2011-03-17, 13:32
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Av mej fetat.
Allra flesta är inte alla. Han kanske är en av dem som inte går in under "allra flesta"?
Ja, det kan ju vara så. Sannolikheten är inte så stor, men den finns där.

Det jag tänker är, att om man till det lägger att det verkar saknas motiv, att SB inte verkar vara personen som tar till våld och att han dessutom ska ha hunnit med att skaffa fram utrustning, göra jobbet, köra ut säckarna och dessutom inte lämna ett enda spår så blir det väldigt svårt att få ihop det.
Citera
2011-03-17, 13:40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jämförelsen med krig är intressant, de som var med i krig och har sett massor av hemskheter lider ofta fruktansvärt utav deras upplevelser, men inte förrän efter att de har fått tid och lugn att reflektera över detta.

Om man jämför med SB så är han fortfarande mitt uppe i detta, om han nu är skyldig så är det inte över för hans del, nu handlar det om att skydda sig själv och då tror jag att det är möjligt att han, precis som många soldater, förtränger och fokuserar på situationen.

Om SB kommer att må dåligt över styckningen så kommer det komma först när allt är klart, då han har tid och lugn att reflektera över det som hänt.

Detsamma gäller även hemskheten att man sitter oskyldigt häktad för styckmord, om man funderar på vad GW sa om att klättra på väggarna, för även dessa personer sitter i ett sådant läge att de behöver tänka på sin egen utsatta situation. Men det handlar om att fokusera på rätt saker och vissa klarar det och andra bryter ihop, men den som är oskyldig tror jag är starkare än den som är skyldig, för den som är skyldig har mer saker att bearbeta än bara sin situation, alltså även ångest, sorg och hemska bilder från det som inträffat och de ser jag har större anledning att klättra på väggarna.

Angående hur och varför han dödade henne är svårt att svara på. Relationsmord beror ofta på den hastigt uppkomna situationen, om det inte finns mer djupgående motiv som testamenten, arv eller kanske hämnd i grunden. Jag tycker inte att det finns riktigt bra tecken som pekar i någon riktning just nu.
Ja, det kan förstås vara så att man är inne i "bubblan" till rättegång och allt är överstökat.

Å andra sidan vet man - också från krigssituationer - att det är svårt att befinna sig i ett sådant krisstillstånd någon längre tid. Några dagar kan gå. En vecka kanske. Men kropp och själ kan inte gå hur länge som helst på det extra adrenalinpåslag och allt vad det nu är som krävs.

Vem vet, kanske är SB ett undantagsfall. Men jag stämmer gärna in i din tes att en oskyldig har större möjligheter att klara en lång häktningsperiod mentalt.

Om någon kunde presentera ett bra motiv för SB att ta livet av EM skulle situationen bli en annan. Men nu har det gått två och en halv månad utan att något sådant kommit fram. Och jag har väldigt svårt att tro att en person som SB skulle ta livet av någon utan ett väldigt bra motiv, alldeles oavsett om vi talar planerat eller oplanerat.
Citera
2011-03-17, 13:42
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Kan vi få reda på hur badrummen ser ut i den fastighet där Eva bodde?
Finns det badkar så kan det mycket väl vara där det hänt utan att GM lämnat några spår efter styckningen.
Enda kruxet är att GM någonstans bör ha lämnat spår efter sig själv. Antingen i form av DNA eller i form av helt rentvättade ytor här och var.

Har funderat lite på det här med badrummet och spekulerar lite nu...

Att det finns spår efter GM i badrummet är bara naturligt för han bodde ju där.
Extremt rentvättade ytor kan ju förklaras med lite städdille.

Säg att det finns ett badkar och att styckningen skedde där och efteråt så användes mängder med klorin för att dölja och förstöra eventuella spår i badkar och avlopp... plus en ordentlig städning av övriga ytor.

Sen används det badrummet i flera dagar av 3 personer... varav 2 är kvinnor och den ena kvinnan är i 20 års åldern och dom brukar ju vara kända för att duscha/bada länge länge länge... och då har det ju använts otroliga mängder vatten innan teknikerna börjar sina undersökningar... och avloppsledningar har blivit ordentligt genomspolade. Dessutom med varmt vatten fullt med tvål och schamporester som kan hjälpa till att lösa upp eventuella rester av blod.

Det tog ju runt 10 dagar innan dom hittade första delen av kroppen och innan dess var väl inte lägenheten/badrummet undersökt för spår efter blod eller annat... eller... ?
Bodde AA och dottern kvar i lägenheten fram till första fyndet av kroppen?

Hur troligt är det att teknikerna kan hitta några spår efter så lång tid när ett badrum har använts så flitigt... alternativt om det har använts flera liter klorin vid städningen?
Senast redigerad av Timeout 2011-03-17 kl. 14:04.
Citera
2011-03-17, 13:43
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Det jag tänker är, att om man till det lägger att det verkar saknas motiv, att SB inte verkar vara personen som tar till våld och att han dessutom ska ha hunnit med att skaffa fram utrustning, göra jobbet, köra ut säckarna och dessutom inte lämna ett enda spår så blir det väldigt svårt att få ihop det.

När det gäller motiv och spår vet vi inte, kan bara gissa.

Vi vet heller inget om SM:s egenskaper när det gäller att ta till våld. Inget är polisanmält, så vitt det framkommit men det säger inte att det inte hänt. Beror också på vad man lägger in i ordet "våld". Räknas psykiskt våld dit? Ingen här, som jag förstått det, vet hur SB var inom hemmets fyra väggar.
Nej, hävdar att SB är en Ulv i fårakläder.
Citera
2011-03-17, 13:46
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Som jag ser det är ett fullt tänkbart motiv att Eva attackerat MT nära och kära i syfte att avslöja deras (enl.henne) förhållande.
Man kan kanske undra varför Eva träffar MT på fm? Han är ju inte känd som någon våldsam typ men detta är troligen en helt ny situation för honom.

Om MT är skyldig, kan styckning och transport skett vid någon annan tid än efter kl. 16 på onsdagen?
Isf var har kroppen förvarats fram till dess samt vilket fordon har använts för transport?
Citera
2011-03-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
...
Om MT är skyldig, kan styckning och transport skett vid någon annan tid än efter kl. 16 på onsdagen?
Isf var har kroppen förvarats fram till dess samt vilket fordon har använts för transport?

Min gissning är att han låtit henne ligga fram till tidigast omkr kl 16 på onsdag, och sedan trott sig ha relativt gott om tid att stycka och sprida kroppsdelarna en efter en, eller något i den stilen.
Det var ändå en stor helg på gång, det var mellandagar och alltså ganska slappt på arbetsplatser osv. Många var bortresta och själv kunde han komma och gå lite som han ville både hemma och borta? Kanske. Han hade faktiskt också gott om tid fram tills han togs för förhör på lördagen den 1/1.
Kanske så gott om tid, att han inte var riktigt klar? Kanke det som saknas fortfarande finns på styckningsplatsen? (Väldigt långsökt, men för diskussionens skull)
Om han räknade med att kunna ta det långsamt och metodiskt, så hann han också med att röra sig "normalt" mellan varven. Han jagade alltså inte runt som en skållad råtta, vilket skulle fått omgivningen att undra?

PS
Så här skulle man kunna tänka om vilken GM som helst, tror jag - det behöver alltså inte syfta direkt på SB
Senast redigerad av tantigheter 2011-03-17 kl. 14:34. Anledning: Tillägg
Citera
2011-03-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Har funderat lite på det här med badrummet och spekulerar lite nu...

Att det finns spår efter GM i badrummet är bara naturligt för han bodde ju där.
Extremt rentvättade ytor kan ju förklaras med lite städdille.

Säg att det finns ett badkar och att styckningen skedde där och efteråt så användes mängder med klorin för att dölja och förstöra eventuella spår i badkar och avlopp... plus en ordentlig städning av övriga ytor.

Sen används det badrummet i flera dagar av 3 personer... varav 2 är kvinnor och den ena kvinnan är i 20 års åldern och dom brukar ju vara kända för att duscha/bada länge länge länge... och då har det ju använts otroliga mängder vatten innan teknikerna börjar sina undersökningar... och avloppsledningar har blivit ordentligt genomspolade. Dessutom med varmt vatten fullt med tvål och schamporester som kan hjälpa till att lösa upp eventuella rester av blod.

Det tog ju runt 10 dagar innan dom hittade första delen av kroppen och innan dess var väl inte lägenheten/badrummet undersökt för spår efter blod eller annat... eller... ?
Bodde AA och dottern kvar i lägenheten fram till första fyndet av kroppen?

Hur troligt är det att teknikerna kan hitta några spår efter så lång tid när ett badrum har använts så flitigt... alternativt om det har använts flera liter klorin vid städningen?

Tror du att en styckning av en vuxen person är möjlig i ett badkar, utan att det finns märken/skador på/ i badkaret? Att det är möjligt öht?
Citera
2011-03-17, 14:32
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Tror du att en styckning av en vuxen person är möjlig i ett badkar, utan att det finns märken/skador på/ i badkaret? Att det är möjligt öht?

Varför skulle det bli märken i badkaret?
Han har väl inte använt motorsåg och yxa och styckningen har omskrivits som prefessionellt utförd i pressen.

Jag har styckat en halv gris och en kvarts kalv på ett köksbord med hjälp av enbart en kniv och det blev inte ett märke på bordet efter det.
Ett badkar har betydligt hårdare yta än en bord av trä... så jag tror det är fullt möjligt.
Citera
2011-03-17, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Och när jag nu sitter här och försöker vara "synsk"
Jag tror inte på badkar, eller i närheten av bostad. Det skulle inte förvåna mig om det visar sig att styckningsplatsen och fyndplatserna ligger väldigt långt ifrån varandra. I alla fall inte nödvändigtvis på en mer eller mindre rät linje från Örebro. Det skulle kunna vara på andra sidan Örebro, eller ... något som jag inte kan tänka ut, eftersom jag inte känner trakten.
Citera
2011-03-17, 14:58
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag tror inte på badkar, eller i närheten av bostad. Det skulle inte förvåna mig om det visar sig att styckningsplatsen och fyndplatserna ligger väldigt långt ifrån varandra. I alla fall inte nödvändigtvis på en mer eller mindre rät linje från Örebro. Det skulle kunna vara på andra sidan Örebro, eller ... något som jag inte kan tänka ut, eftersom jag inte känner trakten.

Det som stör mig lite i funderingarna runt badkar som styckningsplats är att polisen letade efter en stuga/slaktbod/plats utan rinnande vatten.
Varför då?

Finns det några spår/rester på kroppen som visar på att det har skett på ett ställe utan rinnande vatten?

Edit: Hur mycket skulle det kosta att muta sig till att få titta lite i fupen redan nu
Senast redigerad av Timeout 2011-03-17 kl. 15:07.
Citera
2011-03-17, 15:17
Medlem
Möjliga styckningsredskap:
kniv? med tanke på hur snitten har beskrivits?
vanlig såg av något slag?
kirurgisk såg?
skärbrännare eller motorsåg eller liknande?
(Förlåt en väldigt okunnig gammal dam)
Ni som kan sådant hittar bättre förslag.
Inget vatten? Sågspån skulle absorbera även stora mängder blod.
Kan man tänka sig något annat?
Lokal? Detta är Bergslagen: här måtte finnas väldigt mycket annat än jaktplatser; gamla ruckel till små verkstäder och fabriker - varför inte ett litet övergivet sågverk i en övergiven by?
Man kan tänka sig mycket
Citera
2011-03-17, 15:21
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Pröva med Nora, eller för att gå åt andra hållet, någonstans kring sjön Leken. Från Leken tar man sig enklast Lekhyttan - Garphyttan - Frösvidal, sedan svänger man vänster mot Klockhammar på vägen mot Närkes Kil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in