2011-03-25, 00:16
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Span ska ha satts in på nyårsafton, enligt tidningarna.

Nyårsafton behöver ju inte betyda "afton".
Efter kl 24 på torsdag så blir det faktiskt nyårsafton... och vad jag minns så undersöktes Evas lägenhet väldigt sent på kvällen och dom kanske satte in span direkt efter det?
Citera
2011-03-25, 00:19
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Span ska ha satts in på nyårsafton, enligt tidningarna.

Citat:
Nu kan Expressen avslöja att polisen då redan bedrivit spaning mot honom i mer än ett dygn, enligt en källa med insyn. Den misstänktes mamma har tidigare berättat för Expressen att sonen ringde vid 17.30 på nyårsafton för att önska gott nytt år. 51-åringen berättade då att han och sambon var bortbjudna på middag. Men vad han inte visste var att civilklädda poliser höll honom under uppsikt.

Citat ur Expr.21.01.11.

Mer än ett dygn skulle isf betyda att span startade innan kl. 21.17 den 31:e.
Citera
2011-03-25, 00:22
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
För övrigt finns det en sak som inte går ihop med det vi diskuterat under dagen: Om hon mördades och styckades i lägenheten, vad har då legat i grustaget? (Polisen lät ju helt säker på att hon legat där).

Kanske ingenting som har med EM att göra. Men OM det har det, så vet vi ju inte vad resultatet av det bortforslade gruset blev. Kanske hittade polisen nåt där?
Citera
2011-03-25, 00:25
Bannlyst
Citat:
jo, jag har också känt att de redan från början letade efter en död kropp. Jag var nyfiken på hur Snorkel kunde känna att de redan 2-3 jan letade runt Rusakulan. Har han hört nån nämna nåt?
Tidigare citat från AB:

Mördarens fem misstag
1 – Kamera 1

Den 29 december, samma dag som Eva försvinner, fångar en övervakningskamera hur hon hoppar in i en mörk bil nära sin arbetsplats. Bilen liknar den svarta Cadillac som den misstänkte 51-åringen äger. Det finns bara en sådan i hela Örebro län.

2 – Kamera 2

Gärningsmannen har lindat in två av kroppsdelarna i Willyspåsar. Polisen har därför hämtat ut material från övervakningskamerorna på en av Örebros Willysbutiker. Platserna där rengöringsmedel, plastsäckar och tejp ligger, fångas av tre kameror – förutom de som sitter vid kassan och i entrén.

3 – Tejpen

Polisens tekniker under*söker nu den bruntejp som mördaren lindat runt säckarna med kvarlevor. Tejpen är enligt uppgift svår att hantera och polisen tror att han kan ha tagit av sig skyddshandskar för att få dit den – vilket i så fall lämnar fingeravtryck. Om han bitit av tejpbitarna finns sannolikt också spår av saliv.

4 – Mobilen

Några dagar in på det nya året kontrolleras Evas och den misstänkte 51-åringens mobiltelefontrafik. Då får polisen träff på en mast mellan Lockhyttan och Klockhammar och letandet ute i skogarna börjar. Sex dagar senare görs första fyndet.

5 – Klockan

Mördaren som styckade Eva städade ordentligt efter sig. Men han kan ha glömt att ta av sig klockan. Efter att polisens tekniker skruvat isär universitets*chefens armbandsur hittade man anmärkningsvärda mängder blod som nu skickats på analys.
Senast redigerad av Yznof 2011-03-25 kl. 00:27.
Citera
2011-03-25, 00:25
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nyårsafton behöver ju inte betyda "afton".
Efter kl 24 på torsdag så blir det faktiskt nyårsafton... och vad jag minns så undersöktes Evas lägenhet väldigt sent på kvällen och dom kanske satte in span direkt efter det?

Åklagaren kopplades in under dagen på nyårsafton. Span skulle inte ha satts in innan dess.
Citera
2011-03-25, 00:35
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Tidigare citat från AB:

4 – Mobilen

Några dagar in på det nya året kontrolleras Evas och den misstänkte 51-åringens mobiltelefontrafik. Då får polisen träff på en mast mellan Lockhyttan och Klockhammar och letandet ute i skogarna börjar. Sex dagar senare görs första fyndet.

5 – Klockan

Mördaren som styckade Eva städade ordentligt efter sig. Men han kan ha glömt att ta av sig klockan. Efter att polisens tekniker skruvat isär universitets*chefens armbandsur hittade man anmärkningsvärda mängder blod som nu skickats på analys.

Om jag inte missminner mig, pejlades mobilerna den 5:te. Alltså innan 2-3 januari. Så vad kunde ha fått polisen att leta i området redan tidigare? Bara vittnen? Eller nåt helt annat?
Citera
2011-03-25, 00:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Kanske ingenting som har med EM att göra. Men OM det har det, så vet vi ju inte vad resultatet av det bortforslade gruset blev. Kanske hittade polisen nåt där?
Men varför letade dom över huvud taget i grustaget? Finns ju många kvadratmil att söka av och polisen måste prioritera hårt.

Dessutom var det ju så att polisen grävde upp och siktade två meter(!) djupt på ett område av 5 X 6 meter. Det blir 60 kubik! Det gör man inte om man inte har synnerligen goda indikationer på att det är ett hett spår.
Citera
2011-03-25, 00:38
Bannlyst
Varför anmäler Evas kollega henne försvunnen samma dag bara för att hon inte dyker upp på ett planerat möte?
Den kollegan måste ha vetat att Eva var i farozon, Eva måste talat om vad som låg bakom deras förhållande. Samt att SB blir misstänkt med en gång.
Citera
2011-03-25, 00:40
Bannlyst
Citat:
Men varför letade dom över huvud taget i grustaget? Finns ju många kvadratmil att söka av och polisen måste prioritera hårt.

Dessutom var det ju så att polisen grävde upp och siktade två meter(!) djupt på ett område av 5 X 6 meter. Det blir 60 kubik! Det gör man inte om man inte har synnerligen goda indikationer på att det är ett hett spår.
Det kanske fanns bilspår i snön in till grustaget som gjorde polisen intresserade.
Citera
2011-03-25, 00:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Om jag hade varit polisen, så skulle jag ha inriktat mig på grustag i första hand, med tanke på den kraftiga tjälen. Jag ser inget konstigt i det.
Citera
2011-03-25, 00:43
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Varför anmäler Evas kollega henne försvunnen samma dag bara för att hon inte dyker upp på ett planerat möte?
Den kollegan måste ha vetat att Eva var i farozon, Eva måste talat om vad som låg bakom deras förhållande. Samt att SB blir misstänkt med en gång.

Det kan oxå vara så att kollegan söker henne via sönerna som kan ha gett kollegan en knuff i rätt riktning.
Citera
2011-03-25, 00:44
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Eva försvann den 29:de och anmäldes försvunnen den 30:de. Då hade hon missat flera åtaganden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in