2011-01-16, 19:09
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollys
Samt hans konstiga beteende när polisen förhörde honom första gången, då han ljuger om att ha träffat Eva. Och fortsätter göra det till han blir motbevisad. En person som han känt sedan lärarhögskolan på 1980-talet, som varit hans arbetskamrat och hans älskarinna. Och han gör ingenting för att underlätta för polisen att hitta henne medan hon fortfarande var 'bara' försvunnen. DET är om inte annat ett väldigt misstänkt beteende!

Detta är inte sant. Han medgav redan i de första förhören att han träffade Eva denna dag. En orsak till att han anhölls.
Citera
2011-01-16, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Jag håller med dig till fullo. Det är väldigt lätt att ett påstående snabbt blir till sanning.

Jag tänker ex. på SB`s påstådda kvinnoaffärer och att han därefter blivit stämplad här på forumet som både sexgalning och psykopat. Jag har bara sett att dessa påståenden kommer från en skribent. Bläddrade lite bakåt i tråden och hittade då inlägg nr 3805 av samma avsändare, DampBoyPsykfall han skriver då " Det där gällde när han skilde sig 2007 - men sen hade bara sambo och Eva [/i]]vad jag hört[/i]. Det är alltså inte vad han vet - utan vad han hört.

Enligt mitt förmenande är det lite vanskligt att utmåla en männsika som sexmissbrukare och psykopat på så lösa boliner. Jag har bara sett en uppgiftslämnare, och detta har sedan alla andra spunnit vidare på och accepterat som total sanning.

Alla älskarinnor låter väldigt mycket dessutom. Nästan som ett harem. Men hur var det då enligt DampboyPsykfalla? Jo, SB ska ha upptäckts efter sitt 19 åriga äktenskap ha haft en älskarinna + älskarinnan Eva. Efter skilsmässan finner SB en ny kvinna som han inleder ett samboförhållande med. Dampboypsykfall troratt Eva fortsätter att vara SB`s älskarinna även i denna relation. Vi har kanske alltså 2 älskarinnor totalt varav den ena SB i så fall hade svårt att frigöra sig från. Kan man verkligen utgå från att denna man skulle vara en sexmissbrukande psykopat av ovanstående att döma?

Enligt DampboyPsykfall är det bara "frillorna som får smaka på SB´s lögnaktiga sidor. Är det något han hört eller vet?. Alla andra personer verkar uppfatta SB som en mycket sympatisk person.

Givetvis är det bra att man spekulerar. Men det är mindre bra att man gör lösa uppgifter till sanning, och sen lägger till och lägger till. Då har man skapat en helt egen människa i slutändan

Du är klok du!
För mig är det helt OK att folk spånar iväg, för det ger ju nya trådar att dra i och är dessutom det fb handlar om. Men det skadar inte att återgå till vad vi vet när gissningar fryser till sanningar.
Citera
2011-01-16, 19:10
Medlem
Kungbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det enkla svaret är nog att GM inte ansåg att det fanns ett behov av att lägga ned några större ansträngningar för att hon inte skulle hittas.

Varför menar du att gärningsmannen ansåg det? Behovet finns väl genom att man såklart inte vill åka i finkan? Så skulle ju iallafall jag tänka? hur menar du?
Citera
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Jag håller med dig till fullo. Det är väldigt lätt att ett påstående snabbt blir till sanning.

Jag tänker ex. på SB`s påstådda kvinnoaffärer och att han därefter blivit stämplad här på forumet som både sexgalning och psykopat. Jag har bara sett att dessa påståenden kommer från en skribent. Bläddrade lite bakåt i tråden och hittade då inlägg nr 3805 av samma avsändare, DampBoyPsykfall han skriver då " Det där gällde när han skilde sig 2007 - men sen hade bara sambo och Eva [/i]]vad jag hört[/i]. Det är alltså inte vad han vet - utan vad han hört.

Enligt mitt förmenande är det lite vanskligt att utmåla en männsika som sexmissbrukare och psykopat på så lösa boliner. Jag har bara sett en uppgiftslämnare, och detta har sedan alla andra spunnit vidare på och accepterat som total sanning.

Alla älskarinnor låter väldigt mycket dessutom. Nästan som ett harem. Men hur var det då enligt DampboyPsykfalla? Jo, SB ska ha upptäckts efter sitt 19 åriga äktenskap ha haft en älskarinna + älskarinnan Eva. Efter skilsmässan finner SB en ny kvinna som han inleder ett samboförhållande med. Dampboypsykfall troratt Eva fortsätter att vara SB`s älskarinna även i denna relation. Vi har kanske alltså 2 älskarinnor totalt varav den ena SB i så fall hade svårt att frigöra sig från. Kan man verkligen utgå från att denna man skulle vara en sexmissbrukande psykopat av ovanstående att döma?

Enligt DampboyPsykfall är det bara "frillorna som får smaka på SB´s lögnaktiga sidor. Är det något han hört eller vet?. Alla andra personer verkar uppfatta SB som en mycket sympatisk person.

Givetvis är det bra att man spekulerar. Men det är mindre bra att man gör lösa uppgifter till sanning, och sen lägger till och lägger till. Då har man skapat en helt egen människa i slutändan
Bra uttryckt Mercy!
Demonisering av misstänkt GM och glorifiering av offer kan skymma sikten ordentligt när det gäller att få fram fakta.
Citera
Medlem
Mollyss avatar
Citat:
Är dessa uppgifter bekräftade? Till någon form av försvar av SB kan man möjligen flika in att han har sambo, och inte ville att uppgifterna om relationen med EM skulle komma ut.

Att han nekat till att han träffat EM den 29/12 tills dess att han konfronterades med fotobevis för detta trodde jag var belagt? Är det inte det?

Och om han nu bara skjutsat henne från en plats till en annan borde det ju i sig inte vara några problem med sambon. Inte mer än att förklara att man blivit anhållen och häktad för sin före dettas försvinnande iaf.
Citera
2011-01-16, 19:11
Medlem
Mollyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Detta är inte sant. Han medgav redan i de första förhören att han träffade Eva denna dag. En orsak till att han anhölls.

Har det framkommit här i tråden? Då har jag helt missat detta i så fall.
Citera
2011-01-16, 19:11
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Beror ju på lite vilken "statistik" som avses.

Att han är häktad på sannolika skäl misstänkt för mord måste väl ändå i någon mening peka på hans skuld? Mycket tyder ju också på att de setts på onsdagsmorgonen, vilket också det pekar på hans skuld. Rent tekniskt, liksom.

En häktning som dessutom är fastställd av Göta hovrätt. Vilket är nog så talande.
Citera
2011-01-16, 19:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det tradiga statistiken att i 9 fall av 10 är det en närstående....

Att han är häktad beror sannolikt på att han haft en relation till Eva och att han var den sista som såg henne. Detta räckte till skälig, då visste man inte heller vad som hänt Eva. När kroppen hittades ökade den till sannolik, helt naturligt och fortfararande räcker det med att han var den sista som såg henne.

Det anser jag är mycket besvärande omständigheter men inget bevis för hans skuld.

Troligt är han GM, men i dagsläget tycker jag att bevisningen är svag och utesluter inte annan GM.

Håller med om den där "nio fall av tio"-statistiken ofta är både tjatig, ger en ofullständig bild, används på fel sätt och ofta dessutom felaktig.

Tveksamt om det räcker för sannolika skäl enbart på basis av att hon hittats. Utifrån tycker jag att det framstår som att bevisningen är åtminstone hyfsad. Finns det elektroniska spår (GPS eller mobiluppkoppling) som vid aktuella tidpunkter binder SB till fynd- eller brottsplats och han inte har någon rimlig förklaring till det så är det en för honom mycket komprometterande omständighet.
Citera
2011-01-16, 19:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Kruxet är ju att vi inte vet varifrån "resan" startade.
Bitarna är inpackade i plast och tejp. Men tycks inte ha åkt bil.

Han kan visst ha åkt bil men inte med någon av de bilar polisen känner till att han har tillgång till.

Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Så de måste ha delats för att bli lätta att bära.
Vad är poängen med att lägga kroppen på flera dåliga gömställen istället för ett bra?
Det undrar jag också mycket över. Jag kan inte hitta en enda vettig förklaring.
Citera
2011-01-16, 19:14
Medlem
cavaliers avatar
Förfarandet med Evas döda kropp förvånar mig inte, om det nu är SB eller
någon annan akademiker som är skyldig. H*n har säkert dräpt Eva i hastigt
mod. Då uppstår ett emotionellt kaos, en förvirring, som en lärd människa
försöker bemästra på det enda sätt man känner till - man "faller tillbaka"
på tryggheten att hantera verkligheten rationellt och utan hänsyn till
känslor. Det fungerar utmärkt så länge det rör sig om akademiska
spörsmål. I verkligheten är det inte alltid så.

Vad som har hänt med all Klorin, alla "specialverktyg" och alla slaktkrokar
vill jag inte ens tänka på - men blandningen mellan rationalitet och
irrationalitet i detta fall förvånar mig inte.
Citera
2011-01-16, 19:15
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Jag var också inne på att styckningen kunde vara för att försöka förhindra att man fastställde dödsorsak. Händer/armar kan ha avvärjningsskador, huvud krosskador, hals strypmärken osv. Men om det stämmer att det bara var ett underben som hittades så tvivlar jag på den teorin nu. Varför lägga ner så mycket jobb då?

Sen är det i mitt tycke märkligt att delarna är inpackade. Jag förstår det för transportens skull, men ute i naturen vill man väl att djur och väder och vind ska göra så mycket åverkan på delarna som det går, fortast möjligt. Lika korkat som folk som plockar upp hundens bajs i en bajspåse som de noga knyter...och slänger i skogen. Ser det så ofta så jag häpnar. (ursäkta, OT)

Jag tror därför (som jag sa innan) att GM kanske tänkt återvända för att dra ut delarna längre ut i skogen och kanske även packa upp dem, men råkade blir häktad i förtid.

Har samma teori som du. Känns mest logiskt i det här snurret.
Citera
2011-01-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Har funderat på ett möjligt scenarie:

Fakta hittills från polisen tyder på att EM inte har mördats i någon av deras bostäder eller bilar.
Alltså skedde det utomhus.

Ponera följande:
Efter sms:et till sonen kl. 7.47, kör Eva till p-garaget vid kontoret, parkerar där och går till sitt kontor
där hon sätter på sin dator. Kl. är strax efter 8.
Nu sker något som blir upptakten till mordet. Ett telefonsamtal. Kanske EM ställer ultimatum till SB och begär att de ska träffas GENAST. Hon har fått nog. Han vågar inte annat än komma.
SB kör till hennes kontor och hon kliver in i hans bil. (Finns på en övervakningskamera.)
Då kanske klockan är 8.30-8.45.

SB föreslår att de åker någonstans och pratar ut, men att hon ska ta sin bil också för han har inte tid att skjutsa henne tillbaka sedan. Alltså kör de till p-garaget där EM tar sin bil. Sen följer hon SB, som kör till trakten vid sandtaget. Nu sker en konfrontation som slutar med att SB angriper EM. Efteråt grips av panik och gömmer kroppen. Nu är klockan kanske 10-10.30. (Det är tom möjligt att EM inte var död, utan medvetslös, när han lämnade henne och att hon lyckas svara i mobilen när väninnan ringer vid lunchtid. Sedan förlorar hon medvetandet.)

Nu har han problemet med två bilar. Han gömmer sin egen bil någonstans och kör tillbaka Evas bil,
som han parkerar i p-garaget. Lämnar nycklarna kvar.
Tar sig hem för att tvätta bort bevis från mordet och sandtaget/skogen. Snor en tvätt-tid när han kommer hem vid elvatiden.

När han är klar med detta, sticker han till golfhallen och slår lite bollar vid tolvtiden, för att ha alibi för den tid som hon senare har förväntats att försvinna.

Sedan åker han till universitetet, där han berättar för arbetskamrater att han ska åka skidor nästa dag. Detta för att det inte ska verka konstigt om han åker tillbaka till platsen där han gömt kroppen nästa dag och han måste ju även hämta sin bil.

På torsdagsmorgonen (eller under natten) tar han sig till platsen, hämtar sin bil, åker ev. o skaffar lite verktyg, för att återkomma och stycka kroppen och sprida ut i landskapet.

Allting har gått väldigt fort. På torsdag eftermiddag är alla spår undanröjda och på kvällen kan han gå på den där festen då någon deltagare tyckte att han verkade kort i tonen.

Tror att det här kan vara mer än ett relationsdrama, utan (vilket jag skrev tidigare) att det fanns något som Eva kände till som skulle vara förödande för SB om det kom ut. När han nu inte går med på att välja bort sambon och välja Eva, så kan hon inte längre vara lojal och behålla hemligheten om SB. Den sociala fallhöjden för ett sådant avslöjande skulle i så fall vara för stor för SB, och att därför hotbilden upplevdes som oöverkomlig för SB mördade han henne.

Att dom skulle kört till grustaget för att prata är nog rätt osannolikt, det är ungefär sista stället man väljer om man vill prata. Om det dessutom är på fm så borde någon sett dom/bilarna då vägen in till grustaget är kort och insynen från vägen (där det åker en del bilar) är god. Det ligger dessutom en del hus innan grustaget så någon borde sett dom isåfall. Så att de varit i grustaget för att prata kan vi nog ta bort, det måste skett något annat där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in