2011-06-14, 23:33
Medlem
katamari.damacys avatar
En annan sak - att säga upp sig från sitt fasta jobb för att satsa på egenföretagande utan minsta buffert på banken låter också vansinnigt. Jag trodde faktiskt att hon hade nån form av tillgångar, om inte annat bundna, som en säkerhet i botten.
Senast redigerad av katamari.damacy 2011-06-14 kl. 23:39.
Citera
2011-06-14, 23:37
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Jag tror att det falska alibit som SB fick måste ha gjorts upp redan när han första gången hördes upplysningsvis och sedan fick gå därifrån, (utifall han senare skulle bli anhållen) om man har rent mjöl i påsen och tror på en person så säger man väl sanningen, då har man väl ingen anledning att ljuga, och framförallt när det handlar om en mordutredning. Inte skulle jag våga vittna falskt i alla fall. I mina ögon tyder detta på att man vet något som man vill dölja, att skydda någon/några. Jag tror inte ett dugg på att man ljuger medvetet i ett förhör av den anledningen att man vill vara snäll mot någon, men det är bara min åsikt. Även om inget mer händer framöver lär nog aldrig den/dessa få någon ro i sin själ p.g.a att man har skyddat och fördröjt utredningen av en misstänkt styckmördare.

Det kan också vara så att personen som vittnat falskt har gjort det utifrån att den antingen har blivit uttryckligen hotad eller känner sig hotad och därför gett oriktig information på grund av rädsla för konsekvenserna som eventuellt uttalats av den som är misstänkt för brottet ifall sanningen kom fram.
Det är min tanke om den här uppgiften.
Citera
2011-06-14, 23:38
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
En annan sak - att säga upp dig från sitt fasta jobb för att satsa på egenföretagande utan minsta buffert på banken låter också vansinnigt. Jag trodde faktiskt att hon hade nån form av tillgångar, om inte annat bundna, som en säkerhet i botten.

Vet någon ifall BO råkade ekonomiskt illa ut i samband med den här luftbilshistorien?

Kan det tänkas att hon inte ägde något av större värde utan det var skrivet på någon annan i familjen?
Senast redigerad av bagarn29 2011-06-14 kl. 23:59.
Citera
2011-06-14, 23:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
En annan sak - att säga upp sig från sitt fasta jobb för att satsa på egenföretagande utan minsta buffert på banken låter också vansinnigt. Jag trodde faktiskt att hon hade nån form av tillgångar, om inte annat bundna, som en säkerhet i botten.
Det låter i själva verket typiskt som nåt man kan göra just i en manisk fas.
Citera
2011-06-14, 23:53
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
BO verkar ha åkt till Västindien under ett antal år. Kan det tänkas att hon fört över en del "pensionspengar" dit?

Inte omöjligt. Kojan kanske är betydligt trevligare än som det låter.
Citera
2011-06-14, 23:53
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Bara för att klargöra:

I bouppteckningen måste man ta med allt som inte är av ringa värde och som ägdes av den avlidna vid dödstillfället.

I vårt fall innebär det t ex att:

- Arvingarna kan inte ha bestämt sig för att dela på någon tillgång och sedan strunta i att ta upp den.

- Arvingarna kan inte ha underlåtit att ta upp någon tillgång av värde. Ja, kan kan de förstås, men då är det fiffel, och varför i hela friden skulle de fiffla?

- Begravningskostnader är inte avdragna.

Och att dödsdatumet är satt till den 30/12 behöver inte betyda något alls. Något datum måste man välja och kan man inte vara 100 på att hon var död redan 29/12 så är det förmodligen bättre att sätta 30/12 eftersom det kan bli problem om det senare visar sig att personen varit i livet när hon i legala papper har beteckats som avliden. Tvärtom ger nog mindre problem.
Citera
2011-06-14, 23:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Kvarlåtenskapen ska enligt lag förtecknas i en bouppteckning inom tre månader efter dödsfallet. Fram till arvskiftet förvaltas kvarlåtenskapen av de efterlevande som har arvsrätt till den avlidnes egendom.
Dessa kallas dödsbodelägare. Ett dödsbo kan också förvaltas av en boutredningsman. Dödsboet upplöses när arvskiftet är avslutat och all kvarlåtenskap fördelats mellan arvingarna.
Dödsboet svarar för alla kostnader för begravning, även de närmast anhörigas omkostnader för begravningen kan belasta dödsboet, till exempel sorgekläder, transporter, vistelsekostnader osv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dsbo

Dessutom lånar man inte ut större summor utan papper oavsett till vem det är.
Och någon information hade hon säkert släppt till någon av sina söner i så fall om det rört sig om större belopp. Så den tanken kan man nog släppa.
Och med motivet som hyfsat klarlagt så återstår en fup.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-06-15 kl. 00:06.
Citera
2011-06-14, 23:58
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
BO verkar ha åkt till Västindien under ett antal år. Kan det tänkas att hon fört över en del "pensionspengar" dit?
Jag har också funderat över det, men vad sägs om följande invändning:

Varför skulle hon flytta pengar till ett skatteparadis? Hon lär väl inte ha haft så mycket att hon hade åkt på förmögenhetsskatt i någon större omfattning?

Eftersom det är förknippat med en del kostnader och det dessutom är en del besvär med att flytta pengar till skatteparadis är det nog också relativt ovanligt att folk som har mindre belopp än någon miljon eller två flyttar pengar för att slippa avkastningsskatten.

Den enda möjlighet jag ser är i så fall att hon gjorde en hel del pengar i luftbilsaffären och att dessa gömts någon stans. Men om många personer blivit blåsta på luftbilsfabriken tycker jag att man borde ha hört eller läst om det.
Citera
2011-06-15, 00:03
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag har också funderat över det, men vad sägs om följande invändning:

Varför skulle hon flytta pengar till ett skatteparadis? Hon lär väl inte ha haft så mycket att hon hade åkt på förmögenhetsskatt i någon större omfattning?

Eftersom det är förknippat med en del kostnader och det dessutom är en del besvär med att flytta pengar till skatteparadis är det nog också relativt ovanligt att folk som har mindre belopp än någon miljon eller två flyttar pengar för att slippa avkastningsskatten.

Den enda möjlighet jag ser är i så fall att hon gjorde en hel del pengar i luftbilsaffären och att dessa gömts någon stans. Men om många personer blivit blåsta på luftbilsfabriken tycker jag att man borde ha hört eller läst om det.

Det kanske vi har gjort
Citera
2011-06-15, 00:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Det kanske vi har gjort
Oj då - nu blev jag nyfiken!

Jag har försökt läsa allt jag kunnat hitta om den affären. Och jag är tom litet bekant med en av journalisterna som skrev om den.

Men ingenstans har jag kunnat hitta belägg för att någon verkligen satsade pengar i projektet.

Så om du har mer info är det förstås högintressant!
Citera
2011-06-15, 00:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Jaha. Så har det blivit nya saker att fundera över. Om jag vågar mig på en sammanfattning av synpunkterna som trillat in på ekonomi som motiv så verkar det finnas följande huvudspår:

- Hon hade lånat ut stora summor till SB och när hon krävde återbetalning mördade han henne.

- Hon hade lånat stora summor av SB och när hon inte kunde betala tillbaka skedde något som fick SB att mörda henne. (SB skulle aldrig ha mördat henne bara för att hon hade stora skulder till honom för då skulle han ju aldrig få sina pengar. Så något mer måste ha skett.)

- Hon hade ouppklarade affärer med någon eller några. Kanske tillsammans med SB. Kanske tillsammans med andra. Kanske både och. Mordet har ett samband med dessa affärer. Mötet den 29/12 kanske handlade om affärer och inte om relationer. Fler - för oss okända personer - kan ha varit med. Det som möjligen talar för detta är att hon sade sig vara orolig inför mötet. Hade det "bara" varit ett möte med SB om pengar som den ena var skyldig den andra borde hon väl ha tagit med sig någon - t ex en av sönerna - om hon var orolig.
Citera
2011-06-15, 00:18
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Oj då - nu blev jag nyfiken!

Jag har försökt läsa allt jag kunnat hitta om den affären. Och jag är tom litet bekant med en av journalisterna som skrev om den.

Men ingenstans har jag kunnat hitta belägg för att någon verkligen satsade pengar i projektet.

Så om du har mer info är det förstås högintressant!

Nej, jag har tyvärr väldigt lite info också, men är helt övertygad om att det fanns investerare.
Även om de inte lyckades få fram den totala investeringen kan det dock ha handlat om rätt stora pengar.
Vi talar ju i storleksordningen 49 till 83 miljoner för en nyckelfärdig fabrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in