2011-02-04, 20:35
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Grinig, som ett litet barn

Vad tror du om girig? Ja, då menar jag i både i "reklamsyfte" och pengar?
Citera
2011-02-04, 20:41
Medlem
Maloms avatar
En miljöbrottsåklagare och en bankjurist.
Jösses, undrar om det är skolpoliser också?
Citera
2011-02-04, 20:44
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVatson
Tänkbart alternativ till ovanstående:
"Varför ska man anstränga sig om klienten ändå är skyldig"?

Eller så. Man skulle tro att han tillämpar Dalai Lamas filosofi , typ "Om det finns en lösning på problemet är det onödigt att oroa sig.
Om det inte finns någon lösning är det meningslöst att oroa sig. "
Citera
2011-02-04, 20:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Statistik igen: Notera: Det jag skriver pekar inte på SB som speciellt skyldig eller oskyldig. Det är bara ett resonemang kring den statistik som dyker upp i tråden då och då.

Om det nu är cirka 20 kvinnor som mördas av nuvarande eller tidigare make/sambo/kärlekspartner varje år så är det en överrepresentation i vissa grupper vad gäller utbildning, ålder, missbruk etc.

Om vi tar gruppen tidigare ostraffade akademiker i åldern 40-60 år så är det sannolikt så (men kom gärna med siffror som visar annorlunda!) att i den gruppen mördas "bara" (varje mord är ett för mycket!) en eller ett fåtal kvinnor av sin sambo/make/kärlekspartner varje år.

Tar vi dessutom styckmord så finns det sannolikt bara något eller några fall per decennium. Det gör statistiken ännu mindre tillämpbar.

Detta statistiska underlag är så litet att det faktiskt är svårt att dra några generella slutsatser när det dyker upp ett nytt fall.

Därför föredrar jag själv att inte förlita mig på statistiken i detta fall. Detta är ett mer eller mindre unikt fall oavsett vem som är GM. I unika fall fungerar normalt ingen statistik.
Mnja. Betingade sannolikheter kan fortfarande funkar rätt bra. Sannolikheten att en kvinnlig ostraffad akademiker blir styckmördad är a priori väldigt liten, men just i det här fallet är den ju 1, eftersom det de facto faktiskt har hänt. Det är alltid en början. Sen kan man gå vidare på lite olika sätt. Finns det någon skälig anledning att anta att andelen mord utförda av närstående minskar med ökande akademisk utbildning, eller att (den förvisso ytterst lilla) andelen styckmord gör det? Det faktum att knallgula bilar är väldigt sällsynta, och följaktligen inte är inblandade i olyckor särskilt ofta, gör ju inte att den allmänna olycksstatistiken är otillämplig för den händelse en knallgul bil faktiskt råkar ut för en olycka. Och jag anser nog att det är den som hävdar att konventionell statistik med avseende på andelen närstående gärningsmän inte är tillämplig på mordfall i tillräckligt hög utbildningsnivå som har bevisbördan. Så jävla karaktärsdanande och uppfostrande är inte akademiska studier. Och så jävla högutbildade var/är för den delen inte de där båda universitetsadjunkterna heller.

Citat:
(Jag har undervisat i statistik på högskolenivå
That makes two of us.

Citat:
och har jobbat med statistik i olika former under många år. Jag gillar statistk när den är tillämpbar. Men alltför ofta tillämpas den på fel sätt eller också är underlaget otillräckligt. Därför är jag generellt sett försiktig med att använda statistik, liksom många andra erfarna statistiker. Om någon är intresserad kan jag ge många exempel på hur felaktigt använd statistik kan ställa till avsevärda problem.)
Det finns hur många sätt som helst att använda statistik fel, det har du alldeles rätt i. Men samtidigt är det ju egentligen inte raketforskning. Jag brukar påstå att statistik enklast beskrivs som en skalärprodukt av sunt förnuft och numerisk analys. Och jag tycker inte att du har framlagt några empiriskt giltiga argument för varför fördelningen närstående/okända rimligen skulle antas vara annorlunda i högutbildade ostraffade miljöer än för mordpopulationen i stort.

För övrigt är samplet inte självklart begränsat till svenska brottsfall. Det går att titta på ett internationellt sampel också. Och i ett sådant sampel finns det åtminstone några högutbildade män som har mördat och styckat sina fruar eller älskarinnor.
Citera
2011-02-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohanna
Jag tror att de hade tillgång till något näste. Ev en liten lägenhet i Örebro. Jag tror att styckningen utförts inomhus och enbart i transportsyfte.
Eftersom polisen har sökt efter en slaktbod eller en stuga utan vatten så är det ingen lägenhet. Förmodligen så har man hittat spår från golv där kroppsdelar har legat. Alltså inga tvättade lägenhetsgolv!
Citera
2011-02-04, 20:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Statistik ännu en gång:

Det har hävdats att det är rätt att plocka in SB därför att han var den siste som såg EM i livet och dessutom hade de en relation. Och statistiken säger att om dessa två kriterier är uppfyllda så är sannolikheten stor att SB är mördaren.

Det är förvisso helt korrekt att statistiken säger det.

Men: Polisen vet faktiskt inte om SB var den siste som såg EM. Om mördaren är någon annan så var SB på sin höjd den näst siste som såg EM.

Alltså: Eftersom vi inte vet som som är mördaren kan vi inte använda denna statistik i detta fall. Använder vi den ändå så blir det moment 22: Vi gör ett ogrundat antagande när vi använder statistiken. Med det ogrundade antagandet pekar statistiken ut SB som skyldig. Och därmed blir det ogrundade antagandet sanning!
Förlåt, men nu vilseleder du. Det är självklart att det i de allra flesta fall är den som de facto har sett BO sist i livet som är mördaren. Men det är inte statistik, bara en naturlig konsekvens av mordets natur. Den statistik som man använder i mordspaningssammanhang säger något helt annat, nämligen att den som synes ha sett BO sist har en hög sannolikhet att visa sig vara GM. Om det inte vore på det viset, skulle påståendet vara ett moment 22-påstående i samtliga fall, och generellt otillämpligt - alltså inte bara i det här fallet. Och den är precis lika a priori tillämplig i det här fallet som i något annat fall.
Citera
2011-02-04, 21:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det skulle kanske förklara varför allt utom de båda armarna var bristfälligt gömda. På dessa kan det finns bevis som leder till GM.

Dödförklarar man en människa om kroppen förutom armarna finns?
Ja, självklart. Armarna har ingen möjlighet till självständigt liv. Man dödförklarar människor på basen av endast ett upphittat huvud, om så är.

Citat:
Är det någon skillnad ifall det är ett själmord när det gäller att betala ut försäkringen?
Normalt exkluderar livförsäkringsvillkor självmord.
Citera
2011-02-04, 21:03
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Å andra sidan är det inte mycket till statistik.

Av LGW`s uttalande fick jag intrycket att just styckmord var speciellt svårlösta.
Jag skulle förstås samtidigt ställt frågan om någon vet hur många styckmord som begåtts i Sverige och hur många av dessa som lösts.
Citera
2011-02-04, 21:03
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Vad tror du om girig? Ja, då menar jag i både i "reklamsyfte" och pengar?

Girig kan han näppeligen vara eftersom arvodena följer en, ej faställd, taxa. Läs mer här:

"Det finns ingen fastställd taxa för advokatarvoden i Sverige. Enligt Advokatsamfundets regler måste advokatarvoden vara skäliga.
Rättshjälpsbiträden som förordnas av en myndighet får ersättning enligt en särskild timkostnadsnorm som beslutas av regeringen.
Offentliga försvarare och målsägandebiträden får i de flesta brottmål ersättning enligt särskilda brottmålstaxor som fastställs av Domstolsverket. Ersättningen grundas på hur lång tid huvudförhandlingen i brottmålet tar. Vid häktningsförhandling under helger gäller särskilda ersättningsregler.
Konkursförvaltare får i mindre konkurser ersättning enligt en särskild taxa som fastställs av Domstolsverket."
Citera
2011-02-04, 21:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Man får konstiga idéer ibland...

SB råkar döda EM av misstag. Anledningen kan vi bara spekulera i.
Han får panik och vad gör han då?
Jo, han ringer till en av sina kompisar från BDSM-klubben som man har spekulerat i att han besökt.
"Vännen" säger "Visst polarn, det är lugnt. Jag hjälper dig, se nu till att fixa ett bra alibi. Åk och spela golf, få någon granne som du ser till att göra upprörd så att h*n minns dig, åk och fika på jobbet... Gör vad fan du vill, bara du ser till att ha alibi för hela dagen. Resten tar vi senare..."
SB gör som han blivit tillsagd samtidigt som "vännen" åker och tar hand om EM's kropp.
Visst styckar och paketerar han snyggt, men själva deponeringen av kroppen är inte så noga. SB har ju "alibi" och själv kan vännen inte misstänkas ha någon inblandning i det hela.

Detta gäller bara under förutsättning att ryktet/antagandet om SB's intresse för BDSM är sant.
BDSM eller inget BDSM kräver det också en extremt lojal och tjänstvillig polare. Hur många människor har såna polare, tror du? För övrigt förstår jag inte varför BDSM skulle vara någon förutsättning fär den där hypotetiska polarens existens.
Citera
2011-02-04, 21:07
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Och om hon inte är en juridisk kamikaze, vad har hon för alternativ då?
Att lägga sig platt.
Citera
2011-02-04, 21:09
Medlem
Det finns väl inget som hindrar att en advokat faktiskt bedriver lite egen "spaning" och frågar runt lite....Men det kanske är sällsynt och så tar det ju tid!!!

Bör definitivt ligga i klientens intresse att ha någon som rotar fram allt som kan vara positivt - särskilt om klienten hävdar att h*n är oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in