Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Oj det kan inte jag svara på mer än att det är ovanligt eller mycket ovanligt till och med.
Men det finns säkert några ändå men styckmord är i sig ovanliga.
Hamilkar eller Troian får svara på det här.
Vet inte hur det va med den killen som dräpte en och mördade en som sedan styckade båda om den unga killen va straffad innan. 13 år blev kalaset för just den styckmördaren.
Men att man kan stycka som förstgångare har nog inget med brottsbanan innan att göra om det rör sig om småkriminalitet utan det är nog mer en personligheten som avgör vem som löser den biten.
Men du hade en teori som jag frågade om du ville utveckla som fräck och framåt?
Jag skulle gissa att den tidigare brottshistoriken hos en styckmördare kontra övriga mördare inte skiljer sig åt något särskilt. Kanske till och med att styckmördaren i genomsnitt har ett
mindre kriminellt trackrecord, då de flesta mord som följs av styckning troligen sker i bostadsmiljö (då poängen med styckningen är att forsla undan kroppen från brottsplatsen, något som sällan aktualiseras om våldet sker på öppen gata som ju inte på samma sätt kan kopplas till GM). Dessutom antagligen i högre grad utan vittnen, och alltså inte stora, urartade fylleslag.
Jag har ingen statistik att peka på här, men jag tror att den genomsnittlige mördaren på gatan eller annan offentlig plats då har ett genomsnittligt mer kriminellt förflutet, än den som har ihjäl någon i hemmet.
Vidare tror jag inte att man ska se styckningen som en traditionellt kriminell handling. Att stycka en kropp kräver visserligen ett starkt psyke, men jag tror inte att benägenheten att göra det påverkas särskilt mycket utifrån av om man tidigare är dömd för exempelvis inbrott, misshandel, rattfylleri eller så.
Slutsats: Min tes är att inget, eller väldigt lite, går att säga om en gärningsmans brottsliga förflutna utifrån att han styckat kroppen. (Förutom då att han troligen några timmar tidigare gjorde sig skyldig till mord.)