Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mnja. Betingade sannolikheter kan fortfarande funkar rätt bra. Sannolikheten att en kvinnlig ostraffad akademiker blir styckmördad är
a priori väldigt liten, men just i det här fallet är den ju 1, eftersom det de facto faktiskt har hänt. Det är alltid en början. Sen kan man gå vidare på lite olika sätt. Finns det någon skälig anledning att anta att
andelen mord utförda av närstående minskar med ökande akademisk utbildning, eller att (den förvisso ytterst lilla) andelen styckmord gör det? Det faktum att knallgula bilar är väldigt sällsynta, och följaktligen inte är inblandade i olyckor särskilt ofta, gör ju inte att den allmänna olycksstatistiken är otillämplig för den händelse en knallgul bil faktiskt råkar ut för en olycka. Och jag anser nog att det är den som hävdar att konventionell statistik med avseende på andelen närstående gärningsmän inte är tillämplig på mordfall i tillräckligt hög utbildningsnivå som har bevisbördan.
Så jävla karaktärsdanande och uppfostrande är inte akademiska studier. Och så jävla högutbildade var/är för den delen inte de där båda universitetsadjunkterna heller.
That makes two of us.
Det finns hur många sätt som helst att använda statistik fel, det har du alldeles rätt i. Men samtidigt är det ju egentligen inte raketforskning. Jag brukar påstå att statistik enklast beskrivs som en skalärprodukt av sunt förnuft och numerisk analys. Och jag tycker inte att du har framlagt några empiriskt giltiga argument för varför fördelningen närstående/okända rimligen skulle antas vara annorlunda i högutbildade ostraffade miljöer än för mordpopulationen i stort.
För övrigt är samplet inte självklart begränsat till svenska brottsfall. Det går att titta på ett internationellt sampel också. Och i ett sådant sampel finns det åtminstone några högutbildade män som har mördat och styckat sina fruar eller älskarinnor.
Enkelt: Vad jag säger är att det svenska statistiska underlaget vad gäller styckmord är för litet för att man ska kunna dra några slutsater av det. Inget annat.
Jag säger exempelvis inte - som du antyder i din sista mening, att högutbildade män inte mördar och styckar sina kvinnor. Bara att det är så pass ovanligt att statistiken inte ger så mycket vägledning.
Totalt redovisar t ex svenskamord.se 16 fall av styckmord på kvinnor i Sverige under en period av cirka 60 år.
Som svar på VVatsons kommentar har jag också skrivit att det skulle vara mycket intressant om man hade tillgång till material från fler länder. Då kan man möjligen dra fler slutsatser.