2011-01-31, 13:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Detta är jätteintressant information då denna bild är deras starkaste bevisning.

Jag håller med om att bevisningen känns mycket tunn och att man förmodligen inte ännu kunnat utesluta alternativa GM, även om de inte aktivt har letat efter sådan.

Om de inte hittar någon mordplats eller styckplats är det frågan om de verkligen kan binda honom till ett mord, bortom allt rimligt tvivel.
Vi vet inte vad som är deras starkaste bevisning. Det är bara polisen som vet vilken bevisning de har. Beskriv inte dina spekulationer som om det vore fakta.
Citera
2011-01-31, 13:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Ang handlarn är det väl inte ens säkrat att det var SB som var där utan att affärsinnehavaren har sett en person som påminner om SB.
Det har inte kommit fram någonstans om VAD personen som var inne i butiken skulle ha inhandlat.
När det gäller klockan som enligt Aftonhoran vaar "full" med blod ser jag det besynnerligt om en gärningman styckar en kropp utan att använda handskar.
Använder man handskar så borde väl de täcka klockan?
Hela den här klockan är full med blod historien verkar inte polisens talesman ha kännt till så man kan ju undra om det är AB som har fabricerat ihop dessa uppgifter eller inte.
OM de är sann borde ett svar komma inom de närmaste dagarna, och OM det i så fall inte finns något EM blod så kan man börja undra VAD polisen egentligen har på SB.
Till skillnad från dej så tror jag fortsatt att SB är oskylig och att poliserna bara har sett åt det håll någon har pekat med hela handen.
Noterar även att SB´s advokat nu har uttalat sig även om han inte får någon sagt mer än att SB fortsatt nekar.
http://na.se/nyheter/orebro/1.1086094-51-aringen-fortsatter-att-neka-inblandning

"Full med blod" kan vara en kraftig överdrift som bör tolkas som att polisens tekniker har öppnat klockan och hittat fullt tillräckligt med blod - om det nu är blod - för att göra en analys av huruvida det är Eva Magnussons blod.

En allmän reflektion: Rent tekniskt visar det iofs på ett grundläggande problem med blodsspår och DNA-bevis, för den som tycker att det till skillnad från skräpiga indicier är "riktiga" bevis. Nämligen att sådana bevis inte har någon tidsstämpel. Evas Magnussons blod kan teoretiskt ha hamnat i klockan vid ett tidigare tillfälle, även om det är osannolikt. Även dessa bevis måste bedömas ihop med övriga bevisning för att bli begripliga.

Man får nog fortfarande anta att polisen lyckats stapla högen med bevis eller indicier totalt till en sådan höjd att SB framstår som den troliga GM, med hög trolighetsfaktor.
Citera
2011-01-31, 13:41
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Mycket bra funderingar och jag tror att vi har lösningen här. Hon ställde nog honom mot väggen och det tålde han inte (enligt vissa kollegor blev han elak vid avvisningar) och då handlade det bara om lite flört, nu hade han betydligt mer att förlora för Eva kanske nämde att hon skulle gå ut med hans "dubbellspel till ev sambon m fl. Tyvärr så fick hon betala med sitt liv.

Möjligtvis gjorde hon det, men jag har mycket svårt att tro att hon använde denna vetskap för att tvinga honom lämna sambon och bli den enda kvinna i hans liv. Visst kunde hon driva hård frågor i den riktning som hon ville, men inte ens för ett ögonblick kunde hon inbilla sig att hon kunde tvinga dåren i lojalitetens tvångströja. Nej, om hon råkade hota att avslöja honom var säkert i stridens hetta.
Tyvärr med dödlig utgång, som du sa.
Senast redigerad av urkinha 2011-01-31 kl. 13:54.
Citera
2011-01-31, 13:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVatson
Vissa vill inte skriva här pga den olustiga stämningen i denna tråd...

Jag vill mana till besinning, sluta med spydigheter och raljerande som är helt OT.

Personer som kan ge ytterligare faktauppgifter följer tråden!

Då hoppas jag verkligen att de också nu ska kunna känna sig trygga att bidra med ytterligare upplysningar till FB-detektiverna.

Du har helt rätt. Konflikter uppstår gärna då det finns vissa som tar parti för den ena eller den andra sidan. Man förstår att vissa personer, ofta med anknytning, inte vill tro eller veta av vissa uppgifter.

Uppgifter behöver komma fram i tråden som fakta och inte som utpekande eller förnekande så kan alla ta till sig uppgifterna lättare och bedöma dessa.

Tvärtemot vad Timeout sa så är det oftast vi som diskuterar i trådarna som är opartiska medan de nya gärna är partiska. Detta kan ofta leda till konflikter. Samtidigt är all information viktig och varje person får bedöma den informationen utifrån sina egna preferenser.
Citera
2011-01-31, 13:43
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vi vet inte vad som är deras starkaste bevisning. Det är bara polisen som vet vilken bevisning de har. Beskriv inte dina spekulationer som om det vore fakta.

Hahaha, lika bitter som vanligt. Det är polisen själva som påstått att det är så. Har du annan information så kan jag förstås ta med detta i beaktan. Lilla du.
Citera
2011-01-31, 13:46
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Det finns, om inte uppgifter så iallafall, tecken på att Eva mycket väl kunnat ha en annan man, vid sidan om SB. Detta med hennes Västindienresor där hon enligt uppgift träffade annan man och lite rykten om att det fanns tecken på att det fanns någon ny i hennes liv, borde vara intressant att försöka hitta någon sanning i.

Kan det ha funnit någon mer man i hennes liv som komplicerade det hela. Det kan ha funnit någon annan som hade incitament att döda Eva och lägga skulden på SB i annat fall kan det varit ett bättre motiv för SB.
Njae, nu verkar det inte som om det skulle vara intressant för 99,9% av de som följer och skriver i tråden att se någon alternativ GM utan i stället ställa diagnis på SB med utgångspunkt av hur hans hud ser ut på ett foto och vad man kan se från Lidels P-plats.

Men håller med dej om att det verkar skumt med dessa relationsteorier.
OM Eva under en längre tid ansåg att hon hade ett förhållande med SB
Då har SB 48 timmar på dygnet samt ett annat boende. För inte kan det väl vara så att SB använder EM som picksnurra lite då och då men eftersom han är sambo så är det knappast trolgt att det någonsinn var hemma i SB/AA boende de träffades för att sköta kroppen?
SB borde även ha haft mur mycket fritid som hels om han nu hade gett sken av att de hade någon form av förhållande!
AA borde ha koll på hur SB spenderade sin fritid, men nu verkar det ju som om de hade många genmensamma fritidsintressen och jag drar då den slutsatsen av att de spenderade mycket av sin fritid tillsammans.
Inte säger man väl att man har en "relation" med en KK som man träffar lite då och då?
Än mindre att man inom en snar framtid ska flytta ihop med en person som man aldrig varit hemma hos eller umgåtts med mer än korta möten?
Inte var väl EM så totalt urblåst och desperat att hon skulle göra någonting sådant....nej tror inte det va?
Skulle EM gå och sukta efter en mansperson i åratal? Verkar inte stämma överens med den beskrivningen som kommit fram av hennes personligt, där hon beskrivs som intelligent och målmedveten.
Därför lutar det åt att EM hade ny relation med en eller fler.
EM hade (med de uppgifter jag fått) ett vidlyftigt sexliv och åkte bland annat med NN (boende Karlskoga) till swingerklubbar.
Därför tror jag inte att EM skulle ha hakat upp sig på om SB inte ville knulla henne henne längre, och jag tror inte på att det skulle vara SB som hon skulle flytta ihop med , OM det nu var någon över huvudtaget.

Jag tror inte på att det skulle vara något reltionsrelterat motiv öht, däremot så kan jag köpa teorin om att det skulle kunna vara en till Eva närstående person om det rör sig om stypning.

Att SB´s klocka skulle vara FULL med blod från EM vill jag få bekräftat av polisen eller namngiven källa innan jag kan ta det som fakta, som det ser ut i dag så verkar det mer vara Aftonhorans sensationsskvaller.
Att klockan sedan skulle vara FULL med blod är ganska motsägelsefullt eftersom polisen har medgett att liket var proffsigt styckat.
Min bror är varken mördare eller spoffs på att stycka men han är jägare och säger att det ska mycket till om man får blod i en klocka om man styckar med en såg, och det låter i mina ören ganska rimligt det han säger.
Men som sagt det bör väl komma fram frakta nu endera dagen om det finns någon substans i detta med armbandsuret, eller kommer Farbror Blå att vänta ända till den 8/2 med att släppa mer info?
Citera
2011-01-31, 13:50
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Jo, jag funderade lite efter Wildis inlägg och kom fram till samma sak.

I Sverige är det fri bevisföring. Detta innebär att rätten kan tolka bevisen eller indicierna lite som de önskar. Om de har blod i en klocka från Eva och kommer fram till att han styckade henne och det kan bevisas att dödsorsaken inte är självförvållad så kan de nog dra en logisk slutsats av detta också.

Det kan förstås sluta hur som helst men kan de påvisa blod i klockan, att han varit nära eller i anslutning till fyndplatsen, Eva är strypt och kan utesluta andra GM så kan de ändå fälla honom på goda grunder.

Om jag vore hans biträde skulle jag åberopa "rimligt tvivel", och beskriva flera sätt som BO:s kunde ha hamnat i hans klocka. Ett par har diskuterats här i tråden men jag är säker på att en duktig försvarare kan hitta på många flera.
Citera
2011-01-31, 13:54
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det tror jag absolut att de har! Nu är jag varken journalist eller polis men jag tolkar det som att man signalerar olika grader av säkerhet hos sin anonyma källa=polisläckan. "Enligt uppgift" låter som att tidningen inte riktigt kan gå i god för den här källan. EDIT: "Enligt säker källa" tolkar jag som att de vet att deras läcka är insatt i fallet, tex jobbar med det själv. Men, jag kan ha fel. Man föreställer sig att den/de som leder utredningen är redigt förbannade och besvikna på sina medarebetare då det läcker. Man vet att det är en av ett litet antal personer som snackat mot betalning men inte vem... Eller så har jag läst för mycket "kriminalromaner".

Du har helt rätt i att murvlar "graderar" olika uttalanden, beroende på hur "säkra" de anses vara. På lokalplanet har ofta reportern en säker källa med direkt insyn i, och ansvar för, utredningen, t ex en kriminalkommissarie. Denne kan välja att droppa viss information - eller att inte kommentera alls. Torbjörn Carlsson i Örebro är en mästare på att hålla käft. Kommissarien är alltså en hård nöt att knäcka, i alla fall på lokalplanet. Som murvel kan man också intervjua de kriminalinspektörer som medverkar i själva utredningsarbetet. Ibland kan någon fås att prata bredvid munnen mot att de får en dusör som tack för hjälpen.
En del "simpla" ordningspoliser är också värda att snacka med. Det är folk som t ex varit ute på en fyndplats och som kan ge information om den, gärna mot betalning eller en tårta så där apropå till fikat på polishuset:-) Ordningspoliserna är i regel väldigt unga och känner inte nån särskild lojalitet gentemot utredningen. Undantag finns ju förstås.
Ett uttalande från en ordningspolis kan gälla för den väldigt vaga formuleringen "enligt uppgift". Eller, så kan formuleringen t o m gälla för något som dykt upp här på FB eller i andra forum. Eller vid samtal med offrets/den misstänktes vänner och bekanta. Reportern har läst/hört uppgiften, men om den är sann eller inte spelar mindre roll, eftersom han/hon garderar sig med "enligt uppgift". Det gäller ju att få till en artikel också, och liiite skvaller gör ju inte artikeln sämre, så länge skvallret inte är fullständigt uppåt väggarna.
Reportrar "spånar" också, kanske inte alltför mycket i själva nyhetstexten. Däremot skriver de ibland krönikor med bild-byline och hela köret. I krönikorna är de mer fria att lägga in personliga funderingar. Tyvärr tas dessa "spånerier" ofta för fakta - "ja, men det stod ju i tidningen, typ". Sånt ska man akta sig väldigt noga för!
Citera
2011-01-31, 13:54
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
"Full med blod" kan vara en kraftig överdrift som bör tolkas som att polisens tekniker har öppnat klockan och hittat fullt tillräckligt med blod - om det nu är blod - för att göra en analys av huruvida det är Eva Magnussons blod.
En allmän reflektion: Rent tekniskt visar det iofs på ett grundläggande problem med blodsspår och DNA-bevis, för den som tycker att det till skillnad från skräpiga indicier är "riktiga" bevis. Nämligen att sådana bevis inte har någon tidsstämpel. Evas Magnussons blod kan teoretiskt ha hamnat i klockan vid ett tidigare tillfälle, även om det är osannolikt. Även dessa bevis måste bedömas ihop med övriga bevisning för att bli begripliga.

Man får nog fortfarande anta att polisen lyckats stapla högen med bevis eller indicier totalt till en sådan höjd att SB framstår som den troliga GM, med hög trolighetsfaktor.
Det har här i tråden spekulerats om SB ev skulle ha använt sig av klorin för att städa upp en styckningsplats.
GM borde vid styckningen ha varit försiktigt i hantering för att minimera att det svätte runt blod, till skillnad från handeringen av ev klorint som GM torde ha "skvättat" hej vilt.
Ser det då mer troligt att det borde ha kommit klorin i i klockan än att det skulle ha kommit in blod med tanke på viskositeten blod vs klorin.
Citera
2011-01-31, 13:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Njae, nu verkar det inte som om det skulle vara intressant för 99,9% av de som följer och skriver i tråden att se någon alternativ GM utan i stället ställa diagnis på SB med utgångspunkt av hur hans hud ser ut på ett foto och vad man kan se från Lidels P-plats.

Men håller med dej om att det verkar skumt med dessa relationsteorier.
OM Eva under en längre tid ansåg att hon hade ett förhållande med SB
Då har SB 48 timmar på dygnet samt ett annat boende. För inte kan det väl vara så att SB använder EM som picksnurra lite då och då men eftersom han är sambo så är det knappast trolgt att det någonsinn var hemma i SB/AA boende de träffades för att sköta kroppen?
SB borde även ha haft mur mycket fritid som hels om han nu hade gett sken av att de hade någon form av förhållande!
AA borde ha koll på hur SB spenderade sin fritid, men nu verkar det ju som om de hade många genmensamma fritidsintressen och jag drar då den slutsatsen av att de spenderade mycket av sin fritid tillsammans.
Inte säger man väl att man har en "relation" med en KK som man träffar lite då och då?
Än mindre att man inom en snar framtid ska flytta ihop med en person som man aldrig varit hemma hos eller umgåtts med mer än korta möten?
Inte var väl EM så totalt urblåst och desperat att hon skulle göra någonting sådant....nej tror inte det va?
Skulle EM gå och sukta efter en mansperson i åratal? Verkar inte stämma överens med den beskrivningen som kommit fram av hennes personligt, där hon beskrivs som intelligent och målmedveten.
Därför lutar det åt att EM hade ny relation med en eller fler.
EM hade (med de uppgifter jag fått) ett vidlyftigt sexliv och åkte bland annat med NN (boende Karlskoga) till swingerklubbar.
Därför tror jag inte att EM skulle ha hakat upp sig på om SB inte ville knulla henne henne längre, och jag tror inte på att det skulle vara SB som hon skulle flytta ihop med , OM det nu var någon över huvudtaget.

Jag tror inte på att det skulle vara något reltionsrelterat motiv öht, däremot så kan jag köpa teorin om att det skulle kunna vara en till Eva närstående person om det rör sig om stypning.

Att SB´s klocka skulle vara FULL med blod från EM vill jag få bekräftat av polisen eller namngiven källa innan jag kan ta det som fakta, som det ser ut i dag så verkar det mer vara Aftonhorans sensationsskvaller.
Att klockan sedan skulle vara FULL med blod är ganska motsägelsefullt eftersom polisen har medgett att liket var proffsigt styckat.
Min bror är varken mördare eller spoffs på att stycka men han är jägare och säger att det ska mycket till om man får blod i en klocka om man styckar med en såg, och det låter i mina ören ganska rimligt det han säger.
Men som sagt det bör väl komma fram frakta nu endera dagen om det finns någon substans i detta med armbandsuret, eller kommer Farbror Blå att vänta ända till den 8/2 med att släppa mer info?

Bara en så enkel sak som att alla klockor är väl vattentäta idag, eller?
Citera
2011-01-31, 13:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Hahaha, lika bitter som vanligt. Det är polisen själva som påstått att det är så. Har du annan information så kan jag förstås ta med detta i beaktan. Lilla du.
På vilket sätt bitter?
Varifrån kommer din info om att fotot är polisens starkaste bevis? Hänvisa gärna till någon länk.
Citera
2011-01-31, 14:02
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Örebro. Polisen återupptog på måndagen sökandet efter ytterligare kroppsdelar från den kvinna som hittats styckmördad utanför Örebro.

– Dykare söker i en liten sjö nordväst om Örebro. Ännu har de inte hittat

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article8492251.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in