2011-04-29, 16:09
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haxan-10
Du påstod att det var viktiga egenskaper vi en eventuell rättegång, utan att det finns några belägg för att hon besatt egenskapen efterhängsen.

De lönsj int va hönsja - dialektal felstavning -
Jag påstod även att de egenskaperna, intensiv och mer eller mindre efterhängsen, skulle ha kunnat hjälpa åklagaren att visa att SB hade ett motiv att göra sig av med EM, speciellt om bevismaterialet i ö var tunnt.
Och ett motiv hade definivt hjälpt åklagarsidan i en rättegång.

"Mycket intensiv" var från början åklagarens ord, inte mina.
Citera
2011-04-29, 16:23
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag påstod även att de egenskaperna, intensiv och mer eller mindre efterhängsen, skulle ha kunnat hjälpa åklagaren att visa att SB hade ett motiv att göra sig av med EM, speciellt om bevismaterialet i ö var tunnt.
Och ett motiv hade definivt hjälpt åklagarsidan i en rättegång.

"Mycket intensiv" var från början åklagarens ord, inte mina.

Det är runt dessa ord som hon bygger sitt motiv. Jag tror att de är nog utvalda för att förstärka hennes uttalande.
Citera
2011-04-30, 02:25
Medlem
KiaWs avatar
Tråden är nu öppen.
Massivt OT och tjafs raderat och tillsägelser utdelade.

Håll er till ämnet, och respektera att det är tillåtet att spekulera i alternativ GM eller medhjälpare, precis som det är tillåtet att spekulera i varför den misstänkte gjorde det och utgå från att det är GM.
Det är också tillåtet att ifrågasätta en spekulation/teori/uppgift, men det är inte tillåtet att diskutera andra användare eller tråden i sig...och allt personligt tjafs får ni faktiskt hålla i PM.

/Mod
Senast redigerad av KiaW 2011-04-30 kl. 02:29.
Citera
2011-04-30, 02:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Den "heliga tröskeln" som EM eventuellt överträdde kan inte ha varit en rent fysisk gräns.
Hon trampade på ett psykiskt revir, ett territorium som för henne var skyltat med "tillträde strängt förbjudet."
Något så tabubelagt för SB att han inte kunde låta henne komma levande därifrån.

OBS: jag kallar detta inte ”motiv”. Svaret som FUP, OP och ”slasket” kan ge kommer tyvärr tillfredsställa endast dom som undrar vad gjorde Eva som triggade mordet på henne, ”misstaget” som en kvinna inte ska upprepa om hon vill slippa bli mördad.
Det har vi nog alla förstått här på FB att det handlat om det psykiska från SB:s sida.
SB:s kontroll över Eva dog nog när Eva bytte jobb ex. Kanske mycket mer som hon sa till han dagarna innan hon...
Citera
2011-04-30, 02:38
Bannlyst
[quote=sWeePerr]Okey, och sedan fraktade han alltså hem henne för att stycka henne där. Har jag förstått rätt?

Antingen låg hon i grustaget, enbart strypt och mördad i väntan på att han skulle hämta henne senare och bli styckad.
Hans bil har setts i området den 29 då hon försvann, då han ev. kan ha lämnat hennes kropp i grustaget.

Hans bil sågs även den 30 i området!
Hämtade han kroppen då eller var det så att han redan hade styckat kroppen den 29 och lämnat av "paketen" tillfälligt den 29 för att senare transportera dessa vidare till fyndplatserna den 30?
Citera
2011-04-30, 08:22
Medlem
Suspexs avatar
Kan det vara så att Stefan lånat en massa pengar av Eva och iom att det uppdagades att han lurat henne så totalt, ovetandes om AA:s existens och när det framkom att de var sambo, så ville Eva avsluta allt samröre med Stefan, sa upp sig från sitt jobb och att de skulle ses en sista gång där affärer skulle göras upp. Det kan ha rört sig om en ansenlig summa vilket möjligtvis inte Stefan klarade av återbetala på en gång (kanske inte ens ville återbetala), kanske är det så att Eva upplevdes som mycket intensiv i sitt krav återfå sina utlånade pengar vilket Stefan inte gillade alls, eftersom hon ville avsluta kontaktskapet med Stefan och påbörja ett nytt liv. Hon kanske var hans guldhöna, för det kostar ju en hel del att spela golf, hålla sig med flera kvinns, utlandsresor och ny bil, m m. Hans lön kanske inte var så stor att den räckte till alla hans utsvävningar. Han verkade se till att få det han ville ha, alltid, på ngt sätt.

Var kan Evas armar finnas? Tycker det är märkligt att de ännu ej påträffats, kanske de sänktes ner i den isvak som vid tillfället fanns i området runtom där övriga delar påträffades?
Citera
2011-04-30, 09:07
Medlem
Suspexs avatar
Citat:
Ursprung CC
Det beror på den moralpanik som råder bland genusgänget här.
I universitetsvärlden är det knappast någon som bryr sig om vem som prasslar med vem. Det är en icke-fråga.
Det vore bra för den allmänna förståelsen av miljö och kultur i den akademiska världen om var och en lämnar sin egen moraluppfattning och inser att tiderna har förändrats.
Hur många spaltmetrar har inte ägnats åt att fundera över hur SB hade tid? Jag har sagt det tidigare - det är inte ett dugg svårt och kräver inte mer tid än vilket fritidsintresse som helst.

Om det nu är en icke-fråga, hur kommer det sig då att det ändå uppstår kalabalik när den andra partnern upplever sig åsidosatt och lurad? Och varför kan det inte ske öppet med andra partners involverade istället för i smyg om det nu är så vanligt förekommande företeelse som verkar ha förankrat sig i moderna tider? Är det så att hemlighetsmakeriet i sig som är triggande eller vad handlar det om, bekräftelsebehov?

För Stefans del så tror jag det handlar om bekräftelsebehov, omgärda sig med så många kvinns som möjligt, lite grandios-tänk bakom misstänker jag snarare än sexliv i sig.
Senast redigerad av Suspex 2011-04-30 kl. 09:09.
Citera
2011-04-30, 09:21
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof

Antingen låg hon i grustaget, enbart strypt och mördad i väntan på att han skulle hämta henne senare och bli styckad.
Hans bil har setts i området den 29 då hon försvann, då han ev. kan ha lämnat hennes kropp i grustaget.

Hämtade han kroppen då eller var det så att han redan hade styckat kroppen den 29 och lämnat av "paketen" tillfälligt den 29 för att senare transportera dessa vidare till fyndplatserna den 30?
Svarar här istället för PM:

För det första är det inte fastställt på något vis att hundarna markerade en död kropp eller kroppsdelar. Om jag inte minns fel så var det inte ens säkert att det var just likhundar som markerade. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag tycker sedan att det är lite långsökt att SB skulle haft ihjäl EM vid grustaget för att sedan frakta henna till lägenheten för att stycka henne. Om inte annat så utan att uppmärksammas. Det måste isf fall vara det omvända, d.v.s. att han styckat henne i lägenheten för att tillfälligt lämpa av kroppsdelarna där. Det känns dock inte heller glasklart, för varför skulle han göra det? Vad skulle han uppnå med det? Han kunde lika gärna köra delarna direkt till fyndplatserna som jag ser det. Grustaget är heller inte så öde som man skulle kunna tro. Visserligen var det mellandagar och vinter, men normalt sett är det aktivitet där. Skulle han verkligen lämna kroppsdelar där under ett dygn och riskera att någon skulle upptäcka det?
Citera
2011-04-30, 11:54
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Jag skrev ganska tidigt det här inlägget (som genast avfärdades som psykologiserande klimakteriekärringtjafs) och jag får nog säga att jag utan problem står för det i dag med:

https://www.flashback.org/sp28309059

Just detta faktum som ständigt återkommer - "SB visade inga tecken på" - är som ett mantra genom hela historien. Karln var en mästare i att hålla allt inom sig, inte visa med en min vad han tänkte eller kände. Jag håller med dem som säger att om man vill hitta motivet så måste man försöka tänka hur HAN tänkte, inte fundera så mycket på hur EM var. Vad var det inom honom som var så sårbart att han måste mörda för att försöka gå fri? Och gå fri från vad? Han hade kanske snärjt in sig i alldeles för många lögner den här gången.

Mycket bra skrivet jag tänker också precis i dessa banor. Jag vet också att han var helt iskall i förhören och visade ingen som helst empati för offret varken i början när Eva var försvunnen eller senare när han konfronterades med delarna i skogen. Vilken oskyldig människa hade betett sig så i ett förhör om en person som man har tyckt om vore försvunnen...och när man vet vad man är misstänkt för. Då skulle man nog skita i vad sambon ansåg om prasslandet och förklara sin oskuld som inte vore svår att bevisa om man just vore oskyldig. så det fetade här ovanför som katamari.damacy skriver tror jag stämmer väldigt bra.
Citera
2011-04-30, 12:41
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suspex
Kan det vara så att Stefan lånat en massa pengar av Eva och iom att det uppdagades att han lurat henne så totalt, ovetandes om AA:s existens och när det framkom att de var sambo, så ville Eva avsluta allt samröre med Stefan, sa upp sig från sitt jobb och att de skulle ses en sista gång där affärer skulle göras upp. Det kan ha rört sig om en ansenlig summa vilket möjligtvis inte Stefan klarade av återbetala på en gång (kanske inte ens ville återbetala), kanske är det så att Eva upplevdes som mycket intensiv i sitt krav återfå sina utlånade pengar vilket Stefan inte gillade alls, eftersom hon ville avsluta kontaktskapet med Stefan och påbörja ett nytt liv. Hon kanske var hans guldhöna, för det kostar ju en hel del att spela golf, hålla sig med flera kvinns, utlandsresor och ny bil, m m. Hans lön kanske inte var så stor att den räckte till alla hans utsvävningar. Han verkade se till att få det han ville ha, alltid, på ngt sätt.

Var kan Evas armar finnas? Tycker det är märkligt att de ännu ej påträffats, kanske de sänktes ner i den isvak som vid tillfället fanns i området runtom där övriga delar påträffades?

Att han skulle kunna ha lånat pengar är inte otänkbart och har diskuterats i omgångar. På den sista videofilmen har hon en väska som dinglar och skulle kunna innehålla A-4 dokumet, ex. hyreskontrakt, lånedokument etc.

Just att armarna inte hittats är mycket märkligt (hade varit mindre märkligt om det var huvuvdet som inte hittats). Man skulle kunna misstänka att de kanske bär spår av något (slag, märken, nålstick etc).
Citera
2011-04-30, 12:44
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Svarar här istället för PM:

För det första är det inte fastställt på något vis att hundarna markerade en död kropp eller kroppsdelar. Om jag inte minns fel så var det inte ens säkert att det var just likhundar som markerade. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag tycker sedan att det är lite långsökt att SB skulle haft ihjäl EM vid grustaget för att sedan frakta henna till lägenheten för att stycka henne. Om inte annat så utan att uppmärksammas. Det måste isf fall vara det omvända, d.v.s. att han styckat henne i lägenheten för att tillfälligt lämpa av kroppsdelarna där. Det känns dock inte heller glasklart, för varför skulle han göra det? Vad skulle han uppnå med det? Han kunde lika gärna köra delarna direkt till fyndplatserna som jag ser det. Grustaget är heller inte så öde som man skulle kunna tro. Visserligen var det mellandagar och vinter, men normalt sett är det aktivitet där. Skulle han verkligen lämna kroppsdelar där under ett dygn och riskera att någon skulle upptäcka det?

Det är väl tre olika hundar som markerat? Varav minst en är garanterat likhund. Det kan ha varit en tillfällig förvaringsplats.
Citera
2011-04-30, 12:47
Medlem
Guardian Angels avatar
[quote=Yznof]
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Okey, och sedan fraktade han alltså hem henne för att stycka henne där. Har jag förstått rätt?

Eftersom de hittat spår av stora mängder blod i lägenheten och det anses vara brottsplatsen är det sannolikt inte en hel kropp som legat där. det är i så fall "paketen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in