2011-01-27, 17:02
Medlem
Zomrazils avatar
Är inne på dag två nu av ren diet. I förrgår käkade jag lite kinamat, sedan två påsar naturdiet, så den dagen räknar jag inte.

Kön: Man
Ålder: 21
Längd: ~178
Startvikt: Ganska exakt 100 pannor
Äger inget måttband så ni får inga mått.

Fuskade med 100g vattenkastanjer i går, kan väl inte göra så mycket då jag promenerade i en timme i rask takt efteråt, halva vägen med tre liter vatten och ett 25-pack naturdiet till? (bunkrar upp lite)

Nu andra dagen har jag forslat en herrans massa ved medelst skottkärra, men ändå känns det som att hungern inte är speciellt påfrestande, känner mig bara lite svagare, men det är inte så farligt.

Dricker ca sex halvlitersflaskor med kolsyrat vatten om dagen, men jag har märkt att jag har fått en ganska konstig smak i munnen, så vattnet smakar lite beskt, men det mättar bra så jag skiter i om det smakar lite illa

Vaknade i natt och tänkte på mat, men jag drog i mig den sista shaken som jag inte hade hunnit få ner under dagen, och tog en cigg och en halvliter vatten till efterrätt, sen sov jag som ett barn

Känner mig sjukt taggad, mestadels pga att jag läst i denna tråden.

Handlade mat för en jävla massa pengar får några dagar sedan med, men bara sånt som gick att frysa in. På något sätt känns det som att det gör det hela lättare, att veta att det alltid finns massa mat hemma, men jag behöver minsann inte äta den!

Tänkte köra på ren kur i tre veckor, sedan gå över till att äta en bit kött och grönsaker till lunch, men fortfarande dricka shakes till frukost och middag.

Tack för allt pepp man fått av att läsa tråden! Nu jävlar ska mina helveteskilon och det sargade självförtroendet bort!
Citera
2011-01-27, 17:59
Medlem
[quote=Kellermeister]Psylliumfrön är bra, jag kör med 2-3 shotglas om dagen, utspritt. Det gör att jag gör nummer två varje dag (fast jag är tjej! ) och gör magen mycket gladare! Så gör det istället för som det står på paketet..

Jag har fått igång magen...det är kanon med psylliumfrön! Jag tar 2-3 msk i en av shakerna på kvällen, suveränt

Och jag blir så glad när jag ser att du ska ner till 55 kg till den längden du har....Jag är lika lång och när jag säger till omgivningen att jag ska ner under 60 (där jag alltid varit tidigare) blir det ramaskri...."Sååå lite kan du inte väga"...bla bla bla, så himla gött o se att du har samma mål!: yes:

Inne på andra veckan, allt fungerar som det ska, nästa vecka ska jag börja träna efter en segdragen influensa som började samma dag som jag började med Nutrilett. Hjälpte dock till under första veckan eftersom jag inte var hungrig och mådde skit ändå

Har ca 25 kg kvar...så det blir ju några Nutrilett till.
Citera
2011-01-27, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldtrassel
Ketos är då glukogendepåerna i musklerna är uppanvända/slut/kaputt och kroppen börjar äta på fettdepåerna istället. Då utsöndras ketoner i urinet.
Det är högst individuellt när du går in i ketos, faktorer som spelar in är främst hur mycket muskler har du, har mycket glykogen är lagrat i dessa muskler, vad du äter och hur mycket kolhydrater samt hur du rör dig.
Vanligtvis brukar man säga att man kommer in i keos efter ungefär 3 dagar.
Jag som har väldigt mycket muskler med massa inlagrad glukogen behövde 5 dagar på mig innan jag märkte någon skillnad.

Det är svårt att säga exakt hur mycket kolhydrater du kan "fuska med" utan att hamna ur ketosen. Vissa kan exempelvis äta lite ost eller liknande, andra inte.
Jag skulle rekommendera, främst av psykologiska skäl, att helt strunta i det. Koppla bara bort allt annat utom VLCD-kosten. Annars börjar du tänka i fuska-banor och då blir det jobbigt.
Dessutom - råkar du äta för mycket så hamnar du ur ketosen och då kan det ta ett tag (uppemot några dagar) tills du hamnar i ketos igen, det är alltså INTE värt det.

forlat, du missuppfattade. jag har varit 100% vlcd i 12 dagar, inget fusk. men min vlcd-produkt innehaller sa manga kolhydrater / dag - sa jag undrar om det ar ngt fel pa min produkt... typ.

och jag undrar om hungern forsvinner helt nar man ar i ketos?

och jag undrar varfor jag inte har gatt ner knappt ngt alls dom forsta 11 dagarna...?
Citera
2011-01-27, 22:26
Medlem
Bibers avatar
Yoggi, dricker du tillräckligt mycket vatten? Att bara dricka för lite kan räcka för att du inte ska tappa vikt så effektivt då kroppen behöver Minst 2 liter vatten varje dag (ej inkluderat vattnet i shakesen) för att fungera ok, men gärna 3-4 liter får du palla i dig.
Finns självklart en övre gräns med så se till att inte dricka så mycket att du får helt vattenfärgat urin vilket leder till att du blir av med viktiga salter etc. Men en sån nivå tror jag är svår att nå så drick på

Ketosen reagerar alla olika på, jag t.ex. märkte ingen större skillnad vid övergången till den (har varit lite små hungrig under hela perioden jag shakeat). Så det bästa du kan göra är att bara gå till apoteket och köpa ketonstickor så du kan se om du är i ketonfasen (även hur kraftigt in i den du är).
Senast redigerad av Biber 2011-01-27 kl. 22:29.
Citera
2011-01-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biber
Yoggi, dricker du tillräckligt mycket vatten? Att bara dricka för lite kan räcka för att du inte ska tappa vikt så effektivt då kroppen behöver Minst 2 liter vatten varje dag (ej inkluderat vattnet i shakesen) för att fungera ok, men gärna 3-4 liter får du palla i dig.
Finns självklart en övre gräns med så se till att inte dricka så mycket att du får helt vattenfärgat urin vilket leder till att du blir av med viktiga salter etc. Men en sån nivå tror jag är svår att nå så drick på

alltid mellan 3-4 liter... det har ar sa javla konstigt! har inte hort om ngn annan som inte gatt ner efter 600cal / dag i 10 dagar...
Citera
2011-01-27, 22:38
Medlem
forlat jag hattar lite fram och tillbaka med dagarna marker jag - jag borjade mandag17jan sa det ar 11dagar idag.

bra att veta att det ar mojligt att vara lite hungrig aven om man ar i ketos, for jag marker ju helt klart en skillnad fran forsta 4 dagarna (hur intensiv hungern ar, inte lika trott, inte lika dum och langsam, ingen huvvevark) sa jag lar ju vara i ketos da. ska kopa ketostix nar jag borjar se ngt pa vagen, just nu behover jag inte en grej till att obsessa med.
Citera
2011-01-27, 22:39
Medlem
Sådär! Har inte hunnit knappa på tangenterna så mycket idag så jag har inte hunnit kolla igenom senaste dygnets uppdateringar men gör det nog imorgon, skall strax sova.

Drog första gympasset på över ett år idag, var djävligt skönt, hade dock glömt bort att ta den påsen jag skulle innan gymmet så efteråt höll jag på att svimma men det löste sig med en påse och 4 glas svepta vatten.

Såg att nutrilett har soppor som är en del av VLCD. Går det att byta ut en påse på kvällen mot en av dessa soppor? Har nämligen inte ätit något som varit över 5 grader varmt sedan den 16:e. Eller jo, några koppar kaffe och te.
Citera
2011-01-27, 23:03
Medlem
strawberrykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schtehkelxyugat
Sådär! Har inte hunnit knappa på tangenterna så mycket idag så jag har inte hunnit kolla igenom senaste dygnets uppdateringar men gör det nog imorgon, skall strax sova.

Drog första gympasset på över ett år idag, var djävligt skönt, hade dock glömt bort att ta den påsen jag skulle innan gymmet så efteråt höll jag på att svimma men det löste sig med en påse och 4 glas svepta vatten.

Såg att nutrilett har soppor som är en del av VLCD. Går det att byta ut en påse på kvällen mot en av dessa soppor? Har nämligen inte ätit något som varit över 5 grader varmt sedan den 16:e. Eller jo, några koppar kaffe och te.
Ja, fast nutriletts soppor vet jag inte om de är goda, jag kör på alevos broccoli med något annat, den enda soppan som jag faktiskt tyckt var god.

Själv har jag även inhandlat lite nya shakes, denna gången blev det naturdiet blåbär, får se om den smakar röv eller inte, kompleterat med alevos lcd bars som jag ex. ska ta den imorgon då jag inte kan ta med mig shakern.

I övrigt är jag klar med min tredje vecka nu, 6 veckor är mitt minimum, och därefter så kör jag tills jag når min målvikt, känner ingen större skillnad på mitt utseende, men skärpet måste vara på sista knäppet, rocken käns rätt luftig men det är nog det. vägde mig idag på gymmet men det var med en blöt handduk runt midjan och efter att jag druckit massa vatten så jag sparar det tills imorgon, men framåt går det!
Citera
2011-01-27, 23:59
Medlem
musslaas avatar
Tja!

Allt gått bra hittils som sagt, enda jag reagerat på är att jag tappat aptiten helt i princip, får i mig 3 shakes per dag (nästan iaf) men har ibland svårt att få i mig 3 per dag, någon annan som upplever detsamma?

Inte så att dom är äckliga eller något, bara ingen aptit alls helt enkelt.
Citera
2011-01-28, 10:21
Medlem
guldtrassels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biber
Tänkte bara återknyta till din post.
Om du har en lång dag (som jag tex som jobbar in på natten vissa helger, så går det bra att fortsätta att shakea var 3e timme (typ det vanliga mellanrummet under en vanlig dag) tills de att du ska sova. Då du är vaken längre så behöver kroppen alltså mer energi för att hålla igång.

MVH

Mja, det där skriver jag inte under på. Dieten är gjord för att man ska äta 4 mål mat om dagen, och alltså är näringsinnnehållet anpassat efter det. Sätter du i dig mer så fine, men då går du ju på mer kalorier än det först var tänkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Zomrazil
Är inne på dag två nu av ren diet. I förrgår käkade jag lite kinamat, sedan två påsar naturdiet, så den dagen räknar jag inte.

Fuskade med 100g vattenkastanjer i går, kan väl inte göra så mycket då jag promenerade i en timme i rask takt efteråt, halva vägen med tre liter vatten och ett 25-pack naturdiet till? (bunkrar upp lite)

Dricker ca sex halvlitersflaskor med kolsyrat vatten om dagen, men jag har märkt att jag har fått en ganska konstig smak i munnen, så vattnet smakar lite beskt, men det mättar bra så jag skiter i om det smakar lite illa

Handlade mat för en jävla massa pengar får några dagar sedan med, men bara sånt som gick att frysa in. På något sätt känns det som att det gör det hela lättare, att veta att det alltid finns massa mat hemma, men jag behöver minsann inte äta den!

Tänkte köra på ren kur i tre veckor, sedan gå över till att äta en bit kött och grönsaker till lunch, men fortfarande dricka shakes till frukost och middag.

Tack för allt pepp man fått av att läsa tråden! Nu jävlar ska mina helveteskilon och det sargade självförtroendet bort!

Först: Försök att inte tänka "det gör väl inget om jag fuskar, jag går en promenad efteråt", det är i slutändan bara svårare för digsjälv. Koppla bort maten helt, tänk inte ens på det! Mat är bränsle och inget mer och ät bara måltidsersättningarna, då har du högst chans att komma in i ketos och när du väl är i ketos så går resten av bara farten!

Dålig andedräkt är snarare regel än undantag när man kör VLCD, jag körde på borsta tänder tre gånger om dagen och det viktigaste - tungskrapa!!
Finns på apoteket, det skapas en beläggning som gör att det smakar bittert/beskt i munnen, den kan vara lite vit/gul-färgad. Den skrapas lätt bort med en tungskrapa och genast känner du dig fräschare i munnen.

Rent spontant så tänker jag att du kanske ska vara lite försiktig med kolsyrade vattnet, är ju ändå en stor påfrestning för magen att köra VLCD och det blir ju ytterliggare en påfrestning med massa kolsyra men känns det ok så kör på. Viktigaste är ju trots allt att du dricker!

Haha, jag gjorde exakt samma sak med maten, köpte för typ tusen spänn bara några dagar innan. Tänkte gå och ge lite till grannarna som var oöppnat men vad fan ska man säga "Hej, jag ska gå på diet, hä får ni min mat!" så jag funderade att säga att jag skulle resa bort men det funkar ju inte om vi sedan skulle stöta på varandra i korridoren så jag slängde skiten. Lika bra så man inte frestas.

Ditt upplägg med 3 veckor ren kur och sedan låååååååååångsamt fasa in riktig mat är precis det jag körde och det fungerade oerhört bra. JAg äter fortfarande ersättning 2-3 gånger om dagen och 1-2 mål riktig mat om dagen och det funkar riktigt bra.
Bli inte förskräckt bara när du fasar in riktig mat och om vågen börjar peka uppåt igen - det är ditt glykogenförrån i musklerna som fylls på.
Försök utesluta kolhydrater helt i början dock så sker detta påfyllande långsamt och blir inte en chock för kroppen.

Citat:
Ursprungligen postat av yoogi
forlat, du missuppfattade. jag har varit 100% vlcd i 12 dagar, inget fusk. men min vlcd-produkt innehaller sa manga kolhydrater / dag - sa jag undrar om det ar ngt fel pa min produkt... typ.

och jag undrar om hungern forsvinner helt nar man ar i ketos?

och jag undrar varfor jag inte har gatt ner knappt ngt alls dom forsta 11 dagarna...?

Hm, vilket märke äter du? Hur mycket gram kolhydrater per dag är det totalt?

Ketos är väldigt individuellt, vissa blir euforiska och tappar aptiten totalt, andra gör det inte så det är helt varierande från person till person.

Vad väger du? Väldigt konstigt att du inte har gått ner något alls dessa 11 dagar, vanligtvis tappar man massvis i början då du totaltömmer glykogenförråden i musklerna som i vissa fall kan väga uppemot 2 kilo plus all vätska som du förlorar naturligt, därför det är viktigt att dricka 3 liter om dagen ungefär.
Har du haft några problem med ämnesomsättningen tidigare? Några andra sjukdomar/problem?

Mitt råd är att om du inte märker någon skillnad med vikten efter ytterliggare någon vecka så bör du gå till din husläkare och förklara läget. Hellre än gång för mycket än en gång för lite.
Vi vill ju inte att du ska må dåligt av detta!

Citat:
Ursprungligen postat av schtehkelxyugat

Visst gör det det, kolla bara att du håller dig på samma antal kalorier som med produkter från det andra märket.

Citat:
Ursprungligen postat av musslaa
Tja!

Allt gått bra hittils som sagt, enda jag reagerat på är att jag tappat aptiten helt i princip, får i mig 3 shakes per dag (nästan iaf) men har ibland svårt att få i mig 3 per dag, någon annan som upplever detsamma?

Inte så att dom är äckliga eller något, bara ingen aptit alls helt enkelt.

Du har kommit in i ketos och vissa tappar aptiten totalt då. Försök klämma i dig alla mål så du får i dig allt kroppen behöver i form av näring och vitaminer och mineraler även om det går trögt.
Citera
2011-01-28, 10:45
Medlem
KonungHonungs avatar
Jag kör 4 påsar nutrilett om dagen, kompletterat med en keso med broccoli och eventuellt knäckebröd. Sedan kör jag även crosstrainern (lvl 10) under 60 minuter var/varannan dag.

Borde detta slå väl ut eller kan någon redan på förhand komma med förslag på förbättringar?

längd: 1.80
vikt: 82 (85 för en månad sen)
Citera
2011-01-28, 11:01
Medlem
guldtrassels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Jag kör 4 påsar nutrilett om dagen, kompletterat med en keso med broccoli och eventuellt knäckebröd. Sedan kör jag även crosstrainern (lvl 10) under 60 minuter var/varannan dag.

Borde detta slå väl ut eller kan någon redan på förhand komma med förslag på förbättringar?

längd: 1.80
vikt: 82 (85 för en månad sen)

Skippa knäckebrödet annars kör på!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in