Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja det gjorde jag . Ber om ursäkt för att jag läste fel.
Jaha då kan man ju undra varför i så fall och då bör han skrivit på då han satt i häktet.
För bilen går inte till sambon direkt utan hans barn är särkullbarn och går före .
Sen sambo är lite lurigt vid just arv.
Eller så har barnen sagt vi vill inte ha skiten.
Men dom kunde sälja den om dom hade velat. Lite kusligt med bilen då man inte vet vad som legat i den .
Och det kan jag iofs förstå om ingen vill ha den.
Tänkte på om han hade skrivit bort bilen eller något slags testamente, men särkullsbarn kan man inte ta bort helt.
Sambon får inget som hon bevisligen inte fört med sig, eller som de gemensamt har köpt in till deras gemensamma bo, om inte ett testamente har upprättats.
Men SB:s döttrar kan alltså, utan att bilen registreras på nån av dom, skriva över den på AA. Jag tror att detta även kan göras innan bouppteckningen är färdig, under förutsättning att de är överens om det.
Eller som i avsnitt 6. Om SB har skrivit en överlåtelse till AA innan han gick sta och dog, så förs fordonet automatiskt över på AA, utan att begäran om ägarbyte har skickats in.
Rent teoretiskt så kan hon alltså, mot sin vilja, bli ägare till bilen.
1. Allmänt
Registeranmälan om att ett fordons äganderätt överförts till ett dödsbo behöver inte lämnas till fordonsregistret. Fordonsregistret uppdateras direkt från befolkningsregistret med uppgifter om en persons dödsfall varefter personen ersätts med dödsboet i registret. Fordonsförvaltningscentralen (AKE) skickar ett brev till dödsboet där delägarna informeras om att registrering i dödsboets namn inte är nödvändig. Samtidigt klargörs i brevet att en registeranmälan skall dock lämnas senast sju dagar efter att fordonets äganderätt överförts till en ny ägare enligt lagligt fång.
6 Den avlidna har överlåtit fordonet före sin död
Om den avlidna har överlåtit fordonet före sin död, men den nya ägaren inte har registrerat fordonet före dödsfallet, ändrar anmälan från befolkningsregistret dödsboet till fordonsägare. Den person som har fått äganderätten till fordonet före den avlidnas död skall uppvisa följande utredning i ärendet:
Källa:
http://www.finlex.fi/pdf/normit/21456-20012005_Anvisning_5.1.2._dodsbo_190105.pdf