2019-12-29, 22:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
-utlänning
-blåneger
-svartskalle

Motsvarar nya generationens ord

-invandrare
-nigger
-blatte

Nåja, invandrare finns belagt sedan mycket länge. Exempelvis: Mången europeisk invandrare stadnar i de gamla staterna (av Nordamerika). Svedelius Statsk. 4: 31 (1869)
Citera
2019-12-29, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nåja, invandrare finns belagt sedan mycket länge. Exempelvis: Mången europeisk invandrare stadnar i de gamla staterna (av Nordamerika). Svedelius Statsk. 4: 31 (1869)

Det var inte så jag menar. Jag menar att äldre folk idag säger utlänning, medan barn på gymnasiet säger babbe eller blatte.
Citera
2019-12-29, 23:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det var inte så jag menar. Jag menar att äldre folk idag säger utlänning, medan barn på gymnasiet säger babbe eller blatte.

Vem säger invandrare då?
Citera
2019-12-30, 13:01
Medlem
Citat:
Vem säger invandrare då?

Modernt folk. Utom vänstern. Dom säger nysvensk , bara till bruningar.
Citera
2019-12-30, 13:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Modernt folk. Utom vänstern. Dom säger nysvensk , bara till bruningar.

Jaha, min känsla är att utlänningar var något som geenrationen födda fram till 1930 använde. Tror inte jag hört det på länge. Invandrare känns som ett frekvent ordval sedan 30 år tillbaka minst, men naturligtvis med undantag för sådana som medvetet vill lägga en värderingen i ordvalet.
Citera
2019-12-30, 13:09
Bannlyst
Citat:
Jaha, min känsla är att utlänningar var något som geenrationen födda fram till 1930 använde. Tror inte jag hört det på länge. Invandrare känns som ett frekvent ordval sedan 30 år tillbaka minst, men naturligtvis med undantag för sådana som medvetet vill lägga en värderingen i ordvalet.

Utlänningar är ju alla som inte är svenskar. Invandrare är det neutrala ordet för de utlänningar som har kommit hit i syfte att bosätta sig här.
Citera
2019-12-30, 13:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Utlänningar är ju alla som inte är svenskar. Invandrare är det neutrala ordet för de utlänningar som har kommit hit i syfte att bosätta sig här.

Jovisst, men går vi 30 år tillbaka så använde många som då var i åldern över 60 ordet utlänningar som en benämning på det som sedan blev invandrare.
Citera
2019-12-30, 13:22
Medlem
AbsolutGregers avatar
Farsan när någon sniglar framför honom i traffiken "Har du ägg under pedalarna eller?"
(På bredaste halmstad dialekt)

Morsan när något ska ske kvickt: på momangen / ögona böj
Citera
2019-12-30, 13:29
Medlem
Pågablära (=pojk, pojkspoling)

Tösabit, ibland tösabid (=flicka, flicksnärta)

Givetvis på bredaste skånska.

Låter mest som något gutturalt morrande: "peåugablaära", "teöusabijd".
Citera
2019-12-30, 13:37
Medlem
Min mormor som varit död i MÅNGA år brukade säga när hon, eller ngn annan rapade! -"Sa lappjäntan när hon fick pojken"! Idag är det tyvärr(?) mitt uttryck som mina vuxna döttrar får tåla att höra. Är det en REJÄL rap som hörs så kan jag säga -Sa lappjäntan när hon fick tvillingarna"! (ursäkta uttrycket "lapp" då det heter same)
Citera
2020-01-06, 20:10
Medlem
Min mor sa ofta när hon var arg på mig: "gå och dra nåt gammalt över dig"

Och huggsexa. "Ingen huggsexa nu!" kunde hon säga innan vi barn skulle äta eller när hon ställde fram lördagsgodiset.
Citera
2020-01-14, 20:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soppero
Min mor sa ofta när hon var arg på mig: "gå och dra nåt gammalt över dig"

Och huggsexa. "Ingen huggsexa nu!" kunde hon säga innan vi barn skulle äta eller när hon ställde fram lördagsgodiset.

Jag skulle säga att båda uttrycken tillhör modern svenska, särskilt då huggsexa. Det finns ju ingen bra synonym som kan användas i stället för huggsexa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in