2011-02-02, 14:01
Medlem
Mollyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Jag undrar om någon vet var den tidigare univ.anst. "skinntorre gubben" som tillbringar vintern i Spanien har sin lägenhet och stuga. Är det någon som vet?
Jag tänker att Eva kanske skulle dit och se till lägenheten när hon åkte Nygatan.

Låter inte troligt att man beger sig in på Nygatan om man bor på Väster och skall åka ut i terrängen...
Citera
2011-02-02, 14:07
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
När åtal väcks, och det blir med största sannolikhet inte nästa vecka.

Det är vid åtal som handlingarna i målet blir offentliga, tills dess råder sekretess. Det betyder också att vi nog aldrig får se utredningen om inte åtal väcks. Möjligtvis får vi se de delar som handlar om SB som slask, om någon annan åtalas.

Inget datum är bestämt ännu då antar jag? Läste nånstans i ett tidigt skede att dom hade till den 8:e februari på sig att väcka åtal. Därav min fråga om det kommer nästa vecka. Men jag kan ha fått det hela om bakfoten..
Citera
2011-02-02, 14:09
Medlem
Kams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollys
Låter inte troligt att man beger sig in på Nygatan om man bor på Väster och skall åka ut i terrängen...
Finns det inga lägenheter där hon åkte?
Citera
2011-02-02, 14:15
Medlem
Mollyss avatar
Citat:
Finns det inga lägenheter där hon åkte?

Todde du avsåg fritidshus.
Citera
2011-02-02, 14:17
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jag lyfte doktor_ millers uppgift mot min hypotes såhär igårkväll :

Citat:
"Ursprungligen postat av doktor-miller
Nej jag vet bara exakt det jag skrev i den frågan men jag vet också att han var helt ren på ansikte o kropp, alltså inga rivmärken eller nåt som ska ha tydit på att BO hade lyckats försvara sig "

Tolkar du den uppgiften som trovärdig? I det fallet kan avsaknad av några som helst "märken" på MG
tyda på att han burit någon form av mask, alternativt overall . Bara som förslag: skidoverall, köldluva, halsduk, skidglasögon....

Kan också vara ett tydligt tecken på att BO varit bakbunden, eller bunden på så sätt att hennes händer inte har kunnat komma i kontakt med GM, och därför inte kunnat göra minsta motstånd.
I så fall på sin höjd har BO kunnat spotta som motstånd , om hon inte varit "gagad" , och salivspår är ju osynliga om man tvättar sig efteråt.

Kan också tyda på att om BO varit bakbunden utifrån denna hypotes , att det är därför som armarna och händerna är de kroppsdelar som GM lagt störst fokus på att göra sig av med och gömma väl, då det kan finnas väl synliga spår av bindning på handlederna och att han inte kunnat sopa undan dessa spår som riskerar att kladda ned med mycket DNA.
Det kan också finnas djupa knivsår över pulsådrorna på handlederna på BO och att GM på så sätt påskyndat blodtömningen, om det nu skett någon sådan, av BO:s kropp.

Det kan ju faktiskt vara så att hon hade handskar på sig om de åkte till Rusakula för en promenad och för att tala ut, det var rätt kallt denna dag. OM han tog ett styptag planerat eller oplanerat så är det inte lätt att klösa någon med handskar på. OBS detta vet jag inget om bara tror
Citera
2011-02-02, 14:19
Medlem
Kams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollys
Todde du avsåg fritidshus.
Den där mannen som tillbringar vintern i Spanien har ju tydligen både lägenhet och fritidshus SAMT BIL. Väldigt användbart.
Det verkar som många här känner till universitetet. Någon borde veta vem som tillbringar vintrarna i Spanien. Nu får ni tänka till
Citera
2011-02-02, 14:24
Medlem
VVatsons avatar
Citat:
Den där mannen som tillbringar vintern i Spanien har ju tydligen både lägenhet och fritidshus SAMT BIL. Väldigt användbart.
Det verkar som många här känner till universitetet. Någon borde veta vem som tillbringar vintrarna i Spanien. Nu får ni tänka till

...och som Eva är blomvattnare till...?
Citera
2011-02-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Finns det ens någon som inte haft ett enda fel på högskoleprovet? Det är nämligen stor skillnad på att ha 2.0 och att inte ha något fel, dvs, man kan gott och vl skriva 2.0 och ha ett antal fel. Så har han påstått att provet var felfritt kan det ytterligare tyda på en uppblåst självbild (narcissism).

Sedan gör man en tankevurpa om man tror att någon som är "smart" inte kan strypa sin älskarinna,det är självfallet inte smart gjort, men att mördare generellt är lågbegåvade köper jag inte. Däremot har välutbildade mördare mer att förlora på att erkänna ett mord, än en högbegåvad socialbidragstagare utan utbildning alls.

Två noteringar.
Vid senaste högskoleprovet offentliggjordes vilka som fått 2.0 genom åren och 8 - 10 manliga personer presenterades med namn, bild och resultat om jag minns rätt nu. Det kan ha varit Expressen som publiserade listan.

Vad gäller smartness och mord kan vi nog slå fast att den smarte har större chans att komma undan än vad en skralt begåvad person har.
Citera
2011-02-02, 14:30
Medlem
VVatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Två noteringar.
Vid senaste högskoleprovet offentliggjordes vilka som fått 2.0 genom åren och 8 - 10 manliga personer presenterades med namn, bild och resultat om jag minns rätt nu. Det kan ha varit Expressen som publiserade listan.
Vad gäller smartness och mord kan vi nog slå fast att den smarte har större chans att komma undan än vad en skralt begåvad person har.

Som jag tidigare skrivit, SB finns inte med bland de fem som lyckats få full pott fram till den november 2007. Och efter det har han väl knappast gjort provet?

Här är en annan länk:

http://www.expressen.se/nyheter/1.940218/har-ar-mannen-som-lyckats
Senast redigerad av VVatson 2011-02-02 kl. 14:37.
Citera
2011-02-02, 14:34
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
I går kväll, i brist på annat, fick jag för mig att söka efter info om människan EM på nätet, för att om möjligt röna ut lite mer om vad hon arbetade med och på vilken nivå. Här i tråden är hon "bara" BO - men hon var ju trots allt en starkt engagerad och mycket intelligent människa med många strängar på sin lyra och stor tro på framtiden.
För några år sedan var hon starkt engagerad i The CCR Project, där CCR står för Cross.Cultural Rethoric. Det var ett samarbete, bland annat mellan universiteten i Örebro och Stanford, USA. Projektet finansierades av Wallenbergstiftelsen och EM utsågs till projektledare. Universiteten arbetade i programmet Marratech som möjliggör direktkommunikation mellan universitetens studenter via videokonferenser och bloggar. Inför projektstarten fanns en "instruktörsblogg" där EM medverkade flitigt. Hon var fylld av förväntan och verkligen på g. En av hennes kommentarer löd ungefär: "Wow! Cool! Can't wait!"
Hon var en briljant stilist och skrev en oklanderlig engelska. Hon besökte också Stanford vid åtminstone ett tillfälle. ÖRU i sin tur tog emot besökare därifrån. En av guiderna var SB. Han var också djupt engagerad i projektet, och i instruktörsbloggen hänvisar EM till honom för mer information.
EM medverkade dessutom som medskribent i flera artiklar, publicerade i olika datatidskrifter.
Jag fann också några bilder på EM, som jag inte sett tidigare. Trots att jag inte kände henne, känns det väldigt sorgligt att hon gick ett så fruktansvärt öde till mötes. Jag är övertygad om att hon hade oerhört mycket kvar att ge.

http://ccr.stanford.edu/orebrofacultyprofiles.htm
http://ccr.stanford.edu/participants/magnusson.html
http://www.flickr.com/photos/62155586@N00/428214497/
http://ccr.stanford.edu/wgln.html

Bra sammanställning Det ger en fin bild av Eva.( Som motbild till en del "stalker" spekulationer härinne). Tack!
Citera
2011-02-02, 14:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
I akademiska kretsar känner nog alla till Flashback, oavsett ålder. Men i de kretsarna betraktas det här som kvalificerat slask.
Det håller jag med om. De flesta, även i åldrarna över 50 och 60 känner till Flashback men många tror att det inte finns någon vettig info här. Därför läser de inte så mycket.
Citera
2011-02-02, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Två noteringar.

Mmm. Men jag måste inflika att en person som på något sätt har empatisk förmåga inom normalspannet kanske inte bara tänker på sitt eget skinn i denna situation. De flesta förstår väl att det är troligen jävligt hemskt för offrets barn mfl. att inte få veta vad som hänt mamma när hon dog på detta vedervärdiga sätt och få ett svar på "varför". Å andra sidan har misstänkte gm själv barn och gm vet att det är jävligt hemskt för dem att få veta att pappa kanske mördat någon.

Jag tror alltså, det krävs viss kyla förutom smartness att komma undan. Och kyla tror jag han har.

Sedan kan man diskutera hur smart det är att sprida kroppsdelar där man brukar skida (men det är vanligt att välja en sådan plats och han kan ju komma undan med det verkar det som).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in