2012-04-04, 23:59
Medlem
DDKs avatar
Kul tråd!

Själv samlar jag på ord och använder gärna lite "ålderdomliga" uttryck som ligger bra i munnen och får yngre folk att haja till. Här tänkte jag bidra med

fruntimmer - märkligt ord som egentligen betyder kvinnorum och har rötter i medeltiden

rackabajsare = snaps (eller "shot" för dem som inte vet vad en snaps är)

lägra = rolig synonym till knulla

samt

"Mossa, mossa, alla mänskobarn" som min morsa brukar säga och som lär komma från ett forntida radioprogram
Citera
2012-04-05, 10:30
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Men bara om en busig eller uppnosig flicka, väl.

Jo så är det nog så vitt jag vet.
Citera
2012-04-05, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Vad menar du med "okej", politiskt korrekt eller bara modernt i största allmänhet? Tvivlar på att det anses politiskt korrekt i äldre generationer heller att säga svartskalle och blatte. Fast blatte är väl ett sådant där ord som de utpekade själva har försökt erövra.

Jag menar att det anses modernt, givetvis inte politiskt korrekt....
Citera
2012-04-05, 18:15
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Jag menar att det anses modernt, givetvis inte politiskt korrekt....
Tja, "anses okej" tolkar jag spontant som "anses moraliskt riktigt", inte "anses språkligt korrekt/gångbart". Men det kanske är jag som har ett antikt språkbruk, liksom jag har en antik moraluppfattning när jag menar att en whoco inte är ett lämpligt svar på en artig fråga.
Citera
2012-04-09, 21:45
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Men moatjé tror jag egentligen syftar på damsällskap för kvällen, eller en flyktig flirt eller liknande. Därav den nedlåtande tonen, att mannen i fråga ofta växlade kvinnligt sällskap..

Osäker på om detta redan nämnts men "moatjé" låter som en solklar försvenskning av franskans "moitié" vilket betyder "halv" eller "halva" (cf schangtil/gentil).
Citera
2012-04-09, 23:22
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Men moatjé tror jag egentligen syftar på damsällskap för kvällen, eller en flyktig flirt eller liknande. Därav den nedlåtande tonen, att mannen i fråga ofta växlade kvinnligt sällskap..
Den traditionella betydelsen av »moatjé« är partner av stadigvarande slag. Jämför »äkta hälft«. NE svensk ordbok:
moatjé ...
• andra parten i par som tillsammans utför viss aktivitet el. bildar en varaktig enhet; spec. om (ngns) kavaljer resp. dam {→motspelare 2, partner}: han förde sin ~ till bordet
KONSTR.: (ngns) ~, ~ (till ngn)
HIST.: sedan 1743; av fra. moitié 'hälft'; av lat. medietas 'mitt, ställe i mitten', till medius 'mellerst'; jfr medium
Citera
2012-04-27, 13:17
Medlem
FruGondols avatar
På 50-talet minns jag att äldre skämtade om betyg, oftast vad gällde
ordning och uppförande. Blev det "Gröna Ö med svarta sorgkanter?" kunde
de t.ex. fråga.
Vet ej om det var ett lokalt uttryck här i Stockholmstrakten. Själv har jag ej hört
uttrycket på nära 50 år, men minns det väl.
Citera
2012-04-27, 13:28
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
På 50-talet minns jag att äldre skämtade om betyg, oftast vad gällde
ordning och uppförande. Blev det "Gröna Ö med svarta sorgkanter?" kunde
de t.ex. fråga.
Vet ej om det var ett lokalt uttryck här i Stockholmstrakten. Själv har jag ej hört
uttrycket på nära 50 år, men minns det väl.
Uttrycket användes i riksdagen så sent som 1980:
BIRGITTA JOHANSSON (s):

Herr talman! Så här i slutskedet av finansdebatten har det mesta sagts om vår ekonomi och våra framtidsutsikter.

Avsaknaden av en framåtsyftande finanspolitik är efter tre borgerliga regeringar nu mycket tydlig. Skulle Gösta Bohmans och Ingemar Mundebos ekonomiska politik betygsättas skulle betyget bli, som man sade när jag gick i skolan, gröna Ö med svarta sorgkanter. Att Gösta Bohman och Ingemar Mundebo inte kan räkna är ju helt klarlagt genom den budget som nu behandlas.
Här på flashback användes uttrycket ifråga åtminstone så sent som år 2008.

Gissningsvis har uttrycket ifråga använts i allt lägre grad efter att de gamla bokstavsbetygen försvann.
Senast redigerad av schizophrenia 2012-04-27 kl. 13:48.
Citera
2012-04-27, 13:31
Medlem
Arslens avatar
Blev alltid kallad en spannvatten av min morfar när jag gjorde något mindre fel elelr fjantade mig. Inte hört någon annan använda det uttrycket.
Citera
2012-04-27, 13:31
Medlem
baramejs avatar
Potäter hör jag bara äldre säga.
Låter godare än potatis.
Citera
2012-04-27, 13:41
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arslen
Blev alltid kallad en spannvatten av min morfar när jag gjorde något mindre fel elelr fjantade mig. Inte hört någon annan använda det uttrycket.
Det finns en gammal tråd om detta mystiska uttryck, så det är inte unikt för din morfar: https://www.flashback.org/t917620
Citera
2012-04-27, 14:14
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arslen
Blev alltid kallad en spannvatten av min morfar när jag gjorde något mindre fel eller fjantade mig. Inte hört någon annan använda det uttrycket.
Detta är inte tråden om hyperkorrektioner, men i tilltal som »Bäste Herr Spann Vatten« uttalas »spann vatten« i två ord precis som »en liter mjölk«. Spannen är ett mått. En vattenspann skrivs ihop, men inte en spann vatten som kvantitet. Teoretiskt kan man kanske skilja på kranvatten och spannvatten. Det senare blir lite jolmigt om det står en hel dag i sommarvärme.

Kanske betyder uttrycket »spann vatten« i första hand att vederbörande lätt kan ersättas. Om man välter ut en spann vatten så är det bara att hämta en ny, eller tappa upp en ny från kran. När uttrycket myntades kostade kommunalt vatten kanske 2 kronor för 1000 liter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in