2011-03-17, 15:43
Medlem
Eller något så löjligt enkelt som en vedbod eller ett upplag pellets för eldning?
Elda upp sågspånen/pelletsen efteråt?
Ungefär som i den gamla filmen/deckaren med kvinnan som slog ihjäl sin man med en djupfryst lammstek. När polisen skulle leta trubbigt föremål låg steken i ugnen och doftade så gott.
Citera
2011-03-17, 15:50
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Eller något så löjligt enkelt som en vedbod eller ett upplag pellets för eldning?
Elda upp sågspånen/pelletsen efteråt?
Ungefär som i den gamla filmen/deckaren med kvinnan som slog ihjäl sin man med en djupfryst lammstek. När polisen skulle leta trubbigt föremål låg steken i ugnen och doftade så gott.
Men då måste nog "styckmästaren" vara ägare till bod och upplag, och även vara förbrukaren av pelletsen. Någon annan skulle ju fatta misstanke om de helt plötsligt hade skiftat färg, för att inte tala om hur vedboden hade sett ut efter att ha kört BO genom vedkapen.
Citera
2011-03-17, 16:00
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Möjliga styckningsredskap:
kniv? med tanke på hur snitten har beskrivits?
vanlig såg av något slag?
kirurgisk såg?
skärbrännare eller motorsåg eller liknande?
(Förlåt en väldigt okunnig gammal dam)
Ni som kan sådant hittar bättre förslag.
Inget vatten? Sågspån skulle absorbera även stora mängder blod.
Kan man tänka sig något annat?
Lokal? Detta är Bergslagen: här måtte finnas väldigt mycket annat än jaktplatser; gamla ruckel till små verkstäder och fabriker - varför inte ett litet övergivet sågverk i en övergiven by?
Man kan tänka sig mycket

Jag är född och uppvuxen på en bondgård och har varit med om många hemslakter av kalv och gris.
Min far jagade dessutom räv, mård och mink för skinnen... samt älg.
Älglaget i byn slaktade alltid sina älgar hemma hos oss för vi hade en bra plats för det på bondgården.

Jag har sett många slakter och där har aldrig använts något annat än en vass kniv.
Någon enstaka gång en såg för att såga av lårben på älgar... men sånt är ju inte aktuellt i fallet med Eva.
Skär man på rätt ställen... i leder... så får man isär kroppen ändå. Lite anatomikunskaper är allt som behövs.

Vid en vanlig hemslakt och även när det gäller älg så tömmer man dom på blod innan man styckar.

Jag fick hjälpa till många gånger att hålla när det skulle flås för skinn... och sen spänna upp skinn på tanor för torkning.
När det gäller att flå djur för skinn så har dom nästan aldrig varit tömda och det som slår mig nu är att det aldrig var blodigt att flå dessa djur och vi höll nästan alltid till i köket på kökssoffan när vi gjorde det. Min far skar och jag höll i sträck...
Någon enstaka gång höll vi till i uthuset för att minken hade läckage på någon körtel och den doften ville min far inte ha in i huset.
Djuren som flåddes var alltid kalla och hade ingen kroppsvärme kvar och det var kanske därför dom inte blodade ner.

Så med andra ord... Har hjärtat stannat och en kropp kallnat så blir det inga mängder med blod... inte ens lite blod med den erfarenhet jag har av flådda djurkroppar.

Och i dag får det nog bli vegetariskt... för nu mår jag lite illa
Citera
2011-03-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Men då måste nog "styckmästaren" vara ägare till bod och upplag, och även vara förbrukaren av pelletsen. Någon annan skulle ju fatta misstanke om de helt plötsligt hade skiftat färg, för att inte tala om hur vedboden hade sett ut efter att ha kört BO genom vedkapen.
Javisst.
Vart det nu skulle leda ...
(Jag SKA försöka sluta spekulera, men ibland blir det som med en trasig tand: tungan måste dit och pilla hela tiden )
Citera
2011-03-17, 16:39
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Javisst.
Vart det nu skulle leda ...
(Jag SKA försöka sluta spekulera, men ibland blir det som med en trasig tand: tungan måste dit och pilla hela tiden )

Vad kan vi göra, annat än spekulera? Pilla på du
Citera
2011-03-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Vad kan vi göra, annat än spekulera? Pilla på du
Nej, det går inte ...
Jag har svårt att tro att "detektiven allmänheten" skulle kunna hitta något mer förrän snön smält och isarna gått, om nu inte någon i området kommer ihåg något konstigt så här helt plötsligt.
Kanske polisen skulle beställa satellitbilder från NASA för de aktuella dagarna? Inte för att mördaren skulle vinka i in i kameran precis, men för att man kanske skulle se något ovanligt någonstans i obygden. (Inte sagt på absolut fullaste allvar, det heller)
Jag har tittat på googlekarta och det finns alldeles för mycket vatten i områdena för att det ska se lätt ut.
Kanske det sist och slutligen blir lättare och snabbare att vänta ut ett erkännande.
Citera
2011-03-17, 19:04
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Nej, det går inte ...
Jag har svårt att tro att "detektiven allmänheten" skulle kunna hitta något mer förrän snön smält och isarna gått, om nu inte någon i området kommer ihåg något konstigt så här helt plötsligt.
Kanske polisen skulle beställa satellitbilder från NASA för de aktuella dagarna? Inte för att mördaren skulle vinka i in i kameran precis, men för att man kanske skulle se något ovanligt någonstans i obygden. (Inte sagt på absolut fullaste allvar, det heller)
Jag har tittat på googlekarta och det finns alldeles för mycket vatten i områdena för att det ska se lätt ut.
Kanske det sist och slutligen blir lättare och snabbare att vänta ut ett erkännande.

Ett erkännande kommer kanske inte. Vi får nog hoppas på vittnesuppgifter och teknisk bevisning.
Citera
2011-03-18, 00:30
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
[/b][/b][/b]

Ett tänkbart senario kanske kan vara att de skulle åka hem till SB men att de hamnade i tvättstugan av någon anledning, där uppstod meningsskiljaktigheter och att hon där
miste livet han kanske lade henne i sitt förråd så han kunde fixa det som behövdes därför behövde han vara ifred i källaren och bad grannen om hennes tvättid, sedan så kanske krokarna i ryggen användes för att dra henne upp för den branta källartrappen ev i en stor sopsäck, men jag tror att han använde ett annat fordon eventuellt en släpkärra den skulle man ju kunna backa in alldeles bredvid källartrappen och om någon granne mot förmodan tittat ut så är det ju inte ovanligt att man rensar och kör iväg saker i sopsäckar från källaren, det gör vi både höst och vår. Styckningen kan ha utförts någon annanstans. När nu källardörren uppdagades kan det inte ha varit några problem att forsla bort henne, oavsett hel kropp eller inte ja det var bara en fundering.

Detta är en tidigare teori som jag har funderat på men nu tänker jag på följande sätt. De kanske var i SB:s lägenhet och att mordet och även styckningen skedde där. Då kunde han åka för att inhandla det han behövde i lugn och ro men sedan tror jag fortfarande att han använde källarutgången för att lägga in påsarna i bilen, därför behövde han kunna springa ner och upp till tvättstugan utan att bli störd. Någon skrev att det oftast stod en bil på gården, men den står bara där morgon och kvällstid. På dagtid har inte jag sett någon bil på gården, så skedde det på fm, lunch eller em så går det utmärkt att ställa bilen och ev släp alldeles bredvid källartrappen och fönstren på nedre plan sitter rätt högt upp i förhållande till källartrappen så man ser inte dit om man typ sitter vid ett köksbord, då måste man nog stå och kika rakt ner (om ens någon var hemma som bodde på nedre plan), han kanske hade lagt alla paket i en stor plastsäck eller två och lastade in och det borde gå rätt snabbt, då märks ingenting av hans förehavanden utifrån gatan. Ja detta är en ren spekulation men inte omöjlig. Den enda felande länken är krokarna i ryggen. Dessa blir jag inte klok på
Citera
2011-03-18, 10:16
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Detta är en tidigare teori som jag har funderat på men nu tänker jag på följande sätt. De kanske var i SB:s lägenhet och att mordet och även styckningen skedde där. Då kunde han åka för att inhandla det han behövde i lugn och ro men sedan tror jag fortfarande att han använde källarutgången för att lägga in påsarna i bilen, därför behövde han kunna springa ner och upp till tvättstugan utan att bli störd. Någon skrev att det oftast stod en bil på gården, men den står bara där morgon och kvällstid. På dagtid har inte jag sett någon bil på gården, så skedde det på fm, lunch eller em så går det utmärkt att ställa bilen och ev släp alldeles bredvid källartrappen och fönstren på nedre plan sitter rätt högt upp i förhållande till källartrappen så man ser inte dit om man typ sitter vid ett köksbord, då måste man nog stå och kika rakt ner (om ens någon var hemma som bodde på nedre plan), han kanske hade lagt alla paket i en stor plastsäck eller två och lastade in och det borde gå rätt snabbt, då märks ingenting av hans förehavanden utifrån gatan. Ja detta är en ren spekulation men inte omöjlig. Den enda felande länken är krokarna i ryggen. Dessa blir jag inte klok på

Tror en styckning i en lägenhet är uteslutet. Polisen skulle ha hittat spår. Hon skulle också kunna ha blivit sedd på väg till lägenheten, allt för riskabelt.
Min teori är att han ströp henne i sin bil. Tror på dråp. Därefter blev han rationell och tror själv att han fortfarande är det, om man ska tro på det som framkommer i media.

Krokarna vet jag inte vad jag ska tro om. Antingen att han använt dem för att släpa / förflytta kroppen eller hängt upp henne.
Har själv aldrig styckat något större än en kyckling. Inbillar mej att det är bökigare att arbeta med en kropp som hänger än en som ligger ned. Kanske var inte kroppen hel när den hängdes upp?

Finns det något vattendrag i trakterna, som var öppet vid den här tiden, bäck, å eller liknande?
Är det möjligt att stycka en kropp under / i vatten? Spåren försvinner, praktiskt. Lite kallt bara men vad gör man inte Kanske de ej hittade kroppsdelarna var så små att gm lät dem följa med vattnet?
Enligt media har polisen letat efter en stuga utan rinnande vatten. Måste ju bero på något.
Citera
2011-03-18, 10:36
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:

Som du säkert minns har jag liknande teori, att mordet skett i läg och att styckningen skett i tvättstuga alt läg. (orkar inte klippa in dessa igen) vilken befästes än mer efter du varit där och rekat, och att källarutgångens transportmöjlighet blev klar. Som du beskriver transporten här, ut från läg i dubbla säckar med paketen klara, tja.... Om paketen med kroppsdelar legat i säg dubbla plastsäckar skulle det innebära ett minimum av att släppa i från sig likmolekyler. Därav den avsaknad av spår i bilarna ( eller inte, eftersom vi inte vet) .
Men ajabaja,!!apropå krokar i ryggen!! - Det här är inget vi har fått information om, utan blir en sån typisk upprepad sak som till slut verkar verifierad. Vill därför markera : Det enda vi vet är att kroppen haft märken på bålen efter att den (verkat) varit upphängd. Att man letat efter krokar på Willys eller här i tråden, innebär mera uttryck för polisens sökvarianter som media snappat upp, mer antaganden ändå än vad vi fått konkret bekräftat. Viktigt!
För min del: Jag har sen jag fick veta det tänkt på att kroppen varit upphasad/ till halvsittande, säg i badkaret, ( tveksamt , men möjligt) med hjälp av spännband ( av ngn form av textil/plast) med metalllås, som gjort märken i bålen. Jag ser det inte som krokmärken i ryggen, jag ser långa intryckta spår på bålen upp mot armhålorna, särskilt synliga på sidorna , där det avsatts märken från metallspännen där man drar åt spännbandet. Det kan vara olika typer av spännband, antingen sådana som används i sport, eller bilutrustning, eller packningsband. ( Samtidigt har jag öppet att det Om man utifrån spår på kroppsdelarna antagit att de behandlats och hanterats på ett ställe utan vatten, så kan ju också vara möjligt att där finns säg molekyler , fibrer och rester från natur, från uthus, från lada el typ. . Då går min badkarsteori bort, i så fall) mitt scenario anyway.
Senast redigerad av PhDSalander 2011-03-18 kl. 10:46.
Citera
2011-03-18, 13:17
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Men ajabaja,!!apropå krokar i ryggen!! - Det här är inget vi har fått information om, utan blir en sån typisk upprepad sak som till slut verkar verifierad. Vill därför markera : Det enda vi vet är att kroppen haft märken på bålen efter att den (verkat) varit upphängd. Att man letat efter krokar på Willys eller här i tråden, innebär mera uttryck för polisens sökvarianter som media snappat upp, mer antaganden ändå än vad vi fått konkret bekräftat. Viktigt!
Inte för att vara petig, men det stod väl "två tydliga märken"
Citera
2011-03-18, 13:25
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Inte för att vara petig, men det stod väl "två tydliga märken"

Så gärna ullegull. Ja, det stämmer, och jag tänker mig ett märke på varje bålsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in