2011-04-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Han kanske hörde till kategorin "Män som älskar kvinnor"?
Fick dem att känna sej sedda. Vad det nu innebär.
Det är just vad jag tror.
Och han var den som fick E att känna sig sedd när hon hade det som svårast.
Citera
2011-04-28, 22:23
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Men frågan är varför gjorde han det?

Den "heliga tröskeln" som EM eventuellt överträdde kan inte ha varit en rent fysisk gräns.
Hon trampade på ett psykiskt revir, ett territorium som för henne var skyltat med "tillträde strängt förbjudet."
Något så tabubelagt för SB att han inte kunde låta henne komma levande därifrån.

OBS: jag kallar detta inte ”motiv”. Svaret som FUP, OP och ”slasket” kan ge kommer tyvärr tillfredsställa endast dom som undrar vad gjorde Eva som triggade mordet på henne, ”misstaget” som en kvinna inte ska upprepa om hon vill slippa bli mördad.
Senast redigerad av urkinha 2011-04-28 kl. 22:45.
Citera
2011-04-28, 22:24
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Ja, du har nog rätt där. Det behövs nog lite handfastare saker att gå på än subtila hot.
Ja du, om du bara visste hur mycket det ska till innan man får en åklagare med på noterna när det gäller förtal och trakasserier. Så att SB bara hade att gå till polisen om EM trakasserade honom och hans anhöriga stämmer nog väldigt lite in på hur det i verkligheten egentligen är. Det finns det alltför många exempel på. Ibland lyckas man få polisen att lyssna, andra gånger ligger man skjuten i en gränd i Gamla stan, och någon gång slutar det tyvärr väldigt tragiskt som i det här fallet.
Citera
2011-04-28, 22:34
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Jag har haft möjligheten att på olika vägar fråga några som kände SB om de har några idéer om motivet.

De förefaller ha funderat en hel del över detta (man kan ju lätt föreställa sig hur mycket man själv skulle fundera om någon man själv kände gjorde något sådant här).

Men de säger att de bara inte kan komma på något rimligt motiv. "Om det fanns problem fanns det en rad bättre sätt att hantera dem på" är kontentan.

Hade SB sänt ut några varningssignaler tycker man att dessa personer borde ha märkt något. Men icke.

Slutsatsen blir att allt runt mordet måste vara något som SB hållit extremt för sig själv.

Litet överkurs för den som vill fundera vidare:
Citera
2011-04-28, 22:36
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haxan-10
Jag har också fått den uppfattningen att han vara rationell och att det här inte är gjort i plötslig affekt.
Inköpen (säckar, tejp, klorin) och hans alibiförsök (golfen), tyder på en ganska nogrann planering och inget han gjort under tillfällig sinnesförvirring.

Mötet kan vara vad som helst, ett sista möte innan nyåret, då hon skulle starta sitt nya liv, med jobb och resa, en sista sväng i sänghalmen, alternativt han ville visa att han menade allvar med henne genom att ta hem henne till lägenheten. Men han hade inte för avsikt att hon skulle lämna den levande.

Hans efterarbete tyder inte heller det på någon panik över det inträffade, han måste skurat länge och noga, paketerat de flesta av hennes kroppsdelar utan att lämna spår (han misslyckades med några), hans utplacering av säckarna på olika ställen.

Iskallt har han sen varit borta på middag som att inget har hänt. Obegripligt hur han varit i så total avsaknad av känslor, eller så besatt han en förmåga att stänga av när något blev obehagligt (kanske därför man uppfattat honom som konflikträdd).

I några andra fall jag läst, har förövaren känt sån ånger för vad de gjort att de själva ringt polisen och berättat. Det jag upplever här är att han på samma kalla sätt förnekade henne även efter döden.
Ruggig typ i mina ögon.

En iskall planerare och en tydlig empatibrist skulle jag vilja beskriva att den här mannen har haft.
Han har nog skurat ja eftersom han i motfråga sade under sista förhöret om det funna blodet på golvet "hur vet ni det".

Inte nog med att han snackat en massa skit och förnekat det här länge så har han mage att fråga på ett sätt som tyder på att han hade trott att han skulle klara sig.
Lite väl stora tankar om sig själv och noll koll på teknisk bevisning och DNA.

Jag har också varit inne på att Eva var på väg från Stefan i och med sitt nya arbete och att väninnan sagt att båda var till freds med att man avslutat det hela för ett år sedan.
Sen tror jag att han varit den övertalande parten och lovat Eva en hel del.

Ja han golfade tvättade rusade ut och in på ÖU som inget hade hänt.
Lät sin sambo kliva in i lägenheten som golvet nyligen hade varit nedsölad i blod och en kropp som styckats i lägenheten och som sambon då fick kliva runt i.
Sov han verkligen på nätterna ?
Inget samvete alls.

Sen några krokodiltårar på häktet då man konfronterade hans avtryck är inte en genuin ledsamhet utan ett spel för galleriet.
Kallsinnig feg mördare som tog sig friheten att leka gud och avsluta en annan människas liv pga av ingenting egentligen.
Han ångrade sig inte eller bröt ihop eller erkände det gör inte dom svåraste som går under drag av psykopat.
Ruggig är förnamnet bara.

Undrar hur många gånger han bevakade henne på lektionerna egentligen ingen av eleverna fattade egentligen vad han gjorde där.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-04-28 kl. 22:42.
Citera
2011-04-28, 22:41
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Ja du, om du bara visste hur mycket det ska till innan man får en åklagare med på noterna när det gäller förtal och trakasserier. Så att SB bara hade att gå till polisen om EM trakasserade honom och hans anhöriga stämmer nog väldigt lite in på hur det i verkligheten egentligen är. Det finns det alltför många exempel på. Ibland lyckas man få polisen att lyssna, andra gånger ligger man skjuten i en gränd i Gamla stan, och någon gång slutar det tyvärr väldigt tragiskt som i det här fallet.

Ja..och att bara säja: "Jag vill inte träffa dej mer" är inte så enkelt som många tror.
En dumpad person kan bli din värsta plågoande som vi ju sett i många fall.
Årslånga trakasserier, hot och t o m mord kan bli följden.
Men det finns exempel på att den trakasserade inte fått den hjälp den behövt och gått till motangrepp.
I den amerikanska kriminalhistorien finns många såna fall där gm gått fri eller fått lindriga straff då man tagit hänsyn till offrets beteende.
Citera
2011-04-28, 23:01
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag har haft möjligheten att på olika vägar fråga några som kände SB om de har några idéer om motivet.

De förefaller ha funderat en hel del över detta (man kan ju lätt föreställa sig hur mycket man själv skulle fundera om någon man själv kände gjorde något sådant här).

Men de säger att de bara inte kan komma på något rimligt motiv. "Om det fanns problem fanns det en rad bättre sätt att hantera dem på" är kontentan.

Hade SB sänt ut några varningssignaler tycker man att dessa personer borde ha märkt något. Men icke.

Slutsatsen blir att allt runt mordet måste vara något som SB hållit extremt för sig själv.

Ja, det är ytterst märkligt hela saken. Man kanske kan spekulera i ett psykotiskt genombrott, men ett sådant brukar ju medföra en hel del irrationellt beteende, och det kan man inte riktigt se heller.

Citera
2011-04-28, 23:07
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag ser fram emot er analys av dödsannonsen för BO. Den blir lika sönderanalyserad som allt annat i tråden, eller hur?

ser du verkligen ingen skillnad på ett BROTTSOFFER och en GÄRNINGSMAN?
Många här i tråden har fokuserat på helt fel saker. Man har försökt hittepå att hon MÅSTE ha gjort något som FICK "offret SB att gå över gränsen. Antingen för att hon var swinger, gravid, stalker... eller att ord som INTENSIV betyder att hon var en böld i...
Jösses... då har man inte fattat mycket.

Man söker efter vad det är GÄRNINGSMANNEN retades sig på! det behöver inte vara något reellt. det räcker många gånger att brottsoffer råkade gå på fel väg, vid fel tidpunkt, hade fel färg på jackan, log vid fel tidpunkt, var för lik GMs mamma osv... Ska man förstå något ska man leta efter vad det var som SB uppfattade som ett "hot" mot sitt ego eller vilka känslor hos honom som tog överhanden. Bristen ligger hos HONOM. Det är han som antingen inte stod ut för att hon var "för intensiv", för att han inte ville riskera sitt förhållande med AA, för att EM skulle lämna honom, för att hon lånat ut pengar... eller vad det nu var...

En normalt funtad människa mördar inte någon för att de har en röd jacka på sig eller är intensiv eller hånskrattar. Tror man det kommer man aldrig att förstå. Om man däremot analyserar vad det var för uppdämda behov - som GM inte fått tillgodosett eller hur tankemönstret kunde gå kanske man kan se orsaken.
Citera
2011-04-28, 23:19
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Det kan faktiskt räcka med ex. att ha narcissistiska drag för att göra något sådant här.
Och - det krävs absolut inte en yrkeskriminell. Se bara de senaste liknande morden, "den leende mördaren, styckmordet i Båstad, trippelmordet i Härnösand, mordet i Skara. Samtliga förstagångsbrott.
Citera
2011-04-28, 23:22
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
ser du verkligen ingen skillnad på ett BROTTSOFFER och en GÄRNINGSMAN?
Många här i tråden har fokuserat på helt fel saker. Man har försökt hittepå att hon MÅSTE ha gjort något som FICK "offret SB att gå över gränsen. Antingen för att hon var swinger, gravid, stalker... eller att ord som INTENSIV betyder att hon var en böld i...
Jösses... då har man inte fattat mycket.

Man söker efter vad det är GÄRNINGSMANNEN retades sig på! det behöver inte vara något reellt. det räcker många gånger att brottsoffer råkade gå på fel väg, vid fel tidpunkt, hade fel färg på jackan, log vid fel tidpunkt, var för lik GMs mamma osv... Ska man förstå något ska man leta efter vad det var som SB uppfattade som ett "hot" mot sitt ego eller vilka känslor hos honom som tog överhanden. Bristen ligger hos HONOM. Det är han som antingen inte stod ut för att hon var "för intensiv", för att han inte ville riskera sitt förhållande med AA, för att EM skulle lämna honom, för att hon lånat ut pengar... eller vad det nu var...

En normalt funtad människa mördar inte någon för att de har en röd jacka på sig eller är intensiv eller hånskrattar. Tror man det kommer man aldrig att förstå. Om man däremot analyserar vad det var för uppdämda behov-som GM inte fått tillgodosett eller hur tankemönstret kunde gå kanske man kan se orsaken

Min fetning
Men det är ju precis det vi gör! Vi försöker ju analysera SB`s känslor och tankemönster. Vad det var som ledde fram till mordet
Citera
2011-04-28, 23:30
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det kan faktiskt räcka med ex. att ha narcissistiska drag för att göra något sådant här.
Och - det krävs absolut inte en yrkeskriminell. Se bara de senaste liknande morden, "den leende mördaren, styckmordet i Båstad, trippelmordet i Härnösand, mordet i Skara. Samtliga förstagångsbrott.

Men de har alla haft ett motiv i sitt eget huvud!
Den leende mördaren uppgav som motiv att hans fru skulle lämna honom och ta barnen med sig.
Båstadsmördaren uppgav att det blev ett gräl då han skrattade åt mannen när han snava
Härnösand uppgav att han hatade sin styvfar ( blev väl dömd till psykiatrisk vård)
Citera
2011-04-28, 23:35
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag kan inte dra slutsatser, bara spekulera
jag tror att hon gjorde ett tappert försök att göra som hon borde; att dra sig ur det hela med högburet huvud, starta ett nytt liv. Hon var glad att hon så snart fått möjligheten.
Men hon pendlade mellan det och förtvivlan över att ha blivit övergiven. Vissa dagar gick det bättre, andra dagar inte så bra.

Hur tänker du då?
Var det Eva som var mest rädd för att bli övergiven? Hon som levt ensam (frånsett barnen) större delen - eller Stefan - som konstant haft flera donnor omkring sig?
Varför skulle hon behöva "dra sig ur det med högburet huvud" - deras relation var ju inte officiell?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in