2011-05-16, 18:48
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Om han fått besök så har det väl varit under de ca tio-tolv första dagarna, efter det satt han väl med restriktioner?
Isf var det väl frågan om människorov och det är väl lättare att svära sig fri från än t.ex dråp.
Han kanske aldrig har behövt att bedyra sin oskuld.

Man kan få ta emot besök även när man har fulla restriktioner.
Bevakade besök där man inte får diskutera brottet.
Börjar man diskutera brottet bryts besöket.
Ibland behövs viktiga familjeangelägenheter eller ekonomi och bostadsfrågor etc avhandlas.
Senast redigerad av MissSoFo 2011-05-16 kl. 19:02.
Citera
2011-05-16, 19:04
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Jag å min sida ser det som det ynkligaste han kunde göra, ser inget modigt alls i det. Genom att ta sitt liv skiter han rent ut sagt i allt och alla, bara han själv kommer undan.

Hade han varit karl nog att stå för sina handlingar hade han talat om var han hade dumpat de resterande kroppsdelarna av Eva och gett hennes anhöriga möjlighet till en värdig begravning.

För att inte tala om den skam som hans anhöriga får leva med resten av sina liv.
Vi har inte en aning om varför han tog sitt liv. Han kanske rent utav gjorde nån en tjänst med sitt självmord.
Han kanske inte ens visste var armarna fanns.

SB:s anhöriga kan väl aldrig klandras för vad han har gjort eller inte gjort.
Citera
2011-05-16, 19:16
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Vi har inte en aning om varför han tog sitt liv. Han kanske rent utav gjorde nån en tjänst med sitt självmord.

Visst, i och med att han valde att tiga med vad han visste och sen tog sitt liv så skyddade han ju effektivt en eventuell medhjälpare.
F ö tror jag det behövs större mod att ta sitt eget liv än nån annans..
Citera
2011-05-16, 19:21
Medlem
Citat:

Jag har inte skrivit att hans anhöriga skall klandras, spekulerar i hur det känns att vara anhörig till SB. Har svårt att tänka mig att de enbart tänker på honom med saknad.
Att det skulle finnas ytterligare en GM har jag svårt att tänka mig, med tanke på hans kontrollbehov. Han tappade helt enkelt kontrollen och det blev ohållbart för honom att leva med det.
Citera
2011-05-16, 19:24
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Stackars AA?

Fru X, menar du?

Tänk om fru X påstod saker som man inte borde säga ....ärlighet varar alltid längst
Citera
2011-05-16, 20:12
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Visst, i och med att han valde att tiga med vad han visste och sen tog sitt liv så skyddade han ju effektivt en eventuell medhjälpare.

Tror inte det, faktiskt. Bland annat talar att antalet självmord är vida större än mord och dråp för detta.(har inte siffror på rak arm) Självmord är bland annat ett sätt att undvika konsekvenser av eget handlande. Man slipper svara på besvärliga frågor. Man slipper genast plågor som t ex symtom av obotlig sjukdom och av depression, vilket kan vara värre ändå. Ofta är självmord en utväg ur en besvärlig situation.

Man gör dessutom sekundärvinster t ex att anhöriga, den käresta som försmått en, poliser och andra belackare skall känna sig skyldiga till dödsfallet. "Där ser ni. vad ni gjort mot mig"

Visst finns det exempel på heroiska självmord så som Sokrates, som verkställde en dödsdom över sig själv(om man får tro Platon), eller Saul och ett antal stålblanka rommerska krigare, som kastade sig på sina svärd då nederlaget var ett faktum.

Ur SBs synvinkel var det säkert rationellt. Han slapp stå till svars för sitt nesliga handlande. Slapp undan en plågsam redogörelse för sina egna ogärningar. När han såg att det inte fanns någon chans att klara sig undan det, var det betydligt enklare att bara försvinna. Nej, det var inte modigt gjort av honom att hänga sig i sina skosnören. Fegt och nesligt var det, men honom kvittar det lika nu vad än Havamal må säga om saken. Det är anhöriga, som får leva med "dommen över död man".
Senast redigerad av MegaLomani 2011-05-16 kl. 20:21.
Citera
2011-05-16, 20:13
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Jag har inte skrivit att hans anhöriga skall klandras, spekulerar i hur det känns att vara anhörig till SB. Har svårt att tänka mig att de enbart tänker på honom med saknad.
Att det skulle finnas ytterligare en GM har jag svårt att tänka mig, med tanke på hans kontrollbehov. Han tappade helt enkelt kontrollen och det blev ohållbart för honom att leva med det.
Du skrev,
Citat:
För att inte tala om den skam som hans anhöriga får leva med resten av sina liv.
Då ber jag om ursäkt, men jag tolkade det som att du tycker att de har något att skämmas över.
Citera
2011-05-16, 22:09
Medlem
Citat:
Du skrev,
Då ber jag om ursäkt, men jag tolkade det som att du tycker att de har något att skämmas över.

Naturligtvis skäms de. Naturligtvis frågar de sig själva vilka fel de har gjort i sin uppfostran. Vilken förälder skäms inte när det visar sig att de har en son som mördar och styckar?
Citera
2011-05-16, 23:59
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Man kan få ta emot besök även när man har fulla restriktioner.
Bevakade besök där man inte får diskutera brottet.
Börjar man diskutera brottet bryts besöket.
Ibland behövs viktiga familjeangelägenheter eller ekonomi och bostadsfrågor etc avhandlas.

Tackar. Då har man lärt sig något nytt idag.

Är det någon som vet ifall det fanns andra skador på kroppen eller huvudet förutom de två märken på bålen?
Citera
2011-05-17, 00:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är naturligtvis teoretiskt möjligt att EM hade den typen av hållhake på honom. Det väsentligaste argumentet emot är väl att EM borde ha varit lite försiktigare än hon var om hon visste att hon höll på att idka utpressning mot en kvinnomördare. Man kan tycka att en vettig människa i det läget ser till att åtminstone någon vet precis vem man ska träffa, och var, under sådana omständigheter.
Det kanske var vad hon hade gjort. Folk i hennes närhet blev genast mycket oroade då hon inte hördes av, lyckades väcka polisens intresse ovanligt snart och tydligen pekade man ut SB i samband med förhören. Har för mig att jag läste någonstans i början av denna monstertråd att hon skulle ha sagt sig vara orolig inför konfrontationen med SB.
Jag var ofullständig. I den typen av försiktighetsåtgärd ingår också att man osökt får den man träffar att inse att det är bekant vart man ska, och till vem. Annars är värdet av försiktighetsåtgärden rätt begränsat.
Citera
2011-05-17, 01:24
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Om han fått besök så har det väl varit under de ca tio-tolv första dagarna, efter det satt han väl med restriktioner?
Isf var det väl frågan om människorov och det är väl lättare att svära sig fri från än t.ex dråp.
Han kanske aldrig har behövt att bedyra sin oskuld.

Människorov anses som ett grovt brott och har samma straffvärde som mord.
Citera
2011-05-17, 01:51
Medlem
Citat:

Nu tror ju inte jag att det finns nån ev "medhjälpare", utan detta tror jag att han har gjort alldeles själv. Om jag har fel, vem tror du då att det är, som betydde så mycket för honom, att han var beredd att offra sitt liv för att skydda denna personen?

Om det är modigt eller fegt att ta livet av sig, finns det ju många åsikter om. Var och en resonerar på sitt sätt. Det man vet är väl att de anhöriga ofta känner sig väldigt svikna, och att sorgen blandas med ilska, eftersom man lastar över på andra vad man inte orkar bära själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in