Citat:
Ursprungligen postat av
CaseyRyback
Att Bosse är homosexuell är en av de mest seglivade vandringsmyterna, en klintbergare.
Finns så vitt jag vet inte några konkreta bevis på detta.
Nä, bara indicier som pekar åt lite olika håll.
Hansson gjorde ju klart i samband med "svarting"-debaclet att han tillhör den gamla skolan, han följer typ 50-talets normer och har inget intresse av genomgå nån PK-omprogrammering. Gott så. Men enligt samma normer var det mer eller mindre förbjudet att vara bög. 20- och 30-talister som är lagda åt det hållet (och då snackar vi även såna som Liberace, vars läggning gick att se ända från rymden) ville absolut inte komma ut. Fiktiva karaktären Sal Romano i Mad Men är en bra illustration av fenomenet. Officiellt var de ofta ungkarlar som levde ensamma och inte ville stadga sig med någon dam pga (infoga ursäkt här), andra levde i skenäktenskap. Det här utdraget från en intervju med Hansson i Expressen 2014 är så typiskt för old school garderobsbögar som det kan bli:
Citat:
Bo Hansson har bott större delen av sitt vuxna liv i Solna. Han lever ensam.
Med världen som arbetsfält i drygt ett halvt sekel var han svårfångad bland damerna. Bo Hansson var ständigt på resande fot.
- Jag gick in för karriären väldigt mycket, säger Bo Hansson. Mitt privatliv blev lidande.
Du lever ensam. Har du aldrig längtat efter att få egna barn?
- Nej, faktiskt inte. Så fort någon tjej började prata om barn fick jag panik. Jag kunde inte se mig själv stå och vagga ett gråtande barn i min famn. Det var som en värsta mardröm.
Du verkar inte ha varit så enkel att leva med?
- Så är det säkert. Jag har varit mycket självisk och satsat på min yrkeskarriär. Och det är faktiskt inget jag har ångrat heller.
Jo jo, "karriären"...
Å andra sidan, om han nu är en gammal garderobsbög så har han åtminstone varit försiktig, återhållsam eller haft tur. Övriga homos av äldre märke dog ju nämligen som flugor när AIDS härjade som värst. Sighsten Herrgård, Jacob Dahlin, Björn Axén, Ebbe Carlsson... så vem vet.