2011-04-03, 12:13
Medlem
PhDSalanders avatar

Rapporten
är inte min, det är -- >> en
sammanställning av det här mordfallet i form av rapporten som man - kommer att gå ut med. ( polisen åklagaren.
Leif GW Persson meddelade att en rapport kommer att offentliggöras; det gjorde han på ett föredrag han höll dagen/dagarna efter SB:s självmord, se inlägg i tråden från torsdag ung.)

edit:
Inlägg LExia: #22304 20110401 kl 20.11
Citat:
Ursprungligen postat av Lexia
Jag vet inte om GW har uttalat sig officiellt men jag var på ett föredrag i veckan där han berättade lite om sin syn på mordet. Han sa att bevisningen mot SB var så pass graverande att den absolut skulle ha lett till en fällande dom - han ville dock inte precisera vad bevisningen bestod av. Han berättade att åklagaren fått tillsägelse för att hon gått ut med uppgifter om bevisningen innan utredningen var färdig. Han sa även att allmänintresset är så starkt att man senare kommer att gå ut med en rapport om utredningen.
Senast redigerad av PhDSalander 2011-04-03 kl. 12:32.
Citera
2011-04-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander

Rapporten
är inte min, det är -- >> en
sammanställning av det här mordfallet i form av rapporten som man - kommer att gå ut med. ( polisen åklagaren.
Leif GW Persson meddelade att en rapport kommer att offentliggöras; det gjorde han på ett föredrag han höll dagen/dagarna efter SB:s självmord, se inlägg i tråden från torsdag ung,)
Aha!
Mitt missförstånd - jag fick intrycket att även din egen studie skulle redovisas.
Citera
2011-04-03, 12:25
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Aha!
Mitt missförstånd - jag fick intrycket att även din egen studie skulle redovisas.

OT: Jodå, men inte här som sagt! se pm...
Citera
2011-04-03, 12:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Glöm inte bort att den som stod i vägen för BO och MTs ev. förhållande var sambon så pressen kan ha lagts på henne från BOs sida och det finns uppgifter på att så varit fallet.

Enligt någon i tråden har EM sagt att hon är rädd för SB.
SB verkar besatt av EM. Han sitter bl.a omotiverat på hennes lektioner.

Det är alltså SB som vill ha EM inte tvärtom.
Nu har han friat flera gånger under 8 års tid men får nej hela tiden.
Han bestämmer sig att göra ett sista försök, får nej igen och fullföljer det sista frieriet.
Han tar livet av sig för att nu är inte livet värt att leva utan sin älskade EM.

Där har ni att spekulera i.
Citera
2011-04-03, 12:43
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vad är problemet om Eva stiger in i bilen bak eller fram?
Styckmördaren har berättat att han hämtade henne och att man körde till hans lägenhet 09.40 .

Efter det har ingen sett Eva i livet säger polisen så med andra ord blev hon strypt ganska omgående i hans lägenhet och även styckad innan tvättiden(min teori) då det verkar rimligt att han tvättade just då och hade väl inte behövt stjäla tvättiden om det inte fanns ett skäl .
Sen golfade han och funderade kanske på var han skulle dumpa delarna .

Skulle vara intressant att veta var han va och handlade tejp och säckar och vilken tid.

Problemet är att OM någon mer finns i bilen så borde detta vittne ha trätt fram och just berättat det om man haft rent mjöl i påsen, annars finns fler inblandade på något sätt, annars tror jag också mer som du att det hände på förmiddagen b.l.a p.g.a tvätt-tiden, MEN någon hade ju sett dem samtala uppåt skogarna så det verkar som att de först åkt en tur men sedan tror jag att de hamnade i lägenheten (problemet som jag ser det är tidsplanen med allt detta innan golfen). Jag har mycket svårt att tänka mig att man vågar åka hemifrån om en död kropp skulle ligga i ens lägenhet, då måste man vara riktigt iskall eftersom det finns fler boende där som har nycklar. gällande inköpen verkade det klarlagt vid pressmeddelandet gällande hans skuld det som står nedan:
09.20 SB köper 2 förpackningar sopsäckar och tejp på Willys Almby på Tingslagsgatan 7 nära universitetet. Han betalade kontant och fotades av övervakningskameror. Om man spånar att Eva blev upphämtad ca 09.30 skulle han verkligen ha hunnit med mord+styckning och sedan tvättat innan golfen det känns tveksamt..detta fall förvirrar verkligen
Citera
2011-04-03, 12:44
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Enligt någon i tråden har EM sagt att hon är rädd för SB.
SB verkar besatt av EM. Han sitter bl.a omotiverat på hennes lektioner.

Det är alltså SB som vill ha EM inte tvärtom.
Nu har han friat flera gånger under 8 års tid men får nej hela tiden.
Han bestämmer sig att göra ett sista försök, får nej igen och fullföljer det sista frieriet.
Han tar livet av sig för att nu är inte livet värt att leva utan sin älskade EM.

Där har ni att spekulera i.

Då vore det ju inte vidare smart av EM att frivilligt hoppa in i bilen och inte heller att följa med frivilligt upp till hans lägenhet, eller hur?

Finns det några bevis för att färden gick till SB:s lägenhet?
Citera
2011-04-03, 12:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Då vore det ju inte vidare smart av EM att frivilligt hoppa in i bilen och inte heller att följa med frivilligt upp till hans lägenhet, eller hur?

Finns det några bevis för att färden gick till SB:s lägenhet?

Nu är det ju lite skillnad att ingå äktenskap. Lösa förbindelser eller kamratskap med t.ex en skidtur är OK för EM.

Spår efter blodansamling har hittats i SBs lägenhet.
Senast redigerad av PeterNoster 2011-04-03 kl. 12:59.
Citera
2011-04-03, 12:56
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nu vill jag bara kräkas...
Är det här sant så köper han säckarna och tejpen ca 20 minuter innan han hämtar Eva.

Vad i helsike utlöste hans fullständiga vansinne till att ta det här beslutet???

Hoppas fupen kommer och kan ge oss några svar för det här kommer att förfölja mig resten av livet annars.
En sån fläckfri människa som han verkade vara... och så gör han så här

Jag håller med dig detta förföljer mig faktiskt redan, det går inte en dag utan att jag tänker på Eva och all tragedi detta medfört för så många, jag tänker också på AA OM hon inte hade en susning om detta så borde hennes tankar idag vara att detta lika gärna kunde ha hänt henne (jag misstänker att han måste ha kommit i en valsituation att någon av dem måste bort) och man kan ju tycka att det borde ha varit svårare att röja undan Eva som han faktiskt hade känt och umgåtts mer med under så många år. Valet blev nog Eva p.g.a att han hade dolt Evas existens för sina nuvarande vänner. Jag kan fortfarande inte fatta hur han kunde tro att han inte skulle bli misstänkt, det är för mig en gåta
Citera
2011-04-03, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Ja, att polisen alt. åklagarmyndigheten redigerat filmen råder knappast någon tvekan om. Frågan är varför?

Verkar dock inte vara polisen som klippt i filmen:

Citerat från Expressen http://www.expressen.se/nyheter/1.2385217/de-sista-bilderna-pa-eva-51

Säkerhetsföretaget Atrima AB väljer nu att ge Expressen tillgång till filmen, eftersom mordutredningen har tagit en ny vändning i och med att universitetschefen tagit sitt liv.
Citera
2011-04-03, 13:05
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu är det ju lite skillnad att ingå äktenskap. Lösa förbindelser eller kamratskap med t.ex en skidtur är OK för EM.

Spår efter blodansamling har hittats i SBs lägenhet.

Jag hade fetmarkerat följande i ditt förra inlägg: EM sagt att hon är rädd för SB. Det var därför jag tyckte det hade varit osmart och även osannolikt att hon skulle följt med honom frivilligt om hon vore rädd för honom.

Det jag nu markerat i din text: Så du menar att detta är bevis för att de kom dit tillsammans?
Citera
2011-04-03, 13:27
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nej han tränade nog inte innan... han påbörjade antagligen sin plan direkt.

SB blev insläppt i gymet och han hade bestämt sig för att ta sitt liv och han behövde ingen tid för att samla sig för det.
Han är väl medveten om att han måste jobba fort för dom kommer att kolla honom om ca 30 minuter som dom har gjort tidigare. Han vet att han är ostörd just då i början i gymet.

Det troligaste scenariot är att han snabbt jobbade för att få loss gummibandet och sen ta loss skosnörena och ströp/hängde sig redan 5-10 minuter efter att han kom in i gymet.
Det hade nog inte spelat någon roll om dom hade kollat honom efter en halvtimme för jag misstänker att han redan då hade varit död i ca 20 minuter.
När dom hittade honom hade han antagligen varit död i ca en timme.

Hoppas att sjukhuset i samråd med åklagaren går ut med hur länge han hade varit död när dom hittade honom så det blir slut på alla om och kanske.

Han har med all säkert under häktestidens gång sett ut alternativa sätt att avsluta sitt liv ifall det kom fram att de kunde få honom dömd. Mest troligt är att de hittills presenterat uppgifter som han bedömt sig kunna prata bort (blodet i klockan, att han hämtade Eva etc.). När det efter det sista förhöret var uppenbart att loppet var kört har han under natten gått igenom sina möjliga självmordsscenario och beslutade sig för att det mest säkra var gymet varför han insisterade på att omgående träna. GWs svamlande om att han var djupt deprimerad tror jag inte på.
Citera
2011-04-03, 13:28
Medlem
hallon1s avatar
Jag har säkert missat den detaljen i tråden här och det är säkert redan utrett och klart men visst var det så att polisen sa tidigt att den upphittade kroppen hade märken som tydde på att den hängt vid styckningen, och att man därför letade efter en slaktbod el liknande. men finns det takbjälkar i SBs lägenhet (i vardagsrummet eller?) som någon nämnt här i tråden så skulle SB kunnat använda dem att hänga upp kroppen i. tanken svindlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in