Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Låt mig först säga att jag tror att SB är ensam GM.
Med det sagt kan man sedan konstatera att de som funderar på alternativa GM inte nödvändigtvis måste ses som fullständiga galningar eftersom:
- Det saknas bevis för att det var SB som dödade.
- SB inte var ensam boende i den lägenhet där mordet antas ha ägt rum.
- Man inte vet vid vilken tid på dygnet mordet skedde.
- Det kan ha funnits andra personer i lägenheten, utöver de som bodde där.
- Åklagare har haft fullständigt fel i andra uppmärksammade fall (Quick, förmodligen i da Costa-fallet m fl) trots att de hållit hög profil och sagt sig vara säkra.
Med största sannolikhet är det så att åklagaren grundar sig på en rad indicier som hon bedömer räcker för att peka ut SB som ensam GM.
Det enda sättet att undvika spekulationer är förstås att åklagaren redovisar dessa indicier. Och om hon inte gör det kan man faktiskt fundera över varför hon inte gör det. Argumentet att man vill skydda anhöriga är inte särskilt bra eftersom de anhöriga sannolikt far mer illa av att det förekommer spekulationer.
Med det sagt kan man sedan konstatera att de som funderar på alternativa GM inte nödvändigtvis måste ses som fullständiga galningar eftersom:
- Det saknas bevis för att det var SB som dödade.
- SB inte var ensam boende i den lägenhet där mordet antas ha ägt rum.
- Man inte vet vid vilken tid på dygnet mordet skedde.
- Det kan ha funnits andra personer i lägenheten, utöver de som bodde där.
- Åklagare har haft fullständigt fel i andra uppmärksammade fall (Quick, förmodligen i da Costa-fallet m fl) trots att de hållit hög profil och sagt sig vara säkra.
Med största sannolikhet är det så att åklagaren grundar sig på en rad indicier som hon bedömer räcker för att peka ut SB som ensam GM.
Det enda sättet att undvika spekulationer är förstås att åklagaren redovisar dessa indicier. Och om hon inte gör det kan man faktiskt fundera över varför hon inte gör det. Argumentet att man vill skydda anhöriga är inte särskilt bra eftersom de anhöriga sannolikt far mer illa av att det förekommer spekulationer.
Nja det vet man inte riktigt vad som finns i bevisning så jag kan inte hålla med där.
Som jag tidigare sagt är inte ett mord bara en enstaka händelse i utredningen då man utreder mer ett större sammanhang.
Jag repeterar gärna att det man har lämnat genom media är så klart outstandig för en fällande dom.
Bevisningen i lägenheten tex har vi inte upplysningar om i detalj vilket man brukar få i en FUP.
Händelseförloppet i detalj och foton med teknisk bevisning utgör hur, när och var och av vem.
Så visst tror man på någon annan så kanske man inte är galen men man är okunnig eller så vill man bara tro på det man själv vill utan faktum dvs.'
Jag tror inte alla förstår hur man fäller en mördare.
Det handlar inte om att man ska haft en övervakningskamera vid tillfället utan där utgör grunden mordplatsundersökningen med innehåll som stänk,plats, blodbildsanalys, tidsåtgång osv.
Vilken tid i ca format och händelseförloppet.
Det skulle ju se ut om man är tvungen att stå och filma varje mördare så går det inte riktigt till i verkligheten.'
Som tex ingenjören Kitch som städat efter mordet och styckandet av sin man i köket fann man hans hår och hudavlagringar i ugnen.
Så hur bevisade man då detta och fällde Kitch?
Eller mannen som mördade sin hustru och man grävde upp henne efter 10 år och hitta ett fingeravtryck från mannen på henne. Hur fällde man honom 10 år senare?
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-07-11 kl. 17:39.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-07-11 kl. 17:39.