2011-06-15, 00:18
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
De två yngsta pojkarna bor i Fogdhyttan.
Aha, sist jag kollade så bodde VM kvar på Kungsgatan 18 i Nora. Då är de alltså sambos numera.
Citera
2011-06-15, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag har också funderat över det, men vad sägs om följande invändning:

Varför skulle hon flytta pengar till ett skatteparadis? Hon lär väl inte ha haft så mycket att hon hade åkt på förmögenhetsskatt i någon större omfattning?

Eftersom det är förknippat med en del kostnader och det dessutom är en del besvär med att flytta pengar till skatteparadis är det nog också relativt ovanligt att folk som har mindre belopp än någon miljon eller två flyttar pengar för att slippa avkastningsskatten.

Den enda möjlighet jag ser är i så fall att hon gjorde en hel del pengar i luftbilsaffären och att dessa gömts någon stans. Men om många personer blivit blåsta på luftbilsfabriken tycker jag att man borde ha hört eller läst om det.

Vi har inte längre någon förmögenhetsskatt i Sverige. Avkastningsskatt betalas på kapital- och pensionsförsäkringar, inget annat.
Citera
2011-06-15, 00:35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaWe
Vi har inte längre någon förmögenhetsskatt i Sverige. Avkastningsskatt betalas på kapital- och pensionsförsäkringar, inget annat.
Förmögenhetsskatten fanns kvar när luftbilsaffärerna var aktuella och flera år efter det. Så då kan det ha funnits anledning att flytta.

Reavinstskatt på aktier, optioner, utdelningar är nu - liksom då - 30 procent. På den tiden fanns det inget sätt att komma runt den i Sverige. Men som du skriver så finns nu kapitalförsäkringar med endast någon procents skatt per år.

Summa summarum så fanns det på den tiden så gott om skatter på kapital att miljarderna rullade ut ur Sverige i rask takt.

Och när de väl blivit utflyttade har många varit ovilliga att ta hem dem igen även om de flesta skatterna har försvunnit. Förmodligen är denna ovillighet en kombination av att det är ett viss administrativt mackel att få hem pengarna, att skatteverket är på alerten när det gäller stora summor som plötsligt sätts in på ditt konto plus en oro för att en kommande rödgrön valvinst ska medföra att skatterna återkommer.

Så om EM flyttade pengar utomlands i början av 2000-talet så är chansen god att hon inte hade flyttat hem dem igen.
Citera
2011-06-15, 00:41
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Vet någon ifall BO råkade ekonomiskt illa ut i samband med den här luftbilshistorien?

Kan det tänkas att hon inte ägde något av större värde utan det var skrivet på någon annan i familjen?

Magnussons Fastigheter är väl föräldrarnas såvitt jag vet
Citera
2011-06-15, 00:46
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det kan också vara så att personen som vittnat falskt har gjort det utifrån att den antingen har blivit uttryckligen hotad eller känner sig hotad och därför gett oriktig information på grund av rädsla för konsekvenserna som eventuellt uttalats av den som är misstänkt för brottet ifall sanningen kom fram.
Det är min tanke om den här uppgiften.

Innan han åkte fast menar du, ja i så fall är personen ännu mer insyltad i soppan än vad jag trott, då kan man ju fundera över vad den personen visste
Citera
2011-06-15, 00:52
Medlem
Citat:
Förmögenhetsskatten fanns kvar när luftbilsaffärerna var aktuella och flera år efter det. Så då kan det ha funnits anledning att flytta.

Reavinstskatt på aktier, optioner, utdelningar är nu - liksom då - 30 procent. På den tiden fanns det inget sätt att komma runt den i Sverige. Men som du skriver så finns nu kapitalförsäkringar med endast någon procents skatt per år.

Summa summarum så fanns det på den tiden så gott om skatter på kapital att miljarderna rullade ut ur Sverige i rask takt.

Och när de väl blivit utflyttade har många varit ovilliga att ta hem dem igen även om de flesta skatterna har försvunnit. Förmodligen är denna ovillighet en kombination av att det är ett viss administrativt mackel att få hem pengarna, att skatteverket är på alerten när det gäller stora summor som plötsligt sätts in på ditt konto plus en oro för att en kommande rödgrön valvinst ska medföra att skatterna återkommer.

Så om EM flyttade pengar utomlands i början av 2000-talet så är chansen god att hon inte hade flyttat hem dem igen.

Med tanke på hur det ser ut på Evas konton är det svårt att tro att hon hade några större summor utomlands. Att plocka hem småsummor då och då reagerar inte skattemyndigheten på.
Citera
2011-06-15, 00:58
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Med tanke på hur det ser ut på Evas konton är det svårt att tro att hon hade några större summor utomlands. Att plocka hem småsummor då och då reagerar inte skattemyndigheten på.
Låter som om du har erfarenhet

Jag håller med dig; hade hon haft pengar gömda utomlands hade hon väl sett till att åtminstone ha någon liten reserv här hemma. Om hon nu inte använde den årliga Västindienresan till att ta med sig en summa hem. Men inte heller det känns särskilt troligt.
Citera
2011-06-15, 01:26
Medlem
Citat:
Låter som om du har erfarenhet

Jag håller med dig; hade hon haft pengar gömda utomlands hade hon väl sett till att åtminstone ha någon liten reserv här hemma. Om hon nu inte använde den årliga Västindienresan till att ta med sig en summa hem. Men inte heller det känns särskilt troligt.

Nej, jag har inte egen erfarenhet men jag råkar känna till hur det går till.

Tittar man på bouppteckningen ser man att två löner är på väg in, närmare 40 000, så vem skulle inte åka iväg på semester med de pengarna?

Att hon inte hade någon större buffert tycker jag inte är särskilt anmärkningsvärt. De flesta svenskar har inte en buffert.

Snacket om att både SM och EM tillhör någon sorts överklass är väldigt överdrivet. Att vara lärare nuförtiden, oavsett om det är på ett universitet eller en grundskola, betyder inte att man tillhör en privilegierad grupp.
Citera
2011-06-15, 01:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Tittar man på bouppteckningen ser man att två löner är på väg in, närmare 40 000, så vem skulle inte åka iväg på semester med de pengarna?

Att hon inte hade någon större buffert tycker jag inte är särskilt anmärkningsvärt. De flesta svenskar har inte en buffert.

Snacket om att både SM och EM tillhör någon sorts överklass är väldigt överdrivet. Att vara lärare nuförtiden, oavsett om det är på ett universitet eller en grundskola, betyder inte att man tillhör en privilegierad grupp.

Precis det är så pinsamt med detta konto som man stirrat sig blind på.
Kanske skulle ta semesterpengarna till sin resa rent av,.
Jag har verkligen inte uppfattat dessa personer som överklass utan mer SB som en skrytig medelklass om ens det.
Citera
2011-06-15, 01:38
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Om jag förstår rätt så är lönerna väl inkomna efter BOs död. Decembers lön betalas väl ut den 22 el. 23.
Så 2000 är väl det belopp som fanns. Hon skulle ju åka den 17:e januari, om jag inte minns fel, så någon lön innan resan kom det inte heller såvida inte lönen betalas ut den 15:e.

Med den lön som BO troligen hade borde det funnits lite mer på kontot kan man tycka.
Citera
2011-06-15, 06:02
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det låter i själva verket typiskt som nåt man kan göra just i en manisk fas.

Vadå manisk fas? Var Eva manodepressiv?
Citera
2011-06-15, 07:37
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Om jag förstår rätt så är lönerna väl inkomna efter BOs död. Decembers lön betalas väl ut den 22 el. 23.
Så 2000 är väl det belopp som fanns. Hon skulle ju åka den 17:e januari, om jag inte minns fel, så någon lön innan resan kom det inte heller såvida inte lönen betalas ut den 15:e.

Med den lön som BO troligen hade borde det funnits lite mer på kontot kan man tycka.

Det var förvisso jul denna månad och den helgen brukat tära hårt på mångas ekonomi.

Borde inte lönen för januari finnas med i bouppteckningen, eller fick hon ingen lön den månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in