Angående spekulationer så är det ju ett sätt att spåna kring vad som kan ha hänt, dock anser jag att för att en teori ska kunna vara ens i närheten av relevant så måste ju de uppgifter polisen gått ut med stämma in i teorin. Polisen skulle inte gå ut med obekräftade uppgifter i det här fallet, tror jag, de verkar snarare knipa käft än vara för lösmynta.
Den i tråden som var först med att påtala SB.s förhållningssätt till kvinnor var DampBobPsykfall. Han uttalade sig med ett påfallande engagemang, och sade sig ha kunskap om hur han betedde sig i relationer från personer som han har haft förhållanden med (https://www.flashback.org/sp28018037). DampBobPsykfall var först i tråden med uppgifterna om att SB skulle vara en player som bollade runt med flera relationer samtidigt, och samtliga uppgifter som sedan kom ut i pressen om SB.s kärleksliv kom först å tråden från h*n**. H*n har alltså mycket hög trovärdighet. Och h*n hade alltså kännedom om SB:s beteende i negativa termer från personer i pluralis som han hade haft förhållanden med. Samtidigt har h*n inte uppvisat några tecken på att känna EM närmare. H*n bör alltså känna minst en person som har haft ett förhållande med SB utöver dem vi känner i tråden
Jag tycker att man ska ta och läsa om DampBobPsykfalls tidiga inlägg, innan man i alltför hög grad ger sig på uppgiften att "normalisera" SB:s personlighet med avseende på relationer.
Kanske lite OT, men vad fan såg dessa kvinnor i denne man? Hur kan man vara player om man är 51 år och ser ut som en inavlad bonde i rutig skorta och guldhalsband? Han må varit trevlig, men det är likväl fascinerande hur han kunnat välja och vraka bland kvinnor.
Hej alla. Lade in denna sammanfattning av viktigare, bekräftade händelser under natten.
Postar den igen för nytillkomna läsare.
OBS: Innehåller inga rykten, teorier eller tyckanden. Ser därför ganska påver ut. Kanske skulle man också skriva en sammanfattning om tänkbara motiv, en om rykten etc. Men det får i så fall någon annan göra.
Personer/aktörer:
SB – Stefan Börjesson. Universitetsadjunkt vid Örebro Universitet (Öru). Akademin för naturvetenskap och teknik.
- Misstänkt gärningsman (GM).
- Sambo sedan 2009 med AA (Vars namn jag inte skriver ut).
- Har under många år (oklart hur många. 7 år nämns) haft ett förhållande ”vid sidan av” med EM. Finns uppgifter om att förhållandet tagit slut eller legat på sparlåga det senaste året, men uppgifterna går isär.
- Äger en svart Cadillac BLS. Den enda svarta BLS:en i Örebro län.
- Är inte jägare eller fiskare.
EM – Eva Magnusson. Universitetsadjunkt vid Öru. Studierektor för retorikämnet, Humanistiska institutionen.
- Brottsoffer.
- Ägde en silverfärgar VW Golf
- Sade upp sig från jobbet vid Öru i november. Skulle börja nytt jobb i del delvis egna företaget U21 Partner AB per 2001-03-01.
NA – tidningen Nerikes Allehanda
Händelser:
Onsdagen 29/1207:47 EM skickar ett SMS till en av sina söner.
07:xx EM ses köra Nygatan västerut. (Det är i riktning MOT hennes bostad. Oklart
varifrån hon kommer.ifrån. Kommer man från universitetet kör man inte den gatan).
Förmiddag: SB har tvättid i tvättstugan hemma. ”Stjäl” dessutom en tid av grannen sent på förmiddagen.
11:30 (Osäkert klockslag. Kan variera nån kvart fram eller tillbaka). Kommer inte till ett avtalat lunchmöte. Troligen är det en son hon ska träffa. Lunchmötet ringer upp henne. Någon svarar men det hörs bara ett skrapande ljud. När personen ringer upp igen en stund senare är telefonen avstängd.
12:15-12:20 SB kommer till en golfhall för att slå några hinkar. Är identifierad av ägarna till hallen som säger att han stannade till c:a 13:00 – 13:05.
Någon gång under dagen: En övervakningskamera visar hur EM kliver in i en svart Cadillac BLS utanför sitt nya jobb på Stubbengatan 2 i västra Örebro. Enligt osäker källa kan EM identifieras på filmen, men inte SB eller bilens registreringsnummer.
Torsdagen 30/12Någon gång under dagen: EM anmäls försvunnen av kollegor vid Öru.
19-tiden Polisen anländer till EMs lägenhet och undersöker den fram till midnatt.
Fredag 31/12 EMs söner sätter upp lappar med texten ”Har du sett vår mor” över hela Örebro.
Lördag 1/1 20:47 Polisen inleder ett förhör med SB.
21:16 SB anhålls som misstänkt för människorov.
Tisdag 4/1 SB häktas som skäligen misstänkt (den lägre misstankegraden) för mord.
Onsdag 5/1 EMs mobil pejlas till ett område vid Lockhyttan väster om Örebro. (Förmodligen avser pejlingen gamla data, som togs fram denna dag)
Fredag 7/1 Polishundar markerar för död kropp i ett grustag i Eker, väster om Örebro, en bit på väg mot Lockhyttan. Polisen gör inga fynd vid grävningar och är uppenbarligen förvånade över detta.
Måndag 10/1 En kroppsdel (troligen en torso eller delar därav) påträffas i en svart plastsäck i en plogvall vid vägen upp mot utsiktspunkten Rusakulan några mil väster om Örebro. Enligt hundägaren vars hund markerat föreföll det som om någon grävt ut ett hål i vallen, lagt ned säcken, täckt över med snö och jämnat till på toppen. DNA-analys visar att det är EM.
Tisdag 11/1 SB häktas på sannolika skäl (den högre misstankegraden) misstänkt för mord den 29/12 i Örebro län. Ändras senare till ”mord den 29/12 eller någon dag därefter”.
Polisen letar igenom jaktstugor och slaktbodar i områden runt fyndplatsen.
Fredag 14/1 Obduktionen av den påträffade kroppsdelen visar att specialverktyg använts vid styckningen samt att två tydliga märken visar att kroppen varit upphängd vid något tillfälle. Vidare visar obduktionen att personen som styckat gått tillväga på ett mycket välplanerat sätt och tycks vara insatt i det praktiska utförandet.
Söndag 16/1 Ytterligare en kroppsdel (möjligen två) hittas av en skidåkare vid Bocksboda, några kilometer väster om den första fyndplatsen. NA säger sig ha fått uppgifter om att delen/delarna låg i en svart plastsäck, men polisen kommenterar inte detta.
Mån 17/1 Polisen säger att ytterligare fynd gjorts under helgen men vill inte berätta vad.
Polisen bedömer att kroppsdelarna inte placerats ut av någon som tagit sig fram på skidor.
Polisen gräver på nytt i plogvallen där det första fyndet gjordes.
Polisen säger att tecken tyder på att mordet föregåtts av viss planering och att SB gjort vissa inköp under tiden före mordet.
Oklart: EMs bil påträffades i ett garage med nyckeln i tändningslåset. Garaget är troligen ett som ligger nära hennes hem. Oklart när bilen påträffades. Troligen torsdag 30/12.
Det är nog många som är frustrerade över den lilla information vi fått
Men det jag nyss skrev är polisens uppgifter i media dom flesta bekräftade av polisen enligt artikelförfattarna.
Ja att spekulera är väl okey så länge man skriver att man tror eller tippar eller har en teori
Att säga att så är det är lite fel
Men man gör så gott man kan och när informationen tryter spekulerar man.
Att känna att en människa är utpekad som misstänkt GM är inget annat än misstänkt
Jag för min del tror att detta är rätt GM
Jag lutar också åt det (men som sagt, det är ännu för mkt oklarheter). Förutom statistik mm talar SB:s beteende i förhörsrummet mot honom. Som jag meddelade via Troian förra veckan har jag uppgifter på att han faktiskt nekat till att ha träffat EM och sedan ändrat detta vid konfrontation, dessutom har han nekat till att ha varit i Lockhyttan de aktuella/den aktuella dagen men senare också ändrat detta.
Nu är ju inte dessa uppgifter 100-procentiga men om de är riktiga, tycker jag att de talar för att det är rätt kille som sitter häktad. Delvis tycker jag också att SB:s "märkliga" beteende i förhörsrummet talar emot honom; om han inte var inblandad borde han rimligen åtminstone inledningsvis (innan EM:s död konstaterats) ha försökt att hjälpa till att återfinna henne. Så verkar inte vara fallet.
Hej alla. Lade in denna sammanfattning av viktigare, bekräftade händelser under natten.
OBS: Innehåller inga rykten, teorier eller tyckanden. Ser därför ganska påver ut. Kanske skulle man också skriva en sammanfattning om tänkbara motiv, en om rykten etc. Men det får i så fall någon annan göra.
Var noga med att allt verkligen är bekräftat, annars är sammanställningen värdelös...
Personer/aktörer:
SB – Stefan Börjesson. Universitetsadjunkt vid Örebro Universitet (Öru). Akademin för naturvetenskap och teknik.
- Misstänkt gärningsman (GM).
- Sambo sedan 2009 med AA (Vars namn jag inte skriver ut).
- Har under många år (oklart hur många. 7 år nämns) haft ett förhållande ”vid sidan av” med EM. Finns uppgifter om att förhållandet tagit slut eller legat på sparlåga det senaste året, men uppgifterna går isär.
- Äger en svart Cadillac BLS. Den enda svarta BLS:en i Örebro län.
- Är inte jägare eller fiskare.
EM – Eva Magnusson. Universitetsadjunkt vid Öru. Studierektor för retorikämnet, Humanistiska institutionen.
- Brottsoffer.
- Ägde en silverfärgar VW Golf
- Sade upp sig från jobbet vid Öru i november. Skulle börja nytt jobb i del delvis egna företaget U21 Partner AB per 2001-03-01.
NA – tidningen Nerikes Allehanda
Händelser:
Onsdagen 29/1207:47 EM skickar ett SMS till en av sina söner.
07:xx EM ses köra Nygatan västerut. (Det är i riktning MOT hennes bostad. Oklart
varifrån hon kommer.ifrån. Kommer man från universitetet kör man inte den gatan).
Förmiddag: SB har tvättid i tvättstugan hemma. ”Stjäl” dessutom en tid av grannen sent på förmiddagen.
11:30 (Osäkert klockslag. Kan variera nån kvart fram eller tillbaka). Kommer inte till ett avtalat lunchmöte. Troligen är det en son hon ska träffa. Lunchmötet ringer upp henne. Någon svarar men det hörs bara ett skrapande ljud. När personen ringer upp igen en stund senare är telefonen avstängd.
12:15-12:20 SB kommer till en golfhall för att slå några hinkar. Är identifierad av ägarna till hallen som säger att han stannade till c:a 13:00 – 13:05.
Någon gång under dagen: En övervakningskamera visar hur EM kliver in i en svart Cadillac BLS utanför sitt nya jobb på Stubbengatan 2 i västra Örebro. Enligt osäker källa kan EM identifieras på filmen, men inte SB eller bilens registreringsnummer.
Torsdagen 30/12Någon gång under dagen: EM anmäls försvunnen av kollegor vid Öru.
19-tiden Polisen anländer till EMs lägenhet och undersöker den fram till midnatt.
Fredag 31/12 EMs söner sätter upp lappar med texten ”Har du sett vår mor” över hela Örebro.
Lördag 1/1 20:47 Polisen inleder ett förhör med SB.
21:16 SB anhålls som misstänkt för människorov.
Tisdag 4/1 SB häktas som skäligen misstänkt (den lägre misstankegraden) för mord.
Onsdag 5/1 EMs mobil pejlas till ett område vid Lockhyttan väster om Örebro. (Förmodligen avser pejlingen gamla data, som togs fram denna dag)
Fredag 7/1 Polishundar markerar för död kropp i ett grustag i Eker, väster om Örebro, en bit på väg mot Lockhyttan. Polisen gör inga fynd vid grävningar och är uppenbarligen förvånade över detta.
Måndag 10/1 En kroppsdel (troligen en torso eller delar därav) påträffas i en svart plastsäck i en plogvall vid vägen upp mot utsiktspunkten Rusakulan några mil väster om Örebro. Enligt hundägaren vars hund markerat föreföll det som om någon grävt ut ett hål i vallen, lagt ned säcken, täckt över med snö och jämnat till på toppen. DNA-analys visar att det är EM.
Tisdag 11/1 SB häktas på sannolika skäl (den högre misstankegraden) misstänkt för mord den 29/12 i Örebro län. Ändras senare till ”mord den 29/12 eller någon dag därefter”.
Polisen letar igenom jaktstugor och slaktbodar i områden runt fyndplatsen.
Fredag 14/1 Obduktionen av den påträffade kroppsdelen visar att specialverktyg använts vid styckningen samt att två tydliga märken visar att kroppen varit upphängd vid något tillfälle. Vidare visar obduktionen att personen som styckat gått tillväga på ett mycket välplanerat sätt och tycks vara insatt i det praktiska utförandet.
Söndag 16/1 Ytterligare en kroppsdel (möjligen två) hittas av en skidåkare vid Bocksboda, några kilometer väster om den första fyndplatsen. NA säger sig ha fått uppgifter om att delen/delarna låg i en svart plastsäck, men polisen kommenterar inte detta.
Mån 17/1 Polisen säger att ytterligare fynd gjorts under helgen men vill inte berätta vad.
Polisen bedömer att kroppsdelarna inte placerats ut av någon som tagit sig fram på skidor.
Polisen gräver på nytt i plogvallen där det första fyndet gjordes.
Polisen säger att tecken tyder på att mordet föregåtts av viss planering och att SB gjort vissa inköp under tiden före mordet.
Oklart: EMs bil påträffades i ett garage med nyckeln i tändningslåset. Garaget är troligen ett som ligger nära hennes hem. Oklart när bilen påträffades. Troligen torsdag 30/12.
Vet vi att det är EM som SMS:ar onsdag morgon?
Hur säker är iakttagelsen av EM kl 07.XX onsdag morgon?
Är övervakningsfilmen från onsdagen? (dagen liksom att det är EM tror jag polisen bekräftat, men är osäker, tidpunkten har vi inte...)
De flesta av dem som känner honom tycks ha en mycket positiv bild av honom, men visst, "egoistisk" och "egen" finns också bland omdömena. Vad det gäller kvinnoaffärer så känner jag inte till mer än att han haft ett förhållande med Eva och en annan kvinna i slutet av sitt förra äktenskap - samt att han fortsatt att ha kontakt med Eva även sedan deras kärleksförhållande upphört och han funnit en ny kvinna (AA) som han flyttat ihop med. Det ser jag inte som något märkligt med tanke på att han och Eva arbetat tillsammans.
Vidare - att man är djurvän utesluter absolut inte någon som mördare, men däremot gör det faktum att man ogillar nöjesdödande (om nu det är skälet till att han varken jagar eller fiskar) och gör militärtjänst som sjukvårdare (om nu den uppgiften stämmer) att man är mindre sannolik som styckmördare.
Mördare tror jag nästan vem som helst kan bli, men att såga eller skära sönder en människa i bitar - och då i synnerhet någon man känt sedan ungdomen, arbetat tillsammans med, älskat och älskat med - är något som kräver en människotyp som åtminstone jag inte kan se i de beskrivningar av SB som getts av dem som känner honom personligen.
Vad är det som gör att du bara tycks se att de positiva beskrivingarna om SB är fakta och allt som är negativt är bara skvaller? Du envisas med att påstå att Eva och SB inte haft något kärleksförhållande det senaste året, trots att t o m hans advokat säger att de haft relation utöver arbetet. Dessutom att påstå vad han inte är är väl helt ovidkommande? Att han inte är jägare/fiskare har väl inget med nöjesdödande att göra, det kan lika gärna bero på att han inte finner något intresse i att sitta i timmar på pass i skogen eller vid sjön. Han kanske anser att det är för lite status i det och mer status att spela golf. Han tycks vara medveten om vilken sida av sig själv han vill visa. Med ditt resonemang skulle jag vara rädd för mina jagande/fiskande vänner eftersom de då kan vara potentiella mördare. ska jag då tolka det att han inte är dagbarnvårdare som att han inte tycker om barn?
Var noga med att allt verkligen är bekräftat, annars är sammanställningen värdelös...
Jag har kollat och dubbelkollat med alla tillgängliga källor (alla tidningar, googlat, svenskamord, även här på tråden (även om jag inte använt uppgifter på tråden utan att dubbelkolla med andra källor).
Det kan naturligtvis finnas enstaka fel ändå.
Därför viktigt att alla hör på tråden som upptäcker något fel hör av sig!
Kanske lite OT, men vad fan såg dessa kvinnor i denne man? Hur kan man vara player om man är 51 år och ser ut som en inavlad bonde i rutig skorta och guldhalsband? Han må varit trevlig, men det är likväl fascinerande hur han kunnat välja och vraka bland kvinnor.
Vad vet vi om vilken typ av kvinnor som föll för honom?
Kaka söker maka...
Frågan är hur efterhängsen BO hade varit. Hur långt det hade gått, kanske aldrig gav sig?
Var det efter en lång och jobbig tid som det till sist brast för GM?
Oavsett så hade inte en "normal" människa tagit till handlingen mord, för att få slut på det.