2011-04-23, 15:52
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Det skrevs i tråden att lgh på Phragmènsvägen 24 är uppsagd.
AA står fortfarande skriven där, men dottern har flyttat 200 meter bort. Hon och sambon/kompisen kanske förfogar över Cadillacen

Kanske bodde hon där redan i slutet på december, och isf bodde bara SB och AA på adressen.
Citera
2011-04-23, 16:15
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hur trist det än kan tyckas så måste man fråga sig vad det juridiska säger om EMs anhörigas möjlighet att få ut något från SBs dödsbo;

SB är inte dömd för något. Hans skuld i mordet har inte ens prövats rättsligt. Frågan är då om någon kan ställa några krav på dödsboet över huvud taget?

Någon som är insatt i lagstiftningen inom detta speciella område?
Tror Tuesday svarade på det, och det blir nog tji pengar för det finns ingen skyldig rent juridiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De skyndar väl på det för att SB ska ha så lite tillhörigheter som möjligt och de ska slippa betala EM:s anhöriga någonting.
Se ovan.
Citera
2011-04-23, 16:23
Medlem
PeterNosters avatar
En undring:
Om han nu planerade allting så noga varför utförde han inte mordet hemma hos EM? Hade ju inte ens behövt stycka eller städa efteråt. Inga plastsäckar eller klorin som kunde spårats till honom. Kunde ju arrangerat efteråt så att det sett ut som ett inbrott eller liknande.
Varför strypning och inte kniv eller skjutvapen?
Senast redigerad av PeterNoster 2011-04-23 kl. 16:27.
Citera
2011-04-23, 17:16
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Då gäller det nog att, som vid en separation, ha detta gemensamma ägande på pränt, annars tillfaller bilen den som står som ägare.
Så fungerar det iaf då sambos separerar.

Ingen kan tvinga AA att skriva sig på bilen, om hon inte har ärvt den av SB.
Så även om boutredningen är klar, och SB:s barn inte vill kännas vid bilen, finner jag det mycket märkligt att AA vill befatta sig med den.

Uppenbarligen så använder nån Cadillacen, och det bör vara nån i AA:s närmaste krets. Nån som AA litar på, då fordonet är registrerat och försäkrat i hennes namn.

Är du säker på att inte hon har stått för den hela tiden?
För om den stod på honom så går den inte per automatik till henne då det finns särkullbarn.
Kan ju tänkas att han skrev över den på häktet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Kan det vara brorsonen -92, eller AA:s dotters sambo -87?

Bild på AA:s brors son.

Edit: jag kollade bilen den 6/4, då stod den fortfarande på SB, så den 20:e stämmer säkert.

Frågan är om det inte var den bilen som, enligt en medlem, sågs i Örebro i början av april. Jag tror att det var det inlägget som fick mig att kolla med bilregistret.
Kanske har de använt bilen, men inte registrerat ägarbytet förrän nu.

Varför outar du hans brorson med bild?
Det är väl inte så att han bör hängas ut här direkt !
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-04-23 kl. 17:24.
Citera
2011-04-23, 18:56
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
MrsMagoo
Är du säker på att inte hon har stått för den hela tiden?
För om den stod på honom så går den inte per automatik till henne då det finns särkullbarn.
Kan ju tänkas att han skrev över den på häktet.

SB stod som ägare till bilen from 2010-11-11

Nuvarande ägare är AA from 2011-04-20

Ingen ägare finns där emellan så bilen skrevs över direkt på henne och inte på någon av SB:s döttrar först.
Detta är 100% säkra uppgifter direkt från Transportstyrelsen per fax.

Möjligheten finns att SB skrev över bilen på AA från häktet... men att hon inte har skickat in ägarbytet förän nu och då först registreras hon som ägare.
Ägarbyten kan inte registreras bakåt mer än några få dagar.

Från Transportstyrelsens sida http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Agarbyte/

Ägarbyte
Har du köpt eller sålt ett fordon? Då ska du och den andra parten göra en anmälan om ägarbyte.
En anmälan om ägarbyte måste komma till oss inom tio dagar från överlåtelsen på det senast utfärdade registreringsbeviset.
Om det tar längre tid för oss att få anmälan, registrerar vi inte det ägarbytesdatum som anges i anmälan utan istället det datum då vi får in anmälan.
Citera
2011-04-23, 19:05
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Ingen ägare finns där emellan så bilen skrevs över direkt på henne och inte på någon av SB:s döttrar först.

Möjligheten finns att SB skrev över bilen på AA från häktet... men att hon inte har skickat in ägarbytet förän nu och då först registreras hon som ägare.

Från Transportstyrelsens sida http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Agarbyte/

Ägarbyte
Har du köpt eller sålt ett fordon? Då ska du och den andra parten göra en anmälan om ägarbyte.
En anmälan om ägarbyte måste komma till oss inom tio dagar från överlåtelsen på det senast utfärdade registreringsbeviset.
Om det tar längre tid för oss att få anmälan, registrerar vi inte det ägarbytesdatum som anges i anmälan utan istället det datum då vi får in anmälan.

Det här verkar väldigt konstigt. Om SB skrev på ägarbytet i häktet så borde han daterat det då. Om han skrev på utan datum, så borde inte AA kunna fylla i ett datum som är senare än SB:s bortgång, för när han är död är det väl dödsboet som äger bilen, inte SB. Alltså SB:s namnteckning kan inte vara giltig efter hans död väl? Och dödsboet ska väl vara orubbat fram till bouppteckning och arvsskifte.

Det här är väl egentligen OT, men det är så förbryllande. Jag får inte ihop det.
Citera
2011-04-23, 19:21
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Det här verkar väldigt konstigt. Om SB skrev på ägarbytet i häktet så borde han daterat det då. Om han skrev på utan datum, så borde inte AA kunna fylla i ett datum som är senare än SB:s bortgång, för när han är död är det väl dödsboet som äger bilen, inte SB. Alltså SB:s namnteckning kan inte vara giltig efter hans död väl? Och dödsboet ska väl vara orubbat fram till bouppteckning och arvsskifte.

Det här är väl egentligen OT, men det är så förbryllande. Jag får inte ihop det.

Jodå visst går det att få ihop... och SB kan själv ha daterat det i häktet.
Han kan även har lämnat dateringen till AA och då kan hon själv välja vilket datum hon vill.
Det viktiga är att SB:s underskrift finns på papperet.

Om jag köper en ny bil och inte skickar in ägarbytet på flera veckor så registreras jag som ägare först när papperen har kommit in till Transportstyrelsen... oavsett vad det står för datum på ägarbytespapperen.
Dom kan alltså inte backa sin registrering.
Dom skriver ju det tydligt.
Senast redigerad av Timeout 2011-04-23 kl. 19:26.
Citera
2011-04-23, 19:23
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Ägarbyte

Okey !
Han ägde bilen fram till november 2010 alltså.
Skrev över bilen på sin sambo då undrar jag varför egentligen.
Så då har inte hans barn med bilen att göra direkt den är AAs.

Han hade ju ganska hyfsat betalt som rektor så varför ägde han inte bilen själv.
Jäkligt knepigt .
Men vem fasen stod för bilen 29 december då `?
AA redan då eller vad menas egentligen då ? Avställd kan den inte heller ha varit.

Jag ser vad du skrev innan nu Timeout men några veckor är det inte utan 4 månader i så fall man inte lämnat in ägarbytet.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-04-23 kl. 19:28.
Citera
2011-04-23, 19:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Okey !
Han ägde bilen fram till november 2010 alltså.
Skrev över bilen på sin sambo då undrar jag varför egentligen.
Så då har inte hans barn med bilen att göra direkt den är AAs.

Han hade ju ganska hyfsat betalt som rektor så varför ägde han inte bilen själv.
Jäkligt knepigt .
Men vem fasen stod för bilen 29 december då `?
AA redan då eller vad menas egentligen då ? Avställd kan den inte heller ha varit.

Nu läste du nog lite snabbt. SB stod som ägare från november 2010 fram tills AA tog över den nu.

AA kanske var med och betalade bilen så halva var hennes men han stod som ägare hos Transportstyrelsen...
Citera
2011-04-23, 19:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Nu läste du nog lite snabbt. SB stod som ägare från november 2010 fram tills AA tog över den nu.

AA kanske var med och betalade bilen så halva var hennes men han stod som ägare hos Transportstyrelsen...

Ja det gjorde jag . Ber om ursäkt för att jag läste fel.

Citat:
Jaha då kan man ju undra varför i så fall och då bör han skrivit på då han satt i häktet.
För bilen går inte till sambon direkt utan hans barn är särkullbarn och går före .
Sen sambo är lite lurigt vid just arv.
Eller så har barnen sagt vi vill inte ha skiten.
Men dom kunde sälja den om dom hade velat. Lite kusligt med bilen då man inte vet vad som legat i den .
Och det kan jag iofs förstå om ingen vill ha den.

Tänkte på om han hade skrivit bort bilen eller något slags testamente, men särkullsbarn kan man inte ta bort helt.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-04-23 kl. 19:42.
Citera
2011-04-23, 20:21
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Jaha då kan man ju undra varför i så fall och då bör han skrivit på då han satt i häktet.
För bilen går inte till sambon direkt utan hans barn är särkullbarn och går före .
Men dom kunde sälja den om dom hade velat. Lite kusligt med bilen då man inte vet vad som legat i den .

Tänkte på om han hade skrivit bort bilen eller något slags testamente, men särkullsbarn kan man inte ta bort helt.

SB kan bara testamentera bort hälften av det han äger... resten tillfaller hans barn.
En sambo kan aldrig ärva om det inte finns testamente.
Så beroende på hur mycket han ägde så är det fullt möjligt att han testamenterat bilen till AA... men bouppteckningen borde inte vara klar så här fort.

Jag tror hellre att han kanske skrev över bilen på AA med den ursäkten att det skulle bli lättare för henne på grund av att han satt i häktet.
Eller så fick han dit sina bilpapper och skrev på dom i smyg innan han tog livet av sig.

Håller med om att det är lite kusligt med bilen... men det finns ju folk som köper vad som helst till rätt pris... oavsett vad som kan ha funnits i den.
Tänker närmast på Toni Allden som mördade Carolin Stenvall och hade henne liggande halvdöd och sen död i bagageutrymmet.
Den bilen gick inte att sälja först... men sen köptes den ändå av någon till ett underpris.
Senast redigerad av Timeout 2011-04-23 kl. 20:23.
Citera
2011-04-23, 20:47
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:

Sambon får inget som hon bevisligen inte fört med sig, eller som de gemensamt har köpt in till deras gemensamma bo, om inte ett testamente har upprättats.
Men SB:s döttrar kan alltså, utan att bilen registreras på nån av dom, skriva över den på AA. Jag tror att detta även kan göras innan bouppteckningen är färdig, under förutsättning att de är överens om det.

Eller som i avsnitt 6. Om SB har skrivit en överlåtelse till AA innan han gick sta och dog, så förs fordonet automatiskt över på AA, utan att begäran om ägarbyte har skickats in.
Rent teoretiskt så kan hon alltså, mot sin vilja, bli ägare till bilen.

1. Allmänt
Registeranmälan om att ett fordons äganderätt överförts till ett dödsbo behöver inte lämnas till fordonsregistret. Fordonsregistret uppdateras direkt från befolkningsregistret med uppgifter om en persons dödsfall varefter personen ersätts med dödsboet i registret. Fordonsförvaltningscentralen (AKE) skickar ett brev till dödsboet där delägarna informeras om att registrering i dödsboets namn inte är nödvändig. Samtidigt klargörs i brevet att en registeranmälan skall dock lämnas senast sju dagar efter att fordonets äganderätt överförts till en ny ägare enligt lagligt fång.

6 Den avlidna har överlåtit fordonet före sin död
Om den avlidna har överlåtit fordonet före sin död, men den nya ägaren inte har registrerat fordonet före dödsfallet, ändrar anmälan från befolkningsregistret dödsboet till fordonsägare. Den person som har fått äganderätten till fordonet före den avlidnas död skall uppvisa följande utredning i ärendet:

Källa:http://www.finlex.fi/pdf/normit/21456-20012005_Anvisning_5.1.2._dodsbo_190105.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in