2014-12-12, 15:12
Medlem
InteRaffa123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemarraddfor
Jag kan lätt bli förälskad i ord så som:

Fräckt
Käckt
Fräsigt
Dråpligt
Klämmigt

Just ordet käck tycker jag borde nyttjas mer, finns inget bättre ord för att beskriva vissa tjejer!

Själv brukar jag när hunden slöar hojta "gå ditt ök" och ju oftare jag kan använda begreppen "slyngel", "lymmel" eller "usling" ju bättre. Det har också hänt att jag vill att någon sätter på en "klämmig bit", alltså en bra låt.

Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Senare lärde jag mig fråga vilken "sovel" (korv, kött) som kommer med maten. Grönsakerna var fö alltid inlaggd gurka.

Lustigt, hos oss har alltid sovel varit smörgåspålägg. Därav det eminenta ordet "dubbelsovla" med reservation för stavning. Alltså dubbelt så mycket, eller extra, pålägg, något slösaktigt och lyxigt.
Senast redigerad av InteRaffa123 2014-12-12 kl. 15:26.
Citera
2014-12-12, 16:29
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Någon ordning på torpet får det vara.
Uttrycket Ordning på torpet fick spridning som titel på en schlager 1948. Text av Gus Morris (pseudonym) och musik av Kai Gullmar (pseudonym, en kvinna).
Senast redigerad av egon2b 2014-12-12 kl. 16:49.
Citera
2014-12-12, 16:40
Medlem
Ballongdjurs avatar
Har flera gånger hört min mamma säga ärtig om tjejer som klätt sig snyggt/sexigt.
T.ex. 'Hon ser ärtig ut' eller 'hon klädde sig ärtigt'.
Tycker det låter så jävla fult!

At benämna en låt som 'bit' känns också helt otänkbart.
Senast redigerad av Ballongdjur 2014-12-12 kl. 16:43.
Citera
2014-12-12, 16:50
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteRaffa123
... Lustigt, hos oss har alltid sovel varit smörgåspålägg. Därav det eminenta ordet "dubbelsovla" med reservation för stavning. Alltså dubbelt så mycket, eller extra, pålägg, något slösaktigt och lyxigt.
Uttrycket »sovel« står såväl för animalier i varmrätten som kallskuret på smörgåsen. Att ha både skinka och ost på brödet var att tvesovla men dubbelsovla är förstås lika vräkigt. SAOB antyder att redan smör plus något annat pålägg, det var att tvesovla. Därmed kunde man definitionsmässigt inte ha pålägg på smörgåsen utan att tvesovla.

Eftersom sydvästligt uttal av »sovel« var {su:l} så kunde man vitsa på att halvsula skorna och tvesula smörgåsen.
Senast redigerad av egon2b 2014-12-12 kl. 16:54.
Citera
2014-12-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lustarn
Nah utan det är velakus jag har hört. Även bekräftat av morsan Vesakus var något helt nytt för mig Jag är f.ö som dig från Västerbotten

Rätt velakus -villrådig kan aldrig bestämma sig
Vesakus-för ett himla liv

Västerbotten
Där det även sägs:

Måsatråare -någon som rör sig för långsamt(trampar på) tex framförvarande bil om man sitter i kö.

I jer se all, i jest jarmest int blaask. Jag är så trött att jag orkar inte ens blinka.

Hårthevar-hur som helst.

storskallesnell = trollslända. snell betyder snabb, men sneell = slända,
Citera
2014-12-12, 17:25
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongdjur
Har flera gånger hört min mamma säga ärtig om tjejer som klätt sig snyggt/sexigt.
T.ex. 'Hon ser ärtig ut' eller 'hon klädde sig ärtigt'.
Tycker det låter så jävla fult!
Det kommer att kräva en del lobbying och/eller väntan att få bort adjektivet ärtig från SAOL. På min skala var en ärta svalt attraktiv, medan en böna var mera utmanande i sin grenslande pose på bönpallen.

En ärtig dam har karisma skulle man säga i dag. Vem som har sufflerat SAOL-redaktionen med »sexig« kan man undra. En ordbok med mera finess skriver
ärtig ... tilldragande på grund av en pigg och fräsch utstrålning, om kvinna (äv. med tanke på klädsel) el. (kvinnligt) attribut
Senast redigerad av egon2b 2014-12-12 kl. 17:31.
Citera
2014-12-12, 17:29
Medlem
Farfar kallade folk från mellanöstern för "alibabas"
Citera
2014-12-12, 19:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad

Apropå alibabas så började väl benämningen balubas att användas på 60-talet? Balubas betydde, enligt mina källor, svarta människor i allmänhet och ordet aktualiserades väl i samband med att svenska FN-styrkor tjänstgjort i Afrika?

Egentligen så var (är?) balubas namnet på en speciell stam i Afrika vilket man sannolikt inte riktigt visste på 60-talet.

Detta var långt före min tillblivelse och mina källor är inte alltid att lita på så jag räknar med lite kommentarer och korrigeringar.
Citera
2014-12-12, 19:07
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad

Käppkineser är ett uttryck jag minns.
Citera
2014-12-12, 19:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Käppkineser är ett uttryck jag minns.

Käppkineser används regelbundet av både far- och morföräldrar. Underbart uttryck! Spontant tolkar jag uttrycket som ett lite nedsättande uttryck om människor som var "lite udda och främmande" i sin framtoning.
Citera
2014-12-12, 19:31
Medlem
InteRaffa123s avatar
Kom på ett annat uttryck min morfar brukade använda, stendammslunga. Döm av min förvåning när jag googlade det och såg det användas i diverse moderna artiklar, bara undantagsvis med den moderna betäckningen silikos (bland annat) efter eller före. Trodde det precis som sockersjuka, som tidigare nämnts, var utbytt mot något nytt och tekniskt.
Citera
2014-12-12, 19:36
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Att säga te eller för te var vanligt förr, eller så är det bara dialekt t.ex dalmål eftersom det ibland används i vår tid.... Tror att te bland annat är samma sak som att. För te = för att. Ex: Ja' tog hammarn för te få i spika = jag använde hammaren för att slå i spiken.

Tacka fan (för) säger bl.a många 40-talister väldigt ofta också, tror att det betyder ungefär självklart. Ex: Tacka fan för att den hästen vann, med det låga oddset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in