2011-03-01, 00:23
Medlem
PhDSalanders avatar
[quote=MrsMagoo]
Jag säger gärna var jag står och här är jag säker redan tidigt.
Han har en relation till BO hon sågs sista gången då hon kliver in i hans bil det klassiska scenariot.
Knepig relation hans otrohets affärer kontra hans yttre om man nu får ge sig på att säga något elakt om detta men det är mina funderingar .
Hans xfru med ett socialt klassläge som han inte vill släppa den där hermlinen som är en katt och som till varje pris inte vill tappa ansiktet. Där ligger förmodligen grunden till detta mordet och BO som inte ville driva förhållande i skymundan .
Lite djupare analys om själva klassresan är den här mannens grej det är vad jag tror.
Sen hur man tänker kring detta är förmodligen olika.""

Det ligger mycket i det med klassresa; och som jag tänker småstadsideologier , landsbygd och stad som möts i denna region på ett väldigt märkbart och laddat sätt, som gör att allt som är kopplat till socialt anseende får mycket stor betydelse för motiv och bakgrund i - säkert bådas historia - helt klart.
Det återkommer jag gärna till att diskutera!

Senast redigerad av PhDSalander 2011-03-01 kl. 00:27.
Citera
2011-03-01, 00:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Haha, jag noterade också den ålderstigna skidutrustningen....
Militärens gamla hederliga björkplankor - "vita blixten" hette dom väl

Citat:
Jag noterade också att att polisen sa i någon av intervjuerna att de hade fått in iakttagelser. först tolkade jag att det var hundägaren men sedan slog det mig att det kan ha varit vittnet som sett båda bilarna i området.
Ja, det måste nästan ha varit ett vittne, väl? Hundägaren var ju många kilometer från Bocksboda.

Iofs kan ju SB ha haft legitimt ärende i Bocksboda eftersom man kan tänka sig att han startade sina skidturer där (ska finnas parkering där enligt skidkartan över Kilsbergsspåret). Men sedan beror det på tidpunkten. Var det nattetid är det svårare att förklara.
Citera
2011-03-01, 00:24
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Ja..det äventyrar rättsäkerheten. Jag avstår gärna från info från läckor i utredningen. Ett allvarligt tjänstefel som kan äventyra utgången av ett fall.
Den åklagare som mödosamt byggt upp ett mål och sen får det spolierat pga av att advokten fått info som han vidarebefordrat till sin klient blir inte glad.
Det finns en orsak till sekretess.
Jag avvaktar tålmodigt (nåja) officiell info från polis.

Då lär du få vänta om de inte byter ut talesmannen d.v.s . För min del är trovärdig fakta otroligt intressant och kan föra tråden framåt. och som när Sweepeer ger oss konkreta saker att diskutera. Att bara gissa och tro kan man göra i kyrkan. Det förvånar mig däremot att vissa verkar lita mer på tidningsuppgifterna än på folk som faktiskt kommer med intressant info då låter det genast källa på det man borde väl begripa att vissa källor inte går att lämna ut (speciellt de som har vistas i krimtrådar tidigare) eller är det som lajlaj påstår bara dårar i krimtrådarna - hoppas inte
Citera
2011-03-01, 00:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Så smutsig bil när det var snö och kallt
Tänkte också på det.

Men det kan dels bero på att hon kört i smutsig stadsmiljö, dels på saltad - och därmed moddig - väg till och från Nora. Och slutligen så kanske hon inte hade tvättat bilen på länge...

Oavsett vilket så verkar det ju som om en eventuell GM som använt bilen inte sett sig nödsakad att tvätta den utvändigt i alla fall.
Citera
2011-03-01, 00:26
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Nu har jag hittat lite "gammal" information i brist på nytt...

]
Jag hakar på med lite fler, från SR. Hoppas att det inte är samma.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=159&grupp=13525&sida=1

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=159&grupp=13525&sida=2

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=159&grupp=13525&sida=3
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2011-03-01 kl. 00:38. Anledning: länkade
Citera
2011-03-01, 00:31
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ursprungligen postat av doktor-miller

Gick det något direktplan från Örebro till södra Europa den 29.12?
Enligt min informatör så mellanlandar man förslagsvis i Kastrup för vidare transport till södern.
Sen är det som jag undrade om det gick att få biljett med så kort varsel dagarna innan nyår.

Du skrev att han skulle åka med en kompis medan en annan debattör skrev att han blivit erbjuden att komma och hälsa på. För mig är det inte sak samma så jag undrar vilket som är det riktiga?

Jag menade att åka och hälsa på en kompis, och enstaka biljetter brukar det alltid gå att få tag i via regulijärt flyg däremot finns nog inga charterresor kvar att uppbringa runt jul och nyår. De brukar bokas minst ett halvår innan.
Citera
2011-03-01, 00:33
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander

Sista här, menar du att du uppfattar "analysmodell" som negativt?

<..text...>
Nej, det var i första hand det där uttalandet om att "Det handlar om att utifrån det vi vet fundera på vad som kan vara möjligt."

Gör man så så kan man komma fram till tusentals möjliga scenarios. Och jag tror såväl åklagare som polis är fullt medvetna om att detta är det sista metod-halmstrået man tar till när andra metoder inte ger resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jag undrar hur lång tråden är år 2013
Och hur många foliehattar jag hunnit ta på mig då DET är kanske något man kunde slå vad om...
Citera
2011-03-01, 00:34
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Då lär du få vänta om de inte byter ut talesmannen d.v.s . För min del är trovärdig fakta otroligt intressant och kan föra tråden framåt. och som när Sweepeer ger oss konkreta saker att diskutera. Att bara gissa och tro kan man göra i kyrkan. Det förvånar mig däremot att vissa verkar lita mer på tidningsuppgifterna än på folk som faktiskt kommer med intressant info då låter det genast källa på det man borde väl begripa att vissa källor inte går att lämna ut (speciellt de som har vistas i krimtrådar tidigare) eller är det som lajlaj påstår bara dårar i krimtrådarna - hoppas inte

Stopp och belägg, stollar sa jag.

Många blir stolliga när det inte finns information att spekulera kring men är ofta i övrigt hyfsat skarpa.

Det handlar lite om förtroende för användaren, någon som har lämnat information tidigare som senare verifieras blir en trovärdig informationslämnare på sikt.

I detta fall har ingen information egentligen kunnats verifieras ännu så det innebär att man är lite försiktig då det är vanligt att närstående lämnar desinformation för att mildra gärningen eller få en att fara iväg på helt fel spår.
Citera
2011-03-01, 00:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Mot dumhet kämpar jag förgäves, mot MrsMagoo lämnar jag walk over.

Så bra du har inga argument kvar ... lika bra du lär inte komma så långt i dina teorier om söners maskopi.
Eller om BO har jaktvänner i sin bekantskapskrets .
Hoppas inte sönerna läser här bara där de anklagas i teorisammanhang.

Citat:
Phdsalander
Det ligger mycket i det med klass och småstadsideologier , landsbygd och stad som möts i denna region på ett väldigt märkbart sätt och som gör att allt som är kopplat till socialt anseende får mycket stort betydelse för motiv och bakgrund i - säkert bådas historia - helt klart.
Det återkommer jag gärna till att diskutera!

Ja klassresa med ett socialt etablerat umgänge som han ska matcha och då passar inte hans livstil in direkt. Han är förmodligen uppvuxen bland arbetare så han är inte självklar i den här världen.
Han är förmodligen mycket mån om sitt anseende och det vill han inte tappa.
X frun har genom mina studier visat en hel del gemensamma bekanta som verkligen har titlar som ger skäl för namnet om jag uttrycker det så.
Han blev säkert imponerad från början.
Mån om sitt yttre tror han guds gåva till kvinnan spelar på det i olika sammanhang men vill inte leka med hela vägen .
Konfronteras av BO då brister det för den här typen och mord står på schemat.
Mina spekulationer observera.'

Landsbygden vet inte om att det är en landsbygd dom tror att de lever i en meteorpol.
Kan ju vara så att social klass är mer utbredd i mindre orter också.
Citera
2011-03-01, 00:59
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Stopp och belägg, stollar sa jag.

Många blir stolliga när det inte finns information att spekulera kring men är ofta i övrigt hyfsat skarpa.

Det handlar lite om förtroende för användaren, någon som har lämnat information tidigare som senare verifieras blir en trovärdig informationslämnare på sikt.

I detta fall har ingen information egentligen kunnats verifieras ännu så det innebär att man är lite försiktig då det är vanligt att närstående lämnar desinformation för att mildra gärningen eller få en att fara iväg på helt fel spår.

Stollar och dårar är det väl ingen större skillnad på men det var mest ett skämt från min sida. Vi kommer inte att få något verifierat förrän fup:en kommer, eller tycker du att vi ska namnge de som faktiskt har hjälpt oss att åtminstode fått lite insikt i fallet. Hur orkar man vistas i krimtrådar om man bara misstänkligör och ifrågasätter de mest intressanta inläggen som kommer fram. jag håller med en tidigare skribent här, det finns folk med i tråden som vet en hel del men inte orkar delge detta p.g.a allt hackande som då kommer. För mig verkar det handla om ren avundsjuka från de som ifrågasätter allt förmodligen för att man själv inte fått någon information eller har någon anknytning till fallet eller personerna.
Citera
2011-03-01, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFischer
Kan upplysa dig om att GW är anställd hos Rikspolisstyrelsen. Det råkar alltså inte vara vem som helst med en akademisk titel

Varför har han då tillgång till förundersökningarna? Kan du lista ut några anledningar själv...?
Nej, jag ser inga anledningar till att han ska ha mer insyn än andra pga att han är professor i kriminolog, vilket du.skrev först. Men genom sin anställning och sin befattning inom polismyndigheten kan han få tillgång till utredningar, vilket är en annan sak
Citera
2011-03-01, 07:54
Medlem
TigerKids avatar
Maggoo, om man är tvärsäker när det man bygger på är väldigt osäker och ofullständig info. Om man inte är beredd att testa, pröva sina hypoteser kritiskt utan blir aggressiv så fort någon ifrågasätter det man bestämt sig för inledningsvis, då är man inte 100% seriös.

Jag förstår Salanders poäng om att man blir ifrågasatt om man sticker ut hakan och inte garderar sig hela tiden. Jag hör väl till de tråkiga djävlarna som fegar och garderar mig. Men det handlar inte (tror jag) i första hand om att jag personligen är rädd att ha fel. Det är omtanke om tråden och även de inblandade. Nä, jag ska inte ta på mig någon helgongloria. Om man helt satte de inblandades välmående först och inte var nyfiken ("snaskig" om man ska säga det brutalt) så skulle man nog hålla sig ifrån dessa trådar. Så fin människa är jag inte...

Men man kan faktiskt känna något slags ansvar att inte bidra till att fjädrar blir hönor etc.Det hör till sådana här trådar att spekulera, tro, tycka, ha magkänslor osv. Men, för trådens "hygien" el vad man ska säga så känns det viktigt att vara tydlig med vad som är olika uppgifters status. Jag lägger in reservationer för att mina spekulationer och tyckanden inte ska bli "fakta" för dem som hoppar in i tråden och läser. Om man utgår från rena spekulationer, gissningar och rykten och bygger teorier och slutsatser på det, som sedan blir fakta för någon annan. Då kan det sluta i att en ren fantasivärld byggs upp. När flera samarbetar och inte kan hålla reda på alla uppgifters ursprung tillförlitlighet, då är det bra att "märka" sina uppgifter.

Nu tycker kanske någon att jag tar tråden på för stort allvar - detta är ingen polisutredning! Men det handlar ändå om riktiga människor - levande och döda. Deras rykte och opinionen som även kan påverka rättegången. Opinionen påverkas förstås mest av media, men många läser på FB med. Inte minst journalister skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in