där jag var storkund innan utan att känna ett behov. Mitt tips är att verkligen handla hem allt pulver du behöver för minst en vecka, kanske två, innan du börjar kuren. På det sättet måste du inte gå in i affärer och utsättas för frestelsen.
Du kan också köpa hem ett lager lightläsk, pepsi max eller cola zero exempelvis, och använda när suget är som värst. Det är inte optimalt, för dig som sockerberoende är målet på sikt att klara dig utan söta drycker också, men hundra gånger bättre än att slänga i dig godis eller sockerläsk i alla fall. (Förtydligande: lightläsken är alltså inte ett problem under dieten, däremot inte optimalt för att bryta sockerberoendet...)

Du behöver också fundera på din mentala inställning. Klart som fan att ditt sockerberoende inte kommer att knäcka dig - DU kommer att knäcka sockerberoendet. Annars går du ju in med inställningen att du kommer att misslyckas vilket aldrig är bra. Gå in med inställningen att du kommer att lyckas istället, inte att du ska försöka utan att du ska klara det. Sluta försök och gör. Det är det enda som funkar. Om man försöker, och sedan en dag tar ett snedsteg och äter lite godis, dricker läsk eller något annat - då har man ju misslyckats, och det är jäkligt lätt att ge upp helt. Man har misslyckats med försöket, och måste samla mental kraft att göra ett nytt försök. Om man inte försöker utan gör, och gör samma snedsteg - ja, då har man ju inte misslyckats, då har man bara drabbats av ett återfall, tagit ett snedsteg eller så där - och det är bara att hoppa upp på hästen igen.

Ditt sockersug/sockerberoende kommer att vara ett mindre problem än dina rutiner faktiskt - suget försvinner rätt snabbt, men de gamla rutinerna sitter djupare.
Citera
2011-01-23, 14:51
Medlem
Har funderat lite på detta med nutrilett vs naturdiet. Går det att kombinera fritt?

T.ex. 3 påsar naturdiet och 3 nutrilett shakes om dagen? Nutrilett shakes är nämligen fenomenalt goda i jämförelse med naturdiets pulver.

Idag firar jag att det har gått en vecka sedan jag sist använde käkmusklerna till något annat än att snacka skit med en burk light läsk!
Citera
2011-01-23, 15:16
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schtehkelxyugat
Har funderat lite på detta med nutrilett vs naturdiet. Går det att kombinera fritt?

T.ex. 3 påsar naturdiet och 3 nutrilett shakes om dagen? Nutrilett shakes är nämligen fenomenalt goda i jämförelse med naturdiets pulver.

Idag firar jag att det har gått en vecka sedan jag sist använde käkmusklerna till något annat än att snacka skit med en burk light läsk!

Ja, du kan kombinera deras påsar fritt efter behag. Själv dricker jag nutriletts chokladshake och blandar upp med naturdiets vanilj/smultron, som jag tycker är fantastiskt god. Tillsätter lite mintarom i chokladshaken, vilket lyfte den extremt mycket.. Har också hemma Allevos broccoli/basilikasoppa - inte direkt en jättehit, men skönt att dricka något varmt till middag ibland. Dessutom har jag också hemma naturdiets päronshake, vilken inte alls var någon direkt hit. Den går ner, men inget jag skulle få för mig att köpa igen direkt. Hottar upp den också med lite vaniljarom (alltså inte vaniljsocker) och kanel.. Då är den bättre, men inte bra..

Om du däremot menar deras färdigblandade shakes så brukar de inte vara VLCD utan LCD - alltså inte en kostersättning utan en måltidsersättning. Detta innebär att du, för att få i dig alla näringsämnen, behöver äta för fler kalorier om dagen och de är inte tänkta att ersätta all mat, utan bara enstaka måltider. Dessa kan du inte kombinera fritt som du vill.. (Eller, ja, det är klart att du kan, men inte med samma resultat..) De brukar ha betydligt fler kalorier, och mindre näringsvärde, liksom barsen man kan köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in