2013-11-27, 13:21
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imam
Jag ska gå en kurs i jägarexamen nu i Januari, och de vill att man köper "Jägarboxen" för 700+ spänn.
Grejen är att jag har "Nya Jägarskolan" från 2005 i bokhyllan som jag har läst en del i.
Jag undrar då följande:

1. Kan jag med gott samvete helt enkelt lära mig vad som står i de äldre böckerna, hoppas att det inte har ändrats så mycket, och gå på teorilektionerna ändå?

2. Finns det något stort jägarforum eller något annat ställe där man kan tänkas få tag på boxen begagnat för en mindre prissumma?

Det är samma information, och kan du dina böcker så klarar du provet oavsett.

Min kursledare hade stenkoll var man hittade infon i båda upplagorna, men din kanske inte är lika överseende.
Citera
2013-12-12, 01:04
Medlem
Hej köttätare!

Undrar om ni vet någon vettig jägarexamens kurs som finns Västra götaland, vill helst gå en intensiv eller ja ska gå en intensivkurs. Har kollat runt en del och hittar ganska många men har hört att de finns en del som inte alls varit nöjda med kursen, ni som har och var nöjda vart tog ni den? eller är de bara att gå första bästa och lära sig allt annat i jaktlaget? prisskillnaden är ju ganska så stor all ifrån 3.5 till 8.9 hittade jag...
Citera
2013-12-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pnub
Hej köttätare!

Undrar om ni vet någon vettig jägarexamens kurs som finns Västra götaland, vill helst gå en intensiv eller ja ska gå en intensivkurs. Har kollat runt en del och hittar ganska många men har hört att de finns en del som inte alls varit nöjda med kursen, ni som har och var nöjda vart tog ni den? eller är de bara att gå första bästa och lära sig allt annat i jaktlaget? prisskillnaden är ju ganska så stor all ifrån 3.5 till 8.9 hittade jag...

Ärligt talat så är kursen enligt mig bara för att bevisa du är kunnig och trovärdig att inneha vapen.
Att lära sig om jakten gör du enbart i skogen, Tex så kommer du inte ha en aning om hur du tar ut djur etc förens du testar det etc.
Men det är klart kan vara vettigt att få hjälp att träna lite skytte etc innan samt grundläggande teori kunskap
Citera
2013-12-21, 21:53
Medlem
Undrar var man kan köpa "Nya Jägarboken"
Tänkte ge som julklapp så fysisk affär tack!
Citera
2014-01-09, 00:14
Medlem
Accubonds avatar
När jag gjorde säker vapenhantering var de väldigt noga med att man skulle, så fort man hade förflyttat sig, om så bara en fem meter, kontrollera att vapnet är oladdat. Fånigt och onödigt om du frågar mig, men bara att lyda.

Så här gick det till för mig vad gäller kulvapenhantering

Se till så att slutstycket är öppet, vi skulle inte plocka upp bössan om slutstycket var stängt har jag för mig, men det låter lite konstigt så här i efterhand, fast det finns en viss logik. Om det var stängt skulle vi nog uppmärksamma provledaren på detta.

A Ta upp vapnet från stället. Rikta inte vapnet mot någon människa någon gång under hela provet - pipan hålls lämpligen riktad snett uppåt hela tiden.

1 - Tittar i magasin och patronläge ovanifrån.
2 - Känner med fingret i patronläget
3 - Höjer vapnet snett upp mot taket/himlen (Som om du hade lagt an med ett hagelgevär ungefär och skulle skjuta en högt flygande lerduva) och tittar i patronläget från denna ställning och ser så att ljuset skiner igenom

B Förflyttar dig till skjutplatsen. Upprepar 1-3.

C Får patroner. Laddar. Säkrar om nödvändigt. Lägger an. Avsäkrar. Skjuter.

D Förflyttar dig till stället för vapnet. Upprepar 1-3 och lämnar slutstycket öppnet och ställer det i stället utan att rikta pipan mot någon människa.

Säker vapenhantering - hagel har jag faktiskt glömt bort exakt hur det gick till men vi fick gå en bana där man skulle klättra över ett staket bl a. Naturligtvis håller man vapnet riktat snett uppåt, mot himlen, aldrig mot en människa. Tror inte vapnet var brutet när man skulle plocka upp det så det första man gör är att bryta vapnet och titta att det är tomt genom att hålla upp vapnet mot himlen och kika i loppet. Sedan laddar man klickpatronerna och slår ihop vapnet. Går sedan med det riktat snett uppåt.

När man kom fram till staketet skulle man bryta vapnet, ta ur patronerna, säkert titta så det var tomt (låter onödigt), slå ihop vapnet, luta vapnet mot staketet, klättra över staketet, plocka upp vapnet, säkert titta så det var tomt (onödigt igen), ladda klickpatronerna, slå ihop vapnet. Sedan tror jag att man skulle hoppa över en liten å och då skulle man bryta vapnet, plocka ur patronerna, säkert titta så det var tomt, hoppa över ån, ladda patronerna, slå ihop vapnet.

Därefter var banan slut och vi skulle ställa ned vapnet lutat mot ett träd. Bryt, ta ur patroner, titta i lopp, ställ ned bössan som den var när du tog upp den, dvs antingen bruten eller ihopslagen, skulle jag gissa på. Tada!

Överkurs: Jag tycker de amerikanska "Three commandments of gun safety" är rätt vettiga annars, eftersom de har en inbyggd redundans. Jag använder dessa som grund, betydligt mer än det jag lärde mig under jägarexamen, dock kompletterar jag med lite saker från jägarexamen som att inte ladda förrän på pass, alltid ha ett hagelvapen brutit eller slutstycket öppnat (Och om jag har någon tom hylsa, ha den instucken med plasten utåt i min pump, som artighet) förutom vid skjutposition på bana eller på pass. Också vissa saker som är sunt förnuft alltid ha slutstycket öppet förutom när jag skjuter, rikta vapnet så långt bort som möjligt från alla människor och uppåt innan jag blindavfyrar efter avslutat skjutpass.

Här kommer de tre reglerna:
1 Utgå alltid från att ett vapen är laddat.
Dvs så fort du inte har haft vapnet under omedelbar uppsikt så kontrollerar du att vapnet är oladdat. Detta kan lämpligen göras genom att repetera vapnet ett par gånger om det är en cylinderrepeter som du vet fungerar som den ska. Annars gäller att titta eller eventuellt känna. Är du på skjutbanan och vapnet ligger på din skjutbänk och du går ut för att slå en drill, kolla att vapnet fortfarande är oladdat när du kommer tillbaka.
2 Rikta aldrig vapnet mot något du inte kan leva med att det förstörs.
Dvs rikta aldrig vapnet mot en annan människa eller ett djur som du inte överväger att skjuta, t ex en jakthund. I praktiken, vid förflyttning rikta vapnet uppåt och aldrig, aldrig ens i närheten av riktning mot en människa, det senare är hövlighet också.
3 Håll aldrig fingret på avtryckaren förrän du är på målet.
Låt fingret vila på varbygeln tills du är där.
Citera
2014-01-09, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
När jag gjorde säker vapenhantering var de väldigt noga med att man skulle, så fort man hade förflyttat sig, om så bara en fem meter, kontrollera att vapnet är oladdat. Fånigt och onödigt om du frågar mig, men bara att lyda.

Så här gick det till för mig vad gäller kulvapenhantering

Se till så att slutstycket är öppet, vi skulle inte plocka upp bössan om slutstycket var stängt har jag för mig, men det låter lite konstigt så här i efterhand, fast det finns en viss logik. Om det var stängt skulle vi nog uppmärksamma provledaren på detta.

A Ta upp vapnet från stället. Rikta inte vapnet mot någon människa någon gång under hela provet - pipan hålls lämpligen riktad snett uppåt hela tiden.

1 - Tittar i magasin och patronläge ovanifrån.
2 - Känner med fingret i patronläget
3 - Höjer vapnet snett upp mot taket/himlen (Som om du hade lagt an med ett hagelgevär ungefär och skulle skjuta en högt flygande lerduva) och tittar i patronläget från denna ställning och ser så att ljuset skiner igenom

.
i detta steget behövde iaf vi som gick kursen ta ur slutstycket, och sen göra som du säger kika genom loppet. alltså känna och kika, hängslen och livrem som vanligt när det kommer till vapenhantering
Citera
2014-01-30, 01:20
Medlem
Hej!

Jag har en fråga angående vilket pris som anses vara rimligt att betala för en kurs som sägs leda fram till jägarexamen.

Jag bor i Malmö och har inga relevanta förkunskaper övht, vare sig teoretiska eller praktiska. Det är främst på grund av brist på praktisk erfarenhet som jag önskar att gå en kurs så att jag med handledning kan lösa den biten.

Jag har hittat två kurser som ges i närheten:

Kurs #1(http://www.medborgarskolan.se/arrang...=kurserpunktse)

kostar 3900:-. Dessutom tillkommer kostnader för "Jägarförbundets 3 böcker för jägare, Kostnad för skjutprov, ammunition och övningsskytte samt kostnad för handledning och bokningar i samband med skjutningar".

Kursen består av 80 kurstimmar , 20 tillfällen och ges av Jägarskolan Malmö.

Kurs #2 (https://www.sv.se/sv/Hemsidesmallar/...&nosecure=true)

kostar 3195:-. Kostnad tillkommer för "litteratur á 450:- Din väg till jägarexamen utgiven av Jägarnas Riksförbund. Prov samt skjutövningar ca 1200:-."

Kursen består av 24 timmar, 6 tillfällen / sammankomster och ges av Studieförbundet Vuxenskolan

Finns det någon här som har erfarenhet av liknande, eller kanske rent av dessa två kurser? Är det värt att betala så pass mycket pengar för sammankomsterna? Jag antar att för att bemästra teoridelen måste man ändå ta sig igenom litteraturen på egen hand och i sådant fall kanske lektionerna inte är så mycket att hänga i granen. Går det att plugga på teorin själv och sedan få hjälp med själva skjutningen eller måste man betala för en kurs som täcker allt?`

Undrar förövrigt om det är någon betydande skillnad på att studera "Din väg till jägarexamen" vs "Jägarförbundets 3 böcker för jägare" när det kommer till att klara provet.
Citera
2014-01-31, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Hej!

Jag har en fråga angående vilket pris som anses vara rimligt att betala för en kurs som sägs leda fram till jägarexamen.

Jag bor i Malmö och har inga relevanta förkunskaper övht, vare sig teoretiska eller praktiska. Det är främst på grund av brist på praktisk erfarenhet som jag önskar att gå en kurs så att jag med handledning kan lösa den biten.

kostar 3900:-. Dessutom tillkommer kostnader för "Jägarförbundets 3 böcker för jägare, Kostnad för skjutprov, ammunition och övningsskytte samt kostnad för handledning och bokningar i samband med skjutningar".

kostar 3195:-. Kostnad tillkommer för "litteratur á 450:- Din väg till jägarexamen utgiven av Jägarnas Riksförbund. Prov samt skjutövningar ca 1200:-."

Kursen består av 24 timmar, 6 tillfällen / sammankomster och ges av Studieförbundet Vuxenskolan

Finns det någon här som har erfarenhet av liknande, eller kanske rent av dessa två kurser? Är det värt att betala så pass mycket pengar för sammankomsterna? Jag antar att för att bemästra teoridelen måste man ändå ta sig igenom litteraturen på egen hand och i sådant fall kanske lektionerna inte är så mycket att hänga i granen. Går det att plugga på teorin själv och sedan få hjälp med själva skjutningen eller måste man betala för en kurs som täcker allt?`

Undrar förövrigt om det är någon betydande skillnad på att studera "Din väg till jägarexamen" vs "Jägarförbundets 3 böcker för jägare" när det kommer till att klara provet.

Det lät som mycket pengar för endast teori. Om du som du säger inte har någon praktisk erfarenhet av vapen eller skytte kommer du att behöva lägga mer pengar på det. Jag skulle således välja det bliiligare alternativet och lagt pengarna på övningskytte och allt som hör det till. Det kanske finns någon skytteklubb som arrangerar kurser i skytte? Det skulle säkert kunna vara billigare. Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag betalade men det var nog runt 1000kr för endast teorin på kanske 30h. Jag har för mig att jag gick hos studiefrämjandet.
Citera
2014-02-01, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Hej!

Hej

Runt 3000kr + ammunition + provavgifter för en intensivkurs.

www.jagarskolan.nu kostar en kurs i malmöområdet 2995. Kurslitteraturen får man låna och skyttehandledningen ingår i kursavgiften. Det som tillkommer är ammunition och provavgifter ( Hur mycket beror givetvis på hur snabblärd du är .

Tyvärr har jag inte mycket info om övriga kurser som finns.

Lycka till med jägarexamen!!
Citera
2014-03-13, 11:57
Medlem
intramusculars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-i-d-s
Hej

Runt 3000kr + ammunition + provavgifter för en intensivkurs.

www.jagarskolan.nu kostar en kurs i malmöområdet 2995. Kurslitteraturen får man låna och skyttehandledningen ingår i kursavgiften. Det som tillkommer är ammunition och provavgifter ( Hur mycket beror givetvis på hur snabblärd du är .

Tyvärr har jag inte mycket info om övriga kurser som finns.

Lycka till med jägarexamen!!

Någon som kan rekommendera dessa?

Jag ringde och snackade med dem häromdan. Priset är 2995:- för kursen + ca 1200:- för ammunition under skjutövningarna + ca 1300:- för provavgifter samt ammunition under skjutproven.
Låter helt ok i mina öron och han jag pratade med verkade vettig, men hade gärna hört några ord från någon som gått kursen själv.
Citera
2014-03-13, 13:04
Medlem
Min kurs var jävligt slapp 3 dagars intensiv med skjutning blandat med teorin ... teorin var rätt skön men jag som har svårt att sitta still hade det hårdare än dom andra då 3-4 h sittandes är inget jag gör med ett leende . skjutningen kan jag inte säga var något att hurra över då skjutledarna satt och tänkte på annat och visade inte hur man skulle hålla eller sikta för den delen( många var upprörda )den första dagen ,men vart bättre dagen innan uppskjutningen. vapenhantering och så var lite mer som en axelryckning och det låg på oss elever att sköt det propert , inte för att det behövdes utan för att vissa av oss ville göra det rätt.

Alla klarade teorin men 1 klarade inte uppskjutningen och även jag fick göra skriv provet 1 extra gång... jag råder folk till att plugga mycket på teorin , och jag har böcker att sälja fall någon vill ha
Citera
2014-03-13, 13:57
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intramuscular
Någon som kan rekommendera dessa?

Jag ringde och snackade med dem häromdan. Priset är 2995:- för kursen + ca 1200:- för ammunition under skjutövningarna + ca 1300:- för provavgifter samt ammunition under skjutproven.
Låter helt ok i mina öron och han jag pratade med verkade vettig, men hade gärna hört några ord från någon som gått kursen själv.

Nu har jag inte gått kursen hos Bamse, men har träffat honom flera ggr, och varit på banan samtidigt som hans skola varit där och övat.

Han är en erkänt duktig kursledare (och trevlig). Även hans instruktörer är bra/trevliga.

Kortfattat:
Ganska stora grupper.
Nästan alla klarar teorin.
Naturligtvis är det lättare att ta en intensivkurs om man har viss skyttevana...

Även http://www.skanskajagarskolan.se huserar i Skåne.
Mindre grupper.
Nästan alla klarar teorin.
Naturligtvis är det lättare att ta en intensivkurs om man har viss skyttevana...

Same, same skulle jag säga. Ta det som passar dig bäst i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in