2011-07-10, 10:46
Medlem
Flisan007s avatar

Exakt min åsikt! Det finns verkligen ingenting som talar för att EM var intensiv på det sättet som en del valt att tolka det. Du har sammanfattat det väldigt tydligt.
Citera
2011-07-10, 11:04
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Ja det låter som en trolig anledning till att de så snabbt misstänkte honom. Mycket mer troligt än att de misstänkte honom för att han och EM hade kanonsex .

De haffade SB som starkt misstänkt långt innan de kollat ngn smstrafik. Han blev misstänkt ganska omgående och spanad på. (Smstrafik och kopior på det går inte blixtsnabbt att få fram.)
Det torde rimligen bero på att det fanns en hotbild mot Eva som hennes arbetskamrater/anhöriga kände till, och därför blev oroliga så snabbt efter försvinnandet. Det har ju också vittnats om att Eva sagt att det var sista gången hon skulle träffa honom.
Personligen så tror jag att hon kanske sagt ngt i stil med att Jag ska träffa SB sista gången nu, så händer det mig något så vet ni.
Säkert hade det funnits en hätsk stämning emellan dem som ledde fram till denna sista träff, och den kan naturligtvis även ha funnits på mail (datorn var ju påslagen, och mailen kanske fanns öppen?) som man läst efter försvinnandet.
Citera
2011-07-10, 11:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Eftersom vi alla spekulerar, då informationen är så knapphändig, tycker åtminstone jag att det finns mer belägg/bevis för vad EM`s intensivitet kan ha orsakat ( här har vi åklagarens ord som motiv till mordet ) än att SB skulle varit kroniskt otrogen mot alla kvinnor han hade en relation till ( här har vi mig veterligen bara uppgift från nicket Dampboypsykfall som var med oss en kort stund i början)
Ärligt talat så har jag mycket svårt att förstå hur du och andra mår när ni verkar njuta av att månad efter månad lägga ner en oerhörd energi på att försöka svartmåla ett brottsoffer och hitta på spekulationer om hur elak hon kunde har varit.

Är du svartsjuk på Eva? Är du en av hans avverkade och avspisade kvinnor? Det verkar som om Eva var den enda beständiga i SB:s liv. Andra kvinnor kunde komma och gå utan att SB blev berörd men med Eva verkar det ha varit annorlunda. Även om hon inte var centrum i hans liv så verkar hon ha varit den enda fasta punkten.
Citera
2011-07-10, 11:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Säkert hade det funnits en hätsk stämning emellan dem som ledde fram till denna sista träff, och den kan naturligtvis även ha funnits på mail (datorn var ju påslagen, och mailen kanske fanns öppen?) som man läst efter försvinnandet.
Att datorn fortfarande var påslagen har jag (vi?) tolkat som att hon åkte iväg väldigt brådstörtat. Det kanske var så att hon lämnade den på därför att där fanns bevis som hon ville att polisen snabbt skulle hitta om något hände henne?
Citera
2011-07-10, 11:12
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Att datorn fortfarande var påslagen har jag (vi?) tolkat som att hon åkte iväg väldigt brådstörtat. Det kanske var så att hon lämnade den på därför att där fanns bevis som hon ville att polisen snabbt skulle hitta om något hände henne?
Mycket troligt.
Citera
2011-07-10, 11:25
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ärligt talat så har jag mycket svårt att förstå hur du och andra mår när ni verkar njuta av att månad efter månad lägga ner en oerhörd energi på att försöka svartmåla ett brottsoffer och hitta på spekulationer om hur elak hon kunde har varit.

Är du svartsjuk på Eva? Är du en av hans avverkade och avspisade kvinnor? Det verkar som om Eva var den enda beständiga i SB:s liv. Andra kvinnor kunde komma och gå utan att SB blev berörd men med Eva verkar det ha varit annorlunda. Även om hon inte var centrum i hans liv så verkar hon ha varit den enda fasta punkten.

Det är väl inte märkligare än de som hittar på allehanda störningar och skällsord till MT. För att inte tala om att analysera MTs dödsannons. Det är väl lågt om något.

Om Mercy varit en av MTs påstådda kvinnor så hade Mercy troligen spytt galla över MT, eller hur?

Jag tycker snarare att verkar som om MT var BOs fasta punkt i tillvaron. De hade känt varandra sedan 1985 och hade troligen börjat umgås intensivare sedan BOs separation runt 93-95. BOs och sambons bakgrund påminner mycket om varandra. Jag tror att MT har varit ett bra stöd för båda i en svår stund.
Citera
2011-07-10, 12:27
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander

Till sist: Uppgifiten/uppgifterna om att SB hade flertalet kvinnor under åren har kommit från berörda genom privata pm som jag tagit del av.
Timeout har gjort en sammanställning över dessa som finns i tråden att hämta.

Om han nu haft så många relationer så borde det också rent statisktiskt innebära att han samtidigt varit otrogen mot desamma.

Möjligheten finns väl att även dessa uppgifter som kommit i PM kan vara en förtalskampanj mot SB? Jag tycker det är märkligt att man köper vissa PM med hull och hår medan andra förkastas som elakt skvaller.
Citera
2011-07-10, 12:47
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
[spoiler]

Möjligheten finns väl att även dessa uppgifter som kommit i PM kan vara en förtalskampanj mot SB? Jag tycker det är märkligt att man köper vissa PM med hull och hår medan andra förkastas som elakt skvaller.

Av innehållet i berättelserna att döma, av detaljerna och omständigheterna och av de saker som styrker att SB haft flertalet kvinnor och ljugit för endera parter inklusive sin nuvarande sambo och vänner , bedömer jag dessa uppgifter som överenstämmande med faktiska händelser.

Timeout har redogjort för en del av dessa berättelser som kommit tråden privat tillhanda vid olika tidpunkter, du kan själv bedöma dem i Timeouts postningar, och sätta i relation till sammanställningen av Börjessons kvinnoförhållanden, leta länkar får du göra själv.

Det går ganska bra att avgöra med sunt förnuft tycker jag vad för information som tillhandahålls off the record, och i vilket sammanhang som är avsett som förtal och smutskastning, och vad som är avsett som beskrivningar av händelser som skett.
Vad för större anledning för dessa kvinnor är det att lägga energi på att smutskasta någon som redan sitter häktad och anhållen för ett av de vidrigaste mord man kan tänka sig, där personen styckat en människa som han haft en relation med?
En allt mer logisk anledning att kvinnor som SB haft med att göra vänder sig till postare i tråden för att beskriva och dela sina erfarenheter av denna man Börjesson, är väl mer att betrakta som uttryck för skräck och ångest att de skulle ha kunnat vara i samma situation som Eva, och att de vill "prata av sig" sin egen rädsla och upprördhet över mordet och därför kontaktar någon här som de tycker verkar seriös.

Att däremot kontakta postare i tråden vilka tydligt sett vill fokusera åsikterna kring SB som gärningsman till att förringa hans brott, och för att berätta oegentligheter som har med påstådda negativa saker att tillräkna brottsoffret , i detta fall Eva , ser jag väldigt tydligt som ett sätt att vinkla sympatierna, flytta fokus från gärningsmannens agerande och brott, och ytterligare kränka en person som redan på allra värsta vis blivit kränkt sitt liv och människovärde.
Senast redigerad av PhDSalander 2011-07-10 kl. 12:51.
Citera
2011-07-10, 14:04
Medlem
Citat:
[spoiler]

Man kan direkt inse att personer på ÖU kan ha ett direkt intresse av att dels smutskasta både EM och SB samt att lägga ut så mycket dimridåer som möjligt i fallet.
Hsv-spåret är förstås anledningen utöver det pinsamma att en av ÖU:s chefer & akademiska ledare de facto verkar ha tagit livet av en av ÖU:s topplärare, styckat denne och sedan hängt sig i arresten mm.

Givetvis finns ett extremt stort intresse av att få allt att se ut som en sjuk kvinnohistoria.
Det skulle förstås utöver typningen av ÖU:s anställda samt tidigare anställdas vittnesmål vara intressant att se vad just de närmast sörjande (För där finns det nog väldigt få från ÖU) har att säga just i kvinnohistorie frågan. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om SB i verkligheten är en 'average-joe' i den frågan.
Citera
2011-07-10, 14:31
Medlem
Såg ett program av Dr Phil - A Love Triangle. Hustrun (Chrissy), mannen (Scott) och älskarinnan (Tammi) deltog .

Utseendemässigt fanns det inga likheter mellan Scott och Stefan men ändå tog jag mig friheten att se likheter i deras beteenden gentemot sina kvinnor. Vilken roll Eva skulle ha spelat i det här dramat överlåter jag till läsaren.

http://www.drphil.com/shows/show/1532

Nedan ett inlägg i diskussionen.

http://community.drphil.com/boards/?EntryID=18861
Citera
2011-07-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Man kan direkt inse att personer på ÖU kan ha ett direkt intresse av att dels smutskasta både EM och SB samt att lägga ut så mycket dimridåer som möjligt i fallet.
Hsv-spåret är förstås anledningen utöver det pinsamma att en av ÖU:s chefer & akademiska ledare de facto verkar ha tagit livet av en av ÖU:s topplärare, styckat denne och sedan hängt sig i arresten mm.

Givetvis finns ett extremt stort intresse av att få allt att se ut som en sjuk kvinnohistoria.
Det skulle förstås utöver typningen av ÖU:s anställda samt tidigare anställdas vittnesmål vara intressant att se vad just de närmast sörjande (För där finns det nog väldigt få från ÖU) har att säga just i kvinnohistorie frågan. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om SB i verkligheten är en 'average-joe' i den frågan.

En studierektor är inte chef, han har mest administrativa uppgifter som t ex schemaläggning. Chef över institutionen är prefekten och akademisk ledare är professorn.
Hur vet du att folket från ÖrU skriver här? Jag tycker tvärtom att kunskapen i den här tråden om den akademiska miljön och kulturen på universitetet är nästintill obefintlig.
Kollegorna kände till E:s historia med S. Men det var en icke-fråga. Den moralpanik över otrohetsaffärer som råder här på FB finns inte på universitetet, snedsteg och otrohetsaffärer är vanligt.
Jag har förstått att E var intensiv på ett sätt som inte var uppskattat och jag tolkar den kompakta tystnaden som att ingen vill prata illa om de döda.
Citera
2011-07-10, 16:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Kollegorna kände till E:s historia med S. Men det var en icke-fråga. Den moralpanik över otrohetsaffärer som råder här på FB finns inte på universitetet, snedsteg och otrohetsaffärer är vanligt.
Det handlar inte om moralpanik över just otroheten utan mer om avsky och förakt för en person som försätter sig i en situation han inte kan lösa på något annat sätt än med mord. Innan mordet har han vid så många tillfällen haft olika val att göra och hela tiden har han valt fel. Andra fick ta konsekvenserna av hans felaktiga val.
Senast redigerad av hoppsann 2011-07-10 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in