2011-06-15, 09:45
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Precis det är så pinsamt med detta konto som man stirrat sig blind på.
Kanske skulle ta semesterpengarna till sin resa rent av,.
Jag har verkligen inte uppfattat dessa personer som överklass utan mer SB som en skrytig medelklass om ens det.

Ja, det var också min tanke. Därför blir min nästa fundering: Detta konto berör Evas privatekonomi, eller hur ? Hur är det när man har företag, är det så att hennes företag är redovisat för sig i bouppteckningen, och att detta inte är offentlig handling? kan hon ha investerat sina eventuella tillgångar i företaget ?, kan företaget vara en egen juridisk person så kan det vara en förklaring då pengar kan vara överflyttade hit.
Jag tror alltså att de dokument som vi ser här , inte är alla dokument från bouppteckningen.
Citera
2011-06-15, 10:02
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det var förvisso jul denna månad och den helgen brukat tära hårt på mångas ekonomi.

Borde inte lönen för januari finnas med i bouppteckningen, eller fick hon ingen lön den månaden.
Inte om hon hade månadslön.
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, det var också min tanke. Därför blir min nästa fundering: Detta konto berör Evas privatekonomi, eller hur ? Hur är det när man har företag, är det så att hennes företag är redovisat för sig i bouppteckningen, och att detta inte är offentlig handling? kan hon ha investerat sina eventuella tillgångar i företaget ?, kan företaget vara en egen juridisk person så kan det vara en förklaring då pengar kan vara överflyttade hit.
Jag tror alltså att de dokument som vi ser här , inte är alla dokument från bouppteckningen.
Det är hela bouppteckningen.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaWe
Nej, jag har inte egen erfarenhet men jag råkar känna till hur det går till.

Tittar man på bouppteckningen ser man att två löner är på väg in, närmare 40 000, så vem skulle inte åka iväg på semester med de pengarna?

Att hon inte hade någon större buffert tycker jag inte är särskilt anmärkningsvärt. De flesta svenskar har inte en buffert.

Snacket om att både SM och EM tillhör någon sorts överklass är väldigt överdrivet. Att vara lärare nuförtiden, oavsett om det är på ett universitet eller en grundskola, betyder inte att man tillhör en privilegierad grupp.
De posterna är troligtvis semesterlön och liknande, som utbetalas pga att hon avlidit.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2011-06-15 kl. 10:07.
Citera
2011-06-15, 10:40
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa

Det är hela bouppteckningen.

Vänligen uppge underlag och källor på att du har täckning för den vetskapen.

Förutsätter att du har tillgång till företagets bokföring, kreditupplysningar, frågat bouppteckningsförrättaren om dokumentförfaringen och övriga frågor med anknytning till Eva Magnussons och företagets ekonomi.
Citera
2011-06-15, 10:55
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Vadå manisk fas? Var Eva manodepressiv?
Det är ett tänkbart scenario.
Citera
2011-06-15, 11:01
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:

Förutsätter att du har tillgång till företagets bokföring, kreditupplysningar, frågat bouppteckningsförrättaren om dokumentförfaringen och övriga frågor med anknytning till Eva Magnussons och företagets ekonomi.
Varför ifrågasätter du dokumentet? Har du några belägg för att det inte är fullständigt? Jag kan då inte för min del se att det finns något som saknas, och med vetskap om att alla tillgångar och skulder måste tas upp i en bouppteckning gör iaf mig väldigt undrande hur det egentligen stod till med EM:s liv och leverne. Det ger en hel del funderingar på vad hon höll på med faktiskt.
Citera
2011-06-15, 11:04
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Vadå manisk fas? Var Eva manodepressiv?

Nej det finns inga uppgifter på att Eva skulle ha varit manodepressiv.
Men vissa tycks tro att bara för att hon födde 3 barn rätt tätt och pluggade samtidigt, så var hon manisk.
Jag känner många kvinnor som har klarat av liknande saker och dom kvinnorna ser jag som utomordentligt kapabla och duktiga som klarar av att ha många bollar i luften samtidigt.
Eva hade dessutom hjälp av sin familj... vilket tycks glömmas bort.

Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Var har du tagit vägen Time out?
Jag saknar ditt kloka resonemang.....

Jag är här och läser allt men vill inte kommentera vissas teorier som jag ser som fullständigt vansinniga.
Om det är teorierna eller vissa som är vansinniga... det får ni fundera på

Dessutom mår jag lite illa över att Evas bouppteckning ska läggas ut offentligt, men så länge vi inte får en fup så blir det ju så här.. tyvärr. Spekulationerna fortsätter...

Mår ännu mer illa över att Evas söners adresser läggs ut i tråden.
Och kom nu inte dragande med att det är offentliga uppgifter.
Dom borde lämnas ifred för dom har lidit nog och kommer att förföljas av detta som hände deras mor för resten av deras liv.
Citera
2011-06-15, 11:36
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Varför ifrågasätter du dokumentet? Har du några belägg för att det inte är fullständigt? Jag kan då inte för min del se att det finns något som saknas, och med vetskap om att alla tillgångar och skulder måste tas upp i en bouppteckning gör iaf mig väldigt undrande hur det egentligen stod till med EM:s liv och leverne. Det ger en hel del funderingar på vad hon höll på med faktiskt.

Ja, hördu, varför? Man måste inte misstänka något för att man har frågor.
Jag anser inte att dessa dokument som vi ser här från bouppteckningen ger en helhetsbild över Evas ekonomi, och önskade att få tillgång till företagets bokföring för att kunna se hur den förhåller sig till resten. Bland annat för att konkret kunna utesluta uberkorkade spekulationer att bara för att det fanns så "lite" pengar på kontot har Eva sysslat med - skatteflykt - varit manisk - och /eller lånat ut pengar till Stefan Börjesson och därför blivit mördad.

Ser fram emot att någon med mer juridiska kunskaper om bouppteckningar och företagsekonomi och om eller hur företag kan inneha kapital som juridisk person kan upplysa om detta. Mina frågor är fortfarande obesvarade.
Citera
2011-06-15, 11:42
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Men vissa tycks tro att bara för att hon födde 3 barn rätt tätt och pluggade samtidigt, så var hon manisk.
Jag känner många kvinnor som har klarat av liknande saker och dom kvinnorna ser jag som utomordentligt kapabla och duktiga som klarar av att ha många bollar i luften samtidigt.

Jag är här och läser allt men vill inte kommentera vissas teorier som jag ser som fullständigt vansinniga.

Dessutom mår jag lite illa över att Evas bouppteckning ska läggas ut offentligt, men så länge vi inte får en fup så blir det ju så här.. tyvärr. Spekulationerna fortsätter...

Dom borde lämnas ifred för dom har lidit nog och kommer att förföljas av detta som hände deras mor för resten av deras liv.

FB är kanske inte rätt plats för dig.
Adresserna finns i bouppteckningen så det är offentliga uppgifter.
Analyseringen av MTs dödsannons är väl isf ännu djävligare än att det skrivs en adress som vem som helst kan få tag på.

Jag tror snarare att du "mår illa" för att det var "fel läger" som la upp en uppgift.

Tycker du inte själv att när man sett bouppteckningen så är det något som fattas för att man ska få rätt bild?
Citera
2011-06-15, 11:54
Medlem
Citat:

Där har du fel fröken phd.

I dokumentet står tydligt att företagen är sålda i samband med bouppteckningen. Däremot verkar värdet på det sålda från företagsverksamheten i princip handla om EM:s delar av insatserna i företagen. Man kan från bouppteckningen se att *EM-K-AB** var ett gammalt företag som tömts på tillgångar och vart tillgångarna sprungit iväg kan man bara gissa sig till. Dock är det ett gammalt AB som troligtvis hade 100k som insats, 2009 hade tillgångar på 126k. Så har AB:et tömts på pengar så stämmer det ganska bra med bouppteckningen då substansvärdet alltså är 35k.
När det gäller *U*1 *Part*er*AB* så kan man tycka att 34%, 27k är lite i förhållande till tillgångarna 2009 men man vet inte hur de har avtalat om företagets innehåll & tillgångar.

Man kan tänka sig att *EM-K-AB** hanterats av reserven i företaget efter EMs död. Men det är lika troligt att företaget inte gick särskilt bra 2010. Man kan även tänka sig, baserat på EM:s officiella uttalanden om tidigare arbetsplatsen att EM motarbetats ganska rejält efter sitt lämnande av arbetsplatsen (fast sådan arbetsplatser betraktas inte som arbetsplatser i praktiken).

Slutligen så är AB:na privata aktiebolag, dvs. de är inte offentliga handlingar så vitt jag vet.
Senast redigerad av BehindRayban 2011-06-15 kl. 11:56.
Citera
2011-06-15, 12:19
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Där har du fel fröken phd.

I dokumentet står tydligt att företagen är sålda i samband med bouppteckningen. Däremot verkar värdet på det sålda från företagsverksamheten i princip handla om EM:s delar av insatserna i företagen. Man kan från bouppteckningen se att *EM-K-AB** var ett gammalt företag som tömts på tillgångar och vart tillgångarna sprungit iväg kan man bara gissa sig till. Dock är det ett gammalt AB som troligtvis hade 100k som insats, 2009 hade tillgångar på 126k. Så har AB:et tömts på pengar så stämmer det ganska bra med bouppteckningen då substansvärdet alltså är 35k.
När det gäller *U*1 *Part*er*AB* så kan man tycka att 34%, 27k är lite i förhållande till tillgångarna 2009 men man vet inte hur de har avtalat om företagets innehåll & tillgångar.

Man kan tänka sig att *EM-K-AB** hanterats av reserven i företaget efter EMs död. Men det är lika troligt att företaget inte gick särskilt bra 2010. Man kan även tänka sig, baserat på EM:s officiella uttalanden om tidigare arbetsplatsen att EM motarbetats ganska rejält efter sitt lämnande av arbetsplatsen (fast sådan arbetsplatser betraktas inte som arbetsplatser i praktiken).

Slutligen så är AB:na privata aktiebolag, dvs. de är inte offentliga handlingar så vitt jag vet.

...Det går väl inte att ha fel i sina frågor

Ja, just det. Tack för analysen ang företagen, detta kunde jag själv inte utläsa faktiskt,
siffror som kan vara relevanta att ha med i bilden.
Du säger att företagen är sålda i samband med bouppteckningen, och att reserver är tömda.
Ksn de ha omvandlats till försäkringspengar eller privata gåvor?
Det var liknande ekonomiska transaktioner mellan privatekonomi och företag, som föregått bouppteckningen jag var ute efter att få svar på bland annat.
Citera
2011-06-15, 12:31
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Så du trodde att det var det inlägget som låg till grund för en misstanke om eventuell mani?
Om du läst tråden så ser kanske du också att det finns fler saker som kan peka i den riktningen vilket nåra av oss observerat. Rätt eller fel.
Ser du psykiska skavanker som nåt väldigt fult eftersom du reagerar som du gör?
Du reagerar på att offentliga uppgifter läggs ut i tråden.
Du tycker däremot det är OK att hänga ut människor som inte har med det här att göra och starta
en veritabel hatkampanj mot denne på Facebook?
Är det av respekt för de anhöriga som du la ut alla vilseledande inlägg från ett medium i tråden?
Jag tycker dessutom inte det är OK att antyda att andra tråddeltagare är vansinniga.
Citera
2011-06-15, 13:04
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:

Alla tillgångar är med i bouppteckningen, vare sig det gäller enskild firma eller AB. Enskild firma avslutas automatiskt vid dödsfall och AB kan drivas vidare, om man inte begär att AB:t avregistreras
Gemensamt för båda är dock att tillgångarna tas upp i bouppteckningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in