Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
På arbetet ja... men inte privat! Och det är en jäkla skillnad.
Hade hon drivit igenom sina ambitioner med SB så hade dom varit sambo för länge sen i så fall.
Hon var ingen drivande person i sitt privatliv. Snarare tvärtom.
Jag hör vad du säger - mer om det nedan. Ändå går alla spekulationer i tråden ut på att hon den sista tiden i sitt liv just var drivande - antingen med att dumpa SB, eller med att få honom att flytta ihop, eller möjligen med något helt annat som itne hade med relationer att göra.
Citat:
Jag har haft mailkontakt med flera som kände Eva och det dom har gemensamt är att dom har sett Eva som två helt skilda personer när det gäller hennes privatliv och hennes roll på arbetsplatsen.
Jag citerar delar av ett av breven.
"Eva som person var rätt osäker och trevande och lite sökande typ i vanliga sammanhang, men snäll glad och mån om sina barn och kanske p.g.a det har beskrivits som lite udda och inte alls som hon beskrivs i tråden som stark.
Däremot var hon nog säkert tuff, driftig och kunnig i sitt jobb men det är en helt annan sak.
Många har ett bra självförtroende i sin yrkesroll men behöver inte ha det i andra sammanhang som de verkar tro i tråden."
Det här var delar av ett mail... och det finns flera i samma stil från folk som verkligen kände Eva.
sWeePerrs berättelse av hur hon hade kramat om en kvinna som såg ut att ha gråtit, med orden
jag vet hur det känns pekar i samma riktning, så det ligger säkert mycket i den beskrivningen. Bestämd och drivande i yrkeslivet, och en lite egen sökare privat. Visst, jag köper det. Det går ihop. Likafullt bygger nästan alla hypoteser om mordet på att det utlöstes av att hon tog någon typ av väldigt tydligt initiativ visavi SB. vare sig hon ville dumpa honom eller knyta honom hårdare till sig
måste hon ha gått fram bestämt då - om vi inte alla är fullkomligt snett ute med motivbilden. Det var någonting so hon var
mycket intensiv med. Hurpass mycket hon var det på trots mot sin normala personlighet är en annan sak.
Citat:
Det här är ju inget som är ovanligt av ha två olika roller. Som exempel kan man ta många av våra skådespelare som privat kan vara mycket blyga, men på scenen blir helt annorlunda.
OT, men just det är inget konstigt, och egentligen ingen dubbelhet: En av Sveriges allra mest firade manliga skåderspelare öppnade sig för mig en gång just på det temat:
Du Hamilkar, vet du vad som är så underbart fantastiskt med att stå på scenen? Det är att man alltid vet precis vem man är, och precis vad man ska säga.
Citat:
Jag tror att mötet mellan dom var helt enkelt ett sätt av avsluta deras relation och prata ut... och det kan kännas tungt och jobbigt... och det kanske var det som hon uttryckte snarare än rädsla.
Dom hade ju ändå en mångårig historia bakom sig och till slut hade hon insett att det var över för gott och det kändes nog sorgligt för henne.
Och det är här jag inte tycker att detta är ett sannolikt motiv, och att det likställande av primär- och sekundärrelationer som hypotesen förutsätter inte är psykologiskt hållbart. Det är oceaner av skillnad på att bli lämnad av en älskarinna och på att bli lämnad av sin primärrelation. Övergivandet är oerhört mycket tydligare om det är primärrelationen som sticker. Lite är inte bara sex, det är en massa vardaglig samhörighet som man bara får med sin primärrelation, hur mycket man än sedan spelar under täcket med anda. Det finns massor med män som har mördat en primärrelation som velat bryta sig loss, eller har brutit sig loss, med den underliggande motivfiguren
Om jag inte får dig, så ska ingen annan få dig heller. Och före de självklara skilsmässornas tid, mördade både hustrur och män varandra för att komma ur ett äktenskap de ville bryta upp från - för det mesta för att gå till en ny relation. Och under
la belle époque i Frankrike fanns det en och annan riktigt firad kokott för vars skull ett antal män hade skjutit sig när hon hade övergivit dem. Men jag vet inte ett enda fall då en man har dödat en älskarinna vid sidan av hustrun för att hon ville överge honom. Statistiken talar bara för att EM mördades för att hon ville bryta upp från SB om man gör den tillräckligt oprecis. Delar man upp den så stringent vi kan, ger den inte längre något stöd för hypotesen.