2011-01-27, 22:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Har en fundering här som jag har gnagt på i några dagar.

Om man har blod på marken/snön... och häller på klorin...
Bleks då blodet och blir helt ofärgat?
Nej. det blir det faktiskt inte. Ingen här som försökt bleka blodfläckar med klorin? Bra, isf, för det går inget bra alls. Den röda färgen i blod kommer sig primärt av trevärt järn, som klorinet reducerar till tvåvärt, och tvåvärt järn burkar ge en svart färg.

Färska blodfläckar som ska avlägsnas optiskt från kläder etc tas lämpligen bort med en isoton kösning av koksalt och någon kelerande (metallkomplexbindande) anjon, som citrat.

I snö kanske det mest ser ut som vanlig smuts - jag får erkänna att jag aldrig någonsin har behandlat blodfläckar i snä med Klorin. Men om jag skulle dels avlägsna blodfläckar optiskt, och dels undanröja DNA-spår, med hjälp av grejer som man hittar i speceriaffärn, skulle jag först skölja bort blodfläckarna med en isoton blandning av koksalt och citronsyra, sedan skölja med vatten, och därefter gå på med Klorin
Citera
2011-01-27, 22:26
Medlem
rullerojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Halva styrelsen bor på väster i Örebro. En på Gustavsgatan och en på Malmgatan.

Ja var kommer Nora ifrån?Grindstugan ligger på skolgatan i örebro vid villekulla dagis
Citera
2011-01-27, 22:28
Medlem
Kams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rulleroj
Ja var kommer Nora ifrån?Grindstugan ligger på skolgatan i örebro vid villekulla dagis
Finns även i Nora. Jag har googlat.
Citera
2011-01-27, 22:29
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Apropå paniktvätten så skrevs dettta i AB den 5/1 .

"Runt lunchtid i onsdags hade en granne bokat tvättid men 51-åringen hade redan dragit igång maskinerna i källaren.
-Han sa att han behövde tvätta lite och frågade om det gjorde något, säger grannen."

Låter inte så panikartat i mina öron. Det var nog ingen styckning i den tvättstugan, i så fall klädtvätt. Nästan smartare att tvätta kläderna än att kasta bort dom, då finns ju alltid risken att de blir hittade.
Elda kläder är heller inget bra alternativ då det drar till sig onödig uppmärksamhet.
Citera
2011-01-27, 22:35
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Finns även i Nora. Jag har googlat.

Lägger in länken igen till Grindstugan i Nora.

http://www.grindstugan-info.se/index.htm

Behandling för alkohol/drog/beroende
Vi kan ge dig verktygen om du är villig att förändra dina tankar och vanor.

I en fin miljö på hemmaplan, erbjuder vi dig att tillfriskna.
Vi arbetar efter Minnesotamodellen som bygger på självhjälpsfilosofi och kognitivt tankesätt med AA -Anonyma Alkoholisters 12-stegsprogram som grund
Vår behandling sker i öppenvård.
Vi har också anhörigprogram.

Självhjälpsgrupper

AA (Anonyma Alkoholister) för den som är beroende av alkohol.
NA (Narcotics Anonymous) för den som använt läkemedel eller narkotika.
Spelberoendes Förening för den som är beroende av spel.
Citera
2011-01-27, 22:35
Medlem
zedisdeads avatar
Förlåt om jag irriterar er. Iofs så är det jag vet absolut inget som får EM att framstå i dålig dager så jag kan ju lika gärna säga det. På Grindstugan finns grupper för de som har anhöriga som missbrukar droger. Eva gick i en sådan grupp och inte så långt före hon blev mördad berättade hon om en man som hon var kär i. Det enda problemet med denne man var dock att han använde sig av heroin.

Denne man kanske inte tyckte det var ok att EM talade om detta? I mitt huvud är detta ett motiv, vilket det här mordet hittills verkat sakna.

Nåväl det var allt för mig, nu ska jag sova.
Citera
2011-01-27, 22:38
Medlem
Fiolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zedisdead
Det har jag iofs ingen aning om, jag tänkte mest på drogmissbruk då det är det som Grindstugan tar hand om och således det som folk här spekulerat om.
Grindstugan ligger i Örebro på skolgatan 36-38, INTE i Nora. Det är ett AB och har ett moderbolag. Samma ledamöter i båda bolagen. Ingen kommun äger Grindstugan, ej heller landstinget! Kommunerna köper således in behandlingstjänsten. De behandlar ALLA typer av missbruk.
Citera
2011-01-27, 22:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Jag tror jag börjar få ett grepp om vad det här målet handlar om egentligen. En kanske inte så trevlig känsla vill jag tillägga. Det efter att ha googlat fru miljöåklagare, Helena Eckerrot Flodin, och sett hennes track record. Har hon öht sysslat med brottmål tidigare?

http://www.nwt.se/karlskoga/article44783.ece

http://www.dalademokraten.se/sida/id/530/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=757799

http://www.jaktojagare.se/aklagare-ger-upp-om-tjuvskjuten-appelbovarg

http://www.dalademokraten.se/sida/id/25697/

Var hon den enda åklagaren de kunde skaka fram under julhelgen?
Det var nån tidigare i tråden som sa att varken åklagare eller försvarare skulle ha blivit utsedda till sina respektive roller om det inte hade varit julhelg.

Det faktum att det är en vid större brottmål ovan förundersökningsledare skulle ju i sig kunna förklara en del ovanliga åtgärder, som t ex inkallandet av gärningsmannaprofilgruppen, he oberoende av det faktiska bevisläget.
Citera
2011-01-27, 22:43
Medlem
Maloms avatar
Heroin stämmer inte in på SB.
Citera
2011-01-27, 22:44
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej. det blir det faktiskt inte. Ingen här som försökt bleka blodfläckar med klorin? Bra, isf, för det går inget bra alls. Den röda färgen i blod kommer sig primärt av trevärt järn, som klorinet reducerar till tvåvärt, och tvåvärt järn burkar ge en svart färg.
Färska blodfläckar som ska avlägsnas optiskt från kläder etc tas lämpligen bort med en isoton kösning av koksalt och någon kelerande (metallkomplexbindande) anjon, som citrat.
I snö kanske det mest ser ut som vanlig smuts - jag får erkänna att jag aldrig någonsin har behandlat blodfläckar i snä med Klorin. Men om jag skulle dels avlägsna blodfläckar optiskt, och dels undanröja DNA-spår, med hjälp av grejer som man hittar i speceriaffärn, skulle jag först skölja bort blodfläckarna med en isoton blandning av koksalt och citronsyra, sedan skölja med vatten, och därefter gå på med Klorin
Fortfarande blodrött, tror att det skulle bli skillnad om Klorinet stannade kvar, nu rinner det ner i snön.
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Nu ska jag ut och kolla blodprovet, en timme gammalt.
Citat:
Oförändrat efter en timme. Snön är borta, men blodet ligger kvar som en klump.
Jag vet inte om det skulle bli ett annat resultat om man hällde på flera ggr, Klorinet sjönk ju nedåt i snön, och blodet ligger ovanpå.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ok... då funkar det antagligen inte att hälla klorin på blodfläckar i naturen i kylan för blodet har frusit antar jag. Hur kallt är det hos dig nu?Men använda det för att förstöra DNA spår går vet jag sen tidigare info.
-12°C

Jo, jag har provat i snön.
Citera
2011-01-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolin
Grindstugan ligger i Örebro på skolgatan 36-38, INTE i Nora. Det är ett AB och har ett moderbolag. Samma ledamöter i båda bolagen. Ingen kommun äger Grindstugan, ej heller landstinget! Kommunerna köper således in behandlingstjänsten. De behandlar ALLA typer av missbruk.
Deras mailadress är dock @orebroll.se-alltså landstinget. Kanske har mindre betydelse, vad vet jag.
Citera
2011-01-27, 22:47
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Apropå paniktvätten så skrevs dettta i AB den 5/1 .

"Runt lunchtid i onsdags hade en granne bokat tvättid men 51-åringen hade redan dragit igång maskinerna i källaren.
-Han sa att han behövde tvätta lite och frågade om det gjorde något, säger grannen."

Låter inte så panikartat i mina öron. Det var nog ingen styckning i den tvättstugan, i så fall klädtvätt. Nästan smartare att tvätta kläderna än att kasta bort dom, då finns ju alltid risken att de blir hittade.
Elda kläder är heller inget bra alternativ då det drar till sig onödig uppmärksamhet.

Eller ett alibi? Ett bra sätt att få grannen att veta att man är hemma. Om han ponerade med att kunna bli misstänkt, visste han att inget skulle hittas i tvättstugan och har visat att han när hemma vid den här tiden. Personligen skulle jag inte spara ett kvitto i plånboken för en betald golftid. Är det öppet köp, om det går dåligt Ett alibikvitto kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in