2011-05-17, 23:19
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Att polisen snabbt fick korn på SB om anhöriga och kollegor kände till att de skulle träffas och/eller att EM kände obehag inför mötet - det kan jag förstå.

Det som är litet svårare att förstå är varför polisen satte in så pass stora resurser så snabbt. Det var bra mycket poliser ute och letade vädligt snabbt. Och om jag förstått rätt så hade man redan den 2/1 även andra sorts insatser som jag undrar om man sätter in vid varje försvinnande. Dessutom letade man redan den 2/1 på en av de rätta platserna. Hur tusan kunde man pricka så bra bara 24 timmar efter första förhöret med SB? Då fanns ingen pejling av mobilerna. Då hade man inte analyserat GPS:en i SBs bil. Den enda uppenbara ledtråden polisen vid den tidpunkten kan ha fått som pekade mot exempelvis Rusakulan är från en eventuell skuggning av SBs bil. Har man sett honom stanna och lägga ut säckar???

Ett mer normalt scenario hade varit att man satt in en betydligt mindre styrka och jobbat med mindre intensitet. Mot detta kan man invända att polisen hoppades att EM skulle kunna vara vid liv. Men eftersom en mycket stor del av spaningarna bedrevs utomhus och det var många minusgrader så är det ingen riktigt bra förklaring.

Jämför gärna med 53-åringen som är försvunnen i Laxå. Där ser vi ett mer typiskt förfarande; litet sökande på de mest troliga platserna, en del inre spaning. Men inga stora eftersök. I alla fall inte förrän snön smält undan.

Då kan jag tillägga att de visste mycket tidigt att de hade rätt man men vissa omständigheter gjorde att det inte gick att bevisa p.g.a att felaktiga uppgifter lämnades av "någon" som gjorde att det drog ut på tiden att hitta lösningen....
Citera
2011-05-17, 23:30
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Då kan jag tillägga att de visste mycket tidigt att de hade rätt man men vissa omständigheter gjorde att det inte gick att bevisa p.g.a att felaktiga uppgifter lämnades av "någon" som gjorde att det drog ut på tiden att hitta lösningen....

Jag har samma info om att polisen mycket tidigt visste att dom hade rätt man... dom måste bara bevisa det.
Frågan är då... Varför lämnade denna "någon" felaktiga uppgifter?
Citera
2011-05-17, 23:32
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Då kan man ju undra, vad denne "någon" hade att vinna på det.
Och jag antar att denne "någon" inte var "någon" vem som helst, utan en person som polisen tog på allvar.

En "någon" som kanske t.o.m. serverade SB:s alibi, vad vet jag.
Citera
2011-05-17, 23:34
Medlem
mercys avatar
Citat:
Att polisen snabbt fick korn på SB om anhöriga och kollegor kände till att de skulle träffas och/eller att EM kände obehag inför mötet - det kan jag förstå.

Det som är litet svårare att förstå är varför polisen satte in så pass stora resurser så snabbt. Det var bra mycket poliser ute och letade vädligt snabbt. Och om jag förstått rätt så hade man redan den 2/1 även andra sorts insatser som jag undrar om man sätter in vid varje försvinnande. Dessutom letade man redan den 2/1 på en av de rätta platserna. Hur tusan kunde man pricka så bra bara 24 timmar efter första förhöret med SB? Då fanns ingen pejling av mobilerna. Då hade man inte analyserat GPS:en i SBs bil. Den enda uppenbara ledtråden polisen vid den tidpunkten kan ha fått som pekade mot exempelvis Rusakulan är från en eventuell skuggning av SBs bil. Har man sett honom stanna och lägga ut säckar???

Ett mer normalt scenario hade varit att man satt in en betydligt mindre styrka och jobbat med mindre intensitet. Mot detta kan man invända att polisen hoppades att EM skulle kunna vara vid liv. Men eftersom en mycket stor del av spaningarna bedrevs utomhus och det var många minusgrader så är det ingen riktigt bra förklaring.

Jämför gärna med 53-åringen som är försvunnen i Laxå. Där ser vi ett mer typiskt förfarande; litet sökande på de mest troliga platserna, en del inre spaning. Men inga stora eftersök. I alla fall inte förrän snön smält undan.

Jag jämför gärna med fallet i Laxå.
Enligt tråden ska mannen i Laxå haft stora penningbekymmer och det antas därför att han kan ha haft problem i kriminella kretsar. Trots detta verkar inga större insatser gjorts för att finna honom. Han är väl fortfarande bara anmäld försvunnen, finns väl ingen brottsmisstanke?
Med detta i minnet blir det så mysko och höjt i dunkel varför EM på ett så tidigt stadie fick en rubricerad brottsmisstanke om människorov.
Citera
2011-05-17, 23:36
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Då kan man ju undra, vad denne "någon" hade att vinna på det.
Och jag antar att denne "någon" inte var "någon" vem som helst, utan en person som polisen tog på allvar.

En "någon" som kanske t.o.m. serverade SB:s alibi, vad vet jag.

Då är ju denna "någon" att betrakta som en medbrottsling.
Citera
2011-05-17, 23:39
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag har samma info om att polisen mycket tidigt visste att dom hade rätt man... dom måste bara bevisa det.
Frågan är då... Varför lämnade denna "någon" felaktiga uppgifter?

ja VARFÖR gör man det hur noga har övriga "inblandade" synats i sömmarna tror ni...
Citera
2011-05-17, 23:53
Medlem
mercys avatar
Citat:
ja VARFÖR gör man det hur noga har övriga "inblandade" synats i sömmarna tror ni...

Om man medvetet lämnar falska uppgifter tyder väl det på att man sitter på info som man inte vill lämna ut. Man ljuger för att förleda helt enkelt. Och varför gör man det? vilken roll har man då?
Citera
2011-05-17, 23:56
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Jag vet inte hur det blir med de övriga inblandade, men sannolikt så finns det en risk att de glöms bort när en MT anhålls såpass snabbt.

För om de som höll i utredningen inte ville/kunde tro att nån kan stycka en människa i sin egen bostad, kan de då tro att nån skulle hålla en mördare bakom ryggen?
Kan det helt enkelt bli på det viset att polisen känner sig så nöjd med att ha en MT i häktet, så att man stannar vi det?
Citera
2011-05-18, 00:10
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag vet inte hur det blir med de övriga inblandade, men sannolikt så finns det en risk att de glöms bort när en MT anhålls såpass snabbt.

För om de som höll i utredningen inte ville/kunde tro att nån kan stycka en människa i sin egen bostad, kan de då tro att nån skulle hålla en mördare bakom ryggen?
Kan det helt enkelt bli på det viset att polisen känner sig så nöjd med att ha en MT i häktet, så att man stannar vi det?

Det kan ju vara så att man bortsett från den egna lägenheten pga av att man fått fel tidsuppgifter om vilka som vistades där under den aktuella tiden?
Annars är det ju just i de egna lägenheterna styckningar ofta sker så varför man inte kunde tänka sej det förstår jag inte.
Det är ju liksom det som är vitsen med styckningen..att få ut kroppen osedd ur sin lägenhet.
Citera
2011-05-18, 00:27
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Verkligen? "Försvinnanden" brukar väl inte få polisen att springa upp från kaffet i första taget?
Den arbetskamrat som anmälde försvinnandet, torde nog ha haft något särskilt att anföra, som fick igång polisen så snart. Varför skulle de i så fall titta i Evas lägenhet med en gång? Det gör de väl knappast heller i vanliga fall. Av vad anmälaren sagt, verkar de med en gång ha fått klart för sig att något allvarligt hänt och satt igång med eftersök och förhör.

De verkade också ha klart för sig vem de skulle förhöra och sätta span på.

För att återgå till det som satte igång den senaste diskussionsrundan: Undrar om polisen har något som kan användas som DNA-spår i något "cold case" som "tvättstutemordet"??

Det har jag också fått en känsla av.
Citera
2011-05-18, 00:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Och i ljuset av detta så är det minst sagt märkligt att man sätter in så stora resurser i att nu hitta resterande delar, då det i all sannolikhet är ganska fruktlöst vid det här laget. Har du några tankar kring det?
Bland det som saknas finns väl bland annat hennes mobiltelefon och väska. Och i dem kan det säkert finnas material som är värdefullt i bevishänseende. Under naglar kan det kanske finnas spår av DNA från GM, så det är också viktigt ur bevishänseende.

Så jag tycker inte det är så konstigt att polisen gärna vill finna dem. Även om polisen har visat upp en del bevisning så är detta fall så extraordinärt att man säkert vill ha så mycket bevis det bara går att få fram.

Värt att notera att man verkar sätta in mer polisiära och övriga (hemvärn) resurser på detta letande än på letandet efter mannen i Laxå.
Citera
2011-05-18, 00:37
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:

Man gör alltid en bedömning utifrån om det kan röra sig om ett frivilligt försvinnande eller om det kan röra sig om ett brott. Polisen fick tidigt in indikationer på att Eva inte hade försvunnit frivilligt. Det fanns personer som kände till att hon skulle träffa SB och det kom fram omständigheter som pekade mot honom tidigt (oberoende vittnesmål, telefonernas positioner etc). De satte därför span på honom innan de anhöll honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in