2011-04-24, 23:43
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Frågan gäller väl om man noterat att han inte mådde bra?
Det tror inte jag man gjort utan tvärtom har han verkat må hyfsat bra.

Ja, det är också min uppfattning.
det har inte fram tills sista veckan då den mest graverande bevisningen lades upp framför nosen och han under detta förhör brast i gråt, visat några tecken på att man noterat att han "inte mår bra"-.
Jag är ironisk här då jag anser att man inte kan prata om nån som mår bra eller inte i sammanhanget.

Som jämförelse vad jag menar är
i ett annat fall som Isakin - kannibalen" , där har vi ett exempel på någon som "inte mår bra" i alla bemärkelser. , han pratar om det själv, han nämner psykos, mediciner och pratar osammanhängande, hallucinerande i utskriften av larmsamtalet.
I SB.s fall har man i P:7an konstaterat att han har en adekvat verklighetsuppfattning, inte några sjukdomar mm.
Det är att man mår bra i den bemärkelsen.
Citera
2011-04-24, 23:48
Medlem
PhDSalanders avatar
[quote=MrsMagoo]Frågan gäller väl om man noterat att han inte mådde bra?
Ansvarige läkaren bär högsta ansvaret inte polis, åklagare eller häktespersonal dom har följt sjukvårdens direktiv till fullo.

Jag tror bristen ligger i kommunikation mellan ansvarig läkare och ev häktespersonal som slarvat den dagen då SB för första gången lämnades i träningslokalen i över en timma utan tillsyn.
Något måste ha brustit just den dagen.
Citera
2011-04-24, 23:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det krävs ingen rocket-science heller för att inse att Börjesson var en person som uppenbarligen klarat av att föra en massa människor bakom ljuset i många år, levde bakom en mask av trevlighet, artighet och korrekthet, men att där bakom dolde sig en person som mäktade med att döda och stycka en fd älskarinna .
Att han därför utan större svårighet klarat av att hålla masken inför sin advokat, sina kontakter i häktet , personal , läkare ser jag som mycket enkelt att förstå.
Åklagare Flodin har som jag ser det varit ganska skrupelfri och krasst inställd till Börjesson.
Om brist på kompetens finns, så anser jag inte den verkar ligga hos henne, utan hos häktespersonalen som haft ansvar för tillsynen och som jag bedömer inte varit tillräckligt kompetenta, liksom läkaren borde ha brustit i att bedöma SB:s beteende.
Att du utgår från att åklagaren och polisen ljuger för att rädda sitt eget skinn verkar helt taget ur luften och låter ganska rättsvidrigt om man ska tänka så.
Jag har jobbat en hel del med att räta upp verksamheter som inte fungerar. Jag brukar få rätt fria händer. Tyvärr är det mycket vanligare än man tror att folk i första hand agerar för att rädda sitt eget skinn och bara i andra hand är intresserade av att sanningen kommer fram.

Detta gäller även folk i högre positioner.

Man får aldrig förutsätta att folk ljuger och det gör jag inte heller i detta fall. Men eftersom detta helt klart är ett fall där omständigheterna skulle kunna få de inblandade att göra det (jag har benat ut flera liknande fall) kan vi inte veta om deras uttalanden om att inget kunde märkas på SB verkligen är sanna eller inte.

Med andra ord: Tills vidare saknar de värde. Tråkigt, men sant.
Citera
2011-04-25, 00:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Det tror jag vi kan utesluta, då det framkom tidigt att AA hade en bra inkomst själv. Tvivlar på att hon varit ekonomiskt beroende av SB alls. Vilket kanske gör det ännu lite konstigare med bilen. Men det kan helt enkelt vara så att han skrev ett gåvobrev som gjorde den till hennes utan att hon ens visste om det. Och nu kanske hon helt enkelt försöker bli av med den fortast möjligt. Hon har ju bara ägt den sen skärtorsdagen och sen dess har det varit helg. Så absolut ingen skugga över AA eller andra anhöriga.

Jag återgår till att det skumma ligger i om SB började fördela sina ägodelar medan han satt häktad.
Jag rotade litet i bakgrunden till det fetade: Om jag förstår rätt så blev AA sjukskriven ganska kort efter att SB häktades och har nog varit sjukskriven sedan dess (inget att förvånas över, tycker jag).

Därmed torde hennes inkomst ha gått ned en del. Kanske en hel del om hennes arbetsgivare inte har en policy att ersätta höga löner fullt ut.

Dessutom har hon blivit av med sin bostad (som hon inte fått bo i ) men måste ändå (om jag förstår rätt) betala hyran. Som grädde på moset måste hon ha någon annanstans att bo.

Jag känner inte AA och vet inte hur hon har det. Men hennes ekonomiska förutsättningar har nog ändrats en hel del de senaste månaderna. Och inte till det bättre. Själv hoppas jag att det reder ut sig för henne.
Citera
2011-04-25, 00:16
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hela detta inlägg är rena spekulationer från din sida.

Du är alldeles uppenbarlgen en person som startar med en idé om att saker ska vara på ett visst sätt och sedan tolkar du all information så att det ska passa din uppfattning.

Du kan naturligtvis ha rätt. Men att - som du gör - bara presentera dina icka faktaunderbyggad spekulationer som den absoluta sanningen, det tycker jag är att lura läsaren.

Själv föredrar jag att ha en mera öppen attityd och anpasssa mig till nya fakta som kommer fram eftersom det för mesta brukar löna sig att följa verkligheten.

Här har du ju tolkat din bild av mig som person, på samma sätt som man kan anta hur din hypotes
underbyggs om min person som den gör om vem som helst som person, och för huvudpersonerna i vårt ämne, Börjesson och Magnusson.
Samma metod använder vi nog var och en för att överhuvudtaget kunna orientera oss i världen och inte tappa greppet.
Det som är alldeles uppenbart för dig i din uppfattning om mig, kanske är lika uppenbart för mig utifrån min verklighet som uppfattning att bedöma vem SB var.?

Men herregud , lura läsaren? Som jag skrev förut, det är inte min uppgift som skribent
att ta ansvar för läsarens tolkning av min text. Känner du dig lurad av vad jag skriver är det väl ditt problem, inte mitt, om du inte kan värdera och bedöma själv överfört till ditt egna tolkningssystem?

Absoluta sanningar, beklagar men det är i så fall helt din egen uppfattning vad du tycker det ser ut som.
Citera
2011-04-25, 00:21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det är mindre troligt att man köper en likbil i ett dödsbo så det tror jag inte riktigt på.
Jag tror mer på mitt tidigare uttalande.
För en sambo ärver inte .
Det här handlar om något man gjort upp innan han dog .
Tjaa, det är förstås möjligt. Men vi vet inte.

Jag ville bara peka på att det finns flera möjligheter.
Citera
2011-04-25, 00:43
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tjaa, det är förstås möjligt. Men vi vet inte.

Jag ville bara peka på att det finns flera möjligheter.

Räcker kanske med att hon har klivit omkring på golvet i lägenheten så hon vill väl knappast köpa bilen .
Och är hon dessutom i ekonomisk kris som du talar om så har hon väl inte råd att köpa den.

Även om AA varit sjukskriven så svälter hon nog inte ändå.
Hyran vet inte jag om hon va tvungen att betala själv utan Börjesson fick nog bidra med det han hade.
Allt sker via advokaten då det gäller räkningar osv.
Hon arbetar med affärsfrågor så hon vet nog hur man undviker ekonomiska kriser.

Kan hon ha bott i sin dotters lägenhet under tiden?
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-04-25 kl. 00:48.
Citera
2011-04-25, 00:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Räcker kanske med att hon har klivit omkring på golvet i lägenheten så hon vill väl knappast köpa bilen .
Och är hon dessutom i ekonomisk kris som du talar om så har hon väl inte råd att köpa den.

Hyran vet inte jag om hon va tvungen att betala själv utan Börjesson fick nog bidra med det han hade.
Va hon anställd eller eget företag har ju betydelse hur ekonomin har varit.

Som jag sade tidigare så känner jag inte till AAs situation. Jag kan bara konstatera att hennes ekonomi och levnadssituation med alla sannolikhet har utsatts för en hel del stress.

Som du säger kan de säkert ha delat på hyran (men knappast efter SBs död?), men det brukar ändå bli dyrare att bo på två ställen även om hon möjligtvis kan ha bott hos något barn.

Såvitt jag vet är hon anställd och har inte eget företag. Får man inte extra kompensation från arbetsgivaren så förlorar man rätt mycket pengar som högavlönad. Men jag vet inte hur det fungerar i hennes fall.

Oavsett vilket så hoppas jag det reder upp sig för henne och allas (EMs, AAs, SBs) barn. Inget kul läge...
Citera
2011-04-25, 01:06
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Hon arbetar med affärsfrågor så hon vet nog hur man undviker ekonomiska kriser.

En källa på det markerade hade varit önskvärt.
Citera
2011-04-25, 01:11
Medlem
Guardian Angels avatar
[quote=PhDSalander]
Citat:
Frågan gäller väl om man noterat att han inte mådde bra?
Ansvarige läkaren bär högsta ansvaret inte polis, åklagare eller häktespersonal dom har följt sjukvårdens direktiv till fullo.

Jag tror bristen ligger i kommunikation mellan ansvarig läkare och ev häktespersonal som slarvat den dagen då SB för första gången lämnades i träningslokalen i över en timma utan tillsyn.
Något måste ha brustit just den dagen.

Jag tror inte heller att de noterat att han skulle vara suicidal. Tvärtom har han väl verkat ovanligt oberörd? Det är inte säkert att någon har gjort fel. Om SB mått "hyfsat ok" i häktet, varit övertygad om att klara sig undan och insåg att det var kört kan han i stundens ingivelse tagit livet av sig. Han kan ha planerat så att han sett ut möjliga tillvägagångssätt, och när han nu fick presenterat ännu mer "bevis" mot honom valde han att göra det just då.
Det går inte att ha alla intagna skyddade och bevakade om de inte på något sätt visar att de inte mår bra.
Citera
2011-04-25, 02:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Den bebos av LA och en ung man, född 1987.
Mamma kanske har sovit på soffan efter det att lgh avspärrades, men inte innan det, det verkar väl inte troligt.

Jag har en känsla av att tidningarna skulle ha snappat upp om de hade en fnurra på tråden, och därmed blivit särbo.

Det är väl en sak om hon äger bilen för att sälja den. Men att ha den kvar för eget bruk, det känns en aning märkligt.

Det finns väl inget som pekar på att annat fordon än Cadillacen har använts vid transporten av likdelar. Nej, en annons och sen hålla tummarna för att ev. spekulanter inte läser AB och Expressen.
Ingen vet fortfarande var AA befann sej under de dagarna som var aktuella.

Någon måste äga bilen. Döda personer kan inte äga en bil och ha försäkring på den. De hade troligen bilen gemensamt och då blev det AA som tecknade ägarbytet i sitt namn. Vad hon sedan tänkt göra med bilen är en annan sak.
Finns fortfarande inte några uppgifter på att likdelarna skulle ha transporterats i SB:s Cadillac.
Citera
2011-04-25, 02:29
Bannlyst
Citat:
Det är mindre troligt att man köper en likbil i ett dödsbo så det tror jag inte riktigt på.
Jag tror mer på mitt tidigare uttalande.
För en sambo ärver inte .Det här handlar om något man gjort upp innan han dog .
Min fetning:
Sambolagen gäller och de flesta har även ett testamente.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in