2011-02-04, 21:14
Medlem
Kavelduns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
BDSM eller inget BDSM kräver det också en extremt lojal och tjänstvillig polare. Hur många människor har såna polare, tror du? För övrigt förstår jag inte varför BDSM skulle vara någon förutsättning fär den där hypotetiska polarens existens.

Min tanke var att om SB var aktiv inom BDSM så kanske det var i dessa kretsar han kunde hitta någon som kunde vara behjälplig. Det var det närmaste jag kunde komma i mina försök att hitta en eventuell medhjälpare till styckningen.
Men, som alltid är detta bara ännu ett av det otal antaganden som man kan finna i den här tråden.
Citera
2011-02-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Min tanke var att om SB var aktiv inom BDSM så kanske det var i dessa kretsar han kunde hitta någon som kunde vara behjälplig. Det var det närmaste jag kunde komma i mina försök att hitta en eventuell medhjälpare till styckningen.
Men, som alltid är detta bara ännu ett av det otal antaganden som man kan finna i den här tråden.
Mina uppgifter jag fått är inte bara bdsm utan swingers ,det betyder de är många som håller på och det kan väl gå snett skulle jag tro. Så de kanske besökt ett sånt ställe.
kanske någon sån iblandad
Citera
2011-02-04, 21:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Mnja. Betingade sannolikheter kan fortfarande funkar rätt bra. Sannolikheten att en kvinnlig ostraffad akademiker blir styckmördad är a priori väldigt liten, men just i det här fallet är den ju 1, eftersom det de facto faktiskt har hänt. Det är alltid en början. Sen kan man gå vidare på lite olika sätt. Finns det någon skälig anledning att anta att andelen mord utförda av närstående minskar med ökande akademisk utbildning, eller att (den förvisso ytterst lilla) andelen styckmord gör det? Det faktum att knallgula bilar är väldigt sällsynta, och följaktligen inte är inblandade i olyckor särskilt ofta, gör ju inte att den allmänna olycksstatistiken är otillämplig för den händelse en knallgul bil faktiskt råkar ut för en olycka. Och jag anser nog att det är den som hävdar att konventionell statistik med avseende på andelen närstående gärningsmän inte är tillämplig på mordfall i tillräckligt hög utbildningsnivå som har bevisbördan. jävla karaktärsdanande och uppfostrande är inte akademiska studier. Och så jävla högutbildade var/är för den delen inte de där båda universitetsadjunkterna heller.

That makes two of us.

Det finns hur många sätt som helst att använda statistik fel, det har du alldeles rätt i. Men samtidigt är det ju egentligen inte raketforskning. Jag brukar påstå att statistik enklast beskrivs som en skalärprodukt av sunt förnuft och numerisk analys. Och jag tycker inte att du har framlagt några empiriskt giltiga argument för varför fördelningen närstående/okända rimligen skulle antas vara annorlunda i högutbildade ostraffade miljöer än för mordpopulationen i stort.

För övrigt är samplet inte självklart begränsat till svenska brottsfall. Det går att titta på ett internationellt sampel också. Och i ett sådant sampel finns det åtminstone några högutbildade män som har mördat och styckat sina fruar eller älskarinnor.
Enkelt: Vad jag säger är att det svenska statistiska underlaget vad gäller styckmord är för litet för att man ska kunna dra några slutsater av det. Inget annat.

Jag säger exempelvis inte - som du antyder i din sista mening, att högutbildade män inte mördar och styckar sina kvinnor. Bara att det är så pass ovanligt att statistiken inte ger så mycket vägledning.

Totalt redovisar t ex svenskamord.se 16 fall av styckmord på kvinnor i Sverige under en period av cirka 60 år.

Som svar på VVatsons kommentar har jag också skrivit att det skulle vara mycket intressant om man hade tillgång till material från fler länder. Då kan man möjligen dra fler slutsatser.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-02-04 kl. 21:43.
Citera
2011-02-04, 21:27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det finns hur många sätt som helst att använda statistik fel, det har du alldeles rätt i. Men samtidigt är det ju egentligen inte raketforskning. Jag brukar påstå att statistik enklast beskrivs som en skalärprodukt av sunt förnuft och numerisk analys. Och jag tycker inte att du har framlagt några empiriskt giltiga argument för varför fördelningen närstående/okända rimligen skulle antas vara annorlunda i högutbildade ostraffade miljöer än för mordpopulationen i stort.
OT. ta bort om det inte hör hemma här: Jag vet inte riktigt vad numerisk analys har med statistik att göra? För mig med matematisk bakgrund är numerisk analys en disciplin där man löser matematiska (men inte nödvändigtvis statistiska) problem med numeriska metoder (som för det mesta stoppas in i ett datorprogram). Det finns till och med en rad kurser i numerisk analys för den intresserade. Och de handlar inte så mycket om statistik. Men i din disciplin må numerisk analys mycket väl stå för något annat.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-02-04 kl. 21:30.
Citera
2011-02-04, 21:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Förlåt, men nu vilseleder du. Det är självklart att det i de allra flesta fall är den som de facto har sett BO sist i livet som är mördaren. Men det är inte statistik, bara en naturlig konsekvens av mordets natur. Den statistik som man använder i mordspaningssammanhang säger något helt annat, nämligen att den som synes ha sett BO sist har en hög sannolikhet att visa sig vara GM. Om det inte vore på det viset, skulle påståendet vara ett moment 22-påstående i samtliga fall, och generellt otillämpligt - alltså inte bara i det här fallet. Och den är precis lika a priori tillämplig i det här fallet som i något annat fall.
Ojdå. Ja, om det är på det viset (den sista som till synes har sett) så får jag givetvis backa!

Vet du hur vanligt detta är?
Citera
2011-02-04, 21:35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Man får konstiga idéer ibland...

SB råkar döda EM av misstag. Anledningen kan vi bara spekulera i.
Han får panik och vad gör han då?
Jo, han ringer till en av sina kompisar från BDSM-klubben som man har spekulerat i att han besökt.
"Vännen" säger "Visst polarn, det är lugnt. Jag hjälper dig, se nu till att fixa ett bra alibi. Åk och spela golf, få någon granne som du ser till att göra upprörd så att h*n minns dig, åk och fika på jobbet... Gör vad fan du vill, bara du ser till att ha alibi för hela dagen. Resten tar vi senare..."
SB gör som han blivit tillsagd samtidigt som "vännen" åker och tar hand om EM's kropp.
Visst styckar och paketerar han snyggt, men själva deponeringen av kroppen är inte så noga. SB har ju "alibi" och själv kan vännen inte misstänkas ha någon inblandning i det hela.

Detta gäller bara under förutsättning att ryktet/antagandet om SB's intresse för BDSM är sant.
En fråga: Är BDSM-människor kunnigare och vanare än andra när det gäller att stycka folk? Jag trodde att det mest var fråga om någon slags kontrollerat rollspel. Inte att verkligen skada någon?

Sorry: Tvåa på den. Hamilkar hann före.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-02-04 kl. 21:42.
Citera
2011-02-04, 21:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Av LGW`s uttalande fick jag intrycket att just styckmord var speciellt svårlösta.
Jag skulle förstås samtidigt ställt frågan om någon vet hur många styckmord som begåtts i Sverige och hur många av dessa som lösts.
Jag gjorde en liten sammanställning utifrån en lista på styckmord som svenskamord har:

https://www.flashback.org/sp28681444

Matieralet är ganska litet. Svårt att dra några bra statistiska slutsatser från det. Men i de fall som svenskamord redovisar verkar uppklarandeprocenten vara hyfsat hög.

I de fall morden inte är uppklarade så verkar det ofta vara frågan om uppgörelser i kriminella kretsar, kroppsdelar som inte kan identifieras (i några fall är det gissningsvis inte svenska medborgare) eller prostituerade kvinnor som fallit offer. Tar vi bort dessa kategorier är uppklarandeprocenten hög.
Citera
2011-02-04, 21:43
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Eftersom polisen har sökt efter en slaktbod eller en stuga utan vatten så är det ingen lägenhet. Förmodligen så har man hittat spår från golv där kroppsdelar har legat. Alltså inga tvättade lägenhetsgolv!
Eller något slags förråd ?
Citera
2011-02-04, 21:46
Medlem
Rohannas avatar
Citat:

Isf måste det vara någon som han kan lita på till 100%.Undrar om man vågar chansa på det i ett sånt här läge??
Citera
2011-02-04, 21:46
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
En miljöbrottsåklagare och en bankjurist.
Jösses, undrar om det är skolpoliser också?

Visserligen är Örebro polisen inte Scotland Yard men icke desto mindre har de jobbat mycket bra hittills, tycker jag.
De tog Evas anhörigas oro på största allvar och reagerade blixtsnabbt. När de insåg att fallet var för komplext för deras resurser och erfarenhet, kallade de in GMPM-gruppen omedelbart och de var mycket effektiva när det gällde att engagera folk i sökanden och tipsandet samtidigt som nästan ingenting läcktes. Att man lyckades hitta så mycket av kroppen att man kunde fastställa dödsorsaken mm tycker jag var oerhört starkt gjort. All cred till dem.
Citera
2011-02-04, 21:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Eftersom polisen har sökt efter en slaktbod eller en stuga utan vatten så är det ingen lägenhet. Förmodligen så har man hittat spår från golv där kroppsdelar har legat. Alltså inga tvättade lägenhetsgolv!
Någon gammal intorkad rest av något? Som antyder att det inte våt-städats på länge?

Ja det skulle kunna förklara varför man letar efter en bod utan vatten.

Men sådana rester kan det ju också bli i en lokal där ingen bryr sig om att städa. En gemensam lokal med oklar ansvarsfördelning. Eller en enskild lokal som används av en person som inte orkar/är i skick/bryr sig om att städa.
Citera
2011-02-04, 21:48
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Visserligen är inte Örebro polisen Scotland Yard men icke desto mindre har de jobbat mycket bra hittills, tycker jag.
De tog Evas anhörigas oro på största allvar och reagerade blixtsnabbt. När de insåg att fallet var för komplext för deras resurser och erfarenhet, kallade de in GMPM-gruppen omedelbart och de var mycket effektiva när de gällde att engagera folk i sökanden och tipsandet samtidigt som nästan ingenting läcktes. Att man lyckades hitta så mycket av kroppen att man kunde fastställa dödsorsaken mm tycker jag var oerhört starkt gjort. All cred till dem.
Inga större läckage heller. Det verkar vara ett verkligen seriöst polisarbete.Hoppas jag iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in