2011-01-03, 17:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Eva jobbar/har jobbat på Universitetet... vet inte om det har skrivits i tråden förut. Anledningen till att jag vet det är att Eva är en släkting till mig.

Undersökte lite närmare, och kan bekräfta att den anhållne har koppling till Örebro Universitet. Visar det sig att de lärt känna varandra i universitetsvärlden, och han på något vis har med försvinnandet att göra, så lär det bli en del övertid för Sveriges kriminalreportrar...

Edit: Tycker väl inte så där jättemycket pekar på honom i nuläget, och han är ju bara skäligen misstänkt, så skippar lägga ut namn.
Senast redigerad av Troian 2011-01-03 kl. 17:25.
Citera
2011-01-03, 21:45
Medlem
6tasys avatar
Förnamn S och efternamn B?

Man I'm good.
Citera
2011-01-03, 21:54
Medlem
6tasys avatar
Jag fick reda på namnet genom att göra en koll på hur många födda 1959 det bor på den gatan den anhållne bor på. Hur jag fick reda på vilken gata han bor på håller jag för mig själv tills vidare. Sedan kollade jag upp de namn jag fick fram och om någon av de har någon anknytning till universitetet och fick en träff.

Av respekt för mannen och hans familj vill jag nog vara lite mer säker på att han har något med det hela att göra innan jag droppar hela namnet. Han kan faktiskt vara helt oskyldig.
Citera
2011-01-03, 22:08
Medlem
Karaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6tasy
Jag fick reda på namnet genom att göra en koll på hur många födda 1959 det bor på den gatan den anhållne bor på. Hur jag fick reda på vilken gata han bor på håller jag för mig själv tills vidare. Sedan kollade jag upp de namn jag fick fram och om någon av de har någon anknytning till universitetet och fick en träff.

Av respekt för mannen och hans familj vill jag nog vara lite mer säker på att han har något med det hela att göra innan jag droppar hela namnet. Han kan faktiskt vara helt oskyldig.

Helt rätt. Var inne o kollade på Örebro Universitet, initialerna SB - det kryllar av SB-män
Citera
2011-01-03, 22:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6tasy

Ja, han har barn sedan ett tidigare förhållande.

Som du säger kan han vara oskyldig. Min känsla är dock att om någon är skyldig så är det sannolikt han. Anledningen till att han anhållits är förmodligen att de har eller har haft en relation, eller att hon var på väg till honom eller sist sågs i hans bostad, eller på väg dit. Kanske en kombination.

Har hon utsatts för brott så är det förmodligen av en person hon känner, ovanligt att kvinnor dödas av obekanta män, särskilt om kroppen skuffas undan. Är det någon hon känner så bör de haft kontakt timmen eller timmarna innan de möttes, vilket då borde gå att se genom att kontrollera mobiltrafik.

Men, att gömma undan en kropp är inget som görs i en handvändning. För det första är en kropp oerhört skrymmande och otymplig att förflytta. Att överhuvudtaget få in den i en bil är inte helt lätt för de flesta män i 50-årsåldern. För det andra krävs det också någon form av kyla för att göra en sådan grej. Vi snackar personligheter i stil med Den leende mördaren, Mats Alm eller Maximlian Kartaschev - inte socialt etablerade och välutbildade personer med ett cleant förflutet.

Återstår gör också fortfarande att hon håller sig undan frivilligt, att hon råkat ut för plötslig sjukdom eller olycka, eller att hon tagit livet av sig. Även om det inte finns någonting som direkt talar för något av dessa alternativ så känns de i förhållande till alternativen inte helt osannolika. Att det är så att säga är möjligt i praktiken att vara försvunnen utan att någon påträffar en tycker jag om inte annat den försvunna gamla tanten i Värmland visar, där dessutom en hel bil är borta.
Citera
2011-01-03, 22:45
Medlem
Akademikerns avatar
Hennes bil påträffades i ett parkeringshus(vad jag hört). olåst med nycklar i.. i parkeringshus finns det kameror. Om den misstänkte är den som kört dit bilen (borde vara så. varför skulle Eva lämna bilen olåst i ett parkeringshus med nycklarna i?) så är det en smal sak för polisen att identifiera mannen.
Citera
2011-01-03, 22:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Hennes bil påträffades i ett parkeringshus(vad jag hört). olåst med nycklar i.. i parkeringshus finns det kameror. Om den misstänkte är den som kört dit bilen (borde vara så. varför skulle Eva lämna bilen olåst i ett parkeringshus med nycklarna i?) så är det en smal sak för polisen att identifiera mannen.

Det är förmodligen inte något som räcker till mer än skälig misstanke.
Citera
2011-01-03, 22:55
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är förmodligen inte något som räcker till mer än skälig misstanke.

Nej precis. Mer tänkt som en möjlig förklaring till hur dom hittade mannen.
Citera
2011-01-03, 23:43
Medlem
glints avatar
Kan det här ha något med det att göra?

"2010-12-29 12:05, Övrigt, Örebro
Person påkörd av tåg vid järnvägsövergången på LV831. På platsen anträffas en oidentifierad kvinna avliden. Anhöriga är okända i nuläget och därav inte underrättade. Inget brott misstänks i nuläget.

Organisation
Polismyndigheten i Örebro län
Text: VB Torbjörn Roos. Publicerad: 2010-12-29 12:56."

Stämmer på datum... Men jag hoppas verkligen att hon hittas i livet snart!!
Citera
2011-01-03, 23:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glint
Kan det här ha något med det att göra?

"2010-12-29 12:05, Övrigt, Örebro
Person påkörd av tåg vid järnvägsövergången på LV831. På platsen anträffas en oidentifierad kvinna avliden. Anhöriga är okända i nuläget och därav inte underrättade. Inget brott misstänks i nuläget.

Organisation
Polismyndigheten i Örebro län
Text: VB Torbjörn Roos. Publicerad: 2010-12-29 12:56."

Stämmer på datum... Men jag hoppas verkligen att hon hittas i livet snart!!

Det är enligt uppgifter i Facebookgruppen inte hon. Har också svårt att tänka mig att om det överhuvudtaget fanns misstankar att det skulle vara hon så skulle man inte över tre dygn senare anhålla en person misstänkt för människorov.
Senast redigerad av Troian 2011-01-03 kl. 23:55.
Citera
2011-01-04, 01:30
Medlem
Kuggarns avatar
S B och Eva har enligt uppgift haft en hel del med varandra att göra.
Citera
2011-01-04, 07:09
Avslutad
Nu börjar det bli ett medialt intresse. Så nyss på morgonnyheterna om det och så Aftonbladet har det som första nyhet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8365125.ab
Gissar att de andra medierna nu även börjar rapportera......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in