Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det tradiga statistiken att i 9 fall av 10 är det en närstående....
Att han är häktad beror sannolikt på att han haft en relation till Eva och att han var den sista som såg henne. Detta räckte till skälig, då visste man inte heller vad som hänt Eva. När kroppen hittades ökade den till sannolik, helt naturligt och fortfararande räcker det med att han var den sista som såg henne.
Det anser jag är mycket besvärande omständigheter men inget bevis för hans skuld.
Troligt är han GM, men i dagsläget tycker jag att bevisningen är svag och utesluter inte annan GM.
Håller med om den där "nio fall av tio"-statistiken ofta är både tjatig, ger en ofullständig bild, används på fel sätt och ofta dessutom felaktig.
Tveksamt om det räcker för sannolika skäl enbart på basis av att hon hittats. Utifrån tycker jag att det framstår som att bevisningen är åtminstone hyfsad. Finns det elektroniska spår (GPS eller mobiluppkoppling) som vid aktuella tidpunkter binder SB till fynd- eller brottsplats och han inte har någon rimlig förklaring till det så är det en för honom mycket komprometterande omständighet.