2011-04-25, 10:30
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Ingen vet fortfarande var AA befann sej under de dagarna som var aktuella.

Någon måste äga bilen. Döda personer kan inte äga en bil och ha försäkring på den. De hade troligen bilen gemensamt och då blev det AA som tecknade ägarbytet i sitt namn. Vad hon sedan tänkt göra med bilen är en annan sak.
Finns fortfarande inte några uppgifter på att likdelarna skulle ha transporterats i SB:s Cadillac.

Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Min fetning:
Sambolagen gäller och de flesta har även ett testamente.
AA kan inte på eget bevåg skriva över bilen på sig. Bilen tillhör, efter SB:s död, dödsboet, och dödsboet kan skriva ett ägarbyte på den. Dödsboet efter SB kan alltså tillsammans besluta om att ge bort, eller sälja bilen (eller ev. SB:s hälft) till AA.
För även om SB och AA ägde bilen gemensamt, och AA kan styrka detta, så förfogar ändå dödsboet över halva bilen.

Om dödsboet har för avsikt att annonsera ut bilen, finns ingen som helst anledning att skriva över den på AA.
Om inte syftet med en ny ägare efter SB är att få bort likbilsstämpeln, men isf är AA en illa vald ägare, då hennes namn har figurerat tillsammans med SB.

Beträffande pakettransporterna så är väl Cadillacen det enda fordon som har varit intressant i utredningen? Det är den bilen som, av vittnen, har setts i de trakter där paket senare har hittats.
Och vi vet nu att det är fullt möjligt att paketen kan ha legat i bilen, utan att sökhundarna känner det.
Citera
2011-04-25, 13:23
Medlem
Om jag förstått rätt fick Örebro universitet kritik för ett förfarande där universitetet fått ersättning för gmnasisters studier som universitetet inte skulle ha. Har jag också förstått rätt om SB varit ansvarig och att kritiken skulle ha framförts någon vecka innan mordet?

Jag tcker det vore intressant om någon som är insatt i universitetsvärlden kunde reda ut vilken påverkan detta skulle kunnat få på SBs verksamhet och position på universitet.

Var hans tjänst hotad? "Grundtjänst eller studierektorsuppdrag? Om universitet skulle förlora medel, dels för ev återbetalningsskldighet, dels för att en "studentkategori" försvann i framtiden.

Kunde det vara så att Eva hade informerat någon om förhållandena. Kunde hon hota med fler avslöjanden om andra oegentligheter av liknande slag?

Jag kan tänka mig att något i den här riktningen skulle kunna vara motiv för mordet. Förlust av arbete, ekonomi,social position och allmänt anseende.
Citera
2011-04-25, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cikoria
Om jag förstått rätt fick Örebro universitet kritik för ett förfarande där universitetet fått ersättning för gmnasisters studier som universitetet inte skulle ha. Har jag också förstått rätt om SB varit ansvarig och att kritiken skulle ha framförts någon vecka innan mordet?

Jag tcker det vore intressant om någon som är insatt i universitetsvärlden kunde reda ut vilken påverkan detta skulle kunnat få på SBs verksamhet och position på universitet.

Var hans tjänst hotad? "Grundtjänst eller studierektorsuppdrag? Om universitet skulle förlora medel, dels för ev återbetalningsskldighet, dels för att en "studentkategori" försvann i framtiden.

Kunde det vara så att Eva hade informerat någon om förhållandena. Kunde hon hota med fler avslöjanden om andra oegentligheter av liknande slag?

Jag kan tänka mig att något i den här riktningen skulle kunna vara motiv för mordet. Förlust av arbete, ekonomi,social position och allmänt anseende.

Hej cikoria!
Jag har försökt ta upp frågan då och då, den har varit på tal tidigare också, men jag själv har inte hunnit få ordning på det som sagts i olika omgångar.
Det blir lite som en död boll.
Du kan titta på kommentarerna till mitt senaste försök, där finns också ref. till diskussion i februari
https://www.flashback.org/sp30229391

Tillägg:
det där är inlägg #23754, 11-04-22, 14:34
jag lägger ut texten några inlägg senare och det finns några andra kommentarer
Senast redigerad av tantigheter 2011-04-25 kl. 14:12. Anledning: tillägg
Citera
2011-04-25, 14:27
Medlem
PeterNosters avatar
Kuggarn skrev mycket om detta tidigt i tråden. Hade inside från universitetet.

https://www.flashback.org/t1408276p5
Citera
2011-04-25, 14:37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kuggarn skrev mycket om detta tidigt i tråden. Hade inside från universitetet.

https://www.flashback.org/t1408276p5

Det här ämnet har manglats ett antal gånger i tråden... och varje gång kommer dom fram till samma slutsats.
Nej det var inte Eva som informerade någon om någonting.
Det kom från ett helt annat håll och det vet dom på universitetet.
Nej SB:s tjänst, verksamhet och position på universitet blev/var inte hotad.

Sök på Kuggarn så får vi en gång för alla slut på den här meningslösa diskussionen om universitetet.
Resultatet blir inte annorlunda för att vi drar det ännu ett varv...

Förlust av arbete, ekonomi, social position och allmänt anseende skaffade SB sig genom att mörda Eva... och motivet till mordet finns i deras förhållande enligt åklagaren.
Men vad det är får vi veta först när fupen kommer... om den kommer...
Senast redigerad av Timeout 2011-04-25 kl. 14:40.
Citera
2011-04-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det här ämnet har manglats ett antal gånger i tråden... och varje gång kommer dom fram till samma slutsats.
Nej det var inte Eva som informerade någon om någonting.
Det kom från ett helt annat håll och det vet dom på universitetet.
Nej SB:s tjänst, verksamhet och position på universitet blev/var inte hotad.

Sök på Kuggarn så får vi en gång för alla slut på den här meningslösa diskussionen om universitetet.
Resultatet blir inte annorlunda för att vi drar det ännu ett varv...

Förlust av arbete, ekonomi, social position och allmänt anseende skaffade SB sig genom att mörda Eva... och motivet till mordet finns i deras förhållande enligt åklagaren.
Men vad det är får vi veta först när fupen kommer... om den kommer...

Min fetning:

Här https://www.flashback.org/sp30234303
och här:
https://www.flashback.org/sp30234823

har jag sagt att jag tror att frågan var felställd då.
Jag har förstått att det inte var EM som anmälde honom!
Det är väl ändå förbaskat vad en del beslutar vad som är meningsfullt och inte i denna tråd.
Citera
2011-04-25, 15:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Hon [AA] arbetar med affärsfrågor så hon vet nog hur man undviker ekonomiska kriser.
Min personliga erfarenhet är tyvärr att folk i olika typer av mer eller mindre avancerade ekonombefattningar inte är ett dugg bättre än Medelsvensson på att undvika ekonomiska kriser. Om nåt snarast tvärtom, faktiskt.
Citera
2011-04-25, 16:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Min fetning:

Här https://www.flashback.org/sp30234303
och här:
https://www.flashback.org/sp30234823

har jag sagt att jag tror att frågan var felställd då.
Jag har förstått att det inte var EM som anmälde honom!
Det är väl ändå förbaskat vad en del beslutar vad som är meningsfullt och inte i denna tråd.
Varför tar du då upp det gång på gång?
Tror du att det på något sätt är relaterat till varför SB mördade EM?
Citera
2011-04-25, 17:19
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Min personliga erfarenhet är tyvärr att folk i olika typer av mer eller mindre avancerade ekonombefattningar inte är ett dugg bättre än Medelsvensson på att undvika ekonomiska kriser. Om nåt snarast tvärtom, faktiskt.

Ja okey kan delvis hålla med dig om det.
Men det kan vara tvärtom också som att man genom sitt arbete vet lite mer än Svenssons.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
En källa på det markerade hade varit önskvärt.
Källa på var hon arbetar någonstans ligger i tråden sen innan och jag outar inte i onödan så tyvärr det blir inget med det just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel

Jag tror inte heller att de noterat att han skulle vara suicidal. Tvärtom har han väl verkat ovanligt oberörd? Det är inte säkert att någon har gjort fel. Om SB mått "hyfsat ok" i häktet, varit övertygad om att klara sig undan och insåg att det var kört kan han i stundens ingivelse tagit livet av sig. Han kan ha planerat så att han sett ut möjliga tillvägagångssätt, och när han nu fick presenterat ännu mer "bevis" mot honom valde han att göra det just då.
Det går inte att ha alla intagna skyddade och bevakade om de inte på något sätt visar att de inte mår bra.

Precis det jag menar med att man inte kan gräva sig in i en hjärna och veta vad som rör sig.
Sjukvården är den som avgör det mesta så varför åklagaren och polis samt häktespersonal hängs som syndabock är för mig en gåta.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-04-25 kl. 17:23.
Citera
2011-04-25, 17:22
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Det kan ju ha funnits mer än det som blev anmält. En del har varit inne på att BOs kasse skulle innehålla "hot stuff". Anta att där finns kopior på andra oegentligheter och det är därför de träffas.

Med tanke på de egenskaper som de inblandade tillskrivits i tråden så är det väl inte otänkbart att BO som god samhällsmedborgare tar MT i örat innan BO anmäler honom.
Citera
2011-04-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Min fetning:
svaret på den frågan finns faktiskt i ett av de tre inläggen jag refererade till i mitt föregående inlägg.
Svaret på den andra frågan: Ja, jag tror att det skulle kunna ingå i bilden.
Citera
2011-04-25, 17:25
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Källa på var hon arbetar någonstans ligger i tråden sen innan och jag outar inte i onödan så tyvärr det blir inget med det just nu.

I tråden finns det minst tre förslag så det vore roligt att veta vilket du fastnade för.

Fast du kanske inte vet utan bara vill spela viktig och då är det svårt att lämna källupplysning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in