2011-02-14, 19:26
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1

"Tomas Moberg konstaterar att det kan misstänkas att universitetschefen varit allvarligt psykiskt sjuk vid gärningen och vid undersökningen"

lämnar inte mkt utrymme för alternativ gärningsman...

Nej. Moberg har undersökt Stefan Börjesson under en timme, men framför allt har han tagit del av mordutredningen. Det är ingen tvekan om vad han funnit; Stefan Börjesson är den skyldige och att han inte verkar vara riktigt klok.

En sådat initierat uttalande från experthåll har vi inte fått under hela tiden som vi suttit här. Det var annat än Carlssons krumbukter!

Nu kan vi återgå till att spekulera i när, var, hur och varför Stefan Börjesson mördade och styckade Eva Magnusson.
Citera
2011-02-14, 19:30
Medlem
bagarn29s avatar
Är det någon del av undersökningen som Moberg gjort som är tillgänglig för allmänheten?

Om det är så gäller det fortfarande då det är yppandeförbud i detta fallet?
Citera
2011-02-14, 19:31
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, jag tog upp detta tidigare att man lägger fokus på kroppsspråk och beteende, andning, blickar, alla detaljer förutom talet och dess innehåll. Jag utgår från att man inte satt en amatör på att intervjua och undersöka SB, när man nu prioriterat så mycket annat i detta fall, att den personen har kompetens som behövs.
Non-kommunikativ information utgörs av sådär ca 80% av en människas samlade kommunikation -
I ett samtal är det den non-kommunikativa informationen vi tolkar och avläser tillsammans med det sagda ordet.
I en mänsklig skrift finns också non-kommunikativ information.
Det är vad media, reklam, tidningar , osv använder sig av för att skapa signaler och förväntningar i sitt budskap.

Den non-verbala kommunikationen vi människor omger oss med är minst lika viktig som den verbala och här kan det ju verkligen visa sig olika typer av personligheter i en och samma person.
Har förresten haft väldigt roligt vid sådana här möten med människor som ger "dubbla svar" när man frågar dem om något.

Så det ska bli verkligen intressant att följa "upplösningen" och som jag skrivit tidigare, jag tror inte en sekund på att SB haft ihjäl EM pga kärlekstrassel.
Citera
2011-02-14, 19:32
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenstocken
Det jag "dillar om" står att läsa i mitt inlägg. Om du lägger ut citat i tråden så förutsätter jag att de har en relevans i denna. Om man i allmänhet ska diskutera en "narcissistisk personlighet" så finns det säkert trådar för detta där du kan citera Sten Levander. I detta fall finns det såvitt jag vet inte någon mer utömmande beskrivning av SB än de som förekommit i tråden (obekräftade), samt lite analyser av div experter utan större insyn i fallet. Men som jag sagt innan, det kommer att bli intressant i ett senare läge att diskutera vad som drivit gm till brottet.

Vilket då ditt inlägg?
Du refererar Levanders ord som vore de mina och frågar sen om jag känner SB, för då i så fall skulle du kunna lyssna på vad jag sagt. Det är detta jag svarar på.
Du kanske inte har följt med idag, men man har skrikit ut och klassat SB som allvarligt psykiskt sjuk i tidningarna , Aftonbladet, Expressen och till och med i NA nu på kvällen, innan han är dömd för brottet, och det har diskuterats i tråden hela dagen om detta.

Kärnan i diskussionen ligger fortfarande i att vissa vill se GM, om han är SB, som en "normal" person som fått ett tillfälligt "psykbryt". Jag vill försöka bidra till en annan tolkning, utifrån mina erfarenheter. Jag försöker förstå motivet i relation till gärningen vilket mina inlägg ger uttryck för.

Är du inte intresserad behöver du inte läsa! Hoppa över, kolla på månen!

Citera
2011-02-14, 19:32
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Nej. Moberg har undersökt Stefan Börjesson under en timme, men framför allt har han tagit del av mordutredningen. Det är ingen tvekan om vad han funnit; Stefan Börjesson är den skyldige och att han inte verkar vara riktigt klok.

En sådat initierat uttalande från experthåll har vi inte fått under hela tiden som vi suttit här. Det var annat än Carlssons krumbukter!

Nu kan vi återgå till att spekulera i när, var, hur och varför Stefan Börjesson mördade och styckade Eva Magnusson.

Hahaha, du var ju rolig. Menar du att Moberg under loppet av en timme, inte bara kommit fram till att han är psykiskt sjuk, utan även kommit fram till att han är skyldig?

Nej, han har inte fått ta del av mordutredningen utan endast den del som är inlämnat till tingsrätten.

Nej, jag behöver verkligen paus från den här tråden innan jag blir lika tokig som många andra här.
Citera
2011-02-14, 19:34
Medlem
Är det vanligt att det görs en liten sinnesundersökning innan man är 100 % säker på att man funnit GM?
Citera
2011-02-14, 19:35
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, du får fråga.
För det första och för hundrade gången, det handlar inte om att göra en "diagnos" , det handlar om min hypotes om vad GM har för personlighetsstruktur, vilket jag redogjort för , se tidigare inlägg. Utgångspunkten är narcissistisk personlighetsstruktur med psykopatiska inslag, vilket jag skrev tidigt.

Jag har utgått ifrån att GM=SB och är skyldig, annars skulle jag inte anta det jag gör.

Jag har också tidigare skrivit att om det skulle visa sig att SB är oskyldig, vilket jag anser är i sig hypotetiskt sagt, eftersom det inte finns någon annan MG, så har jag om inte annat lärt mig mycket.

Kanske skulle jag fortsätta att ha min hypotes ang SB:s personlighetsstruktur, och kanske i all evighet vänta på nya brott.
Och det är här du hamnar så fruktansvärt fel. Men det får du klura ut alldeles själv. Tips: man utgår inte från gärningen man har dömts för, i den stora rättspsykiatriska undersökningen som följer en dom.
Citera
2011-02-14, 19:36
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Det är alltså fullt möjligt att ställa åtminstone en preliminär diagnos baserad på fakta utan att ha träffa personen innan?
Ironi..för att visa orimligheten i att ställa diagnoser så lättvändigt.
Citera
2011-02-14, 19:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Ja förutom i slutet av texten..

"Tomas Moberg konstaterar att det kan misstänkas att universitetschefen varit allvarligt psykiskt sjuk vid gärningen och vid undersökningen"

lämnar inte mkt utrymme för alternativ gärningsman...
Nej...det står ju rakt ut att det är universitetschefen som begått mordet. Och SB är inte universitetschef. Aftonbladet har alltså hittat en ny gärningsman.
Citera
2011-02-14, 19:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxerdays
Är det vanligt att det görs en liten sinnesundersökning innan man är 100 % säker på att man funnit GM?

Välkommen till Flashback!

Nej, det är inte vanligt att man gör det förrän de har så pass mycket så att de tror det ska räcka till åtal.

I detta fall verkar det som att åklagaren känner sig helt säker.
Citera
2011-02-14, 19:40
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nirakanna
Eftersom han varit ostraffad och framgångsrik både privat och i karriären i ett långt vuxet liv så kan en uppkommen hjärnskada kanske förklara hur man kan förändras så mycket att man kan stycka en kropp och dessutom pyssla med syror och baser, paketera och tejpa. Det måste tagit minst 5 timmar. Det är det som fascinerar mest i detta fall, hur det är möjligt att en till synes normal människa kan genomföra något så fruktansvärt och har kunnat passera som "normal" i 50 år?

Nej, det tror jag inte på. Hade han upptäckt, eller nån annan upptäckt en större förändring hos honom så tror jag man skickat honom på undersökning, röntgen, dt el. nåt annat. Vid en bilolycka och vid en förvärvad hjärnskada/hjärnstamsskada märker man själv ganska snabbt att man förändrats och det skapar en rädsla som man söker hjälp för- på ett eller annat sätt.
Kuratorshjälpen var ju tydligen inte mycket att hänga i julgran, kanske.

Om det skulle vara att han fått en hjärnskada och den påverkat honom så att han mördat folk så tror jag nog att mördandet legat latent. Vad jag däremot kan tänka mig, om man nu spånar på en hjärnskada är att hans toleransnivå sänkts, att han blivit lättare irriterad och gått i "taket" lättare- men knappast att han pga ev. förvärvad hjänskada mördat EM.

Ja, jag är också oerhört fundersam över hur han rent mentalt kunnat genomföra styckningen och då speciellt på en kvinna, en vän, som han haft en kärlekshistoria med. Där krävs det nog en ordentlig
blackout och jag kan också tänka mig att efter en sån styckning borde han ha gått i "koma", alltså att det tagit sådan kraft, mental o. känslomässig, av honom, att han skulle gjort sig osynlig flera dagar framåt.
Citera
2011-02-14, 19:42
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hahaha, du var ju rolig. Menar du att Moberg under loppet av en timme, inte bara kommit fram till att han är psykiskt sjuk, utan även kommit fram till att han är skyldig?

Nej, han har inte fått ta del av mordutredningen utan endast den del som är inlämnat till tingsrätten.

Nej, jag behöver verkligen paus från den här tråden innan jag blir lika tokig som många andra här.
Jag tror jag behöver detsamma. Det här blir bara snurrigare och snurrigare. Kan inte folk gå någon annanstans och få sina egna hang-ups utredda innan de börjar ställa diagnoser till höger och vänster?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in