2011-01-07, 17:33
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Som rubriken säger, har era föräldrar (eller far- och morföräldrar) några speciella ord som de använder?

Jag kan börja; min morfar använder flitigt uttryck som "nu ska vi se, sa blinda Sara".

Min mamma och mormor använder uttrycket "peppar peppar, ta i trä", har aldrig förstått innebörden av det?

Har ni några ord/uttryck att dela med er av?
Citera
2011-01-07, 17:37
Medlem
skramses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boomshiggabang
Som rubriken säger, har era föräldrar (eller far- och morföräldrar) några speciella ord som de använder?

Jag kan börja; min morfar använder flitigt uttryck som "nu ska vi se, sa blinda Sara".

Min mamma och mormor använder uttrycket "peppar peppar, ta i trä", har aldrig förstått innebörden av det?

Har ni några ord/uttryck att dela med er av?

Mor kallar mig för belsebubb och har gjort sen jag var en tvärhand hög, hon blev väldans förvånad när jag lärde mig och berättade ordets betydelse
Citera
2011-01-07, 17:44
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skramse
Mor kallar mig för belsebubb och har gjort sen jag var en tvärhand hög, hon blev väldans förvånad när jag lärde mig och berättade ordets betydelse

Och då undrar jag, vad betyder belsebubb?
Citera
2011-01-07, 17:47
Medlem
Citat:

Djävul/Djävulen på spanska tror jag
Citera
2011-01-07, 17:53
Medlem
det är väl typ djävulen? eller hans medhjälpare , något utav dom.
Citera
2011-01-07, 17:58
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Belsebub var vice VD i Helvetet AB, ett statligt bolag som likviderades redan i (S) regi. Ecklesiastikministern har outsourcat tjänsterna, för att jävulskapet skulle konkurrensutsättas på den fria marknaden. Numera kan 15-åringar köpa receptfritt jävulskap på närmsta bensinstation. Riskkapitalisterna får ett statligt bidrag för att de inte skall utsättas för ekonomiska risker.

Ordet Belsebub etc är mera hebreiskt än spanskt.
http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Belsebub
Senast redigerad av Egon3 2011-01-07 kl. 18:01.
Citera
2011-01-07, 18:40
Medlem
thebigmachines avatar
Min mormor skrek till mig att jag var en aberration en gång. Blev mycket sårad
Citera
2011-01-07, 19:21
Medlem
Aireess avatar
Min mamma säger jämt Fitta när hon blir arg.
Citera
2011-01-08, 11:34
Medlem
Jack.Dogs avatar
Min flickväns pappa använder ordet bösse för att beskriva en homosexuell man. Exempelvis: "Jag klippte av mig håret innan lumpen, annars ser man ju ut som någon jävla bösse". Antar att det är vanligt förekommande på landsbygden i Skåne.
Citera
2011-01-08, 16:44
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Min flickväns pappa använder ordet bösse för att beskriva en homosexuell man. Exempelvis: "Jag klippte av mig håret innan lumpen, annars ser man ju ut som någon jävla bösse". Antar att det är vanligt förekommande på landsbygden i Skåne.

Är inte bösse det Emil i Lönneberga säger om sin bössa?
Citera
2011-01-08, 17:38
Medlem
Lys avatar
"Du är ju inte klok nånstans" är ett uttryck min mamma använder. Hon brukar också säga att min pappa "Är född bakom en byrå". Som liten trodde jag bokstavligt på det och undrade hur hans mamma hade lyckats pressa sig in bakom en byrå vid väggen för att föda. "Gudars skymning" brukar min pappa säga.
Citera
2011-01-08, 18:14
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Är inte bösse det Emil i Lönneberga säger om sin bössa?

Är det måhända

# Bö-g, eller Bö-sse

med en blanding av:

# Bösse - Bössa - gevär - Penis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här